Даний урок має на меті розкрити особливості поведінки головної героїні, має вчити учнів аналізувати внутрішній світ персонажу, показати чудовий період в житті людини-дитинство; розвивати навички зв'язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення, формувати позитивне світосприйняття. Тему даного уроку учні повинні визначити самі наприкінці уроку. Також на уроці доречним є використання презентації та показ буктрейлеру.
Тема уроку: Дивний урок без назви ( за прочитаним твором Льюїса Керролла « Аліса в Країні Див» ).
Мета уроку: розкрити особливості поведінки головної героїні, вчити аналізувати внутрішній світ персонажу, показати чудовий період в житті людини-дитинство; розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення, формувати позитивне світосприйняття.
Тип уроку : комбінований.
Ключові поняття : фантастика, бук трейлер.
Наочні засоби навчання : ілюстрації до казки, виставка дитячих ілюстрацій, малюнків, текст казки, бук трейлер « Аліса в Країні Див», презентація.
Очікувані результати.
Учні :
- описують і характеризують образ Аліси, розкривають особливості поведінки героїні, аналізують внутрішній світ Аліси;
- переказують зміст основних епізодів твору .
Епіграф
Льюїс Керролл
На минулому уроці ми дізналися про автора казки «Аліса в Країні Див». Це Льюїс Керрол . Я сподіваюся, ви всі бажаєте дізнатися більше про пригоди головної героїні. Так? Тож на сьогоднішньому уроці ми цим займемося. Ви дізнаєтесь, які незвичайні слова і вислови використовує автор, щоб відтворити дивовижний світ куди потрапила Аліса. Вирушаємо у мандрівку по сторінках цієї чудової казки! Але давайте звернемо увагу на дошку і подивимось, яка незвичайна назва нашого уроку ( слайд 1).
Пропоную вам протягом уроку подумати, якою повинна бути тема нашого уроку. Записуємо в зошити число, а для теми залишаємо місце. Ви її запишете в кінці уроку.
1.Перевірка домашнього завдання.
Для початку за допомогою тестових завдань ми перевіримо як ви зрозуміли прочитані вами розділи
Тестові завдання (Слайди 3- 14)
1.Аліса сиділа на бережку ріки з:
а) братом; ,
б) сестрою;
в) подружкою;
а) березневий заєць з блакитними очима;
б) рудий собака з рожевим бантиком на шиї;
в) білий кролик з рожевими очима.
3. Кролик втік ...
а) у велику нору під смородиною
б) в маленьку нірку під живоплотом
в) у велику нору під шипшиною
4 . Кролик витягнув з кишені жилета ...
а) годинник
б) ключ
в) записну книжку
5.Пролітаючи в норі, Аліса прихопила з собою:
а)красиву картину;
б)різнобарвну паросольку;
в)баночку із джемом.
6. На скляному столику нічого не було, крім крихітного ...
а) срібного ключика
б) золотого ключика
в) мідного ключика
7. Що побачила Аліса за маленькими дверцятами , величиною не ширше мишачої нори ?
а) Прекрасний сад
б) Чудовий замок
в) Квіткове поле
8. У скляній коробочці Аліса знайшла пиріжок зі словами « З'їж мене » , які ...
а) були виведені масляним кремом
б) шоколадною глазур'ю
в) викладені смородинками
9. З яким предметом порівняла Аліса своє раптове зменшення ?
а) з підзорної трубою
б) з пірамідою
в) з пісочним будиночком
10 . У тій же калюжі , де плавала Аліса, виявилася ...
а) жаба
б) миша
в) кішка
11.Як Аліса вирішила бути добрішою до своїх ніг?
а)надсилати їм подарунки до кожного Різдва;
б)ніколи не забувати ретельно зав'язувати шнурочки на черевиках;
в)не бігати прудко, щоб не впасти й не забитися.
12.Білий кролик, злякавшись питання Аліси, випустив:
а)краватку й носову хустинку;
б)рукавички та віяло;
в)окуляри й телефон.
Перевірка тестових завдань
Ключ: 1б, 2в, 3б, 4а, 5в, 6б, 7а, 8в, 9а, 10б, 11а, 12б.
Розділ І. «Униз і вглиб кролячою норою» (слайд 16 )
Розділ ІІ. «Озеро сліз» (слайд 17 )
- Знайдіть уривок в тексті, який підтверджує, що дівчинка завжди намагалася говорити грамотно і правильно. (Усе дивасніше і дивасніше!...)
- Що Аліса має багато друзів. (Я, напевно, не Ада…)
- Уривок, який підтверджує, що героїня знає декілька мов та має досить добрі знання з вітчизняної історії, хоч ще маленька. (Може, вона не розуміє англійської,…)
Розділ ІІІ. «Гасай-Коло та Довгий Хвіст» (Слайд 18)
Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 235-236 підручника — «Гра словами й смислами»).
Коментарі вчителя до розділу 3 «Аліси в Країні Див».
У повісті «Аліса в Країні Див» знайшли відображення деякі особливості суспільного життя Великої Британії того часу. Назва розділу в перекладі означає вид змагання (кожен бере в ньому участь, коли хоче і як хоче). Так Льюїс Керролл порівнює політичну ситуацію того часу з грою, у якій немає ніяких правил і норм. В українському перекладі В. Корнієнка хоча й немає відповідника виразу, але сутність самої гри відображена адекватно: «...всі пускалися бігти самі й спинялися, коли заманеться, тому визначити, коли Гасай-Колу кінець, було не так вже й просто».
Робота з текстом розділу 3 книжки.
Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 236 підручника — «Фігурні вірші»).
Виразне читання «фігурного вірша» (с. 237 підручника).
Коментар учителя.
2. Робота зі словником літературознавчих термінів (слайд 19 )
- 3 чим ми зустрілися під час нашої подорожі? (З дивами та фантастикою)
Фантастика (від грецьк. — здатність уявляти) — це:
1. Словесне малювання. Звернення до малюнків, що зробили вдома.
- Діти, ви бачите, що кожний з вас художник і бачить свою Алісу. В реальності ж у Аліси Ліддел було коротко стрижене темно – каштанове волосся і чупринка на лобі. (слайд 20)
( слайд 21)
Анкета
1.Ім'я .
2. Стать .
3.Вік героїні.
4.Рід занять .
5.Домашні улюбленці .
6.Риси характеру.
Робота в парах
Діти розділяються на дві групи( на розсуд учителя) і знаходять серед запропонованих тез, написаних на аркушах ті, які характеризують Алісу.( Тези довільні. Наприклад : жінка, 20 років, працює і т.д., але серед них є і вірні варіанти).
Ключ:
Аліса, дівчинка, 7 років, навчається у школі, кішка Діна, доброта, природність, ввічливість, мужність, життєрадісність, дотепність, почуття власної гідності.
VI.Закріплення знань, умінь і навичок
1.Робота з розвитку мовлення.
У творі багато фразеологізмів, роблять його ще більш виразним. Учні отримують роздатковий матеріал. Завдання для класу : з'єднати фразеологічний вислів з його значенням.
Клювати носом байдуже
Виходити з себе затихнути, причаїтися
Зірвалася на ноги потрапити в скрутне становище
Вскочити в халепу придумалось, подумалось
Мені начхати гніватись, бути роздратованим
Спало не думку дрімати
Голову на відсіч даю швидко зіскочила, піднялася
Затамувати подих переконаний у правильності
«Алісу в країні Див» екранізували 40 разів, починаючи з 1903 року, -мультиплікаційні, художні фільми. Березнем 2010-го року з ’явилася Аліса в форматі 3D. Цей фільм збирає у світовому прокаті рекордну касу (хоча до однойменної казки Льюїса Керролла новий фільм має вельми далеке відношення). Але я все ж таки пропоную вам більше читати і отримувати саме від цього процесу насолоду. Зараз пропоную переглянути вам бук трейлер ( це своєрідна реклама книги ). Можливо він надихне вас взяти до рук казку « Аліса в Країні Див» і перечитати її повністю.
Словникова робота : Буктрейлер - (від англ. book — книга, англ. trailer — тягач, причіп) — короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.( Запис у зошити)
Перегляд буктрейлера
Інтерактивна вправа «Піца »
На дошці намалюйте коло, розділіть його на чотири частини – сектори. Зверху кожного « шматочка» цієї імпровізованої « піци» напишіть твердження: « Мені зрозуміло все , про що говорив учитель», « Мені було цікаво на цьому уроці», « Інформація була новою для мене», « Я чекаю наступних занять». Тепер запропонуйте кожному учню поставити чотири цятки – біля кожного твердження, пояснивши, що чим ближче цятка до центру « піци» , тим краще вони сприйняли урок.
де залишили місце. ( слайд 22)
Навчитися виразно читати, переказувати розділи 6- 8 повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див» стор.238-254 , уміти виділяти головні епізоди й деталі, коментувати їх, характеризувати героїв.