План-конспект уроку на тему:
«Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.
Лабораторне дослідження15 Будова шапинкових грибів.»
1 – плодове тіло; 2 – грибниця або міцелій;
3 – гіфи; 4 – ніжка; 5 – шапинка.
Тема уроку. |
Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Лабораторне дослідження №15 Будова шапинкових грибів. |
Навчально-виховна мета: |
Ознайомити з особливостями будови й життєдіяльності грибів, сформувати уявлення про грибну клітину, грибницю, плодове тіло. Виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів. |
Розвиваюча мета: |
Розвивати вміння і навички учнів порівнювати, узагальнювати та робити висновки, розвивати біологічну мову, мислення, вміння працювати з підручником. |
Тип уроку: |
Урок засвоєння нових знань |
Методинавчання: |
1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомленняучнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоминавчання: поданняматеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріпленнявженабутихзнань. |
Література: |
Біологія: 6 кл.: Підруч: для загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков. – К.: Грамота, 2014. – 296с.: іл. |
Обладнання: |
Ілюстрації і текст в підручнику. |
Основніпоняття і терміни: |
Гіфи, міцелійабогрибниця, спори, плодоветіло. |
Структура уроку
I Організаційний етап………………………….1 хв
II Актуалізація опорних знань………………....4 хв
III Мотивація навчальної діяльності…………....2 хв
IV Вивчення нового матеріалу……………........22 хв
V Узагальнення та систематизація знань…........12 хв
VI Підведення підсумків уроку……………........2 хв
VII Повідомлення домашнього завдання…..........2 хв
Хід уроку:
І Організаційна частина
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ Актуалізація опорних знань
Питання для бесіди:
1. Що спільного у грибів з рослинами?
2. Що спільного у грибів з тваринами?
3. Які визнаєте їстівні гриби?
4. Які плісняві гриби наддали велику користь людству і як саме?
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV Пояснення нового матеріалу
Розповідьвчителя з елементами бесіди
З будовою грибів ми познайомимося на прикладі печериці. Цей гриб вирощується на підприємствах промислового грибоводства і його можна побачитив будь-якому супермаркеті. В природних умовах печерицю можна знайти, в першу чергу, на полях і луках, у лісо смугах, хоча деякі види печериці зростають і в лісах.
Тіло печериці утворює грибниця, яку науковці називають міцелій — це система дуже довгих та розгалужених мікроскопічних ниток, що знаходиться в ґрунті (мал. 209). Такі нитки називаються гіфами. Кожна гіфа утворена ланцюжком видовжених безбарвних клітин. Таким чином, клітини утворюють гіфу, а гіфи — багатоклітинний міцелій.
Робота з підручником: переглянути мал. 210 на с. 219 та ознайомитися з будовою шапинкового гриба.
Клітини гіф вкриті щільною клітинною оболонкою, основу якої складає нерозчинна у воді та хімічно стійка речовина — хітин. Під клітинною оболонкою знаходиться клітинна мембрана. В оптичний мікроскоп у цитоплазмі можна побачити два ядра та велику вакуолю. У вакуолі міститься клітинний сік, краплини олії та запаси вуглеводу — глікогепу. Глікоген є запасним вуглеводом не лише у грибів, але й у тварин, включаючи людину. Під електронним мікроскопом у клітині також помітні мітохондрії та рибосоми (мал. 210).
Таким чином, клітини грибів мають ядро, чим, у першу чергу, схожі з рослинними та тваринними клітинами. Крім того, схожості з клітинами рослин їм надає наявність клітинної оболонки та вакуолі, а з клітинами тварин — відсутність хлоропластів.
У верхівковій клітині, крім звичайних для інших клітин органел та структур, біля клітинної оболонки на самій верхівці є велика кількість дрібних ростових пухирців (мал. 210). Завдяки роботі пухирців верхівкова клітина росте і з часом ділиться. Внаслідок цього росте і вся гіфа.
Фізкультхвилинка «Передай кульку»
Учні передають на сусідню парту маленький тенісну кульку, називаючи слова з визначеної теми, наприклад: ГІФИ, ШАПИНКА, НІЖКА, МІКОЛОГІЯ, КЛІТИНА.
У деяких частинах міцелію гіфи дуже щільно переплітаються і утворюють плодове тіло. Саме його в повсякденному житті називають «грибом». Плодове тіло є тією структурою, де після особливого статевого процессу розвиваються органи спороношення і утворюються спори.
Плодове тіло складається з ніжки та шапинки. На нижньому боці шапинки печериці знаходяться пластинки темно-рожевого або темно-коричневого кольору. Пластинки — це складки плодового тіла, утворені гіфами. На верхівках цих гіф розвиваються темно-коричневі спори. Складки, на яких утворюються спори, називають гіменофор. У печериці гіменофор пластинчастий, а у білого гриба та маслюка — трубчастий. Якщо шапинку печериці відрізати від ніжки і покласти пластинками вниз на листок білого паперу та залишити на ніч, то наступного дня на папері під шапинкою з'явиться темно-коричневий рисунок. Він повторю євигляд шапинки з нижнього боку. Цей рисунок утворений спорами, які відірвалися від гіф гіменофора. Під мікроскопом спори виглядають як клітини, вкриті темно-жовтою клітинною оболонкою. Саме спори надають гіменофору печериці темно-коричневого забарвлення.
На ніжці плодового тіла печериці є тоненьке біле плівчасте кільце — це часткове покривало. До моменту повного дозрівання спор воно закриває гіменофор і захищає пластинки від зовнішніх пошкоджень. Коли спори дозрівають, ніжка видовжується, шапинка розгортається, покривало розривається, і спори починають висіватися. Потоки повітря підхоплюють спори і відносять їх від плодового тіла — гриб розмножується і розселяється. Згодом зі спор розвивається новий міцелій.
VІ Узагальнення і систематизація знань
Питання для бесіди:
1. Чим клітини грибів відрізняються від клітин бактерій?
2. Що являє собою та частина тіла гриба, яку в побуті власне грибом і називають?
3. Як розмножується печериця?
VІІ Підбиття підсумків уроку
Що найбільше сподобалося на уроці? Чи є бажання проводити дослідження далі?
VІІІПовідомлення домашнього завдання
Повторити § 48. Виписати терміни в біологічний словник. Дати відповідь на питання 3,4 на с. 221.