Тема. Вода на Землі. Властивості й колообіг води.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із водною оболонкою Землі — гідросферою, удосконалити знання учнів про воду на Землі; розглянути склад і властивості води та її колообіг;
розвивальна: розвивати вміння спостерігати й робити висновки, а також допитливість, пам'ять, уміння працювати з картами; формувати науковий світогляд, удосконалювати навички самостійної навчально- пізнавальної діяльності; сприяти розвитку інтересу до уроку;
виховна: виховувати любов до природи, відповідальність за збереження її унікальності, уміння працювати в колективі.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, атлас, карта “Фізична карта України”, глобус, відеофільм “Водна оболонка Землі-гідросфера”, слайди із зображенням властивості води, схема колообігу води.
Базові поняття й терміни: вода, гідросфера, кругообіг води у природі, водойми, океани, моря, озера, річки, опади.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вчитель географії. Не можна жити без води:
вона навкруг, вона в тобі,
в озерах, річках, океанах,
дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
в сльозах від радощів чи гніву,
Й краса природи на Землі
не може жити без води.
Чудова наша гідросфера,
Існує все навколо неї:
і людство, й фауна, і флора,
і все, що є у нас навколо.
А не було б її,
життя все зникло на Землі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
Демонстрація відеофільму про воду: https://www.youtube.com/watch?v=tBvVrEfTr6Y
Вправа “Мікрофон”:
Вчитель географії.
1. Яка речовина покриває більшу частину поверхні Землі?
2.Яке значення води в природі?
3.Що довела щодо водної оболонки Землі навколосвітня подорож експедиції Ф.Магелана?
Вчитель біології.
4. Назвіть агрегатні стани води.
5. За яких умов вони змінюються?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя географії з елементами бесіди та демонстрацією слайдів презентації “Водна оболонка Землі - гідросфера”.
Подивіться на глобус, скажіть: води чи суходолу більше на планеті? Так, вірно: вода на 3/4 вкриває поверхню Землі. Вона утворює окрему оболонку нашої планети — гідросферу. Гідросфера складається з океанів, морів, річок, озер, боліт, підземних вод, льодовиків та води в атмосфері. Найбільші водойми нашої планети — це океани та моря. Вода, що міститься в них, є солоною і для споживання людиною непридатна. Прісна вода міститься у річках, прісних озерах, струмках і джерелах, а також в льодовиках гір, Антарктиди й Гренландії.
Територію України омивають два моря. Назвіть їх. Так, Чорне й Азовське моря, які належать до Атлантичного океану. Річок на території України більше 70 тис., озер-близько 20 тис.
Робота з картою. Знайдіть, покажіть на карті та назвіть найбільші річки України, а зараз озера.
Отже, найбільшими річками України є Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець. До найбільш відомих озер України відносять перлину Шацьких озер-озеро Світязь, площа якого 26 км2 , а глибина сягає 58 м. Ще одним дивом України є високогірне озеро Синевир в Карпатах, яке розташоване на висоті989 м над рівнем моря. Є в Україні й солоні озера. Вони переважно зосереджені на території Криму. Найбільше з них Сасик, а найглибше — Донузлав. Із солоного озера Сиваш у великих кількостях одержують кухонну сіль (демонстрація слайдів презентації).
Вчитель біології. Властивості води. Перегляд відеофільму: https://www.youtube.com/watch?v=4zaHedPdLFI
https://www.youtube.com/watch?v=v9q2VfYePbE
Вчитель географії демонструє відеофільм “ Подорож краплинки” (https://www.youtube.com/watch?v=4C71xHLXQmQ ). Як ви можете назвати це явище в природі? Так, колообіг води в природі.
Вчитель біології. Колообіг води в природі — це постійний обмін вологою між водною поверхнею, атмосферою й земною поверхнею. Вода постійно випаровується з поверхні водойм і ґрунтів, а потім знову повертається на землю у вигляді опадів (дощу, снігу, роси). Це дозволяє підтримувати постійну течію річок і струмків та постійний рівень водойм.
Під час переміщення води у процесі колообігу відбуваються такі фізичні явища, як текучість, випаровування, рух водяної пари в атмосфері, охолодження поверхні, з якої випаровується вода тощо.
V. Рефлексія
Вчитель географії. Гра “Злови рибку”. А зараз узагальнимо все, що вивчали на уроці і пограємо в гру “Злови рибку”. На столі стоїть імпровізований акваріум, в якому знаходяться рибки, до яких прикріплені питання. Ваше завдання: зловити рибку і дати відповідь на запитання:
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завданням
Вивчити матеріал параграфа , виконати завдання в розділі “Сторінка природодослідника”.