Конспект уроку на тему "Вода на Землі. Властивості та колообіг води"

Про матеріал
Мета: навчальна: ознайомити учнів із водною оболонкою Землі — гідросферою, удосконалити знання учнів про воду на Землі; розглянути склад і властивості води та її колообіг; розвивальна: розвивати вміння спостерігати й робити висновки, а також допитливість, пам'ять, уміння працювати з картами; формувати науковий світогляд, удосконалювати навички самостійної навчально- пізнавальної діяльності; сприяти розвитку інтересу до уроку; виховна: виховувати любов до природи, відповідальність за збереження її унікальності, уміння працювати в колективі.
Перегляд файлу

 

Тема. Вода на Землі. Властивості й колообіг води.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів із водною оболонкою Землі — гідросферою, удосконалити знання учнів про воду на Землі; розглянути склад і властивості води та її колообіг;

розвивальна: розвивати вміння спостерігати й робити висновки, а також допитливість, пам'ять, уміння працювати з картами; формувати науковий світогляд, удосконалювати навички самостійної навчально- пізнавальної діяльності; сприяти розвитку інтересу до уроку;

виховна: виховувати любов до природи, відповідальність за збереження її унікальності, уміння працювати в колективі.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, атлас, карта “Фізична карта України”, глобус, відеофільм  “Водна оболонка Землі-гідросфера”, слайди із зображенням властивості води, схема колообігу води.

Базові поняття й терміни: вода, гідросфера, кругообіг води у природі, водойми, океани, моря, озера, річки, опади.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Вчитель географії. Не можна жити без води:

                                   вона навкруг, вона в тобі,

                                   в озерах, річках, океанах,

                                   дощу краплинах і в фонтанах.

                                   Вона в емоціях людини:

                                   в сльозах від радощів чи гніву,

                                  Й краса природи на Землі

                                  не може жити без води.

                                 Чудова наша гідросфера,

                                  Існує все навколо неї:

                                  і людство, й фауна, і флора,

                                  і все, що є у нас навколо.

                                 А не було б її,

                                 життя все зникло на Землі.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

Демонстрація відеофільму про воду: https://www.youtube.com/watch?v=tBvVrEfTr6Y

Вправа “Мікрофон”:

Вчитель географії.

1. Яка речовина покриває більшу частину поверхні Землі?

2.Яке значення води в природі?

3.Що довела щодо водної оболонки Землі навколосвітня подорож експедиції Ф.Магелана?

Вчитель біології.

4. Назвіть агрегатні стани води.

5. За яких умов вони змінюються?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя географії з елементами бесіди та демонстрацією слайдів презентації “Водна оболонка Землі - гідросфера”.

  Подивіться на глобус, скажіть: води чи суходолу більше на планеті? Так, вірно: вода на 3/4 вкриває поверхню Землі. Вона утворює окрему оболонку нашої планети — гідросферу. Гідросфера складається з океанів, морів, річок, озер, боліт, підземних вод, льодовиків та води в атмосфері. Найбільші водойми нашої планети — це океани та моря. Вода, що міститься в них, є солоною і для споживання людиною непридатна. Прісна вода міститься у річках, прісних озерах, струмках і джерелах, а також в льодовиках гір, Антарктиди й Гренландії.

  Територію України омивають два моря. Назвіть їх. Так, Чорне й Азовське моря, які належать до Атлантичного океану. Річок на території України більше 70 тис., озер-близько 20 тис.

Робота з картою. Знайдіть, покажіть на карті та назвіть найбільші річки України, а зараз озера.

  Отже, найбільшими річками України є Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець. До найбільш відомих озер України відносять перлину Шацьких озер-озеро Світязь, площа якого 26 км2 , а глибина сягає 58 м. Ще одним дивом України є високогірне озеро Синевир в Карпатах, яке розташоване на висоті989  м над рівнем моря. Є в Україні й солоні озера. Вони переважно зосереджені на території Криму. Найбільше з них Сасик, а найглибше — Донузлав. Із солоного озера Сиваш у великих кількостях одержують кухонну сіль (демонстрація слайдів презентації).

Вчитель біології. Властивості води. Перегляд відеофільму: https://www.youtube.com/watch?v=4zaHedPdLFI

https://www.youtube.com/watch?v=v9q2VfYePbE

 

  • Вода-це рідина без кольору й запаху.
  • Температура кипіння-1000С.
  • Температура замерзання-00С.
  • Під час замерзання вода, на відміну інших речовин, розширюється. Це унікальна особливість, яка дозволяє кризі плавати поверх рідкої води, інакше всі водойми промерзали б до самого дна!
  • На поверхні Землі вода може існувати у трьох агрегатних станах-твердому, рідкому й газоподібному.
  • Вода-чудовий розчинник, вона здатна розчиняти велику кількість речовин, але конкретно про це поговоримо на наступному уроці.

Вчитель географії демонструє відеофільм “ Подорож краплинки” (https://www.youtube.com/watch?v=4C71xHLXQmQ ). Як ви можете назвати це явище в природі? Так, колообіг води в природі.

Вчитель біології.  Колообіг води в природі — це постійний обмін вологою між водною поверхнею, атмосферою й земною поверхнею. Вода постійно випаровується з поверхні водойм і ґрунтів, а потім знову повертається на землю у вигляді опадів (дощу, снігу, роси). Це дозволяє підтримувати постійну течію річок і струмків та постійний рівень водойм.

  Під час переміщення води у процесі колообігу відбуваються такі фізичні явища, як текучість, випаровування, рух водяної пари в атмосфері, охолодження поверхні, з якої випаровується вода тощо.

V. Рефлексія

Вчитель географії. Гра “Злови рибку”. А зараз узагальнимо все, що вивчали на уроці і пограємо в гру “Злови рибку”. На столі стоїть імпровізований акваріум, в якому знаходяться рибки, до яких прикріплені питання. Ваше завдання: зловити рибку і дати відповідь на запитання:

  •                                   Які властивості має вода?
  •                                   Які моря омивають територію України?
  •                                   Які важливі річки є на території України?
  • Які озера є на території України?
  • Якої води більше у світі-прісної чи солоної?
  • Чому треба берегти прісну воду?
  • Які негативні наслідки для водойм може мати діяльність людини?
  • Як відбувається колообіг води?

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завданням

Вивчити матеріал параграфа     , виконати завдання в розділі “Сторінка природодослідника”.

doc
Додано
26 лютого
Переглядів
298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку