Конспект уроку на тему:"Значення риб у житті людини. Охорона риб."

Про матеріал

Конспект уроку містить проблемні питання, які активізують активність учнів на уроці, а також забезпечує вивчення риб в аспекті еколого-еволюційного підходу. Учні дізнаються самі положення риб у системі органічного світу, а вчитель лише направляє хід думок у правильне русло.

Перегляд файлу

Тема уроку: Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб.

Мета: формувати в учнів принципи природничо-наукової компетентності шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про закономірності функціонування живих систем (риб), їх взаємодію, взаємозв’язок з довкіллям в аспекті еколого-еволюційного підходу;

розвивати вміння щодо застосування набутих знань з біології, екології у повсякденному житті, жити за Стратегією сталого розвитку;

виховувати свідоме ставлення  до природи як універсальної і унікальної цінності, розуміючи відповідальність за свої вчинки в природі та суспільстві.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Вид уроку: екоурок

Особливість уроку :

комунікативна спрямованість та діяльнісний, природоохоронний та здоровязберігаючий підходи.

Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, підручники

Базові поняття: «дерево життя», таблиця розвитку життя, визига, Червона книга України, реліктовий вид, вразливий, зникаючий види, консерванти, штучна екосистема, трофічний ланцюг.

Ключові компетентності:

-спілкування державою мовою;

-автономність і відповідальність;

-ініціативність і підприємливість ( генерувати нові ідеї, ініціативи щодо проектної, винахідницької діяльності, ефективного використання природних ресурсів, уміння раціонально вести себе як споживач , залучати до діяльності, зокрема до природо-охоронної чи наукової).

Хід уроку

I. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань та активізація розумової діяльності:

1) Опорні зв’язки ( поняття та факти).

2) Зв’язок із  інформаційним матеріалом попереднього уроку.

Розгляньте рисунок зовнішньої будови риб та назвіть органи, позначені цифрами.

Гра «Морський бій». 2 команди по черзі називають відповіді, потім визначається переможець.

1. Кісткові  і хрящові риби за систематичним положенням належать до:

     а) класу; б) надкласу; в) типу.

2. Зяброві кришки відсутні у:

     а) кісткових риб; б) хрящових риб;

     в) у кісткових і хрящових риб.

3. Через серце риб протікає:

     а) венозна кров; б) артеріальна кров; в) змішана.

4. Серце риб складається з:

     а) передсердя; б) шлуночка; в) 2 передсердь;

     г) 2 шлуночків.

5. Плавальний міхур наявний у: а) хрящових;  б) кісткових.

6. Протоки статевої системи у кісткових риб відкриваються у:

    а) клоаку; б) окремим отвором; в) у сечовивідну протоку.

7. Газообмін у риб відбувається у:

    а) бронхах; б) зябрах; в) повітряних мішках.

8. Кровоносна система у риб:

    а) замкнена; б) незамкнена.

9. До класу Хрящові риби належать?

    а) сом; б) горбуша; в) скат; г) акула; д) короп;  е) скумбрія.

10. Середовищем життя риб є:

     а) водне; б) повітряне; в) водно-наземне.

     III. Вивчення нового матеріалу

 Проблемне питання: Чи знаєте ви, що у 1997 році оселедець допоміг здобути золоту медаль спортсмену О. Прокуророву? Через екстремально холодну погоду застигала лижна мазь і тоді тренер порадив намазати лижі оселедцем.

Клас Кісткові риби поділяється на 4 підкласи: п/к Дводишні, п/к Кистепері, п/к Осетрові та п/к Променепері.

Дводишні: Рогозуб (баррамунда) - Квісленд (Австралія) здійснює видих-вдих-через ніздрі атмосферним повітрям , міхур видозмінився у легеню.

Протоптерус (4в.)-риба, яка спить у землі півроку в сезон засухи, переповзає як плазун(рептилія).

Лусковик (лепідосирен)- релікт, пережиток фауни минулого.

    Сьогодні існує 6 сучасних реліктових видів риб з підкласу Дводишні.

  • Кистепері: Виявлена латимерія (1938 р.) має велике значення для розуміння походження наземних хребетних тварин, оскільки викопні кистепері риби вважаються їхніми предками.
  •  Метод «Акваріум»(час на виконання: 3-5 хв.).
  •  1 група учнів, знайдіть на схемі під назвою «Дерево життя» еволюційну «гілку» класу Кісткових риб і прослідкуйте хто (які класи) від них походять. Примітка: кісткові  риби не є сліпою гілкою еволюції.
  • 2 група учнів, розгляньте таблицю « Розвитку життя»  і припустіть історичний час появи класу Кісткові риби.
  • Примітка: вчені вважають кісткових риб предками стегоцефалів.
  • Отже, кісткові риби виникли на початку мезозою, близько 230 мільйонів років тому. Вони разом із панцирними і хрящовими рибами мали спільного предка, який на сьогоднішній день невідомий. Всі сучасні хребетні походять від риб. 

ПП: Знаючи особливості екологічної організації кісткових риб, поміркуйте чи правильним є фразеологізм «Ревіти білугою» ?

Білуга (білуха)- морський ссавець, здатний видавати до 50 сигналів(свист, щебетання), виражена міміка для спілкування.

ПП: Користь молока для дітей безцінна. Але чи є воно лише джерелом Са? Молоко – сорбент, який виводить можливі шкідливі компоненти їжі. А вітамін D, що міститься у м’ясі риби та ікрі  сприяє засвоєнню кальцію  людським організмом.

     Розповідь вчителя з елементами бесіди про ряд Лососеподібні.

ПП: Діти, як ви вважаєте, якщо червона ікра – делікатес, то чи він завжди є корисним і цілком безпечним для здоров’я  людини продуктом?

Уротропін як добавка-консервант (Е239) в Україні не заборонений, а в ряді країн під забороною(Англія). У нирках розщеплюється, утворюючи формальдегід, який денатурує білкові структури.

Робота з підручником.

Прочитайте про риси, характерні для хрящових риб, на сторінках 71- 72 підручника. Розкажіть про акул(1 група) і скатів(2 група) відповідно. Час : 3-5 хвилин.

Чим цікава риба гірчак?

Гірчак (малявка, пацюк, пукасик): ікра-мантійна порожнина двостулкових-захист  = мутуалізм.

Хвилинка  релаксації як засіб динамічної медитації.

 У чому ще полягає значення риб?

Щорічно виготовляється 10 млн т кормового борошна, яким удобрюють 50 млн га сільськогосподарських угідь.

М'ясо риби не поступається за своєю якістю м'ясу великої рогатої худоби.

Гамбузія, плітка - їх використовують у біологічному методі боротьби з личинками кровосисних комах (наприклад, комарів), які розвиваються у водоймах.

Сом — один із найпопулярніших об'єктів аматорської та спортивної риболовлі. Сома ловлять з берега або човна. Сомова риболовля належить до категорії «біг гейм» (англ. Big game, «велика гра»), тобто найвищої категорії.

Нудлінг (англ. Noodling) — метод ловлі сома голими руками. З'явився на півдні США і в наш час дозволений в одинадцяти штатах США. Основним об'єктом ловлі є сом оливовий (лат. Pylodictis olivaris), далекий родич сома європейського.

IV. Узагальнення і контроль знань

Складіть трофічні (харчові) ланцюги,  починаючи з рослин чи безхребетних тварин:

 

1) молюски, білуга, водорості, білий ведмідь;
2) людина,     безхребетні тварини,    рогозуб;

 3)дрібні водорості, товстолоб, людина;
4) оселедець, зоопланктон, ссавець;
5) планктон,   білорибиця,  дрібна риба,   людина.


V. Домашнє завдання

Вивчити § 17, записати у зошиті 2 представника класу Кісткові риби (на вибір) у систематичному положенні.

Творче завдання: скласти екологічне есе, харчовий ланцюг чи кросворд “ Охорона, значення риб”.

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
23 грудня 2018
Переглядів
1395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку