Тема: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні
Мета:( формувати компетентності ) : предметні: знання учнів про безсполучникове складне речення, вміння розрізняти смислові відношення між частинами БСР на основі творів Т.Шевченка, уміння ставити розділові знаки в складних реченнях та інтонувати їх; ключові: розвивати память, мислення, вміння виділяти головне; комінікативні: збагачувати словниковий запас учнів, уміння використовувати БСР у власних висловлюваннях; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: виховувати почуття національної самосвідомості, духовної культури, поваги до поетичної спадщини Кобзаря.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Форми роботи: групова, індивідуальна.
Міжпредметні зв’язки: українська література, хімія, історія України.
Обладнання: підручник української мови, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, опорні схеми.
Випереджувальне завдання: в поезіях Т.Шевченка, в підручниках історії України, хімії знайти безсполучникові складні речення та виписати їх у зошити.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи. Нагадування правил нашого уроку:
- не соромтеся висловлювати власну думку;
- будьте активними;
- будьте творчими;
- не бійтеся помилок, адже знання здобуваються тільки шляхом спроб і помилок; головне – вчасно її помітити й виправити
- співпрацюйте з однокласниками.
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
- Вдома ви працювали самостійно, повторювали розділові знаки в БСР, а також виконали завдання – знаходили БСР у підручниках хімії, історії України, а також у творах Т.Шевченка. Прочитайте, будь ласка, речення, виписані вами.
- Зробіть висновок, у яких стилях найчастіше використовуються БСР?
- Які ознаки притаманні БСР?
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів:
Біля дошки 3 учні виконують синтаксичний розбір складносурядних речень (за картками)
Картка № 1
Час був пізній, але в садку голосно співали невгамовні пташки.
Картка № 2
Мати тоді сита, коли діти не голодні.
Картка № 3
Раптом вовк насторожився: йому почулися постріли.
- Робота в групах.
Ми з вами вивчаємо розділ, який має назву «синтаксис», і вже знаємо всі види складних речень. У нас у класі об’єднано 3 групи, кожну очолює спікер-мовознавець, який, виявляючи власну активність, одночасно організовує всю групу для вирішення поставлених завдань Пропоную вам виконати інтерактивну вправу «Збери пазли». Першій групі необхідно вибрати ознаки, які притаманні складносурядному реченню, другій групі – вибрати ознаки складнопідрядного речення, а третій – ознаки безсполучникового.
Перевірка роботи учнів біля дошки.
- Узагальнювальна бесіда.
- Ми з вами вивчили ознаки БСР, знаємо, які смислові відношення існують між частинами речення?
- З якими складними реченнями співвідносні БСР?
- Які частини можуть бути в БСР?
- Що відіграє важливу роль у БСР?
- Тепер продовжимо нашу роботу в групах для вирішення нового завдання – нам необхідно згадати, які розділові знаки ставляться в БСР.
- Отже, перша група отримує завдання – з’ясувати, коли ставиться кома та крапка з комою між частинами БСР.
2-га група – коли ставиться двокрапка між частинами БСР?
3-тя група – тире між частинами БСР.
Огляд мультимедійної презентації.
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Створення ситуації успіху.
Кожна людина прагне досягти успіху в житті. Щоб її мрія здійснилася, важливо зрозуміти, від чого це залежить. Тому звернімося до народної мудрості, вміщеної в нашому епіграфі: «Люби справу – майстром будеш».
Стати майстром, бути потрібним людям, мати задоволення від своєї праці – це достойна доля для людини, і сьогодні ми продовжимо вчитися мислити, спостерігати на основі творчості Т.Шевченка. Ми повинні прислухатися до Кобзаревого слова, яким він промовляє до нас, українців, до нашої національної свідомості, до нашої честі й гідності.
Отже, запишемо число, класна робота, тему та епіграф нашого уроку. Я бажаю вам успіху в засвоєнні знань і сподіваюся, що наша спільна робота на уроці буде плідною.
Мета нашого уроку – закріпити набуті знання про безсполучникове складне речення, навчитися правильно ставити розділові знаки й обгрунтовувати їх з допомогою вивчених правил. Знання, здобуті на уроці, ви зможете застосувати при написанні ДПА, а також ЗНО.
V. Формування вмінь і навичок.
Вправи для вироблення практичних навичок.
По діброві вітер віє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу. Защебетав соловейко – пішла луна гаєм. Дивлюсь, аж світає, край неба палає. Не русалонька блукає – то дівчина ходить. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива, додолу верби гне високі, горами хвили підійма. Не завидуй багатому: багатий не знає ні приязні, ні любові – він все те наймає.
- Що, на думку Т.Шевченка, робить людину щасливою? Знайдіть речення в нашому диктанті, де Т.Шевченко про це розміркувує.
Фізкультхвилинка
4.Творче конструювання: складіть речення.
1.[ ] , [ ]. 3. [ умова ] - [ ].
(часова послідовність)
2.[ ] : [ причина ]. 4. [ ] - [ наслідок ].
5. Тест-самоперевірка
1 Вкажіть безсполучникове складне речення:
А До Миколи не сій гречки й не стрижи овечки.
Б Коли квітень з водою, то травень з травою.
В Дощ упору – золото.
Г Май холодний – рік хліборобний (З нар. творчості).
2. Вкажіть безсполучникове складне речення з однорідними простими:
А Багато снігу – багато хліба.
Б Де сніг буде – хліба прибуде, де вода розіллється – сіна набереться.
В Свій, не свій – на дорозі не стій.
Г Опеньки з’явилися – літо скінчилося (Нар. творчість).
3 Визначте безсполучникове складне речення з неоднорідними простими:
А Щастя має ноги, біда має роги.
Б Ранні пташки росу п’ють, пізні слізки ллють.
В Щастя біжить, а нещастя летить.
Г Не копай другому яму – сам упадеш (Нар. творчість).
4 Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:
А Без хазяїна двір плаче, без хазяйки – хата (Нар. творчість).
Б Одночасність дій, явищ.
В Часову послідовність дій, явищ.
Г Зіставлення (протиставлення) змісту одного речення зі змістом іншого.
5 Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:
Дивлюсь у воду – місяць у воді сміється.
А Умовно-наслідкові.
Б Причиново-наслідкові.
В Часові.
6 Визначте, який розділовий знак пропущено в поданому безсполучниковому складному реченні:
Квітень виправдовував свою назву весело гомоніли струмки, сніг розтанув, у полях зазеленіла озимина, горбила чорну спину блискуча рілля, і справжні озера голубіли у видолинках (Ю. Збанацький).
А Двокрапку.
Б Крапку з комою.
В Тире.
Г Кому.
7 Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити двокрапку.
А Цілу ніч у пригороді йшла тихо, але й безупинно робота, насипались землею лантухи, плелися тури з верболозу і набивалися глиною, уставлялися в дві, а й в три перії дубові мажі, окуті добре залізом, – найкраща оборона рухома супроти нападу кінниці, – підглибшались рови і окопи, перетаскувались майже на плечах бойові всякі прилади – гармати і гаківниці.
Б На білому пишному румаку у многоцінній збруї виїхав граф Потоцький і зупинився на найвищому горбику; за ним тягся потужнішого лицарства поїзд.
В Орися стояла сама, трохи віддалік від цієї групи, спершись головою на камінь, зосереджена в самій собі, застигла в однім охопившім її істоту почутті; вона зимно дивилася у далину.
Г . Мов ток електричний пробіг по нервам Орисі; вона опустила запалений гніт на плахту і, захистивши лівою рукою очі, вп’ялась у цього лицаря поглядом. (З тв. М. Старицького).
8 Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити тире:
А Всі дівчата були тільки в червоних кибалках, одна Мотря прийшла в квітах та в стрічках.
Б Сонце світило на київські гори; золоті верхи сяяли й неначе горіли.
В Кругом Києва в долині зеленів густий ліс, синів за Дніпром, ніби повитий сизим туманом, бір…
Г Проскурниця посадила Мелашку вечеряти, вона й ложки не вмочила
(З тв. І. Нечуя-Левицького).
VI. Підсумок уроку.
- Рефлексія. Складання квіток-символів українського народу.
- Сьогодні на уроці я навчився.....
- Найбільш складним мені було...
- Найкраще мені вдалося....
- Знання, засвоєні на уроці, я зможу застосувати....
Заключне слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці ми, діти, систематизували знання про БС складне речення, смислові відношення між частинами – реченнями у БС складному реченні, про розділові знаки у БС реченні на основі творів Тараса Шевченка. Поезія Великого Кобзаря вся перейнята духом запорозької минувшини, але спроектована вона в сучасність: автор промовляє до національної свідомості нині сущих українців, до їхньої честі й гідності. Ми повинні прислухатися до Шевченкового слова, повинні берегти пісню, думу, бо це жива історична пам”ять. Маючи такі скарби, українська нація не може загинути. Тому я хочу завершити урок пророчими Шевченковими словами:
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине...
От де, люде, наша слава,
Слава України!
VII. Домашнє завдання: підготуватися до написання контрольного диктанту, повторити п.17 – 21, написати есе «Кобзар і наше сьогоднення»