Урок зарубіжної літератури у 5 класі " Дивний урок без назви ( за прочитаним твором Льюїса Керролла " Аліса в Країні Див") ".

Про матеріал

Даний урок має на меті розкрити особливості поведінки головної героїні, має вчити учнів аналізувати внутрішній світ персонажу, показати чудовий період в житті людини-дитинство; розвивати навички зв'язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення, формувати позитивне світосприйняття. Тему даного уроку учні повинні визначити самі наприкінці уроку. Також на уроці доречним є використання презентації та показ буктрейлеру.

Перегляд файлу

Тема уроку: Дивний урок без назви ( за прочитаним твором  Льюїса  Керролла « Аліса в Країні Див» ).

Мета уроку: розкрити особливості поведінки головної  героїні, вчити аналізувати внутрішній світ персонажу, показати чудовий період в житті людини-дитинство; розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення, формувати позитивне світосприйняття.

Тип уроку : комбінований.

Ключові поняття : фантастика, бук трейлер.

Наочні засоби навчання : ілюстрації до казки,  виставка дитячих ілюстрацій, малюнків, текст казки,  бук трейлер « Аліса в Країні Див», презентація.

Очікувані результати.

Учні :

- описують  і характеризують  образ Аліси, розкривають  особливості поведінки героїні, аналізують  внутрішній світ Аліси;

- переказують  зміст основних епізодів твору .

Епіграф

-         Усе дивасніше й дивасніше! –

вигукнула Аліса (з великого зачудування

вона раптом забула, як правильно говорити).

Льюїс Керролл

Хід уроку

  1. Організація класу. Привітання та перевірка готовності до уроку.
  2. Оголошення мети уроку.

На минулому уроці ми  дізналися про автора  казки «Аліса в Країні Див».  Це Льюїс Керрол . Я  сподіваюся, ви всі бажаєте дізнатися більше про пригоди головної героїні. Так? Тож  на сьогоднішньому уроці ми цим займемося. Ви дізнаєтесь, які незвичайні слова і вислови використовує автор, щоб відтворити дивовижний світ куди потрапила Аліса. Вирушаємо у мандрівку по сторінках цієї  чудової  казки! Але давайте звернемо увагу на дошку і подивимось, яка незвичайна назва нашого уроку ( слайд 1). 

Пропоную вам протягом уроку подумати, якою повинна бути тема нашого уроку.  Записуємо в зошити  число, а для теми залишаємо місце. Ви її запишете в кінці уроку.

  • Епіграфом до уроку є цитата з тексту . ( слайд 2 )
  • Як ви думаєте, чому Аліса забула, як правильно говорити? (Через те що вона потрапила в казковий світ і з нею почали відбуватися дивні перетворення).
  1. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання.

Для початку за допомогою тестових завдань ми перевіримо  як ви зрозуміли прочитані вами розділи

Тестові завдання (Слайди 3- 14)

1.Аліса сиділа на бережку ріки з:

а) братом; , 

б) сестрою;

в) подружкою;

  1. Повз Алicy промчав, щось бурмочучи:

а) березневий заєць з блакитними очима;

б) рудий собака з рожевим бантиком на шиї;

в) білий кролик з рожевими очима.

3. Кролик втік ...

а) у велику нору під смородиною

б) в маленьку нірку під живоплотом

в) у велику нору під шипшиною

4 . Кролик витягнув з кишені жилета ...

        а) годинник 

б) ключ

в) записну книжку

5.Пролітаючи в норі, Аліса прихопила з собою:

а)красиву картину;

б)різнобарвну паросольку;

в)баночку із джемом.

6. На скляному столику нічого не було, крім крихітного ...

а) срібного ключика 

б) золотого ключика 

в) мідного ключика

7. Що побачила Аліса за маленькими дверцятами , величиною не ширше мишачої нори ?

а) Прекрасний сад

б) Чудовий замок

в) Квіткове поле

8. У скляній коробочці Аліса знайшла пиріжок зі словами « З'їж мене » , які ...

а) були виведені масляним кремом 

б) шоколадною глазур'ю 

в) викладені смородинками

9. З яким предметом порівняла Аліса своє раптове зменшення ?

а) з підзорної трубою

б) з пірамідою

в) з пісочним  будиночком

10 . У тій же калюжі , де плавала Аліса, виявилася ...

а) жаба 

б) миша

в) кішка

11.Як Аліса вирішила бути добрішою до своїх ніг?

а)надсилати їм подарунки до кожного Різдва;

б)ніколи не забувати ретельно зав'язувати шнурочки на черевиках;

в)не бігати прудко, щоб не впасти й не забитися.

12.Білий кролик, злякавшись питання Аліси, випустив:

а)краватку й носову хустинку;

б)рукавички та віяло;

в)окуляри й телефон.

Перевірка тестових завдань

Ключ: 1б,  2в, 3б, 4а,  5в,  6б,  7а,  8в, 9а, 10б, 11а, 12б.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Вікторина «Чарівна скринька» ( слайд 15)

  • Ось перед нами чарівна скринька. Давайте зазирнемо і подивимось, які предмети в ній знаходяться.
  • Яку роль ці предмети відіграють у казці?

 

  1. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Читання та аналіз ключових уривків твору

Розділ І. «Униз і вглиб кролячою норою» (слайд 16 )

  • Знайдіть в тексті уривок який підтверджує, що Аліса була допитливою та багато знала на свій вік (- Цікаво скільки миль я вже пролетіла?)
  • Що героїня є дуже обережною. (-Ні, я це пити не буду, а спершу роздивлюся…)
  • Що дівчинка є досить розважливою та займається самовихованням (Ну ж бо не має сидіти й отак собі рюмсати, -озвалася Аліса до себе суворо….)

Розділ ІІ. «Озеро сліз» (слайд 17 )

- Знайдіть уривок в тексті, який підтверджує, що дівчинка завжди намагалася говорити грамотно і правильно. (Усе дивасніше і дивасніше!...)

- Що Аліса має багато друзів. (Я, напевно, не Ада…)

- Уривок, який підтверджує, що героїня знає декілька мов та має досить добрі знання з вітчизняної історії, хоч ще маленька. (Може, вона не розуміє англійської,…)

Розділ ІІІ. «Гасай-Коло та Довгий Хвіст» (Слайд 18)

Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 235-236 підруч­ника — «Гра словами й смислами»).

Коментарі вчителя до розділу 3 «Аліси в Країні Див».

  •                  У розділі 3 «Гасай-Коло та довгий хвіст» розвиваються казкові події. Аліса потрапляє в товариство дивних птахів і звірів, які вибра­лися разом із нею на берег з озера сліз. Постало питання, як їм об­сохнути, і після тривалих «дебатів» розумний Додо запропонував цікавий спосіб — Гасай-Коло. Це сполучення виникло не випадково.

У повісті «Аліса в Країні Див» знайшли відображення деякі особливості суспільного життя Великої Британії того часу. Назва розділу в перекладі означає вид змагання (кожен бере в ньому участь, коли хоче і як хоче). Так Льюїс Керролл порівнює політичну ситуацію того часу з грою, у якій немає ніяких правил і норм. В українському перекладі В. Корнієнка хоча й немає відпо­відника виразу, але сутність самої гри відображена адекватно: «...всі пускалися бігти самі й спинялися, коли заманеть­ся, тому визначити, коли Гасай-Колу кінець, було не так вже й просто».

Робота з текстом розділу 3 книжки.

  •                  Які запитання обговорювало товариство на березі озера?
  •                  Назвіть учасників зібрання. Хто головував на ньому?
  •                  Доведіть, що в описі дивного зібрання Льюїс Керролл висмі­ює вади суспільного життя й людські вади.
  •                  Розкажіть про сутність гри «Гасай-Коло». Як вона пов'язана з реальним життям Великої Британії того часу?
  •                  Про що йшлося в історії Миші? (Про те чому миші, собаки та коти ненавидять одне одного)

Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 236 підручника — «Фігурні вірші»).

 

Виразне читання «фігурного вірша» (с. 237 підручника).

Коментар учителя.

  •                  «Фігурні вірші» писали ще в Стародавній Греції. В Україні цю традицію започаткував Іван Величковський. Відмова від пра­вильних форм (коло, пряма лінія) і надання переваги неправильним формам (як наприклад), «хвостик» або «неправильне коло» є одним із важливих художніх засобів створення казкового світ в повісті Льюїса Керролла

2. Робота зі словником літературознавчих термінів (слайд 19 )

 -  3 чим ми зустрілися під час нашої подорожі? (З дивами та фантастикою)

Фантастика (від грецьк. — здатність уявляти) — це:

  1.              образи, уявлення, створені думкою людини, її домислом;
  2.              літературні твори, у яких описуються події або явища нереаль­ні, що не існують насправді;
  3.              щось нереальне, нездійсненне.

4.Робота над характеристикою образу Аліси

1. Словесне малювання.  Звернення до малюнків, що зробили вдома.

- Діти, ви бачите, що  кожний з вас  художник  і бачить свою Алісу. В реальності ж у Аліси Ліддел було коротко стрижене темно – каштанове волосся і чупринка на лобі.  (слайд 20)

 

  1. Характеристику образу Аліси ми виконаємо з вами разом  за допомогою заповнення анкети.

( слайд 21)

 

Анкета

1.Ім'я .

2. Стать .

3.Вік героїні.

4.Рід занять .

5.Домашні улюбленці .

6.Риси характеру.

 

Робота в парах

Діти розділяються на дві групи( на розсуд учителя) і знаходять серед запропонованих тез, написаних на аркушах ті, які характеризують Алісу.( Тези довільні. Наприклад : жінка, 20 років, працює і т.д., але серед них є і вірні варіанти).

Ключ:

Аліса, дівчинка, 7 років, навчається у школі, кішка Діна, доброта, природність, ввічливість, мужність, життєрадісність, дотепність, почуття власної гідності.

VI.Закріплення знань, умінь і навичок

1.Робота з розвитку мовлення.

У творі багато фразеологізмів, роблять його ще більш виразним. Учні отримують роздатковий матеріал. Завдання для класу : з'єднати фразеологічний вислів з його значенням.

 

Клювати носом                               байдуже

Виходити з себе                              затихнути, причаїтися

Зірвалася на ноги                            потрапити в скрутне становище

Вскочити в халепу                          придумалось, подумалось

Мені начхати                                   гніватись, бути роздратованим

Спало не думку                               дрімати

Голову на відсіч даю                      швидко зіскочила, піднялася

Затамувати подих                           переконаний у правильності

 

  1.                     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

«Алісу в країні Див» екранізували 40 разів, починаючи з 1903 року, -мультиплікаційні, художні фільми. Березнем 2010-го року з ’явилася Аліса в форматі 3D. Цей фільм збирає у світовому прокаті рекордну касу (хоча до однойменної казки Льюїса Керролла новий фільм має вельми далеке відношення). Але я все ж таки пропоную вам більше читати і отримувати саме від цього процесу насолоду.  Зараз пропоную переглянути вам бук трейлер ( це своєрідна реклама  книги ).  Можливо він надихне вас взяти до рук казку « Аліса в Країні Див» і перечитати її повністю.

Словникова робота : Буктрейлер - (від англ. book — книга, англ.  trailer — тягач, причіп) — короткий  відеоролик  за мотивами книги, кліп  по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.( Запис у зошити)

 Перегляд буктрейлера

Інтерактивна вправа «Піца »

На дошці намалюйте коло, розділіть його на чотири частини – сектори. Зверху кожного « шматочка» цієї імпровізованої « піци» напишіть твердження: « Мені зрозуміло все , про що говорив учитель», « Мені було цікаво на цьому уроці»,  « Інформація була новою для мене», « Я чекаю наступних занять». Тепер запропонуйте кожному  учню поставити чотири цятки – біля кожного твердження, пояснивши, що чим ближче цятка до центру « піци» , тим краще вони сприйняли урок.

  1. Рефлексія.  Визначення учнями теми уроку і запис у зошити,

де залишили місце. ( слайд 22)

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ( слайд 23)

Навчитися виразно читати, переказувати розділи 6- 8 повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див» стор.238-254 , уміти виділяти головні епізоди й деталі, коментувати їх, характеризувати героїв.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Силко Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 березня 2018
Переглядів
25454
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку