Мета: - формування предметних компетентностей :
розширювати знання учнів про особливості жанру байки; продовжити ознайомлення школярів із життям і творчістю Л. І. Глібова; навчати визначати головну думку байки; розвивати образність мовлення, виразність читання ...Тема. Життя і творчість Леоніда Глібова. Істотні ознаки байки. Л. Глібов «Зозуля й Півень». Інсценізація байки.
Мета:
- формування предметних компетентностей :
розширювати знання учнів про особливості жанру байки; продовжити ознайомлення школярів із життям і творчістю Л. І. Глібова; навчати визначати головну думку байки; розвивати образність мовлення, виразність читання, артистичні здібності учнів через інсценування сюжету байки; виховувати почуття справедливості і переконання, що тільки щирість і відвертість — запорука душевного спілкування;
- формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, працювати швидко і зосереджено, дотримувати режиму навчальної діяльності, визначати головне, самостійно робити висновки;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі;
інформаційної: розвивати вміння здобувати необхідну інформацію, користуватися додатковими джерелами.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
2. Вправи на розвиток техніки читання.
1) Вправи для розвитку чіткості вимови.
Літаки злітають: у-у-у.
Машини їдуть: ж-ж-ж.
Конячки поскакали: цок-цок-цок.
Поруч повзе змія: ш-ш-ш.
Муха б'ється в скло: з-з-з.
2) Артикуляційна розминка.
Зів-зів-зів – двоє вірних …(друзів).
Ець-ець-ець – сірий …(горобець).
Ля-ля-ля – сиза, хвостата … (зозуля).
Ень-ень-ень – голосистий …(півень).
3. Повторення вивченого матеріалу. Перевірка домашнього завдання.
1) Гра «Скажи швидко»:
- Невеликий, найчастіше віршований твір повчального характеру …(байка).
- Повчальний висновок байки…(мораль).
- Ім'я першого байкаря …( Езоп).
- Назва байки Езопа? («Двоє приятелів і ведмідь»).
- Мораль цієї байки? (Друзі пізнаються в біді).
2) Конкурс на кращий переказ байки.
ІІ. Основна частина.
1. Етап дотекстової діяльності та підготовки учнів до сприймання змісту тексту.
1) Інтерактивна гра «Мікрофон».
- Що ми знаємо про байку?
- Чим відрізняється байка від інших жанрів?
- Яка будова байки?
- Для чого пишуть байки?
2) Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми будемо розширювати знання про жанр байки, про творчість і життя українського байкаря Леоніда Івановича Глібова, навчимося виразно читати байку, давати характеристику героям, а також визначати головну думку, а ще зробимо інсценізацію байки.
3) Повідомлення біографії байкаря.
- Ось портрет відомого байкаря. У творчому доробку Л.Глібова більше ста влучних байок. Недарма І. Франко назвав його «найкращим українським байкарем».
- Діти підготували невеличкі повідомлення про життя і творчість Л.І.Глібова.
- Народився Л. І. Глібов 5 березня 1827 року у селі Веселий Поділ на Полтавщині. Батьки його не цуралися народних звичаїв. Маленького Леоніда рідні звали Льолик. Він був веселим і жвавим хлопчиком, дуже любив рослини і квіти. Вдома охоче доглядав за квітами. Його прозвали жартома «квітчастий король».
- До школи Льолик спочатку не ходив, а вчився вдома. Учителькою була мати Орина Гаврилівна, культурна, освічена жінка.
- У 13 років Леоніда відвезли до Полтави у гімназію. Він швидко подружився з учнями. Але, уперше відірвавшись від дому, хлопець так занудьгував, що йому снилася рідна оселя. Ця туга вилилась у вірш, над яким він старанно вивів назву «Сон». Це був перший вірш Глібова.
- Леонід Іванович дуже любив дітей. Декілька років працював учителем географії та історії. Але важка хвороба змусила припинити викладацьку діяльність. На 66-му році життя від астми і хвороби серця Л. Глібов помер. Весь Чернігів проводжав його в останній путь. Труну несли на руках.
- Відомий український байкар залишив після себе значний творчий, доробок (байки, вірші, казки, загадки, акровірші).
4) Вправа « Запитання до автора».
- Про що б ви запитали Леоніда Глібова, якби мали можливість з ним зустрітися?
2. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями.
1) Щоб дізнатися назву байки, яку будемо вивчати, а потім інсценізувати,відгадайте загадки.
На зріст маленька,
Пташка сіренька.
І у лісі в холодку
Все кує: «Ку-ку! Ку-ку!». (Зозуля)
Будить будильник нас кожного ранку,
Він кукурікає гучно на ґанку.
Всі прокидаються, сонце встає –
На кожнім подвір’ї будильник цей є. (Півень)
- То про кого ми будемо читати на сьогоднішньому уроці?
2) Слухання байки. ( Можна аудіо)
3. Етап перевірки первинного сприймання змісту твору.
1) Перевірка емоційного сприймання змісту.
- Чи сподобалася вам байка?
- Що вразило?
2) Словникова робота.
Потакати безрадісне
Мерщій погоджуватися
Далебі поклянусь
Знічев’я справді
Безталанне без причини
Забожусь швидко
- Доберіть синоніми до слів.
Довіку — завжди, вічно.
Пурхнув — перелетів.
- Поясніть значення слів.
Годить — догоджає, задовольняє.
Кралечко — красуня, краля.
Недоленька — нещасливе, тяжке життя.
3) Фізкультхвилинка.
Вправа для очей.
- Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно лічити до 5. Повторити 4-5 разів.
- Міцно замружити очі. Полічити до 3, розплющити очі та подивитися вдалечінь. Полічити до 5. Повторити 4-5 разів.
4. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.
1) Самостійне читання твору мовчки.
2) Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.
Гра «Хвости».
Учитель починає читати речення, а учні знаходять його продовження.
3) Смисловий аналіз тексту
А) Відповіді на запитання до тексту з елементами вибіркового читання.
— За що хвалили одне одного Півень і Зозуля?
— Як Зозуля вихваляла спів Півня? З чим порівнювала його спів? Прочитайте.
— Що їй відповів Півень? Якими словами звертався до Зозулі? Прочитайте.
— Хто почув цю розмову? Що сказав Горобець, почувши ці розмови?
— Де у байці міститься повчання? Які слова з цього повчання стали прислів’ям? Як ви його розумієте?
— Як ви вважаєте, ці слова стосуються птахів? Чи автор мав на увазі когось іншого?
— Які риси характеру засуджує автор у цій байці?
Б) Характеристика персонажів.
В) Робота в парах. Інсценізація байки.
ІІІ. Заключна частина.
1) Етап рефлексивного аналізу змісту прочитаного.
- Який жанр тексу ви читали?
- Чого вона вас навчила?
2) Оцінювання .
3) Інструктаж з виконання домашнього завдання.
Читати виразно байку.
- І закінчимо наш урок такими словами :
Здається, байка просто бреше,
Насправді ж ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине.
Читайте , згадуйте мене.(Л.Глібов)