Конспект уроку на тему "Вода на Землі. Властивості та колообіг води"

Про матеріал
Мета: навчальна: ознайомити учнів із водною оболонкою Землі — гідросферою, удосконалити знання учнів про воду на Землі; розглянути склад і властивості води та її колообіг; розвивальна: розвивати вміння спостерігати й робити висновки, а також допитливість, пам'ять, уміння працювати з картами; формувати науковий світогляд, удосконалювати навички самостійної навчально- пізнавальної діяльності; сприяти розвитку інтересу до уроку; виховна: виховувати любов до природи, відповідальність за збереження її унікальності, уміння працювати в колективі.
Перегляд файлу

 

Тема. Вода на Землі. Властивості й колообіг води.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів із водною оболонкою Землі — гідросферою, удосконалити знання учнів про воду на Землі; розглянути склад і властивості води та її колообіг;

розвивальна: розвивати вміння спостерігати й робити висновки, а також допитливість, пам'ять, уміння працювати з картами; формувати науковий світогляд, удосконалювати навички самостійної навчально- пізнавальної діяльності; сприяти розвитку інтересу до уроку;

виховна: виховувати любов до природи, відповідальність за збереження її унікальності, уміння працювати в колективі.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, атлас, карта “Фізична карта України”, глобус, відеофільм  “Водна оболонка Землі-гідросфера”, слайди із зображенням властивості води, схема колообігу води.

Базові поняття й терміни: вода, гідросфера, кругообіг води у природі, водойми, океани, моря, озера, річки, опади.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Вчитель географії. Не можна жити без води:

                                   вона навкруг, вона в тобі,

                                   в озерах, річках, океанах,

                                   дощу краплинах і в фонтанах.

                                   Вона в емоціях людини:

                                   в сльозах від радощів чи гніву,

                                  Й краса природи на Землі

                                  не може жити без води.

                                 Чудова наша гідросфера,

                                  Існує все навколо неї:

                                  і людство, й фауна, і флора,

                                  і все, що є у нас навколо.

                                 А не було б її,

                                 життя все зникло на Землі.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

Демонстрація відеофільму про воду: https://www.youtube.com/watch?v=tBvVrEfTr6Y

Вправа “Мікрофон”:

Вчитель географії.

1. Яка речовина покриває більшу частину поверхні Землі?

2.Яке значення води в природі?

3.Що довела щодо водної оболонки Землі навколосвітня подорож експедиції Ф.Магелана?

Вчитель біології.

4. Назвіть агрегатні стани води.

5. За яких умов вони змінюються?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя географії з елементами бесіди та демонстрацією слайдів презентації “Водна оболонка Землі - гідросфера”.

  Подивіться на глобус, скажіть: води чи суходолу більше на планеті? Так, вірно: вода на 3/4 вкриває поверхню Землі. Вона утворює окрему оболонку нашої планети — гідросферу. Гідросфера складається з океанів, морів, річок, озер, боліт, підземних вод, льодовиків та води в атмосфері. Найбільші водойми нашої планети — це океани та моря. Вода, що міститься в них, є солоною і для споживання людиною непридатна. Прісна вода міститься у річках, прісних озерах, струмках і джерелах, а також в льодовиках гір, Антарктиди й Гренландії.

  Територію України омивають два моря. Назвіть їх. Так, Чорне й Азовське моря, які належать до Атлантичного океану. Річок на території України більше 70 тис., озер-близько 20 тис.

Робота з картою. Знайдіть, покажіть на карті та назвіть найбільші річки України, а зараз озера.

  Отже, найбільшими річками України є Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець. До найбільш відомих озер України відносять перлину Шацьких озер-озеро Світязь, площа якого 26 км2 , а глибина сягає 58 м. Ще одним дивом України є високогірне озеро Синевир в Карпатах, яке розташоване на висоті989  м над рівнем моря. Є в Україні й солоні озера. Вони переважно зосереджені на території Криму. Найбільше з них Сасик, а найглибше — Донузлав. Із солоного озера Сиваш у великих кількостях одержують кухонну сіль (демонстрація слайдів презентації).

Вчитель біології. Властивості води. Перегляд відеофільму: https://www.youtube.com/watch?v=4zaHedPdLFI

https://www.youtube.com/watch?v=v9q2VfYePbE

 

  • Вода-це рідина без кольору й запаху.
  • Температура кипіння-1000С.
  • Температура замерзання-00С.
  • Під час замерзання вода, на відміну інших речовин, розширюється. Це унікальна особливість, яка дозволяє кризі плавати поверх рідкої води, інакше всі водойми промерзали б до самого дна!
  • На поверхні Землі вода може існувати у трьох агрегатних станах-твердому, рідкому й газоподібному.
  • Вода-чудовий розчинник, вона здатна розчиняти велику кількість речовин, але конкретно про це поговоримо на наступному уроці.

Вчитель географії демонструє відеофільм “ Подорож краплинки” (https://www.youtube.com/watch?v=4C71xHLXQmQ ). Як ви можете назвати це явище в природі? Так, колообіг води в природі.

Вчитель біології.  Колообіг води в природі — це постійний обмін вологою між водною поверхнею, атмосферою й земною поверхнею. Вода постійно випаровується з поверхні водойм і ґрунтів, а потім знову повертається на землю у вигляді опадів (дощу, снігу, роси). Це дозволяє підтримувати постійну течію річок і струмків та постійний рівень водойм.

  Під час переміщення води у процесі колообігу відбуваються такі фізичні явища, як текучість, випаровування, рух водяної пари в атмосфері, охолодження поверхні, з якої випаровується вода тощо.

V. Рефлексія

Вчитель географії. Гра “Злови рибку”. А зараз узагальнимо все, що вивчали на уроці і пограємо в гру “Злови рибку”. На столі стоїть імпровізований акваріум, в якому знаходяться рибки, до яких прикріплені питання. Ваше завдання: зловити рибку і дати відповідь на запитання:

  •                                   Які властивості має вода?
  •                                   Які моря омивають територію України?
  •                                   Які важливі річки є на території України?
  • Які озера є на території України?
  • Якої води більше у світі-прісної чи солоної?
  • Чому треба берегти прісну воду?
  • Які негативні наслідки для водойм може мати діяльність людини?
  • Як відбувається колообіг води?

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завданням

Вивчити матеріал параграфа     , виконати завдання в розділі “Сторінка природодослідника”.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кухар Анастасія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 лютого 2019
Переглядів
9671
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку