Конспект уроку на тему: " Води суходолу Африки "Мета уроку: Знаннєвий компонент: Розуміє основні гідрологічні характеристики річок Африки, класифікацію озер ,особливості та характе

Про матеріал
Конспект уроку на тему: «Води суходолу Африки. Головні річкові системи, озера. Підземні води, їх гідрологічні особливості, та значення для природи і населення» Мета уроку: Знаннєвий компонент: Розуміє основні гідрологічні характеристики річок Африки, класифікацію озер ,особливості та характеристики найбільших водоспадів материка, особливості залягання підземних вод. Знає гідрологічні рекорди Африки. Діяльнісний компонент: Аналізує закономірності розміщення вод суходолу. Знаходить і показує на картах найбільші річкові системами Африки, озера ,великі артезіанські басейни . Формує поняття «ваді», «оазиси», пояснює значення водойм Африки для природи та населення. Уміє виділяти істотні ознаки вод суходолу, порівнювати і робити висновки; розвивати логічне мислення , вміння вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами, слайдами), аналізувати та зіставляти їх. Ціннісний компонент: виховувати екологічні якості учнів, на основі матеріалу про використання людиною внутрішніх водойм Африки та їх охорону .Обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. Тип уроку: комбінований .урок-мандрівка з використанням інновацыйних технологій: Медіотехнологій, арт-технологій. Обладнання: підручник Т.Г Гільберг, Л.Б. Паламарчук «Географія материків і океанів 7 кл.», атласи, настінна фізична карта Африки, презентація «Води суходолу», фільм «Водоспад Вікторія». I.Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів. Географічний диктант для всіх учнів: вказати назву кліматичного поясу Африки за його ознаками. - Який кліматичний пояс розміщений між 20 пд. ш. 15 пн. ш. (субекваторіальний). - В якому кліматичному поясі переважає жарка суха погода взимку і жарка волога влітку. (субекваторіальний) - В якому кліматичному поясі увесь рік переважають сухі повітряні маси, дмуть пасати. (тропічний) - В якому кліматичному поясі опади випадають рівномірно впродовж року. (екваторіальний) - В якому кліматичному поясі жарка дощова погода впродовж року. (екваторіальний) - В якому кліматичному поясі опадів випадає менш як 150 мм. (тропічний) - В якому кліматичному поясі клімат середземноморський. (субтропічний) - Для якого кліматичного поясу характерна одна пора року – літо. (екваторіальний) - В якому кліматичному поясі протягом року переважають вологі повітряні маси. (екваторіальний) - В якому кліматичному поясі улітку дуже жарко, майже безхмарно, температура в тіні становить +50С. (тропічний) 1. Фронтальне усне опитування: За допомогою кліматодіаграм дати відповідь, яким кліматичним поясам та типам клімату вони належать. Відповідь обгрунтуйте. III.Мотивація навчальної діяльності учнів. Африканське прислів’я говорить «Вода дорожча за борошно». Це показує ставлення місцевих жителів до води, як до найбільшого багатства. На значних площах Африки води справді мало. Проте не скрізь на материку її бракує. Подекуди води навіть забагато. Кліматичні особливості та характер рельєфу Африки визначають розподіл стоку та гідрологічний режим річок. Майже 80% опадів випаровується, лише 20% формує стік. Більше лише в Євразії, та в Південній Америці. На області, які не мають стоку в океан припадає 31% території материка. Сьогодні ми будемо говорити про води Африки. Запишіть у зошитах тему уроку: «Води суходолу Африки. Головні річкові системи, озера. Підземні води». План характеристики внутрішніх вод материка у вас є в підручнику на сторінці 250. Давайте із ним познайомимось. IV. ФОРМУВАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. (Мозковий штурм.) - Які води гідросфери належать до вод суходолу? - Що таке річка? Річкова система? Вододіл? Річковий басейн?. - Що таке витік і гирло річки? - Як розподіляють річки за характером течії? - Що таке озеро? - Які розрізняють типи озер за походженням і розподілом поверхневих вод? -До басейну яких океанів належать річки та озера Африки. V.Вивчення нового матеріалу 1. Випереджувальні завдання. Прийом «Дивуй» Вчитель. Перед тим як відправитись в подорож я вам задавала завдання знайти гідрологічні рекорди Африки. (робота учнів з картою) 1.Річка Конго-друга за багатоводністю річка в світі, найповноводніша річка Східної півкулі. 2. Найдовше прісноводне озеро світу Танганьїка. Друге у світі за глибиною після Байкалу. 3.Водоспад Вікторія входить до великої п’ятірки найширших водоспадів світу. 4.Водоспад Каберега на річці Вікторія-Ніл в Уганді, за красу і неповторність вважають одним з чудес світу. 5. У південній Африці знаходиться другий за висотою водоспад світу-водоспад Туге ла. 2..Самостійна робота з таблицею. Прийом «Відновлення втраченого». За допомогою підручника та додаткових джерел інформації відновіть пропущений матеріал у таблиці «Характеристика річкових систем Африки». 3.Метод «Дискусія».Щоб ви трохи відпочили, я вам загадаю загадку. Ніл затиснутий з двох сторін Африканськими пустелями, за спекотне літо повинен був би повністю пересохнути чи хоча б сильно обміліти, саме так трапляється з більшістю річок пустельних регіонів. Але як не дивно все відбувається навпаки. У самий розпал літа , до кінця серпня, спека досягає максимум, а рівень води у річці починає підніматися. Дайте географічне пояснення. Учні. ( Причиною не пересихання Нілу є те, що в період посухи ця річка навпаки стає більш повноводною і Ніл просто розливається від надлишку вод. Навіть палюче сонце не в змозі висушити таку кількість води. більш точно розібратися в такому феномені Нілу, варто розглянути джерело і всі притоки Нілу. Головними «донорами» Ніла є такі великі ріки як Блакитний Ніл, що бере свій початок в нагір’ях Ефіопії і Білий Ніл, який «родом» з Руанди. У звичайні, не спекотні періоди, річці Ніл, щоб не пересохнути достатньо тієї води, яка зазвичай «постачається» притоками (не варто забувати, що води озера Вікторія цілорічно живлять Ніл через річку Білий Ніл), але коли настає в Єгипті жаркий період, на територіях, де протікають Блакитний Ніл починається вологий період — періоди дощів і величезні потоки вод з цих річок спрямовуються в Ніл, приносячи з собою величезну кількість мулу. Тому паводок на Нілі єгиптянами сприймається як блага, так як це удобрює природним способом ґрунт навколо русла річки. Вчитель. А ви знаєте, що довгий час річку Ніл вважали найдовшою річкою у світі. Довжина якого становить 6671 км. А довжина його конкурентки річки Амазонки -7025км. В1995 році була організована міжнародна експедиція, яка визначила протяжність річкової системи. І відповідно річка Амазонка є першою за довжиною у світі. А Ніл займає друге місце. Використання меді технологій. Відеоролик. Перегляд відеофільму « Водоспад Вікторія» Вчитель. Одним із самих дивовижних об’єктів, який змогла створити природа, це водоспади. Хочу зачитати вам невеликий уривок із спогадів Д.Лівінгстона ,який відкрив водоспад Вікторія , що в перекладі означає «Гуркітливий дим». « Увесь водоспад є просто щілиною, що утворилась від правого до лівого берега річки Замбезі. Дивлячись у глибину розколини, я не бачив нічого, крім густої білої хмари, на якій у цей час були дві яскраві веселки. З цієї хмари виривався величезний струмінь пари. Піднімаючись угору на 60-90 м, загусаючи зверху , пара змінювала свій колір, стаючи темною, як дим, і йшла назад градом дрібних бризок. За кілька метрів на краю урвища стоять стіною вічнозелені дерева, листя яких завжди мокре. Від коренів цих дерев тече назад у розколину багато струмків. Але коли вони стікають по крутій стіні урвища, стовпи пари, спрямовуючись угору, знову захоплює їх із собою. Отже, струмки течуть униз, але ніколи не досягають дна …» Одним із найбільших і найвідоміших серед водоспадів-Вікторія удостоївся честі бути змальованим на грошових банкнотах двох країн: 100 квач Замбії, 20 доларів Зімбабве. До якого океану потрапляють води цього водоспаду?. Вчитель. Робота з атласом. - Користуючись фізичною картою Африки на С. 20 атласу, назвіть озера Африки. Яку ви побачили закономірність . Майже всі великі озера Африки мають тектонічне походження улоговин, тобто лежать у розломах, або прогинах земної кори. Молодці! Усі озера на сході Африки стічні й прісні ? У пустелях озера реліктові, тобто такі, що залишені від давніх великих водойм. Вони мають невеликі глибини. Під час дощів їх площа різко збільшується, а у сухий сезон зменшується. Найбільшим таким озером є Чад. Вчитель.(Створення проблемної ситуації). Метод «Школа думок». учням пропоную за фізичною картою встановити, чому в безстічному озері Чад вода прісна (насправді вона трохи солонувата). Її вільно п’ють і тварини, і люди. У чому ж справа Учитель: Яку суперечність між своїми знаннями й новими фактами ви виявили? Учні: В умові завдання сказано, що безстічне озеро Чад має слабко солону, майже прісну воду. А нам відомо, що у безстічних озерах, розташованих у пустелях і напівпустелях, вода солона, а прісні озера є здебільшого стічними. У цьому полягає суперечність між нашими знаннями ( причинно-наслідкові зв'язки між поверхневим стоком і солоністю озерної води) і новою інформацією. Учитель: Яку гіпотезу можна висунути в цьому випадку? Учні: Відсутність поверхневого стоку повинна призвести до засолення озерної води, але цього не сталося. Очевидно, стік усе ж таки є. Учитель: Перевіримо гіпотезу. Як же відбувається стік з озера ? Учні: Відомо, що стік буває постійним і тимчасовим, поверхневим і підземним. Постійний поверхневий стік з озера відсутній. Отже, існує тимча¬совий поверхневий стік у період дощів або підземний чи обидва разом. Учні використовують карти для накладання (фізичну і кліматичну) і встановлюють, що озеро Чад знаходиться в субекваторіальному кліматичному поясі, для якого характерні вологий та сухий сезони. Вчитель. в озері Чад відбувається повільна зміна води: відтік іде по сухих річищах (вадях) у вологий сезон і підземному стоку на північний схід, в сторону западини-низовинної рівнини. Завершується розв'язання проблеми висновком, який роблять учні, відповідаючи на запитання вчителя: • Які нові знання про природу озера Чад ви отримали? (Чад – це не безстічне озеро і саме цим пояснюють його низьку солоність). • Що ви нового дізналися про причинно-наслідкові зв'язки, які визначають залежність між стоком і солоністю озерної води? (Слабка солоність води озера Чад пояснюється тимчасовим поповненням озера прісною водою та підземним стоком). Учні. (Хвилинка-цікавика). Метод «Мікрофону», з елементами арт-технологій. 1.У районі вулканічної діяльності внаслідок підгачування гірських долин лавовими потоками трапляються вулканічні озера – озеро Тана. Озеро лежить на висоті 1830 м. Площа 3,1-3,6 тис. км². Глибина до 70 м. На озері Тана є численні острови. Озеро багате на рибу, яка приваблює пеліканів. ( Ефіопія) 2.Танганьїка – рифтове озеро, видовжене з півночі на південь майже на 650 км, завширшки 40-80 км. Площа – 34 тис. км²., максимальна глибина – 1470 км. У середньому дно Танганьїки опущене нижче Світового океану більш як на дві сотні метрів. Назва озера перекладається як «збір води». Озеро розміщене на висоті 773 м. воно оточене високими і крутими берегами. У його водах живуть крокодили та гіпопотами. 3.Чорнильне озеро .Унікальність озера його не використовують для пиття чи зрошування. Його улоговина заповнена не водою а справжнім чорнилом. В озеро впадають дві річки , води однієї насичені солями заліза, а інша річка, котра протікає через болото містить речовини , які спричиняють хворобливі нарости на листях деяких рослин. Коли ці дві річки змішуються то перетворюють озеро на велику чорнильницю.( Алжир). 4.Найбільше підземне озеро знайдено на півночі Намібії у карстовій ущелині . Озеро називають «ніздрями дракона»-звідти постійно віє теплом. Глибина озера 200 метрів. Вода абсолютно прозора, її температура +24С. Вчитель. Для закріплення я вам пропоную гру «Третій зайвий». ( учні показують на карті) 1. Балхаш, Чад, Вікторія. 2. Нігер, Конго, Парана. 3. Танганьїка, Ньяса, Байкал. 4. Замбезі, Оранжева, Чад. 5. Лімпопо, Ніл, Амазонки. Вчитель. Поверхневі води у пустелях рідкість. Ось чому величезне значення у пустельних районах мають підземні води, без яких у багатьох частинах пустель господарство було б не можливим. Протягом віків рухаються кочівники відомими тільки їм маршрутами- від колодязя до колодязя, які традиційно вириті в долинах уедів(ваді). Чому саме там вириті колодязі? За допомогою географічного словника знайдіть визначення. (це сухі долини з крутими (іноді майже прямовисними) схилами в пустелях Північної Африки та Аравії які заповнюються водою після нечастих дощів). Велике значення для водопостачання мають підземні води. Вони підходять близько до поверхні в зниженнях рельєфу, утворюючи оазиси . В оазисах ростуть пальми, на зрошуваних землях вирощують овочі, зернові культури, плодові дерева. У Сахарі, під товщею пісків на глибині 2300 м, нещодавно були відкриті водоносні шари загальною площею 900 тис. км2 (більше за площу України!). Учені вважають, що з них щодня можна відкачувати 100 млн м3 прісної води — достатньо, щоб за кілька років перетворити пустелю на квітучий сад. VІI. Підсумок уроку . Внутрішні води Африки представлені річками, озерами, болотами, підземними водами, штучними водоймами, гірськими льодовиками. Основна особливість внутрішніх вод Африки — нерівномірність розміщення. Річки Африки належать до басейнів Атлантичного, Індійського океанів і внутрішнього стоку. Майже всі вони мають дощове живлення, на них багато порогів і водоспадів. Озера Африки мають різне походження. Найбільші озера розташовані в западинах Східноафриканських розломів. У посушливих районах важливе значення для забезпечення населення водою мають підземні води. Рефлексія: -Продовжить речення: 1. На цьому уроці мені сподобалось…. 2. Під час уроку я дізнався….. . Домашнє завдання– Опрацювати параграф. п.15.Води суходолу. Використання водних ресурсів. Практична робота 2 (продовження)Підпишіть на контурній карті: річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія.
Перегляд файлу

Конспект уроку на тему:

 «Води суходолу Африки. Головні річкові системи, озера. Підземні води, їх гідрологічні особливості, та значення для природи і населення»

Мета уроку:

Знаннєвий компонент: Розуміє основні гідрологічні характеристики річок Африки, класифікацію озер ,особливості та характеристики найбільших водоспадів материка, особливості залягання підземних вод. Знає гідрологічні рекорди Африки.

Діяльнісний компонент: Аналізує закономірності розміщення вод суходолу. Знаходить і показує на картах найбільші річкові системами Африки,   озера ,великі артезіанські басейни . Формує  поняття «ваді», «оазиси», пояснює значення водойм Африки для природи та населення.  Уміє виділяти істотні ознаки вод суходолу, порівнювати і робити висновки; розвивати логічне мислення , вміння  вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами, слайдами), аналізувати та зіставляти їх.

Ціннісний компонент: виховувати екологічні якості учнів, на основі матеріалу про використання людиною внутрішніх водойм Африки та їх охорону .Обґрунтовує  вплив природних чинників на  виникнення природних вогнищ  захворювань і поширення епідемій.

Тип уроку: комбінований .урок-мандрівка з використанням  інновацыйних  технологій: Медіотехнологій, арт-технологій.

Обладнання: підручник Т.Г Гільберг, Л.Б. Паламарчук «Географія материків і океанів 7 кл.», атласи, настінна фізична карта Африки, презентація «Води суходолу», фільм «Водоспад Вікторія».

I.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 

Географічний диктант для всіх учнів: вказати назву кліматичного поясу Африки за його ознаками.

 

- Який кліматичний пояс розміщений між 20 пд. ш. 15 пн. ш. (субекваторіальний).

- В якому кліматичному поясі переважає жарка суха погода взимку і жарка волога влітку. (субекваторіальний)

- В якому кліматичному поясі увесь рік переважають сухі повітряні маси, дмуть пасати. (тропічний)

- В якому кліматичному поясі опади випадають рівномірно впродовж року. (екваторіальний)

- В якому кліматичному поясі жарка дощова погода впродовж року. (екваторіальний)

- В якому кліматичному поясі опадів випадає менш як 150 мм. (тропічний)

- В якому кліматичному поясі клімат середземноморський. (субтропічний)

- Для якого кліматичного поясу характерна одна пора року – літо. (екваторіальний)

- В якому кліматичному поясі протягом року переважають вологі повітряні маси. (екваторіальний)

- В якому кліматичному поясі улітку дуже жарко, майже безхмарно, температура в тіні становить +50С. (тропічний)

1. Фронтальне усне опитування:

За допомогою кліматодіаграм дати відповідь, яким кліматичним поясам та типам клімату вони належать. Відповідь обгрунтуйте.

 

 

C:\Users\TPCUser\Desktop\відкритий урок\кліматодіаграма африка.jpg

  III.Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Африканське прислів’я говорить «Вода дорожча за борошно». Це показує ставлення місцевих жителів до води, як до найбільшого багатства. На значних площах Африки води справді мало. Проте не скрізь на материку її бракує. Подекуди води навіть забагато. Кліматичні особливості та характер рельєфу Африки визначають розподіл стоку та гідрологічний режим річок. Майже 80% опадів випаровується, лише 20% формує стік. Більше лише в Євразії, та в Південній Америці. На області, які не мають стоку  в океан припадає 31% території материка.

 Сьогодні ми будемо говорити про води Африки. Запишіть у зошитах тему уроку: «Води суходолу Африки.  Головні річкові системи, озера. Підземні води».

План характеристики внутрішніх вод материка у вас є в підручнику на сторінці 250. Давайте із ним познайомимось.

IV. ФОРМУВАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.

(Мозковий штурм.)

 

- Які води гідросфери належать до вод суходолу?

- Що таке річка? Річкова система? Вододіл? Річковий басейн?.

- Що таке витік і гирло річки?

- Як розподіляють річки за характером течії?

- Що таке озеро?

- Які розрізняють типи озер за походженням і розподілом поверхневих вод?

-До басейну яких океанів належать річки та озера Африки.

V.Вивчення нового матеріалу

1. Випереджувальні завдання. Прийом «Дивуй»

Вчитель. Перед тим як відправитись в подорож  я вам задавала завдання знайти гідрологічні рекорди Африки.

(робота учнів з картою)

1.Річка Конго-друга за багатоводністю річка в світі, найповноводніша річка Східної півкулі.

2. Найдовше прісноводне озеро світу Танганьїка. Друге у світі за глибиною після Байкалу.

3.Водоспад Вікторія входить до великої п’ятірки найширших водоспадів світу.

4.Водоспад Каберега на річці Вікторія-Ніл в Уганді, за красу і неповторність вважають одним з чудес світу.

5. У південній Африці знаходиться другий за висотою водоспад світу-водоспад Туге ла.

 

2..Самостійна робота з таблицею. Прийом «Відновлення втраченого». За допомогою підручника та додаткових джерел інформації відновіть пропущений матеріал у таблиці «Характеристика річкових систем Африки».

 

3.Метод «Дискусія».Щоб ви трохи відпочили, я вам загадаю загадку. Ніл затиснутий з двох сторін Африканськими пустелями, за спекотне літо повинен був би повністю пересохнути чи хоча б сильно обміліти, саме так трапляється з більшістю річок пустельних регіонів. Але як не дивно все відбувається навпаки. У самий розпал літа , до кінця серпня, спека досягає максимум, а рівень води у річці починає підніматися. Дайте географічне пояснення.

Учні. ( Причиною не пересихання Нілу є те, що в період посухи ця річка навпаки стає більш повноводною і Ніл просто розливається від надлишку вод. Навіть палюче сонце не в змозі висушити таку кількість води.

більш точно розібратися в такому феномені Нілу, варто розглянути джерело і всі притоки Нілу.

Головними «донорами» Ніла є такі великі ріки як Блакитний Ніл, що бере свій початок в нагір’ях Ефіопії і Білий Ніл, який «родом» з Руанди. У звичайні, не спекотні періоди, річці Ніл, щоб не пересохнути достатньо тієї води, яка зазвичай «постачається» притоками (не варто забувати, що води озера Вікторія цілорічно живлять Ніл через річку Білий Ніл), але коли настає в Єгипті жаркий період, на територіях, де протікають Блакитний Ніл починається вологий період — періоди дощів і величезні потоки вод з цих річок спрямовуються в Ніл, приносячи з собою величезну кількість мулу. Тому паводок на Нілі єгиптянами сприймається як блага, так як це удобрює природним способом ґрунт навколо русла річки.

 

Вчитель. А ви знаєте, що довгий час річку Ніл вважали найдовшою річкою у світі. Довжина якого становить  6671 км. А довжина його конкурентки річки Амазонки -7025км.  В1995 році була організована міжнародна експедиція, яка визначила протяжність річкової системи. І відповідно річка Амазонка є першою за довжиною у світі. А Ніл займає друге місце.

Використання меді технологій.

 Відеоролик. Перегляд відеофільму « Водоспад Вікторія»

 

 

Вчитель. Одним із самих дивовижних об’єктів, який змогла створити природа, це водоспади. Хочу зачитати вам невеликий уривок із спогадів Д.Лівінгстона ,який відкрив водоспад Вікторія , що в перекладі означає «Гуркітливий дим».

 

« Увесь водоспад є просто щілиною, що утворилась від правого до лівого берега річки Замбезі. Дивлячись у глибину  розколини, я не бачив нічого, крім густої білої хмари, на якій у цей час були дві яскраві веселки. З цієї хмари виривався величезний струмінь пари. Піднімаючись угору на 60-90 м, загусаючи зверху , пара змінювала свій колір, стаючи темною, як дим, і йшла назад градом дрібних бризок. За кілька метрів на краю урвища стоять стіною вічнозелені дерева, листя яких завжди мокре. Від коренів цих дерев тече назад у розколину багато струмків. Але коли вони стікають по крутій стіні урвища, стовпи пари, спрямовуючись угору, знову захоплює їх із собою. Отже, струмки течуть униз, але ніколи не досягають дна …»

 

Одним із найбільших і найвідоміших серед водоспадів-Вікторія удостоївся честі бути змальованим на грошових банкнотах двох країн: 100 квач Замбії, 20 доларів Зімбабве. До якого океану потрапляють води цього водоспаду?.

 

C:\Users\TPCUser\Desktop\100 квач.jpg

C:\Users\TPCUser\Desktop\20 дол. Зімбабве.jpg

Вчитель.

Робота з атласом.

- Користуючись фізичною картою Африки на С. 20 атласу, назвіть озера Африки.

Яку ви побачили закономірність .  Майже всі великі озера Африки мають тектонічне походження улоговин, тобто лежать у розломах, або прогинах земної кори.

Молодці! Усі озера на сході Африки стічні й прісні ?

У пустелях озера реліктові, тобто такі, що залишені від давніх великих водойм. Вони мають невеликі глибини. Під час дощів їх площа різко збільшується, а у сухий сезон зменшується. Найбільшим таким озером є Чад.

Вчитель.(Створення проблемної ситуації). Метод «Школа думок».

учням пропоную за фізичною картою встановити, чому в безстічному озері Чад вода прісна (насправді вона трохи солонувата). Її вільно п’ють і тварини, і люди. У чому ж справа

Учитель: Яку суперечність між своїми знаннями й новими фактами ви виявили?

Учні: В умові завдання сказано, що безстічне озеро Чад має слабко солону, майже прісну воду. А нам відомо, що у безстічних озерах, розташованих у пустелях і напівпустелях, вода солона, а прісні озера є здебільшого стічними. У цьому полягає суперечність між нашими знаннями ( причинно-наслідкові зв'язки між поверхневим стоком і солоністю озерної води) і новою інформацією.

Учитель: Яку гіпотезу можна висунути в цьому випадку?

Учні: Відсутність поверхневого стоку повинна призвести до засолення озерної води, але цього не сталося. Очевидно, стік усе ж таки є.

Учитель: Перевіримо гіпотезу. Як же відбувається стік з озера ?

Учні: Відомо, що стік буває постійним і тимчасовим, поверхневим і підземним. Постійний поверхневий стік з озера відсутній. Отже, існує тимча­совий поверхневий стік у період дощів або підземний чи обидва разом.

Учні використовують карти для накладання (фізичну і кліматичну) і встановлюють, що озеро Чад знаходиться в субекваторіальному кліматичному поясі, для якого характерні вологий та сухий сезони.

Вчитель. в озері Чад відбувається повільна зміна води: відтік іде по сухих річищах (вадях) у вологий сезон і підземному стоку на північний схід, в сторону западини-низовинної рівнини.

Завершується розв'язання проблеми висновком, який роблять учні, відповідаючи на запитання вчителя:

  •    Які нові знання про природу озера Чад ви отримали? (Чад – це не безстічне озеро і саме цим пояснюють його низьку солоність).
  •    Що ви нового дізналися про причинно-наслідкові зв'язки, які визначають залежність між стоком і солоністю озерної води? (Слабка солоність води озера Чад пояснюється тимчасовим поповненням озера прісною водою та підземним стоком).

Учні.  (Хвилинка-цікавика). Метод «Мікрофону», з елементами арт-технологій.

1.У районі вулканічної діяльності внаслідок підгачування гірських долин лавовими потоками трапляються вулканічні озера – озеро Тана. Озеро лежить на висоті 1830 м. Площа 3,1-3,6 тис. км². Глибина до 70 м. На озері Тана є численні острови. Озеро багате на рибу, яка приваблює пеліканів. ( Ефіопія)

2.Танганьїка – рифтове озеро, видовжене з півночі на південь майже на 650 км, завширшки 40-80 км. Площа – 34 тис. км²., максимальна глибина – 1470 км. У середньому дно Танганьїки опущене нижче Світового океану більш як на дві сотні метрів. Назва озера перекладається як «збір води». Озеро розміщене на висоті 773 м. воно оточене високими і крутими берегами. У його водах живуть крокодили та гіпопотами.

3.Чорнильне озеро .Унікальність озера його не використовують для пиття чи зрошування. Його улоговина заповнена не водою а справжнім чорнилом. В озеро впадають дві річки , води однієї насичені солями заліза, а інша річка, котра протікає через болото містить речовини , які спричиняють хворобливі нарости на листях деяких рослин. Коли ці дві річки змішуються то перетворюють озеро на велику чорнильницю.( Алжир).

4.Найбільше підземне озеро знайдено на півночі Намібії у карстовій ущелині . Озеро називають «ніздрями дракона»-звідти постійно віє теплом. Глибина озера 200 метрів. Вода абсолютно прозора, її температура +24С.

Вчитель. Для закріплення я вам пропоную гру «Третій зайвий». ( учні показують на карті)

  1. Балхаш, Чад, Вікторія.
  2. Нігер, Конго, Парана.
  3. Танганьїка, Ньяса, Байкал.
  4. Замбезі, Оранжева, Чад.
  5. Лімпопо, Ніл, Амазонки.

Вчитель. Поверхневі води у пустелях рідкість. Ось чому величезне значення у пустельних районах мають підземні води, без яких у багатьох частинах пустель господарство було б не можливим. Протягом віків рухаються кочівники відомими тільки їм маршрутами- від колодязя до колодязя, які традиційно вириті в долинах уедів(ваді). Чому саме там вириті колодязі?

За допомогою  географічного словника знайдіть визначення.

(це сухі долини з крутими (іноді майже прямовисними) схилами в пустелях Північної Африки та Аравії які заповнюються водою після нечастих дощів).

Велике значення для водопостачання мають підземні води. Вони підходять близько до поверхні в зниженнях рельєфу, утворюючи оазиси .  В оазисах ростуть пальми, на зрошуваних землях вирощують овочі, зернові культури, плодові дерева.

У Сахарі, під товщею пісків на глибині 2300 м, нещодавно були відкриті водоносні шари загальною площею 900 тис. км2 (більше за площу України!). Учені вважають, що з них щодня можна відкачувати 100 млн м3 прісної води — достатньо, щоб за кілька років перетворити пустелю на квітучий сад.

I. Підсумок уроку . Внутрішні води Африки представлені річками, озерами, болотами, підземними водами, штучними водоймами, гірськими льодовиками. Основна особливість внутрішніх вод Африки — нерівномірність розміщення.

Річки Африки належать до басейнів Атлантичного, Індійського океанів і внутрішнього стоку. Майже всі вони мають дощове живлення, на них багато порогів і водоспадів.

Озера Африки мають різне походження. Найбільші озера розташовані в западинах Східноафриканських розломів.

У посушливих районах важливе значення для забезпечення населення водою мають підземні води.

 

Рефлексія:

-Продовжить речення:

1. На цьому уроці мені сподобалось….

2. Під час уроку я дізнався…..

 

.  Домашнє завдання– Опрацювати параграф. п.15.Води суходолу. Використання водних ресурсів.

Практична робота 2 (продовження)Підпишіть на контурній карті: річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія.

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
1173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку