Урок природознавства на тему «Комахи» для 3 класу

Про матеріал
Комбінований урок з використанням мультимедійних та інтерактивних технологій для учнів 3 класу .Розробка уроку відповідає з чинним «Навчальним програмам для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи», затвердженими МОН молоді та спорту від 12.09.2011р. № 1051, зі змінами згідно з наказами МОН від 29.05.2015р. № 584, від 05.08.2016р. № 948, від 09.08.2017р. №1/9 436 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів».
Перегляд файлу

Відділ освіти Барвінківської районної державної адміністрації

Барвінківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

Барвінківської районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з природознавства

на тему «Комахи»

для  3 класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         Підготувала і провела  

                                                                         вчитель початкових класів

                                                      Оксана Миколаївна Тройняк

 

 

 

 

 

Барвінкове

     2019

 

3клас

Тема уроку. Комахи.

Мета уроку.

Навчальна:

продовжувати формувати навички визначати за істотними ознаками тварин; закріпити і поглибити знання учнів про комах, розширити уявлення про них, ознайомити з окремими представниками даної групи тварин ;  ознайомити із особливостями будови їхнього тіла ;

розвивальна:

розвивати спостережливість , логічне мислення , уміння порівнювати , класифікувати , робити висновки ;

виховна:

виховувати зацікавленість предметом, бережливе ставлення до комах.

Тип уроку: комбінований , з використанням мультимедіа та інтерактивних технологій .

Методи роботи:

За  джерелом  знань: словесні (бесіда,розповідь) , наочні ,практичні;

за ступенем самостійності мислення: розвивально-ілюстративні ; частково-пошукові ; дослідницькі ;

інтерактивні методи: «Незакінчене речення», Ситуативне моделювання», «Знайди зайве», «Скринька гарного настрою», «Передбачення». «Інтервю

Форми  роботи: фронтальна , робота в парах , індивідуальна .

Обладнання: ноутбук , телевізор (проектор) , мультимедійна презентація «Комахи» , картки «Погода» , малюнки із зображенням комах , картки для роботи в парах.

 

План

І. Організаційний момент

1.Привітання.2. «Скринька гарного настрою»

 

ІІ.Актуалізація опорних знань.

1Підсумок фенологічних спостережень.

2. Робота «Синоптиків»

3. Гра «Незакінчене речення»

 

ІІІ.  Перевірка домашнього завдання

1Фронтальне опитування

2.Інтерактивна вправа «Хто зайвий?»

3. Вправа «Відгадай»

4. Словникова робота

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і завдань уроку .

VІ. Сприймання і усвідомлення  нового матеріалу

  1. Розповідьз елементами бесіди „Про різноманітнийсвіт комах. Будова тіла
  2. комахи”
  3. Робота з індивідуальними картками .Ознайомлення з будовою
  4. тіла  комах.
  5. Визначення частин тіла на картці .
  6. Ознайомлення з окремими представниками світу  комах
  1. Фізкультхвилинка

VIІ. Осмислення,узагальнення, систематизаціязнаньучнів

  1. Гра «Впіймай комаху»
  2. Сторінками Червоної книги України
  3. Питання для роздумів
  4. Літературна хвилинка
  5. Народна мудрість
  6. Робота за підручником.

. VIІІ. Підбиття підсумків уроку

  1. Прийом «Інтерв’ю»
  2. Прийом «Реклама»

ІХ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

1.  «Скринька гарного настрою»

-Давайте наш урок цікавий починати.

Нові знання , такі потрібні , здобувати.

Ми будем разом все долати-

Рідну природу прославляти.

-Посміхніться .Подаруйте усмішку друзям.Тихенько сідайте.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань.

1Підсумок фенологічних спостережень.

-У класі працює гідрометцентр.Надається слово нашому синоптику.

(слайд №2)

Схема розповіді:

2.-Сьогодні_

Температура повітря…

Стан неба …

Опади …

Вітер …

(Діти відмічають погоду в зошитах та календарі погоди)

Учитель.

-Погода сприятлива , отож всім бажаю гарного настрою і плідної праці. Продовжимо бесіду спостережень:

-Які зміни відбулися в неживій природі за минулий тиждень  ?Як вплинули ці зміни на життя живої природи?

-Яка зараз пора року?Який місяць?

-Які прислів’я знаєте про нього?

3. Гра «Незакінчене речення»

(слайди 3-4)

Продовжити прислівя

Лютневий сніг пахне …(весною)

Лютий лютує недарма , бо…(кінчається зима)

Як лютий не лютуй , а на весну…( брів не хмур)

 

ІІІ.  Перевірка домашнього завдання

1Фронтальне опитування

-Над якою темою працювали на минулому уроці?

-На які групи поділяються тварини за істотними ознаками?

За місцем проживання?

-Доведіть , що тварини-це частина живої природи.

-Яке значення тварин у природі ?У житті людини ?

2.Інтерактивна вправа «Хто зайвий?»

(слайди 5,6 ,7)

Лисиця , корова ,заєць, вовк ,тигр ,ведмідь)

Кінь , кролик , собака , кіт ,бджола , сонечко )

Дельфін, кит, щука, олень.

3.Вправа «Відгадай»

- Відгадайте назви групп тварин за їх істотними ознаками.

- Тіло вкрите слизькою лускою. Живуть тільки у воді.(Риби)

- Тіло вкрите сухими роговими лусочками. (Плазуни)

-  Тіло вкрите м'якою, вологою шкірою. (Земноводні)

- Тіло вкрите шерстю. Малят вигодовують молоком.(Звірі)

- Тіло вкрите пір’ям.(Птахи)

(слайд 8 )

  1. Словникова робота
  2. (слайд 9)

-Пояснити лексичне значення слова «фауна»

(За матеріалами Вікіпедії)

(Фа́вна[1], фауна (новолат. fauna, від лат. Fauna — богиня лісів і полів, заступниця стад тварин) — історично сформована сукупність видів тварин, що живуть у певній області та входять до всіх її біогеоценозів.1].)

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку .

- А яких тварин ми не зустрінемо надворі зараз? (Комах)

- Куди зникають комахи взимку?(Одні гинуть з настанням холодів , а зимують їх лялечки , яйця або личинки ; інші зимують під корою дерев або глибоко в ґрунті.)

- Сьогодні ми дізнаємося більше про незвичайний світ комах.

«Передбачення»

- Про що ви хочете дізнатись на уроці?Що вам не відомо ?

- Чого ж , на вашу думку, ми навчимося на цьому уроці? (Познайомимося із окремими  комахами , з їх особливими ознаками , навчимося розрізняти частини тіла комах , виділяти їх із групи інших тварин)

Ентомологія – наука , яка вивчає комах. Сьогодні ви будете юними ентомологами , будете досліджувати життя комах.

V. Сприймання і усвідомлення  нового матеріалу

1.Розповідьз елементами бесіди „Про різноманітний світ комах. Будова тіла комахи”(слайд 10)

-Більшість комах живуть у лісах . Ходімо в ліс !Ось великий дуб .По його стовбуру бігають мурашки . Підлетіла муха. Дзижчить комар . На гілці розташувався жук-рогач.І ми побачили лише тих комах , які не замаскувалися .А скільки їх у корі , під корою !А деякі такі маленькі , що ми не зможемо їх побачити .За підрахунками вчених на одному дереві може бути до 700 тисяч комах !Усі комахи постійно заклопотані пошуками їжі .Але вони встигають також запилювати рослини.Найактивніші запилювачі-це бджоли , джмелі , метелики і мухи.

Комахи з’явилися на Землі на сотні мільйонів років раніше людини й добре пристосувалися до життя.

- Давайте згадаємо,що нам вже відомо про комах?

(слайди 11-13)

(Мають 6 лапок ,живуть під корою, в землі , на воді , під землею)

- Яких комах вам доводилось бачити особисто?

- Яку користь вони приносять людям?

- А чи приносять вони шкоду? Якщо так , то яку?

Кожна комаха має 6 ніжок. Її тіло розділене на 3 частини: голова , груди , черевце.

Тіло комах покрите хітиновим панцирем , який захищає комаху від механічних пошкоджень.

На голові у комах є очі , рот та пара чутливих вусиків. За допомогою вусиків вона відчуває запах.

Нюх у комах  дуже добрий , що допомагає їм у пошуках їжі.

Більшість комах мають крила.

 

2.Робота з індивідуальними картками (слайд 14)

- То ж пропоную вам сьогодні глибше зануритись у світ комах і дізнатись про них багато нового та цікавого. Почнемо із дослідницької роботи. У кожного на парті лежить малюнок комахи  і таблиця. Зараз разом ізсусідом по парті ви будете досліджувати комашку і заносити дані в таблицю. А потім ми зробимо загальний висновок

1. Назва комахи

 

2. Кількість лапок

 

3. Чи є у неї крильця? Якщо так, то які?

 

4. Із скількох частинок складається її тулуб?

 

5. Який спосіб пересування?

 

6. Де живе?

 

7. Чим харчується?

 

 

8. Чи корисна для людини? Якщо так, то чим?

 

-Який висновок можна зробити про особливості комах ?

-Як їх відрізняємо від інших тварин?

Вправи для очей.

4.Визначення частин тіла на картці .

Копия IMG_0001

(слайд 15 )

5.Ознайомлення з окремими представниками світу  комах

Колорадський жук.

(слайд 16 )

Скільки він робить шкоди! А зовсім недавно люди про нього не знали і не чули. Та от 80 років тому на корабель , який йшов з Америки у Францію , потрапило кілька таких жуків. Відтоді й почалося! Чого тільки не робили люди, щоб позбутися цього лиха , та все марно. Але це не означає , що від колорадського жука немає порятунку. Найперше – тільки – но жуки з’явилися , слід позбирати їх у банку із солоною водою. Вони її не терплять , одразу гинуть.

 

Оса (слайд 17)

З – під каменя , що на високій горі , вилітають оси. Перевернеш камінь  - а під ним осине гніздо. І збудоване воно із паперу. Тільки для людей папір робить машина , а оса – самотужки , своїми щелепами. Нагризе дрібних трісочок , змочить їх клейкою слиною і ліпить комірки – гнізда. В них живуть личинки ос. Дорослі оси за ними доглядають: годують їх , чистять , а в спеку провітрюють комірки крильцями.  І , звичайно , охороняють.

Коники (слайд 18)

Цікаво спостерігати за кониками. Найхарактерніша їх ознака – тонкі вусики , довші за тіло та спрямовані назад. На них розміщені органи нюху та дотику, які допомагають комасі шукати їжу і орієнтуватися. Коник – дуже спритна комаха. Злякається і швиденько побіжить по траві. Стрибає коник тільки в особливих випадках. А де ж  у коника вуха? Ні не на голові , а на ногах. Отже , виходить , слухає він своїми передніми короткими ногами. Коники , як справжні скрипалі виграють від зорі до зорі. Але, якщо не чути їхньої пісні – чекай дощу.

Мухи (слайд 19)

Найулюбленіше місце мух – стеля. Чи думали ви , чому мухи сидятьдо гори дригом і не падають?  Бо вони чіпляються за нерівну поверхню кігтиками , які є на кінцях лапок , а між кігтиками – подушки – присоски , що забезпечують рух по гладкій поверхні. Крім того на передніх лапках є маленькі волосинки – органи смаку , завдяки чому мухи розрізняють солодке , гірке , кисле , солоне. Роблять вони це набагато краще , ніж ми.

Мурахи(слайд 20)

Найсильніші комахи – мурахи. Силою з ними наврядчи хто може помірятися. Слон масою 5 т насилу піднімає вантаж 1 т 500 кг. 50 – міліграмова мурашка тягне мертвого жука масою 500 міліграмів. У десять разів важчого від самого себе.  А ще руді лісові мурашки знищують більшість шкідливих комах.Їх багатотисячні загони – гарний і надійний захист для лісу та саду. За добу вони можуть знищити 20 тисяч шкідливих комах  із площі  25 000 м2

Фізкультхвилинка.

VІ. Осмислення ,узагальнення , систематизація знань учнів

1.Гра «Впіймай комаху»

Вовк , метелик , сом ,кенгуру, лев , крокодил , орел ,  павук , лось , цвіркун , голуб , лисиця ,  хрущ , джміль , дятел , сонечко, оса , колібрі , комар , соловей , жук , ящірка , бабка , куниця , муха.

-Чому павук це не комаха? Доведіть свою думку.

2.Сторінками Червоної  книги України

(Слайди 21-22 .Комахи України , занесені до Червоної книги)

3.Питання для роздумів

-Уявіть себе якоюсь комахою ? Поясніть свій вибір.

4.Літературна хвилинка.

-У яких літературних творах героями були комахи?

5.Народна мудрість

-Які прислів’я , приказки про комах знаєте?

6.Робота з підручником.

Прочитати статтю просебе.Про що не було повідомлено ? Яка інформація для вас була новою ?

VІІ. Підбиття підсумків уроку

1.Прийом «Інтерв’ю»

_-Що ,  почуте на уроці , вразило тебе найбільше?

 - Назвіть , яких комах Ви запам’ятали?

- Яка істотна ознака усіх комах?

- Зі скількох частин складається тіло комахи?

 - Назвіть ці частини.

-Чому так : коник зелений , а оса та джміль смугасті ?

- Про що ти хотів би розповісти своїм друзям?

-Що станеться ,якщо всі комахи світу зникнуть?

2. Реклама.(слайди  23,24,25)

* Вчені підрахували , що за 1 годину мурахи збирають біля свого гнізда понад 100 тисяч попелиць і 2 тисячі гусениць. Вони – «санітари» природи. Не руйнуйте мурашники!

* Бджоли , джмелі , метелики запилюють рослини після цвітіння. Не знищуйте їх!

* Зі 100 комах , що живуть на Землі. Шкоду приносить людині тільки 1 комаха. Охороняйте комах!

 

.VІІІ. Домашнє завдання , інструктаж щодо його виконання

1.Скласти розповідь про комаху, яку вважаєте корисною.

2.Опрацювати статтю підручника.

 

docx
Додано
1 вересня 2019
Переглядів
3145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку