Конспект уроку на тему: "Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Лабораторне дослідження15 Будова шапинкових грибів"

Про матеріал
Конспект уроку біології у 6 класі на тему: "Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Лабораторне дослідження15 Будова шапинкових грибів". Мета: Ознайомити з особливостями будови й життєдіяльності грибів, сформувати уявлення про грибну клітину, грибницю, плодове тіло. Виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку на тему:

«Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.

Лабораторне дослідження15 Будова шапинкових грибів.»

1 – плодове тіло;  2 – грибниця або міцелій;

3 – гіфи; 4 – ніжка; 5 – шапинка.

 

 

Тема уроку.

Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Лабораторне дослідження №15 Будова шапинкових грибів.

Навчально-виховна

 мета:

Ознайомити з особливостями будови й життєдіяльності грибів, сформувати уявлення про грибну клітину, грибницю, плодове тіло. Виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.

Розвиваюча мета:

Розвивати вміння і навички учнів порівнювати, узагальнювати та робити висновки, розвивати біологічну мову, мислення, вміння працювати з підручником.

Тип уроку:

Урок засвоєння нових знань

Методинавчання:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомленняучнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний.

Прийоминавчання: поданняматеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріпленнявженабутихзнань.

Література:

Біологія: 6 кл.: Підруч: для загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков. – К.: Грамота, 2014. – 296с.: іл.

Обладнання:

Ілюстрації і текст в підручнику.

Основніпоняття і

терміни:

Гіфи, міцелійабогрибниця, спори, плодоветіло.

Структура уроку

I   Організаційний етап………………………….1 хв

II  Актуалізація опорних знань………………....4 хв

III Мотивація навчальної діяльності…………....2 хв

IV Вивчення нового матеріалу……………........22 хв

V Узагальнення та систематизація знань…........12 хв

VI  Підведення підсумків уроку……………........2 хв

VII Повідомлення домашнього завдання…..........2 хв

                                           Хід уроку:

І  Організаційна частина

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.

ІІ Актуалізація опорних знань

Питання для бесіди:

1. Що спільного у грибів з рослинами?

2. Що спільного у грибів з тваринами?

3. Які визнаєте їстівні гриби?

4. Які плісняві гриби наддали велику користь людству і як саме?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV  Пояснення нового матеріалу

Розповідьвчителя з елементами бесіди

З будовою грибів ми познайомимося на прикладі печериці. Цей гриб вирощується на підприємствах промислового грибоводства і його можна побачитив будь-якому супермаркеті. В природних умовах печерицю можна знайти, в першу чергу, на полях і луках, у лісо смугах, хоча деякі види печериці зростають і в лісах.

Тіло печериці утворює грибниця, яку науковці називають міцелій — це система дуже довгих та розгалужених мікроскопічних ниток, що знаходиться в ґрунті (мал. 209). Такі нитки називаються гіфами. Кожна гіфа утворена ланцюжком видовжених безбарвних клітин. Таким чином, клітини утворюють гіфу, а гіфи — багатоклітинний міцелій.

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/bio-6kl-kostikov-ukr/bio-6kl-kostikov-ukr-271.jpg

Робота з підручником: переглянути мал. 210 на с. 219 та ознайомитися з будовою шапинкового гриба.

Клітини гіф вкриті щільною клітинною оболонкою, основу якої складає нерозчинна у воді та хімічно стійка речовина — хітин. Під клітинною оболонкою знаходиться клітинна мембрана. В оптичний мікроскоп у цитоплазмі можна побачити два ядра та велику вакуолю. У вакуолі міститься клітинний сік, краплини олії та запаси вуглеводу — глікогепу. Глікоген є запасним вуглеводом не лише у грибів, але й у тварин, включаючи людину. Під електронним мікроскопом у клітині також помітні мітохондрії та рибосоми (мал. 210).

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/bio-6kl-kostikov-ukr/bio-6kl-kostikov-ukr-272.jpg

Таким чином, клітини грибів мають ядро, чим, у першу чергу, схожі з рослинними та тваринними клітинами. Крім того, схожості з клітинами рослин їм надає наявність клітинної оболонки та вакуолі, а з клітинами тварин — відсутність хлоропластів.

У верхівковій клітині, крім звичайних для інших клітин органел та структур, біля клітинної оболонки на самій верхівці є велика кількість дрібних ростових пухирців (мал. 210). Завдяки роботі пухирців верхівкова клітина росте і з часом ділиться. Внаслідок цього росте і вся гіфа.

Фізкультхвилинка «Передай  кульку»

    Учні передають на сусідню парту маленький тенісну кульку, називаючи слова з визначеної теми, наприклад: ГІФИ, ШАПИНКА, НІЖКА, МІКОЛОГІЯ, КЛІТИНА.

У деяких частинах міцелію гіфи дуже щільно переплітаються і утворюють плодове тіло. Саме його в повсякденному житті називають «грибом». Плодове тіло є тією структурою, де після особливого статевого процессу розвиваються органи спороношення і утворюються спори.

Плодове тіло складається з ніжки та шапинки. На нижньому боці шапинки печериці знаходяться пластинки темно-рожевого або темно-коричневого кольору. Пластинки — це складки плодового тіла, утворені гіфами. На верхівках цих гіф розвиваються темно-коричневі спори. Складки, на яких утворюються спори, називають гіменофор. У печериці гіменофор пластинчастий, а у білого гриба та маслюка — трубчастий. Якщо шапинку печериці відрізати від ніжки і покласти пластинками вниз на листок білого паперу та залишити на ніч, то наступного дня на папері під шапинкою з'явиться темно-коричневий рисунок. Він повторю євигляд шапинки з нижнього боку. Цей рисунок утворений спорами, які відірвалися від гіф гіменофора. Під мікроскопом спори виглядають як клітини, вкриті темно-жовтою клітинною оболонкою. Саме спори надають гіменофору печериці темно-коричневого забарвлення.

На ніжці плодового тіла печериці є тоненьке біле плівчасте кільце — це часткове покривало. До моменту повного дозрівання спор воно закриває гіменофор і захищає пластинки від зовнішніх пошкоджень. Коли спори дозрівають, ніжка видовжується, шапинка розгортається, покривало розривається, і спори починають висіватися. Потоки повітря підхоплюють спори і відносять їх від плодового тіла — гриб розмножується і розселяється. Згодом зі спор розвивається новий міцелій.

VІ  Узагальнення і систематизація знань

Питання для бесіди:

1.    Чим клітини грибів відрізняються від клітин бактерій?

2.    Що являє собою та частина тіла гриба, яку в побуті власне грибом і називають?

3.    Як розмножується печериця?

VІІ   Підбиття підсумків уроку

Що найбільше сподобалося на уроці? Чи є бажання проводити дослідження далі?

VІІІПовідомлення домашнього завдання

Повторити § 48. Виписати терміни в біологічний словник. Дати відповідь на питання 3,4 на с. 221.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ляскало Ольга Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
6495
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку