Тема: Не роби іншому того, чого сам не любиш. Українська народна казка «Лисичка і Журавель»
Мета:
познайомити дітей з українською народною казкою «Лисичка та Журавель»; вчити аналізувати зміст твору, давати характеристику героям;
розвивати техніку читання, зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, пізнавальний інтерес, збагачувати словниковий запас;
виховувати гостинність, почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей, інтерес до читання казок, оцінне ставлення до вчинків та поведінки інших людей.
Обладнання: презентація до уроку, м/ф «Лисичка і Журавель», цеглинки лего, картки для вправи «Дешифрувальник», картки із завданнями для роботи в групах.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Продзвенів дзвінок.
Починається урок.
З чого ж нам його почати?
Діти: Скоромовку розказати.
Вчитель: Повправляєм язички, щоб не плутались значки.
І про мишок діалог, щоб цікавим був урок.
Перший ряд вже починає – скоромовку промовляє.
Діти: Мама вчить мене читати, вчить мене читати тато.
Вчить дідусь і вчить бабуся, скоро-скоро я навчуся.
Вчитель: Другий ряд теж не дрімає і швиденько промовляє.
Діти: Начитався букварика та й малюю косарика.
Коси сіно, косарику, на своєму гектарику.
Вчитель: А тепер у класі тиша, щоб почуть розмову мишок.
Діти: Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?»
Відказала мишка мишці: «Букву А шукала в книжці.
Буду азбуку вивчати, щоб самій казки читати».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань
- До чого нас закликають всі ці скоромовки?
- Так, ці скоромовки нас закликають читати. Читати казки, вірші, оповідання
- Де саме ми можемо знайти і прочитати ці твори? ( в книжках) . І сьогодні на уроці читання ми будемо з вами читати, читати за особами, вибірково, вчитися точно і правильно відповідати на поставлені питання, робити висновки.
Спробуємо скласти прислів’я. Як ви його розумієте?
Книга вчить, як на світі жить.
- Казок чимало є на світі – і веселих, і сумних. А чи зможемо прожити ми без них?
- Із перших днів дитинства нас супроводжують казкові герої. Казки нам читали бабусі та мами, із задоволенням ви дивитеся їх по телевізору.
- Діти, чи любите ви читати казки? Назвіть свої улюблені казки.
- А від якого слова утворилося слово казка? (від слова казати).
- Хто такий казкар? (людина, яка складає казки).
- А що таке казка? (це оповідання про незвичайні, часом фантастичні події).
- Чим казка відрізняється від оповідання? (в казці відбуваються події, яких не може бути в житті).
2. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
3. Гра «Впізнай героя»
- На наш урок я запросила гостей – казкових героїв, але на жаль, вони не змогли приїхати до нас, а лише надіслали телеграми –загадки. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Я зачитаю вам їх, а ви повинні здогадатися, від кого вони.
(презентація з цеглинками лего)
– Влітку медом ласував, досхочу малини мав.
А як випав перший сніг, позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни, а проспав аж до весни. (Ведмідь)
– Сірий, ікластий, хоче вівцю вкрасти. (Вовк)
– Котиться клубочок зовсім без ниточок.
Замість ниточок – триста колючок. (Їжак)
– Я руда, низького зросту, хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа – в них таке смачненьке м’ясо.
Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене … (Лисиця)
– Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст.
На городі побував – всю капусту попсував. (Заєць)
– Довгі ноги, довгий ніс, прилетів – обід приніс:
Смачних жабенят для своїх пташенят.
Восени з рідних земель відлітає … (Журавель)
– Хто ж із цих тварин стане героями сьогоднішньої казки? Про це ви дізнаєтесь трішки згодом.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
– Діти, зверніть увагу на дошку. Як ви розумієте ці слова?
«Не роби іншому того, чого сам не любиш»
– А як ви гадаєте, чому цей вираз написано на дошці? Так, це тема нашого уроку.
- А щоб цікавіше було працювати на уроці, пропоную переглянути сторінки казкового журналу «Як посолиш, так і їстимеш».
2. Інтерактивна вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте побачити в цьому журналі? Як ви розумієте його назву?
Можливі очікування:
Я думаю, що цей журнал про якісь страви. І як їх приготуєш, такі вони будуть й на смак.
Я вважаю, що в журналі записані рецепти певних страв. А назва застерігає, щоб дотримуватись рецептури у приготуванні їжі.
Я очікую, що в журналі ми дізнаємось щось корисне і важливе у приготуванні страв. А назва звертає нашу увагу на правильність використання інгредієнтів для кожної страви.
- Діти, мені було цікаво дізнатися про ваші очікування. Ви перевірите їх в ході нашої роботи і спробуйте позначити, чи впорались ви із завданням на цих сторінках. А зараз зверніть увагу на зміст журналу «Як посолиш, так і їстимеш»:
1 сторінка «Лисиччин медок»;
2 сторінка «Секрет нашого меню»;
3 сторінка «Читацький вінегрет»;
4 сторінка «Словникова закуска»;
5 сторінка «Рецепти страв»;
6 сторінка «Корисні поради».
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1 сторінка «Лисиччин медок».
- Пригадайте казки в яких головним персонажем є лисичка.
- З якої казки цей уривок :
«… як вискочу, як вистрибну – боки тобі намну..» ( «Зайчикова хатинка»)
- Хто допоміг Зайчикові звільнити хатку? (Півник)
2 сторінка «Секрет нашого меню».
- Щоб дізнатися «секрет нашого меню», тобто казку, яку будемо читати, розгадайте шифрограму.
На дошці запис:
«16 11 22 11 28 15 1 12 9 24 21 1 3 7 16 31»
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
Ї |
Й |
К |
Л |
М |
Н |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
31 |
32 |
33 |
34 |
|
|
Ь |
Ю |
Я |
' |
|
|
(«Лисичка та Журавель»)
- Яку казку ми сьогодні будемо читати? ( «Лисичка та Журавель»)
- Чудово! Це і є «секрет нашого меню».
- Отже, відкриваємо 3 сторінку «Читацький вінегрет».
1. Гра «Знайди зайве»
Знайдіть «зайве» слово у кожному стовпчику. Чому воно «зайве»?
дятел корова
сорока коза
журавель кролик
синиця лисиця
горобець курка
ворона гуска
(«Зайве» слово журавель, тому, що це перелітний птах, лисиця, бо вона дика тварина).
- Як ви гадаєте, чому саме ці слова були зайвими? (Бо вони герої нашої сьогоднішньої казки?)
2. Читання скоромовки.
- Один з наших героїв пропонує скоромовку про себе ( читання з цеглинками лего)
На болоті журавель цілий день збирав щавель.
Назбирав собі на борщ, та якраз вперіщив дощ.
- Діти, спочатку прочитайте скоромовку в мене на «буксирі» повільно, а потім швидко і дуже швидко. А потім прочитайте здивовано, сумно, радісно.
- Молодці! Я сподіваюся, що вам сподобався «Читацький вінегрет».
4 сторінка «Словникова закуска».
У «Словниковій закусці» ми повинні попрацювати зі словами, що зустрічатимуться в казці «Лисичка та Журавель».
- Перед тим, як читати казку ми з вами проведемо словникову роботу.
Читання луною слів, записаних на дошці:
ЗапрОсини
ПрипрОшує
ПригощАйся
РозійшлИся
ПрИятелька
ПриятелЮє
РозгнІвалася
РозсЕрдилася
Знайти пояснення до кожного слова і показати цеглинками відповідність
1) призволяйся
2) приятелі
3) страва
4) нюшити
5) запросини
6) розгнівалася
нюхати
розсердилася
пригощайся
друзі
їжа
гостини
- Дуже добре ви попрацювали на сторінці «Словникова закуска».
5 сторінка «Рецепти страв».
V. Читання казки вчителем.
(с.51–52, О.Вашуленко «Українська мова та читання», 2 частина)
– Скільки головних героїв у цій казці?
– Назвіть їх.
Читання казки дітьми
– А зараз прочитаємо казку вголос. Починає …., а всі уважно слідкують.
VІ. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання.
- Зачитайте, як лисичка запрошувала журавля до себе в гості?
– Чим Лисичка пригощала Журавля?
– Який посуд вона вибрала для частування гостя? Як ви думаєте, чому?
– Уявіть себе на місці Журавля, як він почувався в гостях у Лисички?
– Чи сподобалося Лисичці частування Журавля? Чому?
- Прочитайте, яку посудину обрав журавлик? Чому?
- Як відреагувала лисичка на журавлине частування? Прочитайте.
- Чому вона не змогла приховати свого обурення?
- Чи приятелюють від того часу лисичка з журавлем? Чому?
- Від чого застерігає народ у цій казці?
VІ. Поділ тексту на частини. Вибіркове читання.
– На скільки частин можна поділити казку? Як називаються ці частини?
– Прочитайте зачин казки.
– Прочитайте кінцівку казки.
– Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості.
– З якою інтонацією будемо читати слова Лисички?
VІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Робота в групах.
Учні об’єднуються у групи. Кожна отримує картку з завданням.
1 група. Характеризує Лисичку.
Які із поданих рис характеру притаманні Лисичці?
2 група. Характеризує Журавля.
Які із поданих рис характеру притаманні Журавлю?
3 група. Складає поради Лисичці.
Із слів скласти речення.
4 група. Складає частини прислів’їв.
Як посолиш, ● |
● таке і дякування. |
Не роби іншому того, ● |
● так і їстимеш. |
Яке частування, ● |
● чого сам не любиш. |
5 група. Співвідносить малюнки на дошці речення з тексту, які відповідають малюнкам.
VІІІ. Підсумок уроку.
Остання сторінка « Корисні поради»
- Діти, які б поради ви дали своїм друзям, щоб вони не потрапили у такі неприємні ситуації, як герої казки «Лисичка та Журавель»?
Коли гарно другові, то гарно й тобі.
Як почастуєш друга, так він і подякує.
На добро відповідати добром, а зло вміти прощати.
Пам’ятати народний вислів: «Як посолиш,так і їстимеш»
- А зараз скажіть, на якій сторінці казкового журналу вам найбільше сподобалось працювати? Де виникали труднощі? Чому? Що потрібно зробити, щоб вони не виникали?
Рефлексія.
– Яку казку ми читали на уроці?
– Вона народна. Чому?
– Чого навчає нас ця казка?
ІХ. Домашнє завдання.
Читати казку «Лисиця і Журавель» в особах (с.51–52)
1