Тема. Наша Галактика. Чумацький Шлях.
Мета: формувати уявлення про Галактику , її будову, розміри, спіральну структуру; ознайомити учнів із різноманітністю об'єктів, що входять до складу Галактики, та з місцем у ній Сонячної системи.
Основні поняття: Молочний Шлях, кулясті зоряні скупчення, розсіяні зоряні скупчення, зоряні асоціації, туманності, спіральна структура Галактики.
Учні повинні мати уявлення про: нашу Галактику і місце Сонячної системи в ній.
Учні повинні знати: будову , склад та розміри Галактики; типи зоряного населення.
Обладнання: таблиці.
Вивчіть основи науки, перш ніж зійти на її вершину;
ніколи не беріться за вивчення наступного,
не засвоївши попереднього.
І. Павлов.
Нічого в житті не дається саме по собі,
без праці, без зусиль, без волі.
Народна мудрість.
Хід уроку.
І. Актуалізація знань.
Самостійна робота. Тестові завдання.
1). Парсек – це…
а)… відстань від Землі до зорі;
б) … відстань, з якої велику піввісь земної орбіти, перпендикулярну до променя зору, бачать під кутом 1";
в) … радіус земної орбіти;
г) інша відповідь.
2). Річний паралакс зірки – це…
а)… відстань, яку світло проходить у вакуумі за 1 рік;
б) …кут ,під яким із зірки можна було б побачити велику піввісь земної орбіти;
в) …зоряна величина, яку мала б зоря , перебуваючи на відстані 1 пк;
г) інша відповідь.
3) . Температура червоних зір…
а)… найнижча;
б) …найвища;
в) інша відповідь.
4). Сонце належить до зір …
а)…головної послідовності;
б) …білих карликів;
в) червоних гігантів;
г) інша відповідь.
5). Які хімічні елементи особливо поширені на Сонці?
а) кисень, азот;
б) вуглекислий газ, азот;
в) водень, гелій;
г) інша відповідь.
6) . Затемнено – подвійною зорею є…
а) Міра;
б) Кентавра;
в) Альголь;
г) інша відповідь.
7). Від чого залежить колір зірки?
а) від температури фотосфери;
б) від маси зорі;
в) від радіуса зорі;
г) інша відповідь.
8). Основними елементами зірок є…
а) гелій, азот;
б) вуглекислий газ, азот;
в) водень, гелій;
г) інша відповідь.
9). Розділ астрономії, що вивчає походження об'єктів космосу , називається
а) космологія;
б) космогонія;
в) астрометрія;
г) зоряна астрономія.
10). Маяками Всесвіту називають…
а) пульсари;
б) нові зорі;
в)цефеїди;
г) чорні діри.
12). Пульсари були відкриті
а) 1897р.;
б)1967р.;
в) 1796р.;
г) інша відповідь.
Учні здійснюють взаємоперевірку .
ІІ. Оголошення теми і мети.
Гра «Дешифрувальник».
На дошці розміщені картки:
1 2 3 4
А Б В Г Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М
5 6 7 8
Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
Розшифруйте слово (стосується нашої сьогоднішньої теми).
(Г А Л А К Т И К А)
Оголошується тема і мета уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Думаю, кожний з вас спостерігав за зірками безхмарної темної ночі, бачив світло – сріблясту широку смугу, яка перетинає небесну сферу, проходячи зокрема через сузір'я Близнюків, Тельця, Кассіопеї, Лебедя, Стрільця.
Що це?
ІV. Вивчення нової теми.
Ще в 1609 році Г.Галілей за допомогою телескопа виявив , що Молочний Шлях складається з колосальної кількості дуже слабких зірок. Зусиллями багатьох астрономів передусім Вільяма Гершеля, його сина Джона, а також В.А. Струве, встановлено, що зірки небесної сфери належать величезній зоряній системі – Галактиці (від грецького galakticos –" молочний"). Переважна більшість зір Галактики сконцентрована в Молочному Шляху (в Україні називають Чумацьким Шляхом ). Наше Сонце разом із планетною системою теж входить до складу Галактики.
При обговорені будови Галактики , В. Гершель через середину Молочного Шляху провів уявну площину , згодом названу галактичною. Підраховуючи кількість зір , що їх видно в телескоп, у кожній із 1083 невеличких , але однакових ділянок неба, розташованих на різних кутових відстанях від згаданої площини, Гершель побудував першу модель Галактики. У цій моделі Галактика мала вигляд диска діаметром 5 800 і товщиною 1 100 св. р. Тепер можна сказати, що він применшив розміри Галактики в 17 разів, бо не врахував поглинання світла зір міжзоряним газом , про яке тоді було невідомо.
Проте не лише зорі населяють нашу Галактику. А що ще?
Дізнаємось із ваших повідомлень.
Зачитуються повідомлення учнів:
1. Зоряні скупчення.
2. Зоряні асоціації.
3. Дифузні туманності (світлі, темні ).
4. Компактні туманності (волокнисті, планетарні ).
Підсумовуючи виступи, учитель креслить схему.
За сучасними уявленнями ,наша Галактика має дві складові – плоску та сферичну.
Вони відрізняються не лише формою,а й ,що головне, об'єктами, які їх утворюють.
Сферична підсистема – гало чи корона – складається з газу, дуже старих неяскравих зір, які як правило, згруповані у величезні кулясті скупчення. Об’єкти гало концентруються до центра Галактики,утворюючи балдж (з англ. вulge – опуклість ). Радіус гало , згідно з даними Космічного телескопа ім. Габбла , дорівнює 300 000св. р. Плоска підсистема – диск-складається переважно з газу молодих зір та їхніх скупчень. Вік більшості об’єктів диска до 1 млрд. років. Діаметр диска 100 000 св . р.,а товщина центральної зони 10 000св. р.; кількість зір у диску сягає 400 млрд., а його маса 150 млрд. мас Сонця.
У центрі Галактики розташоване ядро діаметром 4000св. р., концентрація зір у якому доже висока, ймовірно, у його центрі є дуже масивна чорна діра.
Наша Галактика має чітко виражену спіральну структуру. Доведено, що вона має дві спіралі. Їхні гілки сприймаються нами у вигляді Молочного Шляху.
Самостійна робота за підручником.
Прочитати п.4 §26 (с. 157 – 158 ).
В цей час учитель пише на дошці питання.
V. Підсумки.
Учитель підводить підсумки, виставляє оцінки, відповідає на питання учнів.
VІ. Домашнє завдання.
1