Богдан Юлія
Урок №39 Дата ___________
Тема: Застосування різних способів розкладання многочлена на множники.
Мета:
навчити використовувати та поєднувати уже раніше вивчені методи розкладання многочленів на множники;
розвинути вміння правильно використовувати українську мову при коментуванні розв’язання вправ біля дошки (спілування державною мовою) та вміння працювати в команді і представляти спільні результати праці під час виконання групових завдань (соціальна та громадська компетентність);
виховувати зібраність, комунікативність, вміння концентрувати свою увагу.
Обладнання: Підручник з математики 7 клас (Мерзляк), Збірник задач і контрольних робіт з алгебри 7 клас (Мерзляк), презентація уроку, проектор, комп’ютер.
Тип уроку: застосування знань та вмінь.
Хід уроку
На слайді №2 написані розв’язки до вправ які учні мали виконати вдома. Діти міняються зошитами та перевіряють роботи виставляючи на полі зеленою ручкою «+» якщо всі завдання виконано, якщо всі завдання виконано вірно і якщо всі завдання виконано охайно.
На попередніх уроках ми розглядали такі способи розкладання многочлена на множники як:
Проте в математиці під час розв’язування багатьох задач часто доводиться використовувати кілька прийомів, застосовуючи їх у певній послідовності. Зокрема, є багато многочленів, для розкладання яких на множники треба застосовувати кілька способів.
Виникає природне запитання: які способи та в якій послідовності треба застосовувати при розкладання многочлена на множники?
Сьогодні на уроці ми спробуємо відповісти на це питання.
Бліц опитування за технологією «Мікрофон»
Завдання №1 (Слайд №3). Розкладіть тричлен на множники
Завдання №2 (Слайд №4) Винесіть спільний множник за дужки
Завдання №3 (Слайд №5) Розкладіть на множники методом групування
Є кілька універсальних порад щодо розкладання многочлена на множники з використанням різних способів:
Детальніше розглянемо застосування цих правил на прикладах:
Приклад 1. Розкладіть на множники многочлен 3a2b-12b
Для розкладання даного многочлена спочатку слід винести спільний множник за дужки, а потім застосувати формулу різниці квадратів:
3a2b-12b=3b(a2-4)=3b(a-2)(a+2).
Приклад 2. Подайте у вигляді добутку многочленів x16-1
x16-1=(x8-1)(x8+1)=(x4-1)(x4+1)(x8+1)=(x2-1)(x2+1)(x4+1)(x8+1)=
=(x-1)(x+1)(x2+1)(x4+1)(x8+1)
Для розкладу даного многочлена слід 4 рази використати формулу різниці квадратів.
Приклад 3. Розкладіть на множники m2-16n2+2m-8n
m2-16n2+2m-8n=(m2-16n2)+(2m-8n)=(m-4n)(m+4n)+2(m-4n)=(m-4n)(m+4n+2)
Для розкладу даного многочлена слід погрупувати члени, використати формулу різниці квадратів у першій групі та винести спільний множник у другій групі. Далі знову застосувати винесення за дужки спільного множника.
Приклад 4. Розкладіть на множники тричлен x2+8x-9, виділивши попередньо квадрат двочлена.
x2+8x-9= x2+8x+16-16-9=(x+4)2-25=(x+4-5)(x+4+5)=(x-1)(x+9)
Щоб виділити квадрат двочлена до x2+8x слід додати 16, тому ми + і – 16 щоб не змінити значення виразу. Після згортання квадрату двочлена застосовуємо формулу різниці квадратів та зводимо у дужках подібні.
Приклад 5. Розкласти на множники многочлен x4+4y4
x4+4y4+4x2y2-4x2y2=x4+4x2y2+4y4-4x2y2=(x2+2y2)2-4x2y2=(x2+2y2-2xy)(x2+2y2+2xy)
Для того щоб розкласти даний многочлен на множники слід доповнити його до квадрату двочлена, після застосування формули квадрату двочлена слід застосувати формулу різниці квадратів.
Індивідуальна робота біля дошки. Учні по черзі виходять до дошки та виконують з детальним коментуванням запропоновані завдання.
№707 (Мерзляк)
Методичний коментар: для того щоб розкласти запропоновані многочлени на множники слід спочатку винести спільний множник за дужки, а потім застосувати формулу різниці квадратів.
№709 (Мерзляк)
Методичний коментар: для того щоб розкласти запропоновані многочлени на множники слід спочатку винести спільний множник за дужки, а потім застосувати формулу квадрату двочлена.
Робота в групах. Для виконання наступних завдань діти об’єднуються у групки по 4 учні в кожній. Завдання слід виконати швидко та правильно. Після виконання завдань група вибирає 1 представника який біля дошки пояснює виконання 1 із завдань.
№711 (Мерзляк)
Методичний коментар: для того щоб розкласти запропоновані многочлени на множники слід двічі використати формулу різниці квадратів.
№713 (Мерзляк)
6) 9a5-9a2=9a2(a3-1)=9a2(a-1)(a2+a+1)
Методичний коментар: для того щоб розкласти запропоновані многочлени на множники слід спочатку винести спільний множник за дужки, а потім застосувати формулу різниці/суми кубів.
(Слайд № 6) § 19 №708, 710, 712.