План-конспект уроку
Тема. Українська народна лялька. Види ляльок-мотанок. Виготовлення голови ляльки-мотанки та намотування сакрального хреста.
Мета: засвоїти інформацію про народні традиції предків, пов’язані з історією появи народної ляльки, про конструктивні особливості та обрядові функції, формувати основи цілісної естетичної культури через пізнання художнього образу ляльки і народних традицій; навчитися виготовляти голову ляльки-мотанки та намотувати сакральний хрест; розвивати образне мислення, творчі здібності, створити умови для збагачення індивідуального досвіду про українську народну іграшку та виготовлення ляльок; виховувати любов до рідного краю, його традицій, промислів, берегти та примножувати традиції українського народу. Ключові компетентності: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, уміння навчатися впродовж життя, громадянська компетентність.
Обладнання, матеріали та наочність: комп’ютерна презентація, лялька-мотанка, голова ляльки-мотанки, інструкційна картка «Виготовлення голови ляльки -мотанки і намотування солярного хреста», тканина світлого кольору 50×80 см, міцні нитки білого кольору, тонкі шерстяні нитки, ірис або муліне трьох-чотирьох кольорів для намотування хреста, ножиці.
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
І. Організаційна частина
Перевірка наявності учнів, підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу.
ІІ. Позитивне емоційне налаштування
У нас сьогодні незвичайне заняття – це урок-подорож. Ми з вами помандруємо різними зупинками. Подорож буде цікавою та змістовною, лише будьте уважними!
Чи знаєте ви, що від настрою залежить якість роботи . У вас у кожного на парті є смайлики з різними зображеннями. Пропоную вам перед початком нашої подорожі визначити характер свого настрою. На смайлику свого настрою запишіть свої очікування від уроку, а в кінці уроку ми перевіримо чи вони підтвердилися.
Удома у кожного з вас є багато іграшок. Деякі з них найулюбленіші, а є й такі, якими ви навіть і не граєтеся. Чи не так? А чи є у когось народна іграшка? Не Барбі та Кен, яких випускають іграшкові фабрики, а іграшки, створені добрими, чуйними та вмілими руками народних майстрів. Може, є іграшки, що зробили для вас мама чи бабуся? Сьогодні ми поринемо у сиву давнину і спробуємо дізнатися, як і з чого створювали майстри іграшки для дітей.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Будь-який народ повинен берегти традиції своїх предків, адже без цього, як відомо, не може бути майбутнього.
Перша зупинка
Запитання:
1. Які національні символи- обереги українців ви знаєте? (Український рушник, український вінок, дідух, крашанки, писанки, лялька-мотанка).
2. А чи знаєте ви чим гралися діти у давнину?
3.А чи знаєте ви де в давнину брали іграшки?
4.З чого вироблялись перші ляльки-боги? (Дерево, глина, тканина)
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Чому я вас запитала про ляльку – оберіг, здогадалися. Саме тому,що сьогодні ми познайомимося із прадавнім оберегом лялькою – мотанкою, ознайомимося з технологією виготовлення ляльки-мотанки і навчимося виготовляти голову для ляльки-мотанки та намотувати сакральний хрест.
Згадаймо слова відомого українського поета М. Рильського: «Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього». Відродження національної культури неможливе без знання історії рідного народу, особливостей його побуту й трудової діяльності, традицій домашніх промислів та ремесел. Українська народна лялька має надзвичайно багату історію. Вона відображає життя і побут народу, звичаї та традиції, обряди та ритуали, несе у собі потужний заряд духовнoї енергії. На зорі існування людства лялька -мотанка була ритуального характеру, її використовували у різних обрядах і святах. Але з плином часу такі її функції були втрачені і вона посіла чільне місце серед дитячих забавок. Як іграшка така лялька цінна своїми виховними властивостями.
У минулому майстерно зроблену, пишно вдягнену ляльку вважали запорукою добробуту, щасливого родинного життя та захисту від злих сил. Виготовляючи ляльок, можна багато чого навчитися, добре освоїти різні види рукоділля.
V. Повідомлення теми уроку
Тема нашого сьогоднішнього уроку дуже цікава та зашифрована в ребусах (Україна, народ, лялька). Це ключові слова теми нашого уроку. Склавши їх до купи можемо прочитати тему нашого сьогоднішнього уроку.
Запишіть у робочі зошити тему уроку — «Українська народна лялька. Види ляльок-мотанок. Виготовлення голови ляльки-мотанки та намотування сакрального хреста».
Ми розглянемо різні види традиційної української народної ляльки, ознайомимось із послідовністю її виготовлення.
Друга відео-зупинка (перегляд відео «Це наше»)
V. Вивчення нового матеріалу
Наступна зупинка – це інформаційна ( супроводжується презентацією)
Всі ви в дитинстві гралися різними іграшками, в тому числі і ляльками. А чи знаєте ви, що лялька — сама найстарша серед іграшок. Вона відома з глибокої давнини. Найбільш ранні ляльки, які дійшли до нас, були знайдені в Єгипті і їм більше 5000 років. Вони зроблені з дерева і прикрашені намистом.
Стародавня українська традиційна лялька виконувалась без рук, ніг і обличчя. Такі ляльки виготовляли методом «кручення» з соломи, тканини, очерету, сіна.
З давніх-давен люди виготовляли предмети побуту, одягу, іграшки для дітей, прикраси, своїми руками. З часом багато видів робіт виконують машини, але вироби створені руками не втратили цінності, а навпаки, стали цінуватися ще більше.
В Україні виготовляючи будь які вироби, жінки надавали їм символічного значення.
Ці символи ми з вами називаємо народними.
Давайте пригадаємо народні символи України які ви знаєте?
(Верба, калина, лелека,
Це тільки маленька частинка того необ'ємного спадку нашої української національної культури.
І як ви вже знаєте, що лялька-мотатка теж відноситься до цієї спадщини.
А зараз ми дізнаємося про історію виникнення ляльки-мотанки.
Д/з для вас було підготувати коротенькі повідомлення про Л-М. (випереджувальним)
«Історична довідка про ляльку – мотанку». (Доповіді учнів)
Лялька-мотанка є прадавнім оберегом. Їй вже майже 5000 років, вона з’явилася з тих пір, як почали вирощувати льон. Секрети виготовлення ляльок передавалися в родині від матері до дочки. Обов’язкова умова - іграшка повинна бути хрестоподібної форми, щоб не нагадувати собою реальної людини.
Народна іграшка має надзвичайно багату історію. Протягом віків вона вбирала в себе кращі національні традиції. Народна іграшка народжувалася разом із природною потребою дитини пізнати світ. Народні іграшки надзвичайно різноманітні, їх виготовляли з паперу, горіхів, хутра, пір’я, дроту, глини, дерева, сиру, тканини, шкіри, соломи тощо. Лялька — одна з найдавніших іграшок людства, проте протягом тисячоліть вона не втратила своєї актуальності.
Ляльку -мотанку в жодному разі не шиють, не проколюють голками чи шпильками — лише мотають. Звідси і назва — мотанка. Голку можна застосовувати лише під час виготовлення одягу для ляльки і не пришивати нічого до самої ляльки і не колоти її! Коли мотають тіло ляльки, вузлики не зав’язують. Мотанку виконують виключно шляхом намотування, вона не має обличчя і несе в собі тепло людських рук, любов і турботу. Раніше найкоштовнішим убранням для ляльки були клапті старих вишитих рушників, сорочок, іншого одягу.
2 Класифікація народних ляльок
Народні ляльки можна класифікувати за призначенням, матеріалами, способом виготовлення, розміром, і навіть за магічними властивостями, якими народ наділяв ляльку здавна. За призначенням народні ганчіркові ляльки поділяють на:
Наступне випереджувальне завдання це класифікація Л-М
Лялька – немовля (пеленашка) – Це найперша лялечка яку робили для майбутньої дитини. Її клали в колиску як оберіг від злих сил, хвороб, лихого ока.Коли дитина виростала їй давали цією лялечкою гратися тому не можна було використовувати намистини, ґудзики на ін..
Лялька – наречена - Лялька-наречена захищала дівчат від пристріту (переляку) і підтримувала їх. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого
Лялька – нерозлучники - У цих ляльок ніби одна загальна рука - це символ єдності двох людей. В тому місті, де з’єднуються дві ручки, примотаний зроблений з ниток кутасик (переважно червоного кольору), який символізує кохання молодят та їхню майбутню дитину.
♦ оберегові (Куватка, Лихоманки, Травниця, Безсонниця, Берегиня, Вузлова, Десятиручка;
Берегиня - Її зображують із руками, піднятими вгору або з опущеними вниз. Коли руки підняті вгору – Богиня закликає небо допомогти засіяти ниву, зачати нове життя на землі. Коли руки опущені вниз – Богиня благословляє землю на народження, принесення плодів, дарів. Лялька-берегиня повинна стояти на видному місці.
Лялька – багато ручиця (десятиручка) - Свою назву лялька отримала за наявність великої кількості рук (п`ять пар рук). Таку ляльку полюбляли господині, її підвішували над прялкою чи піччю для того, щоб господиня встигала робити всю хатню роботу. А лялька допомагала їй у цій справі
Лялька-Подорожниця – це традиційна лялька-оберіг для подорожуючих. У її вузлику все, що може знадобитися в дорогу: трохи крупи, монета і щіпка рідної землі, щоб не забути повернутися.
Лялька – трав’яниця - Лялька, яка наповнена запашним лікарським зіллям. Ця лялька подібна до сучасної аромотерапії: у спідничку клали запашну траву на свій смак або за потребою і пристосовували біля ліжка, аби вдихати запах зілля. Через 2 роки траву в лялечці необхідно поміняти
♦ ігрові (Зайчик на пальчик, Вузлова, Куватка);
ляльки можуть бути як у вигляді чоловічків, так і у вигляді фігурок тварин, але це скоріше просто приємна штучка, зроблена власними руками. Згідно з народними повір’ями, вони мають чарівні властивості: захищають людину від злих сил, лихого ока, притягують на себе хвороби і нещастя.
♦ сувенірні промислові ляльки, які виробляють згідно з соціальними стандартами і попитом на ринку.
Мотанками захоплюються у нас здавна і тому в наш час на Україні є багато центрів де зберігають та примножують найдавніші обереги. Серед них і Криворіжжя. А зараз для вас заочна екскурсія до бібліотеки Криворіжжя.
Відео хвилинка - цікавинка (заочна екскурсія до Криворіжжя)
Я думаю вам сподобалася колекція Л-М. Давайте і ми будемо зберігати традиції і першим кроком на шляху збереження і примноження духовних надбань стане практична робота, де навчимося виготовляти голову та намотувати сакральний хрест.
Ви звернули увагу на хрест Л-М? А чи випадково є хрест чи це оберіг до нашої релігії та вірувань. І про це ми зараз дізнаємося з доповіді.
3.Значення сакрального хреста
Намотування хреста на обличчі — це досить складний етап у виготовленні ляльки.
Зверніть увагу на екран.
Підбирають нитки, щоби вони личили до обраних кольорів майбутньої одягу мотанки. При цьому можна враховувати символічне значення кольорів:
♦ зелений — колір здоров’я та багатства;
♦ червоний — колір життя, вогню, кохання;
♦ жовтий — колір сонця, пшениці, землі, фізичного світу;
♦ синій — колір творчості та саморозвитку;
♦ фіолетовий — колір мудрості;
♦ золотий — колір Божої любові.
Для намотування хреста найкраще підходять нитки «Ірис» або муліне.
Ми вирушаємо з вами далі і наступна зупинка – ігрова
Гра «Знайди пару»
Ми втомилися і нам час відпочити, наступна зупинка –відпочивальна
Фізкультхвилинка (під муз.фон відео)
VІ. Формування умінь і навичок учнів
Практична робота «Виготовлення голови ляльки -мотанки і намотування
сакрального хреста»
наступна зупинка – рукодільна
В основі української ляльки-мотанки – хрестоподібна фігура, де єдина об’ємна деталь – це голівка. Її виготовлення – це найважливіший процес створення ляльки-мотанки. Потрібно змотати спіраль – символ безконечності, вічності буття, покрити її тканиною, вкладаючи свої думки і наміри, для чого ця лялька робиться, у чому вона покликана сприяти і в чому допомагати своєму майбутньому власнику. Потім голівка обмотується ниткою, яка викладається у формі хреста, який є оберегом – символом сонця, життя і нових починань, і символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного світу(горизонталь) і духовного(вертикаль) і обов’язково вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе удачу та щастя. Коли голівка готова, майстриня нарікає майбутню ляльку тим іменем, яке буде символізувати її призначення. Далі з валиків формуються ручки і тулуб.
Потім ляльку одягають – вбрання та кольори підбирають, враховуючи символічне призначення ляльки
Для створення ляльки-мотанки наші пращури використовували підручний матеріал. Все, що траплялося в домі з текстилю і було не потрібне йшло в діло: шматки старої сорочки, постелі, старий одяг, який залишився з діда-прадіда, стрічки, намисто, або ж сухі квіти, ягод.
Але перед тим як ми почнемо пригадаємо безпечні правила роботи з колючим та ріжучим інструментом.
Перед початком роботи, будь ласка, подивіться на своє робоче місце. Де б ви не знаходилися: на вулиці, вдома, на уроках — необхідно бути обережними. Під час виконання практичної роботи ви користуєтеся різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов’язковим
Вимоги безпеки під час роботи:
тримати в порядку і чистоті робоче місце;
бути уважними, не відволікайтися і не заважайти іншим;
не розмахувати руками з інструментом, не класти його на край столу;
світло має падати на роботу з ліва або з переду;
положення тіла при роботі повинно бути зручним, відстань до виконуваної роботи має бути 25-30 см;
Вимоги безпеки при роботі з ножицями:
Ножиці кладуть праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;
стежити за тим, щоб ножниці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, вони можуть упасти і поранити вас або працюючого поряд;
передавати ножниці кільцями вперед, із зімкнутими лезами;
не ходити під час роботи з ножицями ;
Вимоги безпеки після закінчення роботи:
привести в порядок робоче місце;
інструменти і матеріали зібрати і скласти в певне місце;
сміття і відходи зберіть і складіть в спеціальний ящик.
Пояснення послідовності виконання роботи.
Для виготовлення ляльки-мотанки підготуй, будь ласка:
1 Вступний інструктаж (Роз’яснення завдань практичної роботи)
Під час виготовлення заготовки тіла ляльки нічого не можна проколювати голкою — все примотують і прив’язують. Голівку ляльки роблять окремо, після чого на ній вимотують сакральний хрест, і чим більше у нього смуг, тим складніше його зробити. Не забувайте: хвилина вільного часу не голка, втратив — не знайдеш!
2 Виконання завдань практичної роботи
Учні виконують роботу згідно інструкційної картки з поясненням вчителя
Інструкційна картка «Виготовлення голови ляльки -мотанки і намотування сакрального хреста»
Матеріали для виготовлення ляльки заввишки 28–30 см: натуральна тканина (льон, бавовна, полотно ) 60×80 см; міцні в’язальні нитки; нитки муліне, або ірис трьох-чотирьох кольорів для намотування хреста.
Інструменти: ножиці, гачок для в’язання.
3. Заключний інструктаж (активна бесіда)
Огляд виконаних робіт, короткий аналіз типових помилок, оцінювання результатів роботи.
Молодці, ви вправно впоралися з цим завданням. На наступних уроках ми далі будемо виготовляти нашу ляльку, і по завершенню нашого проекту ви зможете подарувати ваших ляльок своїм друзям та рідним.
Сьогодні ми з вами дізналися багато цікавого та нового, тому, давайте спробуємо відновити вашу пам`ять. А для цього прошу завітати до наступної зупинки
Інтерактивна гра «Доміно»
Починає гру той учень, якому випала перша картка. Він читає питання і сам на нього відповідає. Наступний той у кого відповідь на це питання в першій частині картки. Цей учень читає питання в другій частині картки і теж відповідає на нього, і т.д.
Картка № 1
Картка №»2
Картка № 3
2. Що таке сувенір?
Картка № 4
Картка № 5
Картка № 6
Картка № 7
Обрядові- Масляна, коляда, Вербниця, Купала; оберегові: Травниця, Лихоманка Берегиня, Десятиручка; ігрові – пеленашка, вузлова, зайчик.
Картка № 8
Картка № 1
ІХ. Підсумок уроку та рефлексія
На закріплення уроку я вам пропоную скласти коротеньку розповідь по темі нашого уроку використовуючи подані словам які розміщені на цій гарненькій хмарі слів.
Українська лялька -мотанка — унікальне явище, яке залишили нам у подарунок наші предки. Лялька –мотанка універсальна: її виготовляють за одним і тим самим принципом, буде це ігрова, обрядова чи оберегова лялька. Але найзагадковішим є наявність хреста на обличчі виробу. Сьогодні ви спробували виконати намотування хреста на ляльковому личку. Якщо не все вдалось, то не біда, можна вдома підправити. Адже «Найвища насолода — зробити те, що, на думку оточуючих, ви не можете зробити», — сказав Уолтер Беджот.
На початку уроку ми з вами визначали свій настрій, давайте подивимося, яким він став наприкінці уроку і чи здійснилися ваші сподівання. Прикріпіть ці смайлики собі в зошити хай цей гарний настрій вас не покине до самого закінчення проекту.
Сподіваюся, що ці знання стануть вам у пригоді.
VІІІ. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники
Оцінки я вам виставлю пізніше.
Х. Домашнє завдання та виставлення оцінок
♦ Принести матеріали для виготовлення тіла ляльки, нитки для зв’язування.
ХІ. Прибирання робочого місця