Конспект уроку на тему "Урок радості. Ідея радості життя й відкриття світу в романі Елеонор Портер "Полліанна". Вплив Полліанни на жителів міста"

Про матеріал

Конспект уроку - психологічного дослідження та презентація із зарубіжної літератури для 5 класу на тему: "Урок радості. Ідея радості життя й відкриття світу в романі Елеонор Портер "Полліанна". Вплив Полліанни на жителів міста."

Перегляд файлу

Тема. Урок радості. Ідея радості життя й відкриття світу в романі Елеонор Портер "Полліанна". Вплив Полліанни на жителів міста.

 

Мета уроку:

  • формувати навички роботи над характеристикою літературного персонажа,
  •  розвивати вміння вибирати з тексту головне, аргументувати свою думку прикладами і цитатами з тексту; прослідкувати зміни в характерах героїв;
  • визначити вплив героїні твору на жителів містечка;
  • навчитися грати в гру «Радість»;
  • розвивати вміння вибирати з тексту головне, аргументуючи свою думку прикладами і цитатами,
  • сприяти вихованню мужнього й світлого ставлення до світу, до власного життя, до оточуючих.

Навчальні цілі:

  • розповідати про вплив Полліанни на життя мешканців містечка;
  • характеризувати образи героїв твору; досліджувати, яким герой твору був до зустрічі з Полліанною і яким став після спілкування;
  • висловлювати гуманне ставлення  до власного життя, оточуючих, світу.

Обладнання: презентація, ілюстрації до книги «Полліанна», малюнки учнів до твору, роздатковий матеріал для проведення роботи в групах, робоча картка уроку, музична композиція Л. ван Бетховена, Ф.Шиллера «Ода до радості» .

 

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: урок - психологічне дослідження

Радість – всесвіту пружина,

Радість – творчості душа,

Дивна космосу машина

Нею живиться й руша.

Ф.Шиллер. Ода «До радості»

 

Хід уроку

I. Організаційний момент (Слайд 1)

1. Добрий день! Я вас вітаю, дорогі мої діти, вітаю своїх шановних колег на уроці.

Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій». Я пропоную вам подарувати хороший настрій один одному й сказати теплі слова, компліменти.

 

2. Вправа «Комплімент». (Учні в парах беруть долоні свого сусіда у свої долоні і, дивлячись на нього, роблять йому комплімент.)

  • Зберігайте цей настрій не тільки протягом нашого уроку, а й щодня.

 

3. Вправа «Кольорова палітра» (Слайд 2)

  • Я помітила, що у кожного із вас сформувався певний настрій. А з яким кольором він у вас асоціюється? (діти розбирають представлені на дошці кольори веселки)
  • Отже, пропоную відповідно до обраного кольору об’єднатись нам у групи, які будуть називатися відповідно «Сині відтінки оптимізму», «Сонячні відтінки радості», «Зелені барви надії», «Енергійні кольори творчості»

 

Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую до співпраці.

 

ІІ. Мотивація уроку.

  1. Створення ситуації успіху. Бесіда:
  • Творчість якого письменника ми розглядали протягом останніх уроків?
  • Розв’язавши кросворд, відгадаєте зашифроване слово, що допоможе з’ясувати над чим ми сьогодні з вами будемо працювати. (Слайд 3)

 

 

1

П

 

 

 

 

 

 

2

О

 

 

 

 

 

 

 

3

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Л

 

 

 

 

 

 

5

І

 

 

 

6

А

 

 

7

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

8

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

А

 

 

 

По горизонталі:

1.     Письменниця в дитинстві мріяла стати.....

2.     Майбутня письменниця з’явилася на світ в шанованій сім’ї Ходжманів, що вела свій рід з британських ....

3.     Авторка отримувала листи від прихильників Полліанни, які цікавилися долею....

4.     Ім’я американської письменниці, авторки «Полліанни».

5.     Заради ... відмовилася від музичної кар’єри.

6.     Письменниця писала свої твори, зручно вмостившись у кріслі, на ....

7.     Жанр першого твору Е.Портер.

8.     Відчувши смак перших концертних успіхів, дівчина вирішила вступати до ...

9.     Перше оповідання надрукували під псевдонімом ... 

 ( Слова для довідок: співачка, поселенці, улюблениця, Елеонор, сім’я, дах, оповідання, консерваторія, Стюарт)

 

Сьогодні ми продовжимо розмову про героїню Е. Портер - Полліанну, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших.

 

Розпочати наш урок я хочу стрічками із гімну Євросоюзу  «Оди до радості» Ф. Шиллера (зачитується епіграф під супровід музики Л.ван Бетховена)(Слайд 4)


Радість – всесвіту пружина,

Радість – творчості душа,

Дивна космосу машина

Нею живиться й руша.

Радість квіти розвиває

І розгін дає сонцям,

Їх в простори пориває,

Невідомі мудрецям.


  • То яке у нас друге ключове слово для з’ясування теми нашого уроку? (радість)
  • Діти, як ви думаєте, чому навчить  вас  сьогоднішній урок? (ми навчимося  грати в радість)

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ (Слайд 5)

  • Так, ви навчитеся грати в радість, й тема нашого уроку так і звучить: «Урок радості. Ідея радості життя й відкриття світу в романі Елеонор Портер "Поліанна". Вплив Полліанни на жителів міста».

 

  • Наша мета – взяти урок гарного настрою у головної героїні твору Полліанни.
  • Ви повинні досягти таких результатів:
  1. визначити вплив героїні твору на жителів містечка;
  2. Вчитися складати портретну характеристику героїв.
  3. Співпереживати героям.
  4. Висловлювати свої думки щодо тексту роману.
  5. Навчитися грати в гру «Радість» та дарувати дарувати її усім оточуючим.
  6. Я сподіваюсь, що  цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. Й допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка – Полліанна,(ілюстрація) котра, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню і намагається допомогти всім, з ким зустрічається.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Літературний крос (Слайд 6)

  • Хто така Полліанна Вітьєр?
  • Звідки  у дівчини  таке милозвучне ім′я?
  • Скільки  Полліанні  років? 11
  • В якій родині виховувалася Полліанна?
  • Чому вона була вимушена покинути рідну домівку?
  • Хто вважав своїм обов’язком допомогти дівчинці?
  • А в чому саме тітка вбачала свій обов’язок, у яких справах? (Слайд 7)
  • А що ви можете сказати про почуття любові між героїнями на даному етапі?
  • Як відчувала себе Полліанна на новому місці?
  • Що допомагало дівчинці долати сум, поганий настрій? (Гра в радість)  (Слайд 8 - відео про гру)
  • А батькові як спало на думку придумати цю гру? (Слайд 9) (Колись Пасторові Віттієру, татові Полліанни, було дуже сумно. Тоді він узяв Біблію, перечитав її та порахував, скільки разів у Святому Письмі Господь закликає до радості. Вийшло понад 800 разів!) Знайдімо цю цитату у творі. («Якщо Бог 800 разів велів кожному з нас радіти, отже. Він справді хоче, щоб ми раділи» - сказав пастор Віттієр собі і своїм рідним, і відтоді старанно намагався виконувати цю Божу заповідь.)

 

2. Вправа Гронування. (Слайд 10-11)

На дошці намальоване сонечко із ключовим словом "радість".

  • А що для вас радість?  Як ви його розумієте? Пропоную вам побудувати асоціації до цього слова

Кожен учень підходить до дошки і прикріплює  промінчик зі словом, з яким асоціюється "радість". Можливі результати: мама, друзі, усмішка, задоволення, сонечко, подарунки, квіти, веселка, сюрприз, життя.

Після цього учні з допомогою вчителя формулюють визначення.

 

  1. Словникова робота. (запис у зошит як ТЛ)
  • Радість - одна з першопочаткових емоцій, — це емоційний вираз великого щастя.

 

  • Полліанна  має надзвичайний дар – жити  «своєю грою  в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя:  «завжди радіти» (Слайд 12)

 

4. Робота з текстом (в групах). «Як «гра в радість» робить світ кращим?»

Знайдіть у тексті, як Полліанна  намагається радіти  навіть за неприємних ситуацій (зачитати  цитати)

І група    Втрата батька

                «Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»

Каліцтво місіс Сноу 

                «Не працюють ноги - працюй руками. Будь корисним для людей».

 

2 група   Хотіла ляльку, прислали милиці

                «Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»  (с.193)

Небажання тітки зустріти племінницю

«А знаєте, я навіть рада, що вона не приїхала мене зустрічати, бо наша зустріч ще попереду»

3 група    Тітка поселила Полліанну на горищі

                 « та раптом я згадала, що терпіти не можу свого ластовиння, і зраділа, що не маю дзеркала. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла, що мені є з чого радіти.»  (с. 192)

Бідність батька

«Але так навіть краще – що я не звикла до гарних речей»

4 група    Дівчинку залишили без вечері

                « Я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити, Ненсі, з тобою вечерю»

В домі тітки не їдять морозива

«Однак це навіть на краще – адже якщо з’їси забагато, може заболіти живіт»

 

  • Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. (Слайд 13) Е.Портер зазначила: «Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і що вона радіє абсолютно з усього. Однак, я ніколи не поділяла думки, про те, що ми мусимо заперечувати існування  труднощів, страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустрічати невідоме  бадьоро і радісно».

 

  1. Інтерактивна вправа «Паралелізм» (Слайд 14)
  • Діти, з яким образом на даний момент асоціюється дівчинка? (сонце, радість)

Завдання: визначити риси характеру Полліанни, які асоціюються на паперових різнокольорових промінцях і по черзі приклеювати на дошці до асоціативного сонця «Радість» (сонце, радість, добро, любов, винахідливість, справжній друг, усмішка)

http://www.gimnasia.kiev.ua/krutofist/img/32.jpg

6. Бесіда з учнями.

- Як змінилось життя в містечку, коли там з’явилась Полліанна? (Слайд 15)

- Чи змінились люди після того, як почали спілкуватись з Полліанною?

 

  1. Складання ланцюжка «Кого Полліанна залучила до «гри  в радість»? (Слайд 16)

Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя. (записати імена в зошит)

Впізнай героя

1.Строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері.(міс Поллі)

2. Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сурдут та шовковий циліндр, цього інші чоловіки не носили. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко і завжди сам.(містер Пендлтон)

3. До неї ніхто не любить ходити. Як би тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалась би до неї, така вона уїдлива.( місіс Сноу)

4.Мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці, Я хотів мати власну домівку. Ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. (Джиммі)

5. Бадьоро наближався найвищий з гурту чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима.(лікар Чилтон)

6. Вона засуджувала господиню за безсердечне ставлення до сироти і зустрічала Полліанну на станції. (Ненсі)

 

Ланцюжок

Місс  Поллі – Містер Пендлтон- місіс Сноу – Джиммі – лікар Чилтон-- - Ненсі

 

Вчитель: Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям, невеселими, безрадісними). Як бачимо, кожен, навіть дорослий, має певні проблеми. Часто такі проблеми руйнують ціле життя, якщо вчасно не взятись за їх виправлення. Як саме вдалося Полліанні вплинути на покращення відношення до життя мешканців міста – зараз ми дізнаємось про це. 

 

  1. Робота в групах.

Завдання: Дослідити, яким досліджуваний герой був до зустрічі з Полліанною, і яким став після спілкування з нею. Відповісти на питання:Чи змінився герой повісті після зустрічі з дівчинкою?

 

Щоб визначити, яка група буде аналізувати образ якого героя, проведемо вправу «Кому належить річ». (На столі перед вчителем розкладені асоціативні предмети, які належать комусь із героїв. Представник групи вибирає предмет, називає кому він належить й готують в групі розповідь про героя)

Циліндр – містер Джон Пендлтон, троянда – міс Поллі Гарінгтон, вовняний клубок ниток – місіс Сноу,  Ненсі – бейджик з написом «Твоє ім’я - найкраще»

 

9. Результати досліджень. «Уроки Полліанни» (Слайди 17 - 21)

Тітка Поллі - строга, холодна, стримана, з почуттям обов'язку, пунктуальна, нещасна, сумна, одинока. Завдяки спілкуванню з Полліанною стала турботливою, доброю, чуйною тіткою, яка дозволяла собі розпускати довге волосся, чепуритися, плакати, грати в гру «Радість» і бути щасливою заміжньою жінкою.

Ненсі - завжди привітна, турботлива, чуйна, люб'язна, але не любила  свого імені. Завдяки Поліанні вона полюбила своє ім'я.

Місіс Сноу - дратівлива, вразлива, сердита,хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна. Стала терпимою, уважнішою до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве волосся, робити всілякі зачіски, прикрашені свіжими трояндами. Хвора почала навіть працювати. Вона в'язала одяг для дітей з притулку і раділа тому, що у неї здорові умілі руки.

Джон Пендлтон - замкнутий, похмурий, мовчазний, одинокий. Став люблячим, турботливим батьком усиновленого хлопчика Джиммі. Його життя стало яскравим, веселим, повноцінним.

 

 

 

10. Виконання творчого завдання за підручником (Слайд 22)

Спостерігаючи за Поліанною, Джон Пендлтон сказав їй: «Найкраща з усіх призм – це ти сама». Як ви розумієте ці слова? Що мав на увазі герой, коли говорив це?

(Дівчинка випромінює світло добра, впливає на життя інших,полегшуючи їхні страждання, розраджуючи, підтримуючи силу духу та віру на краще. Полліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю!)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Слово вчителя. У творі є ще один образ, з яким неодноразово асоціюється маленька дівчинка. Що це за образ? (Веселка.)

         Джон Педлтон називає Полліанну «веселковою дівчинкою». Не тільки за те,  що вона влаштовує йому в кімнаті справжню веселку але й за її вдачу.

 

Ми багато говорили про гру у радість. Давайте складемо веселкову палітру правил гри, прописуючи правила на вибраних вами кольорових листках

 

2. Ситуативне моделювання. Учні складають правила гри у радість. (Слайд 23)

Гра "Радість"

1. Завжди посміхатись.

2. У поганому знаходити щось хороше?

3. Ніколи не сумувати

4. Думати про те, що щось може бути гіршим.

5. Ніколи не сміятися з чужого горя.

6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

7. Кожна людина може грати в цю гру.

8. Щиро радій життю.

9. Будь вдячний за все, що дає життя.

10. У будь-якій ситуації знаходь щось таке, з чого можна було б порадіти.

11. Перетворюй кожен день на маленьке свято.

12. Даруй собі і людям щастя.

 

Слово вчителя. Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, ви гратимете з своїми друзями, рідними.

 

3. Вправа «Намисто Полліанни» (Слайд 24)

То, як, діти, може, повчимося  «грати в радість». Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у найприкрішій  ситуації. Тож спробуємо.

 

Робота в групах 

Мені не дозволяють допізна гуляти з друзями.

Чому можна радіти, якщо кожного дня задають домашні завдання? (Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.)

Я дізнався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість… (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість… ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

Мої батьки не купляють мені солодощі… (мої зуби будуть міцними і здоровими).

Мені забороняють грати за комп’ютером більше години в день…(краще почитаю книжку або погуляю з друзями)

Я сподівався отримати 11 балів за контрольну з математики, а отримав 7, яка радість …(тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

На слайді поступово з’являються кристалики намиста.

 

4. Заключне слово вчителя (слайд 24)

Отже, світ все-таки можна змінити на краще. Тільки при цьому починати

необхідно з себе, з власної душі. І перш за все навчитися бачити в людях те краще, що в них є.

 

VІ. Підсумки уроку.

Слово вчителя. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор книжки «Полліанна». Ви всі активно працювали і на кінець «Ланцюжок радісних відкриттів» (Слайд 25)

- «Чого я навчився у Полліанни?»…

 

VІІ. Оцінювання учнів.

Після виходу у світ книги про Полліанну, в Америці були створені клуби

Полліанни.

Пропоную створити такий клуб і у нашій школі. Мені радісно вам повідомити, що ви всі сьогодні станете членами цього клубу, тому що навчилися радіти і шукати позитивне навіть у безрадісних ситуаціях. (Учням вручаються медалі із зображенням веселої дівчинки і написом: «Член «Клубу Полліанни»)

Й завжди пам’ятайте:

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти!

 

VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 26)

Для всіх:

1. Відповісти на запитання підручника, вміщених на с. 227 - 228

 

Достатній та високий рівень:

Написати твір-мініатюру на тему: «Як би змінилося наше село, якби в ньому жила Полліанна?»

 

Обов’язкове для всіх: подарувати радість якнайбільшій кількості людей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2018
Переглядів
6007
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку