Конспект уроку на тему "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Тема. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні. Меета: формувати знання учнів про безсполучникове складне речення, вміння розрізняти смислові відношення між частинами БСР на основі творів Т. Шевченка, вміння ставити розділові знаки в складних реченнях та інтонувати їх; розвивати мислення ; виховувати почуття національної самосвідомості.
Перегляд файлу

Тема:  Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Мета:( формувати компетентності ) : предметні: знання учнів про безсполучникове складне речення, вміння розрізняти смислові відношення між частинами БСР на основі творів Т.Шевченка, уміння ставити розділові знаки в складних реченнях та інтонувати їх; ключові: розвивати память, мислення, вміння виділяти головне; комінікативні: збагачувати словниковий запас учнів, уміння використовувати БСР у власних висловлюваннях; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: виховувати почуття національної самосвідомості, духовної культури, поваги до поетичної спадщини Кобзаря.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Форми роботи: групова, індивідуальна.

Міжпредметні зв’язки: українська література, хімія, історія України.

Обладнання: підручник української мови, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, опорні схеми.

Випереджувальне завдання: в поезіях Т.Шевченка, в підручниках історії України, хімії знайти безсполучникові складні речення та виписати їх у зошити.

 

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи. Нагадування правил нашого уроку:

- не соромтеся висловлювати власну думку;

 - будьте активними;

- будьте творчими;

 - не бійтеся помилок, адже знання здобуваються тільки шляхом спроб і помилок; головне – вчасно її помітити й виправити

 - співпрацюйте з однокласниками.

ІІ. Перевірка домашнього завдання:

-         Вдома ви працювали самостійно, повторювали розділові знаки в БСР, а також виконали завдання – знаходили  БСР у підручниках хімії, історії України, а також у творах Т.Шевченка. Прочитайте,  будь ласка, речення, виписані вами.

-         Зробіть висновок, у яких стилях найчастіше використовуються БСР?

-         Які ознаки притаманні БСР?

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів:

  1.  Індивідуальні завдання.

Біля дошки 3 учні виконують синтаксичний розбір складносурядних речень (за картками)

Картка № 1

Час був пізній, але в садку голосно співали невгамовні пташки.

Картка № 2

Мати тоді сита, коли діти не голодні.

Картка № 3

Раптом вовк насторожився: йому почулися постріли.

 

  1. Робота з класом.

-         Робота в групах.

Ми з вами вивчаємо розділ, який має назву «синтаксис», і вже знаємо всі види складних речень.  У нас у класі об’єднано 3 групи, кожну очолює спікер-мовознавець, який, виявляючи власну активність, одночасно організовує всю групу для вирішення поставлених завдань Пропоную вам виконати інтерактивну вправу «Збери пазли».  Першій групі  необхідно вибрати ознаки, які притаманні складносурядному реченню, другій групі – вибрати ознаки складнопідрядного речення, а третій – ознаки безсполучникового.

 

Перевірка роботи учнів біля дошки.

-         Узагальнювальна бесіда.

-         Ми з вами вивчили ознаки БСР, знаємо, які смислові відношення існують між частинами речення?

-         З якими складними  реченнями співвідносні БСР?

-         Які частини можуть бути в БСР?

-         Що відіграє важливу роль у БСР?

  1. Робота в групах:

-         Тепер продовжимо нашу роботу в групах для вирішення нового завдання – нам необхідно згадати, які розділові знаки ставляться в БСР.

-         Отже, перша група отримує завдання – з’ясувати, коли ставиться кома та крапка з комою між частинами БСР.

2-га група – коли ставиться двокрапка між частинами БСР?

3-тя група – тире між частинами БСР.

 

Огляд мультимедійної презентації.

 

IV.  Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Створення ситуації успіху.

Кожна людина прагне досягти успіху в житті. Щоб її мрія здійснилася, важливо зрозуміти, від чого це залежить. Тому звернімося до народної мудрості, вміщеної в нашому епіграфі: «Люби справу – майстром будеш».

Стати майстром, бути потрібним людям, мати задоволення від своєї праці – це достойна доля для людини, і сьогодні ми продовжимо вчитися мислити, спостерігати на основі творчості Т.Шевченка. Ми повинні прислухатися до Кобзаревого слова, яким він промовляє до нас, українців, до нашої національної свідомості, до нашої честі й гідності.

Отже, запишемо число, класна робота, тему та епіграф нашого уроку. Я бажаю вам успіху в засвоєнні знань і сподіваюся, що наша спільна робота на уроці буде плідною.

 Мета нашого уроку – закріпити набуті знання про безсполучникове складне речення, навчитися правильно ставити розділові знаки й обгрунтовувати їх з допомогою вивчених правил.  Знання, здобуті на уроці, ви зможете застосувати при написанні ДПА, а також ЗНО.

 

V. Формування вмінь і навичок.

  Вправи для вироблення практичних навичок.

  1. Пояснювальний диктант:  обгрунтувати інтонацію, смислові відношення  та розділові знаки

По діброві вітер віє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу. Защебетав соловейко – пішла луна гаєм. Дивлюсь,  аж світає, край неба палає. Не русалонька блукає – то дівчина ходить. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива, додолу верби гне високі, горами хвили підійма.  Не завидуй багатому: багатий не знає ні приязні, ні любові – він все те наймає.

 

  1. Хвилинка відвертості (роздумів):

-         Що, на думку Т.Шевченка, робить людину щасливою? Знайдіть речення в нашому диктанті, де Т.Шевченко про це розміркувує.

                   

  1. Вправи за підручником : п.21, вправа  290.         

 

Фізкультхвилинка         

4.Творче конструювання: складіть речення.

1.[       ] , [       ].                 3. [ умова ]  -   [      ].

(часова послідовність)

 

2.[       ]  :  [  причина ].    4. [       ]  -   [ наслідок ].

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

5. Тест-самоперевірка

 

1 Вкажіть безсполучникове складне речення:

А До Миколи не сій гречки й не стрижи овечки.

Б Коли квітень з водою, то травень з травою.

В Дощ упору – золото.

Г  Май холодний – рік хліборобний (З нар. творчості).

2. Вкажіть безсполучникове складне речення з однорідними простими:

А Багато снігу – багато хліба.

Б Де сніг буде – хліба прибуде, де вода розіллється – сіна набереться.

В Свій, не свій – на дорозі не стій.

Г Опеньки з’явилися – літо скінчилося (Нар. творчість). 

3 Визначте безсполучникове складне речення з неоднорідними простими:

А Щастя має ноги, біда має роги.

Б Ранні пташки росу п’ють, пізні слізки ллють.

В Щастя біжить, а нещастя летить.

Г  Не копай другому яму – сам упадеш (Нар. творчість).

4 Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:

А Без хазяїна двір плаче, без хазяйки – хата (Нар. творчість).

Б Одночасність дій, явищ.

В Часову послідовність дій, явищ.

Г Зіставлення (протиставлення) змісту одного речення зі змістом іншого.

5  Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:

  Дивлюсь у воду – місяць у воді сміється.

А Умовно-наслідкові.

Б Причиново-наслідкові.

В Часові.

6  Визначте, який розділовий знак пропущено в поданому безсполучниковому складному реченні:

Квітень виправдовував свою назву весело гомоніли струмки, сніг розтанув, у полях зазеленіла озимина, горбила чорну спину блискуча рілля, і справжні озера голубіли у видолинках (Ю. Збанацький).

А Двокрапку.

Б Крапку з комою.

В Тире.

Г Кому.

7  Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити двокрапку.

А Цілу ніч у пригороді йшла тихо, але й безупинно робота, насипались землею лантухи, плелися тури з верболозу і набивалися глиною, уставлялися в дві, а й в три перії дубові мажі, окуті добре залізом, – найкраща оборона рухома супроти нападу кінниці, – підглибшались рови і окопи, перетаскувались майже на плечах бойові всякі прилади – гармати і гаківниці. 

Б На білому пишному румаку у многоцінній збруї виїхав граф Потоцький і зупинився на найвищому горбику; за ним тягся потужнішого лицарства поїзд. 

В Орися стояла сама, трохи віддалік від цієї групи, спершись головою на камінь, зосереджена в самій собі, застигла в однім охопившім її істоту почутті; вона зимно дивилася у далину. 

Г . Мов ток електричний пробіг по нервам Орисі; вона опустила запалений гніт на плахту і, захистивши лівою рукою очі, вп’ялась у цього лицаря поглядом. (З тв. М. Старицького). 

8  Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити тире:

А Всі дівчата були тільки в червоних кибалках, одна Мотря прийшла в квітах та в стрічках.

Б Сонце світило на київські гори; золоті верхи сяяли й неначе горіли.

В Кругом Києва в долині зеленів густий ліс, синів за Дніпром, ніби повитий сизим туманом, бір…

Г Проскурниця посадила Мелашку вечеряти, вона й ложки не вмочила

(З тв. І. Нечуя-Левицького). 

 

 

 

VI. Підсумок уроку.

  1. Оцінювання відповідей учнів.

 

-         Рефлексія. Складання квіток-символів  українського народу.

-         Сьогодні на уроці я навчився.....

-         Найбільш складним мені було...

-         Найкраще мені вдалося....

-         Знання, засвоєні на уроці, я зможу застосувати....

Заключне  слово вчителя.

       На сьогоднішньому уроці ми, діти, систематизували знання про БС складне речення, смислові відношення між частинами – реченнями у БС складному реченні, про розділові знаки у БС реченні на основі творів Тараса Шевченка. Поезія Великого Кобзаря вся перейнята духом запорозької минувшини, але спроектована вона в сучасність: автор промовляє до національної свідомості нині сущих українців, до їхньої честі й гідності. Ми повинні прислухатися до Шевченкового слова, повинні берегти пісню, думу, бо це жива історична пам”ять. Маючи такі скарби, українська нація не може загинути. Тому я хочу завершити урок пророчими Шевченковими словами:

                  Наша дума, наша пісня

                     Не вмре, не загине...

              От де, люде, наша слава,

                     Слава України!

 

 

VII. Домашнє завдання: підготуватися до написання контрольного диктанту, повторити п.17 – 21, написати есе «Кобзар і наше сьогоднення»

 

 

 

                                                                                                                                                                         

               

 

 

 

docx
Додано
14 квітня
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку