Конспект уроку на тему "Проблема чистого повітря"

Про матеріал
Мета: Навчальна: ознайомити учнів з роботами Лавуазьє про встановлення складу повітря; сформувати уявлення про повітря як суміш газів, про властивості цих газів, інших домішок, що містяться в повітрі; обговорити проблеми забруднення атмосферита її охорони від забруднення Розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, уміння узагальнювати та робити висновки, логічно мислити: виділяти головне, аналізувати, порівнювати; сприяти розвитку в учнів екологічної культури; Виховна: виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

 

Тема. Проблема чистого повітря.

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з роботами Лавуазьє про встановлення складу повітря; сформувати уявлення про повітря як суміш газів, про властивості цих газів, інших домішок, що містяться в повітрі; обговорити проблеми забруднення атмосферита її охорони від забруднення

Розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, уміння узагальнювати та робити висновки, логічно мислити: виділяти головне, аналізувати, порівнювати; сприяти розвитку в учнів екологічної культури;

Виховна: виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, до навколишнього середовища.

Обладнання:  періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, комп'ютер, презентація Microsoft Power Point, роздатковий матеріал, стікери.

Тип уроку: комбінований, урок-подорож.

Форма уроку: розповідь(бесіда) вчителя, робота зі схемами і таблицями, робота з опорним конспектом.

Методи навчання: словесні (бесіда, пояснення); наочні (демонстрація презентації, відеосюжетів); практичні (робота з роздатковим матеріалом); проблемний (постановка проблемних запитань); дослідницький (робота по дослідженню заданих проблем).

Основні поняття та терміни: повітря, кисень, озон, суміш, озоновий шар,парниковий ефект, забруднення.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Вчитель хімії. Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми здійснимо подорож — підняття на гору,а під час подорожі ми будемо використовувати набуті знання про кисень, а також дізнаємось дещо нове. Отже, вирушаймо.

II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.

Наша перша зупинка «Теоретична»

1).Тест Перевіримо домашнє завдання   шляхом тестування  (самостійна робота).

1. З поданих тверджень неправильне лише те, що кисень

А) є газом за звичайних умов;

Б) має запах;

В) малорозчинний у воді;

Г) знаходиться у природі у вигляді простої речовини.

2. Вкажіть правильне твердження: Каталізатори – це речовини,

А) які вступають у хімічну реакцію;

Б) які прискорюють хімічну реакцію;

В) які прискорюють хімічну реакцію, але не входять до складу продуктів;

Г) які уповільнюють хімічну реакцію.

3. Оксиген – це:

А) металічний елемент;

Б) неметалічний елемент.

4.  Кисень за повітря

А) важчий; Б) легший; В) дорівнює його вазі.

5. Скільки кисню є у повітрі за об'ємом

А) 78%;  Б) 21%;  В) 23%.

6. При якій температурі кисень зріджується

А) –217 °С; Б) –197 °С; В) –183 °С.

7. Яка молекулярна маса кисню Mr(O2)=  ?

А) 32; Б) 16; В) 18; Г) 8.

8. Яка валентність Оксигену:

А) І; Б) ІІ; В) ІІІ.

9. Риби дихають

А)розчиненим у воді киснем 

Б)поглинають кисень з повітря

В) Риби не дихають, бо живуть у воді

 Відповіді на вправу. Взаємоперевірка завдання учнями між собою.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

 Вчитель хімії. Вивчаючи  тему «Кисень», ми ознайомилися з представниками простих речовин, які найчастіше зустрічаються в практичній діяльності людини. Із речовин неметалів велике практичне значення має кисень. Тож давайте з’ясуємо,

Проблемне питання :що нам відомо про кисень,для чого він потрібен людству і чому забруднюється повітря?

Вчитель географії. Зупинка «Зацікавлююча»               

Помста Землі

     Через глобальне потепління планета влаштовує людству глобальні катастрофи.

1.  2017 року «вибрики природи» коштували людству 520 млрд. доларів.

2.  Землю лихоманить: то екстремальний холод, то  спека.

3.  2016р найгарячіший за останні 136 років.

                                   Катастрофи

1. На Північному полюсі температура зросла на 5 ºС. В Ісландії тануть льодовики (від 1 м до 30 м).

2. Землетруси:

Еквадор – 700 людей загинуло

Японія – 30 людей загинуло

Італія – 3000 людей залишилися без осель, 300 загинули

Індонезія – 100 людей загинуло

3. Повені. В Китаї через повені було зруйновано 40000 будинків, 181 людина загинула

4. Урагани. Вчені вже не знають які назви їм давати, настільки вони є різноманітними, руйнівними, потужними. В 2016 році вони були в Японії, Гаїті, Колумбії, Венесуелі, Канаді.

5. Спека. В Індії зафіксована t 51 ºС. Африканські країни в 2016 році потерпали від спеки. Вона спричинила посуху і голод.

IV. Засвоєння знань, умінь і навичок

 Зупинка «Замкнене коло»

Вчитель географії.  Відгадайте загадку: “Куди вступиш — всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш”.  (повітря)

   Атмосфера — повітряна оболонка Землі. Це відносно тонкий шар повітря, що простирається до висоти до 200 км над поверхнею Землі. Приблизно 90% усіх молекул, що складають земну атмосферу, перебувають в нижньому шарі — тропосфері.

  З висотою густина повітря зменшується й змінюється його склад. (https://www.youtube.com/watch?v=4sAx6-WXSc8 )

Вчитель хімії. З чого складається повітря?  (відповіді учнів) А зараз увага:

(https://www.youtube.com/watch?v=Zo_MjyRsdak&list=PL5vqV-t0Um0SCRjF74LQ4aSHwlv82t08L&index=54 )

Зупинка «Актуальна» (відеосюжет  “Проблеми чистого повітря” (https://www.youtube.com/watch?v=PCyQCJAnJWw&index=81&list=PL5vqV-t0Um0SCRjF74LQ4aSHwlv82t08L)

Вчитель географії. Пропоную поділитися на дві групи.

 Завдання: на склад атмосферного повітря, яким ми дихаємо, впливають природні і техногенні чинники. Перша група під моїм керівництвом повинна написати та озвучити природні чинники, а друга група під керівництвом вчителя хімії Любов Миколаївни — техногенні чинники. На роботу виділяється 2 хв. (презентація “Проблеми чистого повітря”)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Повідомлення учнів про озоновий шар, парниковій ефект (http://ivanna117.blogspot.com/p/blog-page_24.html ).

Вправа “Коло ідей”. Використовуючи матеріал підручника  в параграфі 24 на стор. 132, 133, учні І групи називають наслідки забруднення повітря, а учні ІІ групи — заходи в боротьбі за чисте повітря.

Вчитель хімії. Висновок. На склад повітря впливають природні і техногенні чинники. Основні забруднювачі повітря — промислові підприємства і транспорт. Забруднене повітря спричиняє захворювання. Щоб зменшити негативний вплив забрудненого повітря на здоров’я, слід додержуватися правил безпечної поведінки.

IV.Узагальнення та систематизація знань.

Зупинка “Фініш”.  Вчитель хімії проводить бесіду:

1. Назвіть речовини, які погіршують чистоту повітря.

2. Відомо, що в горах повітря чистіше, ніж у промислових районах міст. Тоді чому альпіністи беруть з собою кисневі маски?

3. Чому не можна збирати й споживати лікарські рослини, фрукти, ягоди, гриби, що виросли обабіч автомагістралей?

4. Складіть і запишіть формули оксидів Карбону(ІІ). Карбону(IV), Нітрогену(IV), Сульфуру(VІ), що є основними газуватими забруднювачами повітря.

5. Напишіть хімічні рівняння реакцій горіння складових різних видів палива:

А) вугілля, де горючою речовиною є вуглець С;

Б) складової бензину — гептану С7Н16;

В) ацетилену С2Н2, який використовують при зварюванні та різанні металів;

Г )метану СН4 — основної речовини у складі природного газу.

6. Чому зелені рослини називають легенями нашої планети?

7. Чи можна чистоту повітря вважати проблемою однієї держави?

8. Які забруднювачі повітря є у вашій місцевості, хто і які заходи вживає для збереження його чистоти?

9. Яку наочну агітацію можна виготовити для збереження чистоти повітря?

V.Підсумок  уроку.

Вчитель географії: у кожного із вас на парті є стікери, на яких ви напишіть:

-  чи корисні вам будуть получені на сьогоднішньому уроці знання у майбутньому?

-  що нового ви дізналися на уроці?

А потім розмістить їх на вершині гори і за бажанням прочитайте те, що написали.

Вчитель хімії. Оцінювання роботи учнів на уроці.

 VI.Домашнє  завдання.

Опрацювати параграф 24.

Скласти пам’ятку проте, що слід робити кожній людині для збереження чистоти повітря.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

визначення складу повітря  https://www.youtube.com/watch?v=LBaTl8GjoPU&list=PL5vqV-t0Um0SCRjF74LQ4aSHwlv82t08L&t=0s&index=53

 

проблеми чистого повітря  https://www.youtube.com/watch?v=PCyQCJAnJWw&index=81&list=PL5vqV-t0Um0SCRjF74LQ4aSHwlv82t08L

парніковий ефект, озоновий шар 

http://ivanna117.blogspot.com/p/blog-page_24.html

 

! Чем мы дышим? Фильм об экологии атмосферы https://www.youtube.com/watch?v=t1CdulT8Wos

 

Щороку забруднення повітря забирає життя понад 2 міл...    https://www.youtube.com/watch?v=OLRI63oqFVY

 

! укр. Повітря. Властивості повітря.презентація.

 

https://www.youtube.com/watch?v=geYZ3voLmlo

 

 

Видеосюжет «Воздух и его охрана»  https://www.youtube.com/watch?v=w8q_J_Zbr2Y

 

Заводная физминутка!  https://www.youtube.com/watch?v=hweOFEtlAQA ,    https://www.youtube.com/watch?v=qEO6sV2RcEA

 

 

"Зачем нужен воздух?" видеоурок "окружающий мир" (география), состав атмосферы

https://www.youtube.com/watch?v=4sAx6-WXSc8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хімія 7 клас - Ярошенко О.Г. - Сиция 2015

Тема 2 КИСЕНЬ

§ 30. ПРОБЛЕМА ЧИСТОГО ПОВІТРЯ

Вивчення параграфа допоможе вам:

·       дізнатися про основні забруднювачі повітря;

·       оцінити вплив діяльності людини на чистоту повітря;

·       ознайомитися із заходами по збереженню чистоти повітря

Для нормального існування природи важлива не лише наявність повітря, але і його чистота. Поява у повітрі інших, не властивих йому речовин. зокрема сажі, оксидів Сульфуру, Нітрогену тощо змінює кількісний склад повітря. Це завдає відчутної шкоди тілам живої і неживої природи. Тому всесвітнього масштабу набуває проблема чистого повітря.

ОСНОВНІ ДЖЕРЕЛА ТА НАСЛІДКИ ЗАБРУДНЕННЯ ПОВІТРЯ ШКІДЛИВИМИ РЕЧОВИНАМИ. Джерел забруднення повітря існує, дуже багато, основними є:

промислове виробництво різних речовин і матеріалів (найбільше металів та їх сплавів);

спалювання різного виду наливи (на теплових електростанціях, котельнях, транспорті);

   діючі вулкани під час їх виверження (мал. 94);


 


 


побутові й промислові відходи.

Підраховано, що на спалювання різних видів палива за рік витрачається близько 1/4 кисню, що утворюється в процесі фотосинтезу. Одночасно з цим у повітря надходять шкідливі речовини, зокрема оксиди Сульфуру, Карбону.

Через постійне забруднення повітря погіршується стан здоров’я людей. Забруднене сульфур (ІV) оксидом повітря спричинює захворювання органів дихання й кровообігу, негативно діє на нервову систему. Цей оксид є отрутою для зелених рослин, особливо хвойних і фруктових дерев. У випадку отруєння карбон (II) оксидом (чадним газом) СО у людей з’являються головний біль, слабкість, запаморочення, нудота, блювота, у більш важких випадках — втрата свідомості, судоми і навіть смерть.

У наш час стрімко зростає забруднення повітря автомобільним транспортом, що працює на бензині та інших продуктах переробки нафти.


 


 


Мал. 94. Джерела, що забруднюють повітря: а — теплові електростанції; б — використання двигунів внутрішнього згоряння; в — виробництво металів; г — спалювання сміття на звалищах; д— викиди вулканічних парів та попелу

До складу викидних газів входять оксиди Карбону, Нітрогену, Сульфуру, шкідливі сполуки Плюмбуму, сажа й багато інших забруднювачів. Тому не можна збирати й споживати лікарські рослини, фрукти, ягоди, гриби, що виросли обабіч автомагістралей.

Великі кількості забруднювачів надходять у повітря внаслідок спалювання пального на теплових електростанціях, котельнях. При спалюванні побутового сміття, опалого листа виникає дим, у якому містяться шкідливі для людини і живої природи речовини.

Тверде, рідке й газоподібне паливо згоряє з виділенням у повітря вуглекислого газу. Зменшення площ зелених насаджень і збільшення кількості транспорту призводить до поступового зростання вмісту вуглекислого газу в атмосфері. Це негативно позначається на поверненні у космічний простір теплової енергії з нагрітої сонячним промінням Землі. Як наслідок температура повітря в нижніх шарах атмосфери підвищується. На думку багатьох учених підвищення вмісту вуглекислого газу в повітрі може спричинити відчутне потепління клімату і призвести до танення льодовиків на полюсах Землі, підняття рівня води в океанах, затоплення великих площ земної поверхні.

Речовинами, що найбільше забруднюють повітря, є оксиди Сульфуру, Карбону, Нітрогену. Забруднене повітря завдає шкоди здоров'ю людей, рослинам і тваринам, погіршує клімат.

Одним із наслідків забруднення повітря у великих містах і промислових центрах є смог (мал. 95). Дим, туман і пил утворюють стійку суміш, яка огортає місто, погіршує видимість, людям стає важко дихати. Смоги можуть триматися кілька днів поспіль.

ЗАХОДИ З ОХОРОНИ ПОВІТРЯ. Зараз у всьому світі розуміють, що без уживання заходів з охорони повітря швидко настають негативні наслідки. Проблему його чистоти можна розв’язати різними способами, в тому числі й тими, про які йде мова нижче.

Щоб зменшити викиди в атмосферу шкідливих речовин у країнах світу й нашій державі встановлюються норми гранично допустимого вмісту забруднювачів у повітрі, приймаються відповідні закони, створюються організації, що контролюють якісний та кількісний склад повітря. Посилюється контроль над умістом викидний газів автомобілів. Спостереження за станом атмосферного повітря здійснюють гідрометеоцентри. Вони перевіряють його вологість, вміст шкідливих домішок тощо.


 


 


Мал. 95. Смог над промисловим містом

В Україні діє закон «Про охорону атмосферного повітря». У 2012 році набув чинності закон «Про заборону куріння у громадських місцях». Річ у тім, що тютюновий дим шкодить однаково не лише курцеві, а й тим, хто перебуває поруч.

Передбачено відповідальність за перевищення гранично допустимих норм шкідливих викидів підприємств. Винні особи несуть відповідальність за забруднення атмосферного повітря.

Тому на двигунах встановлюють різні очисні фільтри, пило- і сажовловлювачі. Ефективним є зведення очисних споруд на електростанціях та інших промислових підприємствах. Па виробництвах замінюють старі способи добування речовин на нові, які зменшують викиди шкідливих речовин у повітря. Винні особи несуть відповідальність за забруднення атмосферного повітря. У науково-дослідних установах проводять дослідження з розробки способів захисту повітря від забруднення, поліпшення його складу.

Різні держави шукають способи співробітництва з охорони атмосферного повітря. Все це вселяє надію, що людство не допустить лиха, збереже повітря чистим, а отже, збереже життя на Землі.

?

1. Назвіть речовини, які погіршують чистоту повітря.

2. Користуючись малюнком 94 та додатковими джерелами інформації, заповніть схему:

3. Відомо, що в горах повітря чистіше, ніж у промислових районах міст. Тоді чому альпіністи беруть з собою кисневі маски?


 



 


4. Чому не можна збирати й споживати лікарські рослини, фрукти, ягоди, гриби, що виросли обабіч автомагістралей?

5. Як людина своєю діяльністю може погіршити, а як поліпшити чистоту повітря?

6. До яких заходів вдаються, щоб зберегти чистоту повітря?

7. Складіть і запишіть формули оксидів Карбону(ІІ). Карбону(IV), Нітрогену(IV), Сульфуру(VІ), що є основними газуватими забруднювачами повітря.

8. Напишіть хімічні рівняння реакцій горіння складових різних видів палива:

А вугілля, де горючою речовиною є вуглець С;

Б складової бензину — гептану С7Н16;

В ацетилену С2Н2, який використовують при зварюванні та різанні металів;

Г метану СН4 — основної речовини у складі природного газу.

9. Складіть пам’ятку проте, що слід робити кожній людині для збереження чистоти повітря.

10. Що вам відомо про міжнародний досвід зі збереження чистоти повітря?

11. Оцініть вплив діяльності людини на чистоту повітря та спрогнозуйте можливі його наслідки, якщо будуть знехтувані заходи з охорони повітря.

12. Дізнайтесь, в яких навчальних закладах готують фахівців, професії яких пов’язані з охороною повітря.

Підготуйтесь і проведіть дискусію на тему «Чисте повітря — запорука здоров’я людей і збереження природи». У дискусії розкрийте такі питання:

   Чому зелені рослини називають легенями нашої планети?

   Чи можна чистоту повітря вважати проблемою однієї держави?

   Які забруднювачі повітря є у вашій місцевості, хто і які заходи вживає для збереження його чистоти?

   Яку наочну агітацію можна виготовити для збереження чистоти повітря? Виготовте її та використайте на одному з позакласних заходів.

   Складіть і наповніть інформацією схему, що розкриває заходи з охорони повітря.

//////////////////////////////////////////////////

відеофрагменти  http://ivanna117.blogspot.com/p/blog-page_24.html

відео забруднення www.youtube.com/watch?v=PCyQCJAnJWw&index=82&t=0s&list=PL5vqV-t0Um0SCRjF74LQ4aSHwlv82t08L

 

щороку забруднюється , забирає життя  www.youtube.com/watch?v=OLRI63oqFVY

 


doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
26 лютого
Переглядів
581
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку