Урок №15 основи здоров’я 6 клас Дата: 15.12.2015
Тема. Психоактивні речовини і здоров’я.
Мета: дати уявлення про згубний вплив вживання психоактивних речовин на здоров'я підлітків, необхідність відмови від пропозицій вживання психоактивних речовин; учити учнів відмовлятися від небезпечних пропозицій сторонніх людей, друзів, протидіяти тиску компанії; розвивати вміння працювати в групах; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.
Обладнання та матеріали: презентація, підручники, ілюстративний та роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.
Добре те, що сонце світить,
Добре те, що віє вітер,
Добре те , що сад цвіте,
Добре те, що ліс росте.
Добре вчитися у школі,
Добре бігати надворі,
Добре плавати в ставку,
Добре те, що я живу!
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
Якось у Романа стався конфлікт із батьками, через що він дуже на них образився. Через те, що його не зрозуміли, настрій був пригнічений, нічого не хотілося робити. На вулиці «друзі» запропонували прийняти наркотик, від якого стане краще. Роман погодився, і вже за мить світ здався йому зовсім іншим. У цьому новому, уявному світі не було проблем і переживань.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Міні-лекція, обговорення.
Психоактивні речовини, що використовують у медицині — це дозволені речовини. Існує величезна кількість психоактивних речовин, які заборонені законом, і їх поширюють нелегально в середовищі наркоманів. Це - наркотики. Алкоголь також відносять до видів хімічної залежності, тому що в ньому міститься етанол. Психоактивні речовини здатні викликати звикання у людини: як фізичне, так і психічне. У процесі розвитку відбуваються хімічні зміни в головному мозку людини. Тому залежна людина не може припинити вживання, це стає вкрай складним завданням.
2. Робота з термінами. (4 слайд)
Психоактивні речовини — це натуральні, або штучні речовини, які впливають на нервову систему людини, викликають приємні відчуття, в результаті чого формується фізична і психічна залежність від них, розвивається наркоманія.
Наркоманія – хвороблива тяга людини до вживання наркотиків.
Багато людей широко використовують хімічні речовини, такі, як алкоголь, каву, транквілізатори, седативні та снодійні препарати.
Згідно з Класифікацією ВООЗ десятого перегляду (1989 р.),
у перелік наркотичних речовин включино: (5 слайд)
Загальновизнано, що звичка до вживання наркотиків серед підлітків у різних країнах починається з паління цигарок та вживання алкоголю, переходить до частих прийомів спиртного, а згодом переростає у вживання інших видів наркотиків. Не всі підлітки переходять від однієї стадії до іншої. Те, чи здійснили вони такий перехід, залежить від якості відносин у сім'ї, стосунків з однолітками, успіхів у навчанні, а також від їхніх особистих якостей.
Причини вживання наркотичних речовин підлітками: (6-7 слайд)
Причини паління (перегляд відеофайлів)
Людина починає вживати наркотики, «розв'язуючи» тим самим певні проблеми. А в результаті це вживання теж стає проблемою. Все навколо руйнується, страждає тіло, особистість, сім'я, але людина не може покинути оскільки вже сформувалася залежність.
Залежність – це несвобода людини від будь-якого зовнішнього чинника, або внутрішньої сполуки. (8 слайд)
Наркотики руйнують не тільки організм, але й особистість людини. Наркоман нічим не цікавиться. Чергова доза стає єдиним сенсом його життя. Допомогти наркоманові може тільки досвідчений лікар, і то не завжди! Позбутися наркотичної залежності самостійно неможливо!
3. Вправа «Мікрофон» (9 слайд)
4. Оздоровча вправа. Гімнастика для очей. (10 слайд)
Уяви, що кінчик твого носа – олівець,напиши ним слово «ЗДОРОВ'Я».
Твій погляд - чарівний пензлик, намалюй ним подарунок для товариша по парті. Посміхнись і запитай чи отримав товариш те, що ти хотів подарувати?
IV.Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів.
Перегляд та обговорення мультфільму «Іван Царевич і табакерка» (слайд 11)
Багато людей кажуть «так» алкоголю, тютюну, наркотикам тільки через те, що їм досить складно сказати «ні», вони постійно відчувається тиск: з боку друзів, традицій, обставин. А щоб сказати «ні», потрібна сила волі.
Що означає мати силу волі? Це, насамперед, бути людиною, упевненою в собі та своїх силах.
2. Пошукова робота з підручником с.69-70.
Аналіз найпоширеніших міфів про психоактивні речовини (наркотики).
Учні висловлюють свої думки про те, чому психоактивні речовини шкідливі, які наслідки від їх прийому.
3. Вправа «Руйнівники міфів» ( 12 слайд)
Учитель озвучує міф, учні вибирають позицію «так» або «ні», доводять її.
Міфи
Висновки
1. Неправильно ділити наркотичні речовини на «легкі» і «важкі». Усі наркотики шкідливі й викликають залежність.
2. Люди, які спробували наркотик, у 90% випадків стають наркоманами.
3. Наркоманія — це хвороба, яку практично не лікують. Вона призводить до порушень мозкових структур, нервової та серцево-судинної системи. Здебільшого наркомани живуть 3-5 років після першої спроби наркотиків.
4. Відчуття «кайфу» від прийому наркотиків триває декілька хвилин, а стан байдужості, душевної пустоти, в'ялості, дрімоти — декілька годин.
5. Наркотики призводять до життя без інтересу, часто доводять до самогубства.
6. Брак наркотику протягом десяти годин призводить до стану безкінечної болі, яку самі наркомани називають «ломкою».
4. Рольова гра «Як сказати – Ні!» ( 13 слайд)
За допомогою матеріалу підручника с.73-74 розіграти ситуації:
• група 1 — як відмовити сторонній людині;
• група 2 — як відмовити другу;
• група 3 — як протистояти тиску компанії.
Мета роботи: навчитися захищати власні інтереси й здоров’я та не піддаватися негативним впливам однолітків та дорослих.
Хід роботи:
1. Проаналізуйте зміст перших двох стовпчиків таблиці та запишіть у третьому стовпчику ту фразу, іцо слід сказати у відповідь на пропозицію закурити сигарету.
АНАЛІЗ СИТУАЦІЇ, КОЛИ ВАМ ПРОПОНУЮТЬ СИГАРЕТУ
Дії партнера |
Ваші дії (алгоритм) |
Запишітьвашваріант відповідізгіднозалго ритмом дій |
Робить пропозицію. Пропонує закурити си гарету
|
Поясніть, що ви думаєте та відчуваєте
|
|
Намагається відволікти від теми. «Що ти як маленька дитина»
|
Повертайтесь до теми. Висуньте вимогу. Запитайте, що він думає
|
|
Тисне, переконує. «Усі курять», «ти що, рекламу не дивишся?»
|
Відмовтесь, або відтяг ніть час, або запропо нуйте альтернативу
|
|
2. Спробуйте побачити чужий та свій інтерес за ситуацією, коли вам пропонують наркотики. Складіть та заповніть подібну таблицю для пропозиції вживання наркотиків.
3. Зробіть загальний висновок щодо пропозицій вживання психотропних речовин.
V. Домашнє завдання(14 слайд)
1) Опрацювати статтю в підручнику; дати усно відповіді на запитання підручника.
2) Описати випадок зі свого життя, коли ти під впливом друзів зробив щось таке, про що потім шкодував.
3) Пошукова робота. Знайти в різних інформаційних джерелах і проаналізувати найпоширеніші міфи про психоактивні речовини (алкоголь, тютюн)
VI. Підсумки уроку. (15 слайд)
Запам’ятай! Наркотики – особливо небезпечні психоактивні речовини їх вживання спричиняє фізичну і психічну залежність. Найкращим захистом від психоактивних речовин є високий рівень психологічної рівноваги. Психологічно врівноважена людина цінує і поважає себе та оточуючих, вона не марнує своє здоров’я, здатна вирішувати проблеми, долати стреси, знаходити друзів без наркотиків.
Колективне проголошення фрази (16 слайд) «Уже сьогодні ми тримаємо своє майбутнє у власних руках. Лише ми відповідальні за своє здоров'я!»