Конспект уроку створений для використання під час проведення уроку на тему "Реформація та її вплив на європейське суспільство". Розробка уроку містить посилки на підручник з всесвітньої історії 8 класу за редакцією О.В.Гісема та О.О. Мартинюка видавництва Навчальна книга - Богдан, 2016.
Урок № Дата _____________
Тема. Реформація церкви та її вплив на європейське суспільство
Мета: визначити особливості суспільно-політичного руху країн Західної та Центральної Європи , визначати роль особи в історії; розвивати вміння пошуково-дослідницької роботи, аналізу історичного джерела, висловлювати власну думку; виховувати толерантне ставлення до різних поглядів та людей з іншими релігійними переконаннями.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, атлас, роздатковий та ілюстративний матеріал
Основні поняття та терміни: Реформація, курфюрсти, «95 тез», «12 статей», лютеранство, кальвінізм.
Основні події:
1517 р. – поширення Реформації в Німеччині;
1524-1526 рр. – Селянська війна;
1555 р. – Аугсбургзький релігійний мир.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Хід роботи
І.Організація навчальної діяльності
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Незакінчене речення…»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Символом цілої епохи в історії країн Європи стала Реформація. Це доба, коли в суспільстві розгорнувся рух за переосмислення ролі католицької церкви. Мине багато часу, поки людство зрозуміє, що неможливо знищити всіх, хто хоче жити інакше. Треба навчитися жити разом на одній планеті.
Сьогодні, під час уроку, ми уявно повернемося у ХVІ століття, познайомимось із тогочасним суспільством, дізнаємося про суспільно-політичне та релігійне життя населення країн Західної Європи, їх позицію щодо переосмислення ролі католицької церкви, почуємо цікаву інформацію про життя та діяльність відомих реформаторів та їх вплив на погляди європейського суспільства.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
Робота з термінами:
Реформація – церковно-релігійний та суспільно-політичний рух у країнах Західної та Центральної Європи, спрямований проти католицької церкви, який виник у ХVІ столітті.
Індульгенція – спеціальні грамоти на відпущення гріхів.
Курфюрсти – церковні та світські князі у Священній Римській імперії німецької нації, які мали право обирати імператора.
Робота в парах.
Завдання: опрацювати уривок тексту підручника на с. 60 та визначити основні причини Реформації у Німеччині з подальшим записом у робочі зошити.
Розповідь вчителя
Повідомлення учнів про діяльність Мартіна Лютера.
Три основні положення нового вчення Мартіна Лютера:
Розповідь вчителя
Робота з текстом підручника - ст.. 65-66 (у групах): повідомлення про перебіг на наслідки Селянської війни 1524-1525 рр.
Повідомлення учня на тему «Ідеї Томаса Мюнцера»
Фізкультхвилинка «Австралійський дощ»
Дихальна вправа «М'яч»
Робота з термінами:
Протестантизм – напрямок у християнстві, що виник унаслідок Реформації у ХVІ ст.
(Учитель демонструє схему.)
Робота з картою ( учні знаходять відповідні території на карті атласу)
Поширення Реформації в Європі
Католицька церква |
|||
↓ |
↓ |
↓ |
↓ |
1517 р. — початок Реформації в Німеччині |
|||
↓ |
↓ |
||
Католицька |
Протестантські церкви |
||
Лютеранська |
Англіканська |
Кальвіністська |
|
↓ |
↓ |
↓ |
↓ |
Франція, Іспанія, Португалія, італійські держави, Річ Посполита, південно-західні землі Німеччини |
Швеція, Норвегія, Фінляндія, Данія, прибалтійські землі, північно-східні землі Німеччини |
Англія, Північна Ірландія |
Швейцарія, Нідерланди, Шотландія (пресвітеріани), Англія (пуритани), Франція (гугеноти) |
Розповідь вчителя
Робота з термінами:
Кальвінізм - напрямок протестантизму, що виник у процесі Реформації у Швейцарії в XVI ст. У його основі лежить вчення Ж. Кальвіна.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Критерії для порівняння |
Лютеранство |
Кальвінізм |
Основні положення вчення |
|
|
У яких країнах поширювалось |
|
|
Скласти порівняльну таблицю.
Вправа «Зашифроване слово» (розшифрувати термін та пояснити його значення)
а |
б |
в |
г |
д |
е |
є |
ж |
з |
и |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
і |
й |
к |
л |
м |
н |
о |
п |
р |
с |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
т |
у |
ф |
х |
ц |
ч |
ш |
щ |
ь |
ю |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання