ТЕМА:Тварини
МЕТА: формувати поняття «звірі», «птахи», «плазуни», «земноводні»,
«риби», «комахи», «черви», «молюски», «раки», «павуки»;
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації різних тварин, малюнки дітей, таблиці, мультимедійна презентація.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу.
Вступне слово вчителя.
Не урок , а справжнє свято,
Бо полинем у світи.
Мандруватимем завзято.
Юний друже, я і ти.
У поході будь уважним,
Добре думай, не спіши !
Знай , що вчитись завжди важко, Легше буде у житті!
II. Хвилинка спостережень.
- Надаю слово працівнику гідрометеоцентру .
Учень. Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні.
(учень розповідає про температуру повітря, стан неба, опади, інші явища).
Народний календар.
Вчитель:
- Який зараз місяць ? Чому він так називається ?
III. Перевірка знань учнів.
1. Фронтальне опитування.
- Яку тему ми почали вивчати ?
2. Тестові завдання за темою „ Тварина - частина живої природи".
1 ВАРІАНТ
Морський окунь, верблюд, ведмідь, лисиця, сом, тигр, камбала, карась.
Море |
Річка |
Ліси |
Пустеля |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 ВАРІАНТ
Море |
Річка |
Ліси |
Пустеля |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
З.Перевірка творчих завдань.
(Два - три учні показують свої малюнки тварин і розповідають про них.)
IV. Актуалізація опорних знань.
V. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні ми помандруємо до царства тварин. Мені будуть допомагати учні, які теж готувалися до цього уроку. Вони будуть моїми асистентами -помічниками.
VI. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з загадками.
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба. (Білка)
Сіла пташка на дубку, Завела своє ку-ку! Стрепенулись їжачок, Заєць і козулі, Всіх збудив той голосок, Пісенька... (зозулі)
Тисяча тисяч мулярів
Будують хати без дворів (Мурашки)
- Як назвати одним словом білку, зозулю, мурашок. (Тварини)
2. Розповідь вчителя з елементами бесіди за планом. (План на дошці)
ПЛАН
3. Порівняння лисиці і лося (за планом).
Ви знаєте, що світ тварин, що населяє нашу планету різноманітний. Вони живуть на суші, в землі, деякі пристосувалися до життя у воді. Частини тіла всіх тварин відрізняються розмірами, формою, окрасом.
Висновок : Тварини, тіло яких вкрите шерстю, називають звірами. Вони вигодовують малят молоком (це істотні ознаки звірів)
Вчитель розповідає про звірів Слайд 2.
- Лось - це великий і могутній звір на високих ногах. Висота його -2м, довжина тіла - до 3 м, маса - до 600 кг. Щороку у листопаді - грудні лось скидає роги. У квітні - травні вони відростають . У лосих рогів немає. Лось - малорухлива тварина, але при потребі може долати великі віддалі, легко стрибати і добре плавати.
Основна їжа лося влітку - молоді гілки і листя, взимку лосі живляться гілками, корою дерев і кущів, лишайниками, мохами, що ростуть на стовбурах дерев.
Лось - цінний мисливський звір. Він дає смачне м'ясо і велику та міцну шкіру.
- Лисиця - нагадує невелику собаку, проте в її поведінці є багато спільного з кішками. Лисиця добре бігає, плаває і стрибає.
Основна їжа лисиці - гризуни (миші, полівки). Вона може вполювати молодого зайця, пташок, їсть ягоди, насіння. Добувати їжу лисиці допомагають дужі добрі нюх і слух, про що свідчать її довга мордочка з рухомим і вологим кінчиком носа та великі насторожені вуха.
Найхитріший із звірів - це лисиця. Наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів : ляже на бік, закриє очі і лежить не ворухнеться, наче мертва. Підлетить сорока чи ворона - і попадає в лапи. Коли лисицю переслідують собаки, вона втікає по мокрому лісі, по кризі - там запах сліду менше відчутний. А може прикинутися мертвою, і собаки її не зачіпають.
Лисиця - цінний хутровий звір, на якого полюють. Як хижак, вона приносить велику користь, бо знищує багато гризунів - шкідників сільського і лісового господарства.
5. Фізкультхвилинка.
6. Порівняння сови і синиці ( за планом).
Висновок : Тварини, тіло яких вкрите пір'ям, називають птахами.
(Учень розповідає легенду про дятла).
Легенда про дятла.
Я розповім легенду про дятла. Одного разу на Великдень чоловік пішов до лісу зрубати дерево. Тільки він почав роботи , як до нього прийшов старий дід і сказав: „Не рубай дерево. Іди до дому , у тебе буде достатньо грошей , щоб купити дрова й жити без злиднів". Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав : „Піду до того дерева, попрошу ще грошей". Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево.
Тут і з'явився старий дід. Він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив : „За твою жадібність перетворю тебе у птаха, стукай усе життя по деревах". Так і з'явився птах дятел.
7. Сюжетна - рольова гра.
Змінилось життя тварин з приходом зими. Ось яку розмову вдалося підслухати між сорокою та ведмедем. (Діалог)
8. Порівняння черепахи і ящірки. (За планом)
9. Декламування вірша.
Черепаха
На грядці, де росте редиска, Сидить якийсь незнаний звір: На спині в нього чорна миска І ніжки висунулись з дір. Та це ж, звичайно, черепаха ! І як вона прийшла сюди ? Ой черепахо-бідолахо, Ти ж тут загинеш без води ! Адже до річки через поле, Через ярочки та горби По черепашачи, поволі, Ти будеш лізти дні доби !.. А ми цю чорну боягузку, Що вся сховалась під щитом, Мерщій загорнемо у хустку 1 понесем усі гуртом. І примчимо єдиним махом В кущі до річки, до води. Отут спокійно, черепахо, Живи й далеко не ходи !
10. .Продовження розповіді з елементами бесіди.
- Поміркуйте, з яких двох слів складається ця назва ? (Учень розповідає цікавий матеріал про жаб ).
(Розгляд дитячих малюнків).
Розгляд ілюстрацій на дошці ( Бджола, муха, коник).
- Отже, комахи — це тварини, які мають 6 ніг ( 3 пари). ( Учень розповідає цікавий матеріал про комах).
- Окремими групами тварин є черви, молюски, раки, павуки. (Розгляд малюнків).
VII. Робота з підручником.
VIII. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Групова робота.
Завдання 1.
Позмагайтеся, хто назве більше тварин групи.
1 група 2 група 3 група 4 група
звірі риби птахи комахи
Завдання 2
Доведіть, що тварини вашої групи - звірі, комахи, риби чи птахи.
1 група..
Лось, білка - це звірі, бо....
2 група
Сонечко, коник - це комахи, бо..
3 група
Щука, сом - це риби, бо....
4 група
Сорока, зозуля - це птахи, бо....
Тест № 2.
1 .Істотна ознака комах:
а) крила
б) вісім ніг
в) шість ніг
г) хутро
д) вуса
е) пір'я
2. У риб тіло вкрите:
а) м'яким хутром
б) слизькою лускою
в) пір'ям
г) вологою шкірою
3. Тварин, які частину життя проводять у воді, а частину - на суходолі,
називають:
а) рибами
б) птахами
в) земноводними
г) звірами
4. Тіло птахів вкрите .... , а звірів......
4. Сторінками „ Червоної книги".
IX. Підсумок уроку.
1. Запитання:
2.Розгадування кросворда.
1. Смугаста кішка в лісі живе. (Тигр)
7. У лісі біля пня біготня і метушня: народ робочий весь день клопоче.
(Мурашки)
|
|
т |
|
|
|
|||
|
|
|
|
в |
|
|
||
|
|
|
|
|
А |
|
||
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
И |
|
Вчитель.
За відповіді ваші спасибі вам, діти.
Прийшов час урок завершити.
Сьогодні ми продовжили
Тваринний світ вивчати.
Як підсумок, можу
Одне лиш сказати:
Зробили багато -
Знання будете мати.
Повинні ви завжди
Урок цей пам 'ятати.
X. Домашнє завдання.
Опрацювати статті, підготувати казку про улюблену тварину.