Конспект уроку на тему "Російська імперія у другій половині 19 - на початку 20 ст.""

Про матеріал
Розробка уроку "Російська імперія у другій половині 19 - на початку 20 ст." створена для використання на уроках всесвітньої історії для учнів 9 класу.
Перегляд файлу

Підготувала учителька історії

Куцурубського ліцею ім. Т.Г. Шевченка

 Бохна Світлана Олександрівна

 

Тема уроку: Російська імперія у другій половині XIX — на початку XX ст.

Мета: ознайомити учнів з особливостями соціально-економічної модернізації Російської імперії.

Цільові завдання:

  • Розкрити особливості суспільно-політичного розвитку.
  • Аналізувати причини та хід модернізації Російської імперії.
  • Ознайомити з основними датами та подіями розвитку Російської імперії.
  • Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити самостійні висновки.

Очікуваний результат

Після уроку учні зможуть:

  • називати особливості суспільно-політичного розвитку;
  • характеризувати модернізаційні процеси в Російській імперії;
  • назвати основні дати та події;
  • Аналізувати та порівнювати реформи, робити висновки щодо подій в Російській імперії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація діяльності

Вправа «Асоціації» (на дошці напис «Московське царство, Російська імперія»)

Учитель пропонує учням пригадати, з якими подіями у них асоціюється Московське князівство, а потім Російська імперія.

Вправа «Шість капелюхів»

Учитель нагадує учням, що питання реформи Олександра ІІ вже розглядалося на уроці з історії України, тому зараз потрібно тільки пригадати ці реформи та їх наслідки. Учитель об’єднує учнів в групи за кольорами шести капелюхів та пропонує проаналізувати реформи 60-70-х років ХІХ ст. в Російській імперії, спираючись на поставлені перед ними завдання.

-         Білий капелюх (збирають фактичний матеріал про реформи 60-70-х років ХІХ ст. в Російській імперії );

-         Жовтий капелюх (відповідають на питання які завдання вирішувалися);

-         Чорний капелюх (доводять, що ці реформи були ефективними);

-         Червоний капелюх (проаналізують, які емоції викликають ці реформи);

-         Зелений капелюх (думають, як дані реформи можна спів ставити з сучасним світом);

-         Синій капелюх (узагальнюють все сказане).

ІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Росія в пореформений період

Вчитель використовує характеристику і розкриває економічні наслідки модернізації Російської імперії:

  • Почався процес індустріалізації — заснування нових заводів та фабрик та виникнення нових галузей виробництва — вугільна, нафтодобувна, хімічна та інші.
  • Демографічний вибух, що ще раз підкреслює певну успішність економічних змін.
  • Непослідовність реформ позначилося на ефективності впровадження.
  • Російська імперія залишалася аграрною державою. Село все ще залишалося відсталим.
  • На сільське господарство поширилися капіталістичні відносини, що привело до зменшення поміщицького землеволодіння, застосування нової техніки, утворення передових форм господарства, використання найманої праці.
  • D:\Конспекти\9 клас всесвітня\9.jpgРосійська імперія була багатонаціональною державою, яка проводили політику національного гноблення.

2.Зовнішня політика. Російсько-японська війна 1904-1905 рр.

Розповідь учителя за картою про завоювання

Росією Середньої Азії, продаж Аляски

 та розширення своєї території.

 

Назва карти: «Джон Буль та його друзі». Серійна комічна карта.

Джон Буль є національним уособленням Англії, особливо в політичних карикатурах і подібних графічних роботах.

Автор Фрідріх Роуз, Велика Британія, 1900 рік.

Розгляньте зображення, дайте відповіді на запитання та виконайте завдання.

-         Яка дата публікації карти? (1900 рік.)

-         Де вона надрукована? (Відомо, що в Англії.)

-         Хто автор? (Фрідріх Роуз.)

-         Опишіть, що ви бачите. (Карта Європи. Найбільш примітна — Росія — восьминіг. Німеччина, Італія та Англія — військові командири, Франція та Іспанія зображені як привабливі жінки.)

-         Чи передає ця карта об’єктивну географічну інформацію? (Ні.)

-         Як, на вашу думку, автор ставиться до Росії? (Негативно.)

-Чому ви зробили саме такий висновок? (Росія зображена у вигляді восьминога. Восьминіг символізував загрозу і пригнічення. Він є символом жадібності, завоювань і зла. «Душить» країни.)

- Як ви вважаєте, чи є ця карта інструментом пропаганди? (Так. Символічні географічні карти — інструмент пропаганди, як і карикатура чи плакат.)

- Які маніпуляції ви помітили? (Навіювання страху за допомогою демонстрації загарбницьких намірів Росії.)

-         Чи було суперництво між Англією та Росією? (Суперництво за вплив у Китаї, Афганістані та Ірані (застаріла назва — Персія), Велика Британія спільно з Францією взяла участь у Кримській війні проти Росії.)

-         Як ви вважаєте, чи можна автора назвати об’єктивним у визначенні загарбників? (Ні. Наприклад, учні пригадають, що в розподілах Речі Посполитої (кінця ХVIII століття) брали участь, крім Росії, Австрія та Пруссія. На карті ж душить Польщу тільки Росія. Крім того, провідні європейські держави (Англія, Франція, Німеччина) в цей час посилювали колоніальну експансію. Франція зображена у вигляді Маріанни (символ Французької республіки, гасла «Свобода. Рівність. Братерство»), Англія та Німеччина — військові командири.)

-         З якою метою було створено дану карту? (Формування конкретної думки щодо країн, в першу чергу до Росії. Росія — загарбник.)

Російсько-японська війна 1904-1905 рр.

Робота з підручником.

Учням пропонується прочитати пункт параграфа, присвячений війні Росії з Японією та відповісти на запитання:

  1. Коли відбулася війна;
  2. Основні воєнні дії;
  3. Результат війни.

 

3.Революція 1905-1907 рр.

Робота в групах.

Учням пропонується об’єднатися в групи. Завдання: прочитати 5 пункт 22 параграфу та відповісти на наступні запитання:

       І група – визначити причини революції.

       ІІ група – розповісти про основні події революції.

       ІІІ група – з’ясувати, які нові політичні партії було створено  та їхні вимоги.

       ІV група – проаналізувати результати революції.

Робота з ілюстраціями: завдання до картини «Маніфестація 17 жовтня 1905 р.»

Розгляньте картину і скажіть, які настрої людей намагався передати художник?

D:\Картинки\аимсм.jpgD:\Картинки\ссосос.jpg

 

 

 

Завдання до фото «Панцерник «Потьомкін».

Знайдіть в інтернеті інформацію про походження цього судна.

6. Реформи П.Столипіна

Розповідь учителя.

Розповідь учителя про Петра Столипіна та його аграрну реформу 1906 р.

         Запитання до класу: чи сприяла ця реформа розвиткові сільського господарства в Російській імперії?

ІІІ. Рефлексія

Робота в групах над вправою «Дерево рішень».

Учні об’єднуються в групи, які виконують наступні завдання:

1 група отримує стікери - листочки від дерева і вписує туди основні події з історії Російської імперії другої половини ХІХ – початку ХХ ст.

2 група отримує стікери - квіточки та вписує результати зовнішньої політики Російської імперії

3 група отримує стікери – яблука та виписує  результати внутрішньої політики Російської імперії.

Як результат цієї вправи, на фліпчарті учні створюють дерево із листочками, квіточками та плодами.

Вправа «Емоційний світлофор»

Учні за допомогою умовних знаків показують своє розуміння теми уроку; палець піднятий догори – усе розумію, палець опущений вниз – не зрозумів, показана долоня – частково зрозумів.

V. Підбиття підсумків

Узагальнення вчителя. «Великі реформи» 1860-1870-х рр. суттєво змінили Російську імперії: почалася індустріалізація, що сприяла корінним змінам у російському суспільстві. Проте непослідовність реформ не дозволила довести їх до завершення та суттєво гальмувала розвиток держави.

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацюйте матеріал §22, ст. 140 запитання 1-2 усно.
  2. Творче завдання: скласти репортаж про події Російської революції 1905-1907 рр.
docx
До підручника
Всесвітня історія 9 клас (Щупак І.Я.)
Додано
11 січня
Переглядів
424
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку