Конспект уроку на тему: "Сезонні погодні явища"

Про матеріал
План- конспект уроку на тему: "Сезонні погодні умови та явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини."
Перегляд файлу

МЕТА: створити умови для формування на уроці загальних понять «погода», «несприятливі погодно-кліматичні явища»; вчити учнів наводити приклади  небезпечних погодних  явищ, поширених в Україні, Київській області в різні   пори року, визначати їх   наслідки; розвивати вміння працювати з синоптичними картами;   систематизувати знання учнів про вплив на здоров’я та господарську діяльність людини  несприятливих природніх процесів; формувати вміння працювати з джерелами географічних знань; виховувати  інтерес до знань як необхідної умови розв’язання  життєвих ситуацій.

 

ОБЛАДНАННЯ: підручник, атласи, презентація, звукові ефекти, фізична карта України, комп’ютер, роздатковий матеріал, мелодія пісні «У природи немає поганої погоди», відеоролик.

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

(Слайд 1)

(Звуки грому, блискавка, дощ – діти прослуховують). Учитель розкриває парасольку і ховається від дощу.

Запитання:

  • Добрий день, діти! Як ваші справи
  •  З яким явищем асоціюється ці звуки?
  • Чи впливає на ваш настрій дана ситуація?
  •  А чи завжди мені допоможе парасолька?

  Один поет сказав: «Вважай, ти втратив день, в який не посміхнувся». Покажіть мені свої обличчя, щоб я побачив, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок.  Посміхніться один одному. Чудово, молодці! Я бачу, що  хороший настрій вам не зіпсувала гроза.

Щоб не втратити день, сьогодні на уроці ми пригадаємо, що таке погода, її основні елементи,клімат.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

             Часто ми задаємо собі запитання:

  • Чи може погода таїти в собі якусь небезпеку?
  • Чому зимовий відпочинок може бути небезпечним?
  • Чому взимку іноді відміняються автобусні та авіаційні рейси?
  • Чому в окремі роки вигоряє на полях хліб(пшениця)?

Отже, причиною всі цих лих є погода.  На ці запитання ми дамо відповіді, коли опрацюємо тему уроку.  Слайд 2 – тема уроку

 

Погода дуже динамічна, часто змінюється. Передбачити її дуже важко. Але це потрібно, адже від цього залежить і наше самопочуття, і раціональне використання кліматичних умов у господарській діяльності. Погода часто асоціюється не лише з теплою, безвітряною дниною чи легким морозцем, а й такими явищами як пилові бурі, суховії, хуртовини, грози. Знати небезпечні погодні явища, вчитись передбачати погоду – основне завдання нашого уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке клімат? (багаторічний режим погоди, характерний для даної місцевості)
  • Які чинники формують клімат місцевості? ( Сонячна радіація, циркуляція повітряних мас, підстильна поверхня)
  • Назвіть основні показники клімату. (Температура повітря, кількість опадів)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План (Слайд 3)

  1. Поняття  «погода».
  2. Небезпечні погодні явища.
  3. Прогноз погоди.
  4. Синоптична карта.
  5. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я та господарську діяльність людини.

Учитель.

  • Пригадайте, що називається «погодою»?

Погода – це стан нижнього шару атмосфери в певний час у певній місцевості. (Слайд 4)

  • Назвіть основні елементи погоди ( температура повітря, атмосферний тиск, опади, вітер, хмарність).

Учитель. Усі вони тісно пов’язані і взаємозумовлені. Тому із зміною одного з них змінюються й інші.

 

2. Небезпечні погодні явища.

Назвати небезпечні погодні явища, до яких наслідків призводять ті чи інші погодні явища.

 ( Демонструвати на слайдах зразки цих явищ під час відповіді дітей)

(Слайди 5-14) )

Зробити підсумок. Назвати усі види небезпечних явищ. (Слайд 15)

2. Робота в зошитах. (Слайд 16) На основі матеріалу підручника ст. 104-105 дослідити названі групою явища за такими ознаками :

  1. Назва явища.
  2. Період існування.
  3. Територія поширення.
  4. Наслідки для людей та господарства.

( Звітування учнів). Розповісти про явища, характерні для нашої місцевості.(Слайд 17)

Демонстрування кадру із кінофільму «Надзвичайний сніг».

-Яке небезпечне явище природи ви мали змогу спостерігати?

3. Завдання. Розгляньте зображення на слайді 18. Зробіть висновок про вплив небезпечних погодних явищ на здоров’я людини.(Відповіді учнів)

- Чи може людина впливати на погоду та  попередити небезпечні погодні явища?

- Які служби можуть бути задіяні в ліквідації наслідків погоди?

ОТЖЕ, на основі опрацьованого матеріалу сформулюйте визначення  поняття «небезпечні погодні явища».

Небезпечні погодні явища –це явища, що можуть спричинити людські жертви, завдавати матеріальних збитків, руйнувати будівлі, шляхи, знищувати ліси, посіви на полях тощо. (Слайд 19)

 

3. Прогноз погоди.

- Отже, чи може людина завчасно знати про наближення якогось небезпечних погодних явища і взагалі погоди? Яким чином вона може це зробити?  (Відповіді дітей) – прогноз погоди, народні прикмети.

Учитель.  Щоденно по радіо, телебаченню, з газет та Інтернету ми отримуємо дані про погоду, яка очікується найближчим часом. Така інформація має велике значення як для кожної людини, так і для всього суспільства. Погода весь час змінюється, тому так важливо вміти її передбачати. Надзвичайно важливе значення має завбачення небезпечних метеорологічних явищ. (Слайд 20) Повідомлення з метеостанцій через певні проміжки часу надходять в Український гідрометеорологічний центр, який є складовою Національної гідрометеорологічної служби України, що знаходиться в Києві. Щоб скласти науково обґрунтований прогноз погоди для території України необхідно скористатися метеорологічними даними не тільки стосовно нашої території, а й всієї Північної півкулі, тому здійснюється обмін інформацією з іншими країнами. Використовуються також дані космічних супутників Землі.

  • Назвіть метеорологічні прилади, які використовують для фіксування змін погоди? ( термометр, барометр, гігрометр, опадомір, флюгер, анемометр).
  •  (Продемонструвати їх.) (Слайд 21)

 

  1. Синоптична карта.

А зараз ми дізнаємося, що таке синоптичні карти

Синоптичні карти  - це карти, на яких цифрами та символами нанесені результати метеорологічних спостережень на мережі станції у певний момент. Карти складаються для прогнозування погоди.

Демонстрація синоптичної карти та нагадування умовних позначок(Слайд 22).

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Прийом «Географічний практикум»

Учні працюють з синоптичною картою, складають аналіз погоди разом із учителем (Слайд 23).

- Яка погода спостерігається у Львові та Дніпропетровську? (Львів -  -5С, сніг, тиск становить 1005 бар, вітер північний,  зона дії циклону з Атлантики, холодний фронт, суцільна хмарність. Дніпропетровськ - -2С напівхмарно, вітер північний, холодний фронт, атмосферний тиск 1005 бар).

- З чим пов’язане похолодання у Дніпропетровську? (з переміщенням атмосферного фронту (циклону).

 

2. Рольова гра «Телеведучий». Повідомити про погоду на основі зроблених висновків учителя та учнів.

Аналіз погоди: за даними аналізу синоптичної карти 21 січня у Львові  передбачається сніг, суцільна хмарність, вітер буде північний, циклон з Атлантики принесе холодний фронт, температура повітря сягатиме -5С, тиск становитиме 1005 бар. У Дніпропетровську температура повітря опуститься до позначки -2С, буде напівхмарно, дутиме з холодного фронту північний вітер, атмосферний тиск повітря становитиме 1005 бар. За будь-якої погоди залишайтеся здоровими.

VІ. Підсумок уроку

Бесіда

  • Чи від усіх погодніх явищ нас захистить парасолька?
  • Хто, крім гідрометеорологічного центру, передбачає погоду? (бабак)
  • Які явища можна спостерігати за допомогою метеорологічних приладів?
  • Наскільки точно прогнозують ті явища, що можна спрогнозувати?
  • Які знання з даного уроку ви будете застосовувати у своєму житті?

Отже,  передбачення погодидуже важливе для людини.Від її стану   залежить і наше самопочуття, і раціональне використання кліматичних умов у господарській діяльності.  Знати небезпечні погодні явища, вчитись прогнозувати  погоду за синоптичними картами – основне завдання кожного.

Подяка за роботу на уроці.

Побажання «Нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди».

VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 24)

  1. Опрацювати текст §25 , ст.103 - 107
  2. Підібрати народні прикмети про прогнозування погоди для своєї місцевості.

 

 

 

 

docx
Додано
15 січня 2020
Переглядів
3070
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку