Міністерство освіти і науки України
Центральноукраїнський держаний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Кафедра педагогіки дошкільної та початкової освіти
Конспект з предмету музичного виховання на тему:
«Розмір . Тактові риски і такт»
Підготувала студентка ПД19Б групи факультету педагогіки та психології Бікі Єлизавета Олегівна
Спеціальність: 013 Початкова освіта
Доп. Спеціальність: 012 Дошкільна освіта
Кропивницький 2020
Тема уроку: Розмір . Тактові риски і такт. Вивчення пісні: «Чому ведмідь взимку спить» слова О.Коваленкова, музика Л.Кніпера; Слухання: П.Чайковський «Марш» з балету «Лускунчик», Е.Гріг «Похід гномів».
Мета уроку : познайомитися з поняттями «такт», «розмір»; формувати уміння зосереджено слухати вчителя; формувати вокально-хорові навички; розвивати ладове відчуття, чистоту інтонування; уміння відчувати емоційно-образний зміст музики; виховувати інтерес до музичного мистецтва, прищеплювати любов до професійної та народної музики.
Обладнання: ілюстрації, таблиці, флеш-носії з музикою або CD-диски, (інтерактивна дошка)
План уроку:
Організаційний момент – (9:00-9:05)
Музична грамота – (9:05-9:15)
Розспів(вправи на музичні ступені) – (9:15-9:20)
Слухання – (9:20-9:26)
Вивчення пісні – (9:26-9:32)
Створення учнями малюнка – (9:32-9:40)
Підсумок уроку – (9:40-9:45)
Зміст
3. Розспів(вправи на музичні ступені)
Хід уроку:
Вхід учнів під звучання пісні К.Трильовського «Гей, там на горі Січ іде». Потім музичне вітання:
Проспівав дзвінок, починається урок
З Божої ласки, з маминої казки.
З щирого старання, гомінких пісень.
«Добрий день вам, діти, добрий день!»
Такт — часовий відтинок музичного тексту від сильної долі до наступної сильної долі. Такт складається з певної кількості долей, яка визначається музичним розміром. Залежно від музичного розміру, такт може бути простим, якщо містить одну сильну долю, або складним, якщо містить сильну та відносно сильну або декілька відносно сильних долей.
Для впорядкованості музичний твір ділять на такти, які відокремлені тактовими рисками.
Такт умовно ділять на долі, перша з яких є акцентована, тобто сильна, інші – слабі.
На самому початку твору ставиться розмір такту – він залежить від кількості вимірювальних долей, вміщених у ньому. Вимірювальною долею можуть бути ціла, половинка, четверть, восьма та шістнадцята.
Подвійна тактова риска ставиться між розділами твору.
Тактова риска з жирною рискою позначає кінець твору.
Розмір такту позначається дробом, який ставиться на нотному стані. Верхня цифра (чисельник) – вказує кількість долей, нижня (знаменник) – тривалість кожної долі.
Позначення розміру виставляється на початку музичного твору, а також у місцях, де розмір такту змінюється.
Приклад розміру 2/4 – «дві-четверті»:
Приклад розміру 3/4 – «три-четверті»:
Приклад розміру 4/4 – «чотири-четверті» :
Приклад розміру 3/8 – «три-восьмі»:
Гей, там на горі Січ іде. Гей, малиновий стяг несе,
Приспів:
Гей, малиновий, наше славне товариство,
Гей, марширує, раз, два, три.
Гей, на переді кошовий. Гей, як той орел степовий,
Гей, а позаду осавул. Гей, твердий хлопець, як той мур.
Гей, а по боках чотарі. Гей, то сторожі огневі,
Гей, отамане, батьку наш! Гей, веди, батьку, вперед нас!
Гей, повій, вітре, зо степів. Гей, дай нам силу козаків.
П.Чайковський «Марш» з балету «Лускунчик
Петро Ілліч Чайковський – російський композитор, диригент, педагог, музично-громадський діяч, музичний журналіст; доктор музики. Вважається одним з найбільших композиторів в історії музики.
Саме чарівне і новорічне твір П.І. Чайковського, відоме по всьому світу - балет "Лускунчик". Найчастіше в класичних операх або балетах є один або кілька відомих номерів, які стають знаковими для твору і гаряче улюбленими публікою. Про "Лускунчика" цього не скажеш, тому що весь балет складається з таких "хітів"! Мабуть, це саме впізнаване твір у всьому світі. Чого тільки варта зачаровує Танець феї Драже, найніжніший Вальс Квітів, низка танців: Шоколад, Кава, Чай і багато інших. Та й хто з дітей, в кінці кінців, не мріяв опинитися на місці Марі й Лускунчика в цьому казковому місці з шоколаду, карамелі, зефіру і іншої смакоти. Чайковський постарався, щоб музика дуже тонко передавала весь зміст казки, що відбувається на сцені: барабанний бій, фанфари або писк мишей. Особливо любимо у публіки Дивертисмент II акта, який містить в собі низку танців на балу в казковій країні. Це і яскравий іспанський танець - Шоколад, хвилюючий східний - Кава, характерний китайський - Чай, а також надзвичайно яскравий і живий - Трепак. Далі йде витончений танець пастушків, Матінка Жигонне і перлина дивертисмент - Вальс квітів з його чарівною мелодією. Танець Феї Драже приваблює своєю вишуканістю, а справжньою ліричної і драматичної кульмінацією сміливо можна назвати адажіо.
Тож пропоную прослухати вам «Марш».
(Прослуховування композиції)
Е.Гріг «Похід гномів»
Едвард Ґріґ-норвезький композитор, піаніст, диригент, основоположник норвезької класичної музики. Народився Е. Ґріґ в місті Бергені в сім’ї британського консула. В дитячі роки він навчався музики у своєї матері — піаністки, а вже у 12-річному віці написав свій перший твір для фортепіано. Е. Ґріґ писав твори у різних жанрах музики. Але найбільший інтерес митця проявився у галузі інструментальної мініатюри: цикл «Ліричні п'єси» уявляє собою збірник нескладних фортепіанних п’єс.
Твори Е. Ґріґа завжди користувалися великою популярністю. Завдяки ліричній чарівності і глибокій своєрідності мелодики, особливостям гармонії, почерпнутим з музичного фольклору Норвегії, — вони і в наші дні звучать надзвичайно сучасно. Серед них фортепіанні твори «Пташка», «Навесні», «Похід гномів», «Танець ельфів», «Весільний день у Трольхаугені», сюїта «Пер Гюнт» та інші.
Серед них є твір, який ми сьогодні слухатимемо - "Похід гномів".
(Прослуховування композиції)
Чи знаєте ви, хто такі гноми? (це казкові маленькі чоловічки) Так, гноми - це фантастичні істоти, некрасиві або навіть потворні карлики. У казках розповідається, що вони охороняють багатства - скрині зі скарбами, які ховають під землею.
Як вам здається, про яких гномів розповідається в п'єсі Е. Ґріґа «Похід гномів», про добрих чи злих? (відповіді дітей) Чому ви так вважаєте? (пояснення).
«Похід гномів» - один з прекрасних зразків музичної фантастики Гріга. Тут протиставлені один одному химерність казкового світу, підземного царства тролів і чарівна краса, ясність природи.
П'єса написана в тричастинній формі.
Крайні частини відрізняються яскравою динамічністю: в стрімкому русі миготять фантастичні обриси «ходи».
Образ середньої частини (сьогодні ми її не слухали) відкривається слухачеві лише після того, як зникли фантастичні видіння. Світле звучання теми асоціюється зі звучанням народної мелодії.
Вступна бесіда:
Хто такі ведмеді?
Чим вони харчуються?
Коли впадають в спячку?
Сьогодні ми вивчимо пісеньку саме про ведмедика:
«Чому ведмідь взимку спить»
Як мороз був міцний, Йшов ведмідь в затишок свій В теплій шубі хутряній. До свого ішов барлога, Не збиваючись з дороги, Як проходив через міст, Став лисиці він на хвіст.
Здійняла лисиця крик, Зашумів темний ліс, І ведмідь злякався, втік, На сосну стару поліз. На сосні веселий дятел Білці хатку конопатив, Він сказав: "Ходить навчись І куди стаєш – дивись!"
Тоді вирішив ведмідь: Як зима – треба спать, По стежинах не гулять, На хвости не наступать. У барлозі він без страху Взимку спить під сніжним дахом І радіє неспроста, Що родився без хвоста. |
Учні пропоную вам, для закріплення намалювати малюнок ведмедика або гномика або ж лускунчика.
Чи сподобався вам урок?
Що ви вивчили на уроці?
Яку сьогодні вивчили? Про кого вона?
Що вам сподобалось найкраще?