Конспект уроку на тему: Леся Українка "Конвалія"

Про матеріал
Цей конспект уроку з літературного читання на тему: Л.Українка “Конвалія” (уривок) мета якого розширити, поглибити знання учнів про дитячі роки поетеси, її творчість, викликати емоційне сприйняття поезії; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси; розвивати образне мислення, уяву; прищеплювати бережливе ставлення до природи; викликати інтерес до творчості Л.Українки.
Перегляд файлу

Підготувала:
вчитель початкових класів Лозуватської філії ОКНЗ «Лозуватська ЗОШ
І-ІІІ ступенів імені Т.Г. Шевченка»  Ертман Катерина Григорівна

Літературне читання       Клас: 4                     

Тема: Л.Українка Конвалія (уривок)

Мета:предметні компетентності:  розширити, поглибити знання учнів про дитячі роки поетеси, її творчість, викликати емоційне сприйняття поезії; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси; розвивати образне мислення, уяву; прищеплювати бережливе ставлення до природи; викликати інтерес до творчості Л.Українки.

Ключові компетентності:

Уміння вчитися:  формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати, виконувати навчальні творчі завдання, доводити правильність певного судження та власної думки;

Комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування,уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

Громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи, формувати екологічне мислення.

Обладнання: портрет Л.Українки, символічне дерево життя і творчості поетеси; аудіозапис пісні  «Я люблю у лузі квіти», презентація;

Хід уроку

  1. Організація класу. (Психологічна настанова : «До успіху»)Слайд 1 -2

Добрий день, діти,подивіться мені в очі, погляньте один на одного,

на наших гостей. Усміхніться , для успіху нам  необхідна психологічна налаштованість, і з цим промінчиком добра,що заіскрився на ваших обличчях ми і розпочнемо урок.   - Щоб наші сподівання здійснилися, ми на уроці повинні проявити такі якості  (бути: уважними, розумними, організованими, кмітливими)

  1. Мовленнєва розминка Слайд 3-4
  1.               Скоромовка

Над квіткою гуде бджілка,

Сидить в житі перепілка,

На черешні горобець,

А хто зловить – молодець!


  1.               Чистомовка

Ке – ке – ке – там де море глибоке

Пи – пи – пи – де широкі степи

На – на – на – там є наша Батьківщина

о – ко – ко – де іскриться сонечко

Ер – ер – ер – де віє ласкавий вітер

Ця – ця – ця – на горах столиця

На – на – на – там є наша Україна

IІІ.  Мотивація навчальної діяльності Слайд 5

 1. Гра Знайди слово — Виконавши дії, прочитай записані слова.

Перо – о + лин + кава – ва (перлинка)   — Що ж таке перлинка?

Перлинка — дорогоцінний камінь, знайдений на дні моря.

Поле – ле + е + тич + наша - ша (поетична)

             — Від якого слова утворилося слово поетична? (Поети, поезія)

        — Поєднавши утворені слова, складіть словосполучення. (Поетична перлинка)

3. Інтерактивна вправа Мозковий штурм

         — Як ви розумієте вислів поетична перлинка?

ІV Перевірка знань учнів Слайд  6

- На минулому уроці ми розпочали знайомство з творчістю великої української поетеси Л.Українки. Створили символічне дерево її життя і творчості.

- Давайте пригадаємо, що означає кожне число на листочку?

  25 лютого 1871 р. – народилась у м. Новограді-Волинському Лариса Петрівна Косач,  майбутня видатна українська поетеса Леся Українка.

-       вміла читати;

-       навчилася писати; складала музичні п’єси для фортепіано;

-       написала свій перший вірш«Надія».

10 р - захворіла на туберкульоз кісток

13р    -  з’явився  перший друкований вірш «Конвалія» у львівському    журналі «Зоря». Вперше дівчина підписалася своїм псевдонімом – Леся Українка;

 22 р. – було надруковано першу збірку поезій Лесі Українки під назвою «На крилах пісень».

 1913 р. (їй було 42 роки) – у Грузії в м. Сурамі померла видатна українська поетеса Леся Українка.

   Діти, подивіться на символічне дерево, життя і творчість поетеси. Поки ви ще не все знаєте про життя і творчість Лесі Українки, тому і листочків на дереві небагато. Ви будете зростати  і  поповнюватимете свої знання про творчість і життя поетеси разом з тим зростатиме  кількість листочків на дереві.

V.Повідомлення теми, мети  уроку Слайд 7-8

   Сьогодні  ми поринемо у чарівний світ поезії видатної української поетеси Лесі Українки. Ознайомимося з поетичною перлинкою її творчості. Одна із  її перлинок  є вірш  назву якого ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх? Відгадай! ( конвалія)

  •                   А чи вам відома ця квітка?

    Довідкове бюро Що ми вже знаємо про неї?

Конвалія травнева -  трав*яниста  багаторічна, лікувальна рослина. Листки широкі, темно-зелені, блискучі. Квітки дрібні, з сильним запахом, пахнуть лісом, весною. Після цвітіння з'являються плоди – дрібні червоні ягоди.

А пригадайте з природознавства чому ця квітка занесена до Червоної книги?

Причини скорочення чисельності та зменшення конвалії травневої: Слайд  9
1. Це розорювання земель, в результаті якої пошкоджується кореневище конвалії
2. Зміна кліматичних  умов (конвалія є вологолюбним видом, тому на півдні свого поширення скорочується її чисельність);
3. Збір конвалій для застосування в лікарській і декоративній сфері;
4. Степові і лісові пожежі.

      Слайд  10  Вчитель Це одна з найулюбленіших квіточок Л.Українки. — У львівському журналі “Зоря”  був опублікований твір Лариси Косач — вірш “Конвалія”, підписаний “Волинь, 1884, 30 жовтня. Леся Українка”.  – і в нас з*являється ще один листочок на дереві життя і творчості поетеси.

VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

         1.Слухання вірша «Конвалія» (читання вчителем вголос) Слайд  11

— Які почуття викликав у вас вірш?

— Що ви уявляли, слухаючи його?

- Чи змінився у вас настрій?

2. Словникова робота Слайд  12

       Читання колонок слів луною за вчителем

Крає                          віттям

зів’ялу                      пов’яло

панночка                  байдужою

захищалась              музиченька

Пояснити вислови:

   КРАЯТИ- різати що-небудь на шматки, на частини; розрізувати, розтинати.   

серце крає - завдає муки, душевного болю.

      віку вкоротила - тут; зірвала й погубила

VII Фізкультхвилинка Слайд  13

3.Мовчазне читання вірша Слайд  14

4. Робота в парах. ВправаЯ -  тобі, ти – мені”. Підготовка до виразного читання вірша. Слайд  15-16

У якому темпі будете читати вірш?

— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?

— Де зробите паузу?

     5. Виразне читання вірша учнями Слайд  17

6.Аналіз змісту вірша Слайд  18

— Де росла конвалія?

— Як захищалася від негоди?

— Яка біда трапилася з квіткою?

— Куди понесли конвалію?

— Хто взяв її з собою?

— Який настрій був у панночки?

— Які почуття в цей час переживала конвалія?

— До кого вона зверталася зі словами прощання?

— Які слова вірша свідчать про бездушність панночки?

7. Визначення головної думки твору

— Яка головна думка вірша?

— Вірш «Конвалія» написаний у Колодяжному, оточеному лісами, на галявинах яких навесні розцвітали красиві і запашні конвалії. Вони стали найулюбленішими квітами письменниці, оспіваними у подальшій творчості як символ досконалості природи і прагнення досягнення гармонії в людському суспільстві. Дитяче бачення збереження природи і чистоти людських поглядів формували характер і самої поетеси, яка ніколи не дозволила б собі зневажливого ставлення до беззахисної квіточки.

VІІІ. Підсумок уроку Вправа «Незакінчене речення…» Слайд  19

- Що б ви сказали Лесі, якби її зустріли?

- Дорога Лесю!

- Нам дуже…

- Твої твори навчили нас…

ІХ. Домашнє завдання Слайд  20

Виразно читати вірш «Конвалія» , за бажанням – знайти легенди про конвалію; скласти казку про конвалію. Слайд  21

docx
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
1262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку