Конспект уроку на тему:"Тварини. Різноманітність тварин".

Про матеріал
Матеріал містить конспект уроку з природознавства в 3 класі на тему: "Тварини. Різноманітність тварин". Додана презентація.
Перегляд файлу

 

 

ТЕМА:Тварини  

 

МЕТА: формувати поняття «звірі», «птахи», «плазуни», «земноводні»,

              «риби», «комахи», «черви», «молюски», «раки», «павуки»;

  • розвивати вміння порівнювати,спостерігати;
  • виховувати любов до природи, бажання оберігати тварин.

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації різних тварин, малюнки дітей, таблиці, мультимедійна презентація.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу.

Вступне слово вчителя.

 

Не урок , а справжнє свято,

Бо полинем у світи.

Мандруватимем завзято.

 Юний друже, я і ти.

У поході будь уважним,

Добре думай, не спіши !

 Знай , що вчитись завжди важко, Легше буде у житті!

II. Хвилинка спостережень.

- Надаю слово працівнику гідрометеоцентру .

Учень. Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні.

(учень розповідає про температуру повітря, стан неба, опади, інші явища).

Народний календар.

 

Вчитель:

- Який зараз місяць ? Чому він так називається ?

  • Які народні прикмети ви знаєте ? Горобці ховаються на мороз або на завірюху ?
  •      Які зміни відбуваються в живій та неживій природі ?
  •      Які зміни ви помітили у вашому дворі ?

 

 

 

III. Перевірка знань учнів.

 

1. Фронтальне опитування.

-   Яку тему ми почали вивчати ?

  •       Доведіть, що тварини належать до живої природи ?
  •       Які особливості є у тварин ?
  •       Навіщо тварини необхідні у природі ?
  •       Чим живляться тварини ?
  •       Як люди використовують тварин ? (Вчитель звертається до таблиці).

 2. Тестові завдання за темою Тварина - частина живої природи".

 

1 ВАРІАНТ

  1.   Метелик, сорока, собака - живі організми, тому що....
  2.   Тварини живляться.....
  3.   Де живуть ці тварини ?

Морський окунь, верблюд, ведмідь, лисиця, сом, тигр, камбала, карась.

 

Море

Річка

Ліси

Пустеля

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 ВАРІАНТ

  1.   Тварини - живі організми, тому що....
  2.   Люди розрізняють тварин за....
  3.   Наведи приклади тварин, які живуть у певній місцевості. Запиши у таблицю.

 

Море

Річка

Ліси

Пустеля

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З.Перевірка творчих завдань.

 

(Два - три учні показують свої малюнки тварин і розповідають про них.)

  •       Кого ти намалював ?
  •       Розкажи, чим ця тварина тобі подобається ?

 

IV. Актуалізація опорних знань.

  •       Чи всі тварини однакові ?
  •       Які групи тварин вам відомі ? (Робота по таблиці.)

 

V. Повідомлення теми і завдань уроку.

 

Сьогодні ми помандруємо до царства тварин. Мені будуть допомагати учні, які теж готувалися до цього уроку. Вони будуть моїми асистентами -помічниками.

VI. Вивчення нового матеріалу.

   1.  Робота з загадками.

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Пухова руденька шуба

Із сосни стриба на дуба. (Білка)

 

 

Сіла пташка на дубку, Завела своє ку-ку! Стрепенулись їжачок, Заєць і козулі, Всіх збудив той голосок, Пісенька...   (зозулі)

 

 

Тисяча тисяч мулярів

Будують хати без дворів  (Мурашки)

-   Як назвати одним словом білку, зозулю, мурашок. (Тварини)

2. Розповідь вчителя з елементами бесіди за планом. (План на дошці)

ПЛАН

  1.   Назва тварини.
  2.   Розмір тіла.
  3.   Частини тіла (голова, тулуб, ноги, хвіст).
  4.   Чим вкрите тіло ?
  5.   Особливості зовнішньої будови.

 

3. Порівняння лисиці і лося (за планом).

 

Ви знаєте, що світ тварин, що населяє нашу планету різноманітний. Вони живуть на суші, в землі, деякі пристосувалися до життя у воді. Частини тіла всіх тварин відрізняються розмірами, формою, окрасом.

  •       Розгляньте малюнок лисиці та оленя.
  •       Розкажіть про цих тварин за планом. Слайд1
  •       Що спільного між ними ?
  •       Чим вони різняться ?

 

Висновок : Тварини, тіло яких вкрите шерстю, називають звірами. Вони вигодовують малят молоком (це істотні ознаки звірів)

Вчитель розповідає про звірів  Слайд 2.

 

- Лось - це великий і могутній звір на високих ногах. Висота його -2м, довжина тіла - до 3 м, маса - до 600 кг. Щороку у листопаді - грудні лось скидає роги. У квітні - травні вони відростають . У лосих рогів немає. Лось - малорухлива тварина, але при потребі може долати великі віддалі, легко стрибати і добре плавати.

Основна їжа лося влітку - молоді гілки і листя, взимку лосі живляться гілками, корою дерев і кущів, лишайниками, мохами, що ростуть на стовбурах дерев.

Лось - цінний мисливський звір. Він дає смачне м'ясо і велику та міцну шкіру.

 

- Лисиця - нагадує невелику собаку, проте в її поведінці є багато спільного з кішками. Лисиця добре бігає, плаває і стрибає.

Основна їжа лисиці - гризуни (миші, полівки). Вона може вполювати молодого зайця, пташок, їсть ягоди, насіння. Добувати їжу лисиці допомагають дужі добрі нюх і слух, про що свідчать її довга мордочка з рухомим і вологим кінчиком носа та великі насторожені вуха.

Найхитріший із звірів - це лисиця. Наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів : ляже на бік, закриє очі і лежить не ворухнеться, наче мертва. Підлетить сорока чи ворона - і попадає в лапи. Коли лисицю переслідують собаки, вона втікає по мокрому лісі, по кризі - там запах сліду менше відчутний. А може прикинутися мертвою, і собаки її не зачіпають.

Лисиця - цінний хутровий звір, на якого полюють. Як хижак, вона приносить велику користь, бо знищує багато гризунів - шкідників сільського і лісового господарства.

5.  Фізкультхвилинка.

 

 

6. Порівняння сови і синиці ( за планом).

  •      Розгляньте малюнки сови і синиці.
  •      Чим вкрите їх тіло ?

         Висновок : Тварини, тіло яких вкрите пір'ям, називають птахами.

  •      Яких птахів ви знаєте ?
  •      А які птахи є в нашій місцевості ?
  • А чи відомо вам, що найвищий птах в Україні - сірий журавель. Зріст його досягає 1 м 20 см.

(Учень розповідає легенду про дятла).

 

Легенда про дятла.

Я розповім легенду про дятла. Одного разу на Великдень чоловік пішов до лісу зрубати дерево. Тільки він почав роботи , як до нього прийшов старий дід і сказав: „Не рубай дерево. Іди до дому , у тебе буде достатньо грошей , щоб купити дрова й жити без злиднів". Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав : „Піду до того дерева, попрошу ще грошей". Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево.

Тут і з'явився старий дід. Він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив : „За твою жадібність перетворю тебе у птаха, стукай усе життя по деревах". Так і з'явився птах дятел.

7. Сюжетна - рольова гра.

Змінилось життя тварин з приходом зими. Ось яку розмову вдалося підслухати між сорокою та ведмедем. (Діалог)

  •      Ей, Ведмідь, спиш чи що ?
  •      Хррр? .. Заснеш з такою ... Чого тобі, скрекотуха ?
  • Та ось не зрозумію я, чому тебе Ведмедем звати ? Ну, заєць - біляк, ну птиця - глухар - це зрозуміло. А от Ведмідь ... Ну що таке Ведмідь ?
  • Ох-хо-хо ? Безтолкова ти птиця. „Мед-відь" - значить той, що „мед куштує". Знаю, де мед в лісі схований, тому і ведмідь. Зрозуміло ? Ох птиця, спокою не має. Тільки сон солодкий почав снитися, ніби в лісі дуплисте дерево, а в дуплі мед. І ніхто про те не знає, один я. Ведмідь, знаю. І, ніби-то... Прр.хрр?

8. Порівняння черепахи і ящірки. (За планом)

  •      Чи бачили ви їх коли-небудь у природі ?
  •      Як вони рухаються :бігають чи повзають?
  •      Хто вдома має черепаху ?
  • Черепахи, ящірки, змії , крокодили - це плазуни. На суші вони плазують, тобто тягнуть своє тіло по землі. Тіло плазунів вкрите сухими лусочками. Цим вони відрізняються від звірів та інших тварин.

 

9. Декламування вірша.

 

Черепаха

 

На грядці, де росте редиска, Сидить якийсь незнаний звір: На спині в нього чорна миска І ніжки висунулись з дір. Та це ж, звичайно, черепаха ! І як вона прийшла сюди ? Ой черепахо-бідолахо, Ти ж тут загинеш без води ! Адже до річки через поле, Через ярочки та горби По черепашачи, поволі, Ти будеш лізти дні доби !.. А ми цю чорну боягузку, Що вся сховалась під щитом, Мерщій загорнемо у хустку 1 понесем усі гуртом. І примчимо єдиним махом В кущі до річки, до води. Отут спокійно, черепахо, Живи й далеко не ходи !

 

 

10. .Продовження розповіді з елементами бесіди.

  •       Діти, погляньте на цю тварину. Це жаба озерна.
  •       Чим вкрите її тіло ?
  • Так, тіло жаб, тритонів, вкрите м'якою, вологою шкірою. Якщо шкіра пересохне, то тварина загине. Тому ці тварини проводять деякий час у воді, а решту - на суші. Вчені їх об'єднали в одну групу і назвали земноводні.

- Поміркуйте, з яких двох слів складається ця назва ? (Учень розповідає цікавий матеріал про жаб ).

  •     Як , на вашу думку, називають тварин, які живуть у воді, а тіло їх вкрито лускою ?
  •     Так , це риби .
  •     Де живуть риби ? Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді.
  •     Яких риб ви знаєте ?
  •     Чим дихають риби ?
  •     Цікаво, що найбільшою рибою, яка живе у прісних водоймах України, вважається сом. У 2 роки сом досягає довжини 50-60 см , а у 25 років важить 110 кг і має довжину тіла понад 3 м. У минулому вимиту і висушену шкіру сома використовували замість скла, бо вона була прозорою і міцною.

(Розгляд дитячих малюнків).

 

Розгляд ілюстрацій на дошці ( Бджола, муха, коник).

  •     Як можна назвати одним словом цих тварин ?
  •     Полічіть , скільки ніг має кожна комаха ?

- Отже, комахи — це тварини, які мають 6 ніг ( 3 пари). ( Учень розповідає цікавий матеріал про комах).

 

- Окремими групами тварин є черви, молюски, раки, павуки. (Розгляд малюнків).

 

VII. Робота з підручником.

  1. Читання статей.
  2. Розгляд і аналіз ілюстрацій.
  3.  

VIII. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Групова робота.

Завдання 1.

Позмагайтеся, хто назве більше тварин групи.

1 група 2 група 3 група 4 група

звірі риби птахи комахи

 

Завдання 2

Доведіть, що тварини вашої групи - звірі, комахи, риби чи птахи.

 

1 група..

Лось, білка - це звірі, бо....

 

2 група

Сонечко, коник - це комахи, бо..

     3 група

Щука, сом - це риби, бо....

  4 група

Сорока, зозуля - це птахи, бо....

  1. Конкурс на кращого декламатора віршів про тварин,
  2. Робота в парах.

Тест № 2.

1 .Істотна ознака комах:

а) крила

б) вісім ніг

в) шість ніг

г) хутро

д) вуса

е) пір'я

 

2. У риб тіло вкрите:

 

а) м'яким хутром

б) слизькою лускою

в) пір'ям

г) вологою шкірою

 

3. Тварин, які частину життя проводять у воді, а частину - на суходолі,
називають:

 

а) рибами

б) птахами

в) земноводними

г) звірами

 

4. Тіло птахів вкрите   ....  , а звірів......

4. Сторінками „ Червоної книги".

IX. Підсумок уроку.

1. Запитання:

  •       Яка група тварин вам найбільше сподобалась ?
  •       Чому ви так вирішили ?

2.Розгадування кросворда.

 

1. Смугаста кішка в лісі живе. (Тигр)

  1. Птах з великими очима, гострими кігтями, загнутим носом. (Сова)
  2. Червонясту шубку має, По гілках вона стрибає, Горішки, шишки збирає. (Білка)
  3. Хижий звір з темним хутром у білу смужку, впадає в сплячку. (Борсук)
  4. Прийшла кума з довгим віником, на бесіду з милим півником. (Лисиця)
  5. Тварина багата і рогів багато. (Олень)

7. У лісі біля пня біготня і метушня: народ робочий весь день клопоче.
(Мурашки)

 

 

 

т

 

 

 

 

 

 

 

в

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

Вчитель.

За відповіді ваші спасибі вам, діти.

Прийшов час урок завершити.

Сьогодні ми продовжили

Тваринний світ вивчати.

Як підсумок, можу

Одне лиш сказати:

Зробили багато -

Знання будете мати.

Повинні ви завжди

Урок цей пам 'ятати.

 

X. Домашнє завдання.

Опрацювати статті, підготувати казку про улюблену тварину.

doc
Додав(-ла)
Олійник Галина
Додано
30 серпня 2019
Переглядів
5844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку