Конспект уроку - психологічного дослідження та презентація із зарубіжної літератури для 5 класу на тему: "Урок радості. Ідея радості життя й відкриття світу в романі Елеонор Портер "Полліанна". Вплив Полліанни на жителів міста."
Тема. Урок радості. Ідея радості життя й відкриття світу в романі Елеонор Портер "Полліанна". Вплив Полліанни на жителів міста.
Мета уроку:
Навчальні цілі:
Обладнання: презентація, ілюстрації до книги «Полліанна», малюнки учнів до твору, роздатковий матеріал для проведення роботи в групах, робоча картка уроку, музична композиція Л. ван Бетховена, Ф.Шиллера «Ода до радості» .
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок - психологічне дослідження
Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа,
Дивна космосу машина
Нею живиться й руша.
Ф.Шиллер. Ода «До радості»
Хід уроку
I. Організаційний момент (Слайд 1)
1. Добрий день! Я вас вітаю, дорогі мої діти, вітаю своїх шановних колег на уроці.
Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій». Я пропоную вам подарувати хороший настрій один одному й сказати теплі слова, компліменти.
2. Вправа «Комплімент». (Учні в парах беруть долоні свого сусіда у свої долоні і, дивлячись на нього, роблять йому комплімент.)
3. Вправа «Кольорова палітра» (Слайд 2)
Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую до співпраці.
ІІ. Мотивація уроку.
|
1 |
П |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
2 |
О |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
3 |
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
4 |
Л |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
5 |
І |
|
|
|
|||||||||||||
6 |
А |
|
|
||||||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|||||||
|
8 |
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
9 |
|
|
А |
|
|
||||||||||||
По горизонталі:
1. Письменниця в дитинстві мріяла стати.....
2. Майбутня письменниця з’явилася на світ в шанованій сім’ї Ходжманів, що вела свій рід з британських ....
3. Авторка отримувала листи від прихильників Полліанни, які цікавилися долею....
4. Ім’я американської письменниці, авторки «Полліанни».
5. Заради ... відмовилася від музичної кар’єри.
6. Письменниця писала свої твори, зручно вмостившись у кріслі, на ....
7. Жанр першого твору Е.Портер.
8. Відчувши смак перших концертних успіхів, дівчина вирішила вступати до ...
9. Перше оповідання надрукували під псевдонімом ...
( Слова для довідок: співачка, поселенці, улюблениця, Елеонор, сім’я, дах, оповідання, консерваторія, Стюарт)
Сьогодні ми продовжимо розмову про героїню Е. Портер - Полліанну, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших.
Розпочати наш урок я хочу стрічками із гімну Євросоюзу «Оди до радості» Ф. Шиллера (зачитується епіграф під супровід музики Л.ван Бетховена)(Слайд 4)
Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа,
Дивна космосу машина
Нею живиться й руша.
Радість квіти розвиває
І розгін дає сонцям,
Їх в простори пориває,
Невідомі мудрецям.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ (Слайд 5)
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Літературний крос (Слайд 6)
2. Вправа Гронування. (Слайд 10-11)
На дошці намальоване сонечко із ключовим словом "радість".
Кожен учень підходить до дошки і прикріплює промінчик зі словом, з яким асоціюється "радість". Можливі результати: мама, друзі, усмішка, задоволення, сонечко, подарунки, квіти, веселка, сюрприз, життя.
Після цього учні з допомогою вчителя формулюють визначення.
4. Робота з текстом (в групах). «Як «гра в радість» робить світ кращим?»
Знайдіть у тексті, як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій (зачитати цитати)
І група Втрата батька
«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»
Каліцтво місіс Сноу
«Не працюють ноги - працюй руками. Будь корисним для людей».
2 група Хотіла ляльку, прислали милиці
«Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними» (с.193)
Небажання тітки зустріти племінницю
«А знаєте, я навіть рада, що вона не приїхала мене зустрічати, бо наша зустріч ще попереду»
3 група Тітка поселила Полліанну на горищі
« та раптом я згадала, що терпіти не можу свого ластовиння, і зраділа, що не маю дзеркала. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла, що мені є з чого радіти.» (с. 192)
Бідність батька
«Але так навіть краще – що я не звикла до гарних речей»
4 група Дівчинку залишили без вечері
« Я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити, Ненсі, з тобою вечерю»
В домі тітки не їдять морозива
«Однак це навіть на краще – адже якщо з’їси забагато, може заболіти живіт»
Завдання: визначити риси характеру Полліанни, які асоціюються на паперових різнокольорових промінцях і по черзі приклеювати на дошці до асоціативного сонця «Радість» (сонце, радість, добро, любов, винахідливість, справжній друг, усмішка)
6. Бесіда з учнями.
- Як змінилось життя в містечку, коли там з’явилась Полліанна? (Слайд 15)
- Чи змінились люди після того, як почали спілкуватись з Полліанною?
Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя. (записати імена в зошит)
Впізнай героя
1.Строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері.(міс Поллі)
2. Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сурдут та шовковий циліндр, цього інші чоловіки не носили. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко і завжди сам.(містер Пендлтон)
3. До неї ніхто не любить ходити. Як би тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалась би до неї, така вона уїдлива.( місіс Сноу)
4.Мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці, Я хотів мати власну домівку. Ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. (Джиммі)
5. Бадьоро наближався найвищий з гурту чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима.(лікар Чилтон)
6. Вона засуджувала господиню за безсердечне ставлення до сироти і зустрічала Полліанну на станції. (Ненсі)
Ланцюжок
Місс Поллі – Містер Пендлтон- місіс Сноу – Джиммі – лікар Чилтон-- - Ненсі
Вчитель: Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям, невеселими, безрадісними). Як бачимо, кожен, навіть дорослий, має певні проблеми. Часто такі проблеми руйнують ціле життя, якщо вчасно не взятись за їх виправлення. Як саме вдалося Полліанні вплинути на покращення відношення до життя мешканців міста – зараз ми дізнаємось про це.
Завдання: Дослідити, яким досліджуваний герой був до зустрічі з Полліанною, і яким став після спілкування з нею. Відповісти на питання:Чи змінився герой повісті після зустрічі з дівчинкою?
Щоб визначити, яка група буде аналізувати образ якого героя, проведемо вправу «Кому належить річ». (На столі перед вчителем розкладені асоціативні предмети, які належать комусь із героїв. Представник групи вибирає предмет, називає кому він належить й готують в групі розповідь про героя)
Циліндр – містер Джон Пендлтон, троянда – міс Поллі Гарінгтон, вовняний клубок ниток – місіс Сноу, Ненсі – бейджик з написом «Твоє ім’я - найкраще»
9. Результати досліджень. «Уроки Полліанни» (Слайди 17 - 21)
Тітка Поллі - строга, холодна, стримана, з почуттям обов'язку, пунктуальна, нещасна, сумна, одинока. Завдяки спілкуванню з Полліанною стала турботливою, доброю, чуйною тіткою, яка дозволяла собі розпускати довге волосся, чепуритися, плакати, грати в гру «Радість» і бути щасливою заміжньою жінкою.
Ненсі - завжди привітна, турботлива, чуйна, люб'язна, але не любила свого імені. Завдяки Поліанні вона полюбила своє ім'я.
Місіс Сноу - дратівлива, вразлива, сердита,хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна. Стала терпимою, уважнішою до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве волосся, робити всілякі зачіски, прикрашені свіжими трояндами. Хвора почала навіть працювати. Вона в'язала одяг для дітей з притулку і раділа тому, що у неї здорові умілі руки.
Джон Пендлтон - замкнутий, похмурий, мовчазний, одинокий. Став люблячим, турботливим батьком усиновленого хлопчика Джиммі. Його життя стало яскравим, веселим, повноцінним.
10. Виконання творчого завдання за підручником (Слайд 22)
Спостерігаючи за Поліанною, Джон Пендлтон сказав їй: «Найкраща з усіх призм – це ти сама». Як ви розумієте ці слова? Що мав на увазі герой, коли говорив це?
(Дівчинка випромінює світло добра, впливає на життя інших,полегшуючи їхні страждання, розраджуючи, підтримуючи силу духу та віру на краще. Полліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю!)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Слово вчителя. У творі є ще один образ, з яким неодноразово асоціюється маленька дівчинка. Що це за образ? (Веселка.)
Джон Педлтон називає Полліанну «веселковою дівчинкою». Не тільки за те, що вона влаштовує йому в кімнаті справжню веселку але й за її вдачу.
Ми багато говорили про гру у радість. Давайте складемо веселкову палітру правил гри, прописуючи правила на вибраних вами кольорових листках
2. Ситуативне моделювання. Учні складають правила гри у радість. (Слайд 23)
Гра "Радість"
1. Завжди посміхатись.
2. У поганому знаходити щось хороше?
3. Ніколи не сумувати
4. Думати про те, що щось може бути гіршим.
5. Ніколи не сміятися з чужого горя.
6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.
7. Кожна людина може грати в цю гру.
8. Щиро радій життю.
9. Будь вдячний за все, що дає життя.
10. У будь-якій ситуації знаходь щось таке, з чого можна було б порадіти.
11. Перетворюй кожен день на маленьке свято.
12. Даруй собі і людям щастя.
Слово вчителя. Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, ви гратимете з своїми друзями, рідними.
3. Вправа «Намисто Полліанни» (Слайд 24)
То, як, діти, може, повчимося «грати в радість». Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у найприкрішій ситуації. Тож спробуємо.
Робота в групах
Мені не дозволяють допізна гуляти з друзями.
Чому можна радіти, якщо кожного дня задають домашні завдання? (Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.)
Я дізнався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).
Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість… (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)
Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість… ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).
Мої батьки не купляють мені солодощі… (мої зуби будуть міцними і здоровими).
Мені забороняють грати за комп’ютером більше години в день…(краще почитаю книжку або погуляю з друзями)
Я сподівався отримати 11 балів за контрольну з математики, а отримав 7, яка радість …(тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).
На слайді поступово з’являються кристалики намиста.
4. Заключне слово вчителя (слайд 24)
Отже, світ все-таки можна змінити на краще. Тільки при цьому починати
необхідно з себе, з власної душі. І перш за все навчитися бачити в людях те краще, що в них є.
VІ. Підсумки уроку.
Слово вчителя. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор книжки «Полліанна». Ви всі активно працювали і на кінець «Ланцюжок радісних відкриттів» (Слайд 25)
- «Чого я навчився у Полліанни?»…
VІІ. Оцінювання учнів.
Після виходу у світ книги про Полліанну, в Америці були створені клуби
Полліанни.
Пропоную створити такий клуб і у нашій школі. Мені радісно вам повідомити, що ви всі сьогодні станете членами цього клубу, тому що навчилися радіти і шукати позитивне навіть у безрадісних ситуаціях. (Учням вручаються медалі із зображенням веселої дівчинки і написом: «Член «Клубу Полліанни»)
Й завжди пам’ятайте:
В житті завжди є радості моменти!
Відкритим будь, і їх не пропусти.
А щоб життя тобі всміхалось,
Йому частіше посміхайся ти!
VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 26)
Для всіх:
1. Відповісти на запитання підручника, вміщених на с. 227 - 228
Достатній та високий рівень:
Написати твір-мініатюру на тему: «Як би змінилося наше село, якби в ньому жила Полліанна?»
Обов’язкове для всіх: подарувати радість якнайбільшій кількості людей.