План-конспект уроку на тему:
«Розмноження та поширення грибів.»
Тема уроку. |
Розмноження та поширення грибів. |
Навчально-виховна мета: |
Ознайомити учнів з особливостями розмноження грибів, сформувати уявлення про поширення грибів. Виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів. |
Розвиваюча мета: |
Розвивати вміння і навички учнів порівнювати, узагальнювати та робити висновки, розвивати біологічну мову, мислення, вміння працювати з підручником. |
Тип уроку: |
Комбінований урок |
Методинавчання: |
1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомленняучнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. |
Література: |
Біологія: 6 кл.: Підруч: для загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков. – К.: Грамота, 2014. – 296с.: іл. |
Обладнання: |
Ілюстрації і текст в підручнику. |
Основніпоняття і терміни: |
Розмноження, статеве і нестатеве розмноження, поширення. |
Структура уроку
I Організаційний етап………………………….1 хв
II Актуалізація опорних знань………………....4 хв
III Мотивація навчальної діяльності…………....2 хв
IV Вивчення нового матеріалу……………........22 хв
V Узагальнення та систематизація знань…........12 хв
VI Підведення підсумків уроку……………........2 хв
VII Повідомлення домашнього завдання…..........2 хв
Хід уроку:
І Організаційна частина
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ Актуалізація опорних знань
Дидактична гра «Визначте зайве»
Гриби – одна з найдавніших мешканців нашої планети. Вони освоїли всі можливі середовища життя: грунт, повітря (водойми). Багато грибів оселяється на поверхні або всередині інших неземних (живих) істот. Є види грибів, здатні існувати там, де більшість живих організмів жити не можуть, наприклад у тих місцях, де немає вуглекислого газу (кисню). Клітини грибів, як і клітини більшості тварин, (не) мають хлоропластів та інших типів пластид. Клітини грибів так само, як і клітини рослин і тварин, не мають (мають) ядро та мітохондрії. Гриби, як і тварини, - автотрофні (гетеротрофні) організми, що не здатні до фотосинтезу.
Питання для бесіди:
1. Чим клітини грибів відрізняються ВІД клітин бактерій?
2. Чим грибна клітина відрізняється від клітини тварин та рослин?
3. Що являє собою та чистина тіла гриба, яку в побуті власне грибом і називають?
4. Як розмножується печериця?
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
РОЗВ`ЯЖІТЬ КРОСВОРД
1 |
м |
у |
к |
о |
р |
|
||||||
2 |
г |
і |
ф |
|
||||||||
3 |
г |
л |
і |
к |
о |
г |
е |
н |
|
|||
4 |
о |
б |
о |
л |
о |
н |
к |
а |
|
|||
5 |
п |
л |
о |
д |
о |
в |
е |
|||||
6 г |
е |
т |
е |
р |
о |
т |
р |
о |
ф |
и |
||
7 |
г |
р |
и |
б |
н |
и |
ц |
я |
||||
8 |
х |
і |
т |
и |
н |
|
||||||
9 |
я |
д |
р |
о |
||||||||
1. Гриб, який псує продукти харчування. 2. Ниткоподібні утвори багатоклітинних грибів. 3. Запасна поживнаречовина грибів. 4. Складова клітини, яка виконує захисну функцію. 5. Це тіло, яке утворене тісно переплетеними гіфами на поверхні ґрунту. 6. Характер живлення грибів. 7. Сукупність гіфів грибів. 8. Складова оболонки клітини гриба. 9. Центр керування клітиною гриба.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося як гриби розмножуються та поширюються. Поміркуємо які риси відрізняють гриби від рослин і тварин?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV Пояснення нового матеріалу
Розповідьвчителя з елементами бесіди
У грибів є вегететивне, безстатеве і статеве розмноження:
1) Вегетативне розмноження здійснюється частинами міцелію, які, відділяючись від загальної маси, здатні рости і розвиватися самостійно. У дріжджових грибів вегетативне розмноження відбувається брунькуванням: на клітинах міцелію утворюються вирости, поступово збільшуються в розмірах, а потім відшнуровуются.
2) Безстатеве розмноження здійснюється спорами. Якими тільки не бувають спори –з джгутиками і без, одиночними і покритими загальною оболонкою. Місце для спори називається спорангієм, а гіф, на якій він розташований - спорангієносцем. Зооспори (спори з джгутиками) знаходяться в зооспорангії. Якщо ж спори не мають джгутиків, то вони називаються конідіями і відкрито сидять на гіфі-кондієносці. Спори можуть розвиватися або всередині спорангіїв (ендогенно), або відокремлюються від кінців особливих виростів міцелію (екзогенно).
Найбільш просто влаштовані нижчі гриби найчастіше живуть у воді. Спори цих грибів мають джгутики і чудово плавають. Це - перший спосіб поширення спори.
Спори пліснявих грибів дуже дрібні і легкі, тому вони легко можуть поширюватися по повітрю, по воді, на лапках комах. Краплі дощу можуть переносити і великі грибні спори. У поширенні спор беруть участь і тварини. Особливо часто ними користуються гриби, плодові тіла яких розташовані під землею, наприклад, трюфеля. Поширюють спори грибів і комахи. Тоді гриби часто мають специфічний запах і слизові виділення.
Ще один спосіб-розкидання спори за допомогою пружних гіф (пероноспори) або відстрілюють спорангії (пілоболюс).
Способи розселення грибів ділять на пасивні та активні. При пасивному гриб користується чиєюсь допомогою, а при активно «справляється» сам. Зауважимо, що чим більший вибір переносників, тим простіше поширення гриба. Крім того, чим менше спор утворює гриб, тим краще вони захищені і пристосовані.
Проростають спори в ростові трубку, з якої розвивається міцелій.
Репродуктивні можливості великі – одне плодове тіло може принести 1000000000 спор на рік.
3) Але спора дає лише початок первинному міцелію. Поруч проросли дві спори і первинні міцелії злилися, давши початок вторинному міцелію (Статевий процес полягає у злитті чоловічих і жіночих гамет, в результаті чого утворюється зигота. У нижчих грибів гамети рухливі, вони можуть бути однаковими за розміром (ізогамія) або різними (гетерогамія). Якщо гамети розрізняються не тільки за розмірами, але і за будовою, вони формуються в жіночих (оогонії) і чоловічих (антеридії) статевих органах. Нерухома яйцеклітина запліднюється або рухливими сперматозоїдами, або виростами антеридії, переливаючи в оогонії свій вміст.
У природі сформувалися різноманітні пристосування до поширення грибів, завдяки чому гриби заселяють практично всі екологічні ніші на земній кулі.
Спори грибів можна виявити всюди - у воді, грунті, повітрі, тощо. Вони можуть переноситися по повітрю на значні відстані. Наприклад, спори збудника стеблової іржі злакових рослин піднімаються струмами повітря на висоту більше 2,5 км і переносяться на відстань до декількох тисяч кілометрів. Так, вони легко долають відстань між Канадою і Мексикою. Іржа кавового дерева, вперше виявлена вченими на острові Цейлон в кінці ХІХ століття, з 70-х років ХХ сторіччя поширилася в Бразилії та стала загрозою виробництва кави у головному регіоні його культивування - в Центральній і ПівденнійАмериці. Як з'ясувалося, спори паразита були завезені на американський материк повітряними течіями через Атлантичний океан із Західної Африки. На величезні відстані переносяться спори деяких іржа винних грибів, і це створює небезпеку епіфітотій іржі.
В атмосферному повітрі у великих кількостях також присутні конідії грибів з групи мікроміцетів (альтернацій, пеніциллів, тощо) і спори макроміцетів. У лісах базидіоспори поширюються конвекційними струмами повітря, які підхоплюють їх, а на великій висоті вітер переносить їх на далекі відстані.
Спори водних грибів переносяться на значні відстані струмами води. Наприклад, ріжки утворюють пухкі склероції, в тканинах яких міститься багато повітря, тому вони дуже легкі, плавають на поверхні вод і добре переносяться течією.
Вода бере участь у поширенні спор і багатьох наземних грибів. Дощові краплі, потрапляючи на гілочки з конідіями, розбризкуються на тисячі дрібних крапель, кожна з яких містить безліч конідій гриба.
Поширення тваринами
Багато тварин поширюють спори різних видів грибів. Спори грибів, що мають великі підземні плодові тіла, переносяться хребетними тваринами, які вишукують гриби за запахом і з'їдають їх. Так, кабани та олені в деяких європейських країнах поїдають плодові тіла оленячих трюфелів. Спори істинних трюфелів також часто поширюють тварини. На цьому заснований стародавній спосіб массового збору трюфелів за допомогою дресированих собак і свиней. Спори багатьох шапинкових грибів поширюють білки, бурундуки та деякі інші гризуни. Активно поширюють спори грибів і багато птахів.
Людина в процесі своєї господарської діяльності також часто поширює гриби. Так з одного континенту на інший були завезені з посадковим матеріалом, насінням, знаряддями обробки грунту спори паразитів багатьох рослин (фітофтори, збудника голландської хвороби в'язів, ін.) Таким же шляхом спори паразитів можуть поширюватися в межах однієї країни або регіону. Для боротьби з паразитами застосовують спеціальні заходи – термічну обробку та протруювання насіння фунгіцидами.
VІ Узагальнення і систематизація знань
Питання для бесіди:
1. Якими способами розмножуються гриби? (вегетативне, статеве або нестатеве)
2. Статеве розмноженнявідбувається за допомогою спеціалізованих статевих клітин - …. (чоловічих (сперматозоїдів), жіночих (яйцеклітин)).
3. Які гриби паразитують у рослин?
4. Що таке цвілеві гриби?
5. Що таке дріжджі?
6. Якої шкоди гриби завдають здоров’ю людини і тваринам?
VІІ Підбиття підсумків уроку
Що найбільше сподобалося на уроці? Чи є бажання проводити дослідження далі?
VІІІПовідомлення домашнього завдання
Розповідь «Розмноження та поширення грибів». Скласти кросворд з ключовим словом «гриби».