Конспект уроку містить проблемні питання, які активізують активність учнів на уроці, а також забезпечує вивчення риб в аспекті еколого-еволюційного підходу. Учні дізнаються самі положення риб у системі органічного світу, а вчитель лише направляє хід думок у правильне русло.
Тема уроку: Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб.
Мета: формувати в учнів принципи природничо-наукової компетентності шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про закономірності функціонування живих систем (риб), їх взаємодію, взаємозв’язок з довкіллям в аспекті еколого-еволюційного підходу;
розвивати вміння щодо застосування набутих знань з біології, екології у повсякденному житті, жити за Стратегією сталого розвитку;
виховувати свідоме ставлення до природи як універсальної і унікальної цінності, розуміючи відповідальність за свої вчинки в природі та суспільстві.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Вид уроку: екоурок
Особливість уроку :
комунікативна спрямованість та діяльнісний, природоохоронний та здоров’язберігаючий підходи.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, підручники
Базові поняття: «дерево життя», таблиця розвитку життя, визига, Червона книга України, реліктовий вид, вразливий, зникаючий види, консерванти, штучна екосистема, трофічний ланцюг.
Ключові компетентності:
-спілкування державою мовою;
-автономність і відповідальність;
-ініціативність і підприємливість ( генерувати нові ідеї, ініціативи щодо проектної, винахідницької діяльності, ефективного використання природних ресурсів, уміння раціонально вести себе як споживач , залучати до діяльності, зокрема до природо-охоронної чи наукової).
Хід уроку
I. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань та активізація розумової діяльності:
1) Опорні зв’язки ( поняття та факти).
2) Зв’язок із інформаційним матеріалом попереднього уроку.
Розгляньте рисунок зовнішньої будови риб та назвіть органи, позначені цифрами.
Гра «Морський бій». 2 команди по черзі називають відповіді, потім визначається переможець.
1. Кісткові і хрящові риби за систематичним положенням належать до:
а) класу; б) надкласу; в) типу.
2. Зяброві кришки відсутні у:
а) кісткових риб; б) хрящових риб;
в) у кісткових і хрящових риб.
3. Через серце риб протікає:
а) венозна кров; б) артеріальна кров; в) змішана.
4. Серце риб складається з:
а) передсердя; б) шлуночка; в) 2 передсердь;
г) 2 шлуночків.
5. Плавальний міхур наявний у: а) хрящових; б) кісткових.
6. Протоки статевої системи у кісткових риб відкриваються у:
а) клоаку; б) окремим отвором; в) у сечовивідну протоку.
7. Газообмін у риб відбувається у:
а) бронхах; б) зябрах; в) повітряних мішках.
8. Кровоносна система у риб:
а) замкнена; б) незамкнена.
9. До класу Хрящові риби належать?
а) сом; б) горбуша; в) скат; г) акула; д) короп; е) скумбрія.
10. Середовищем життя риб є:
а) водне; б) повітряне; в) водно-наземне.
III. Вивчення нового матеріалу
Проблемне питання: Чи знаєте ви, що у 1997 році оселедець допоміг здобути золоту медаль спортсмену О. Прокуророву? Через екстремально холодну погоду застигала лижна мазь і тоді тренер порадив намазати лижі оселедцем.
Клас Кісткові риби поділяється на 4 підкласи: п/к Дводишні, п/к Кистепері, п/к Осетрові та п/к Променепері.
Дводишні: Рогозуб (баррамунда) - Квісленд (Австралія) здійснює видих-вдих-через ніздрі атмосферним повітрям , міхур видозмінився у легеню.
Протоптерус (4в.)-риба, яка спить у землі півроку в сезон засухи, переповзає як плазун(рептилія).
Лусковик (лепідосирен)- релікт, пережиток фауни минулого.
Сьогодні існує 6 сучасних реліктових видів риб з підкласу Дводишні.
ПП: Знаючи особливості екологічної організації кісткових риб, поміркуйте чи правильним є фразеологізм «Ревіти білугою» ?
Білуга (білуха)- морський ссавець, здатний видавати до 50 сигналів(свист, щебетання), виражена міміка для спілкування.
ПП: Користь молока для дітей безцінна. Але чи є воно лише джерелом Са? Молоко – сорбент, який виводить можливі шкідливі компоненти їжі. А вітамін D, що міститься у м’ясі риби та ікрі сприяє засвоєнню кальцію людським організмом.
Розповідь вчителя з елементами бесіди про ряд Лососеподібні.
ПП: Діти, як ви вважаєте, якщо червона ікра – делікатес, то чи він завжди є корисним і цілком безпечним для здоров’я людини продуктом?
Уротропін як добавка-консервант (Е239) в Україні не заборонений, а в ряді країн під забороною(Англія). У нирках розщеплюється, утворюючи формальдегід, який денатурує білкові структури.
Робота з підручником.
Прочитайте про риси, характерні для хрящових риб, на сторінках 71- 72 підручника. Розкажіть про акул(1 група) і скатів(2 група) відповідно. Час : 3-5 хвилин.
Чим цікава риба гірчак?
Гірчак (малявка, пацюк, пукасик): ікра-мантійна порожнина двостулкових-захист = мутуалізм.
Хвилинка релаксації як засіб динамічної медитації.
У чому ще полягає значення риб?
Щорічно виготовляється 10 млн т кормового борошна, яким удобрюють 50 млн га сільськогосподарських угідь.
М'ясо риби не поступається за своєю якістю м'ясу великої рогатої худоби.
Гамбузія, плітка - їх використовують у біологічному методі боротьби з личинками кровосисних комах (наприклад, комарів), які розвиваються у водоймах.
Сом — один із найпопулярніших об'єктів аматорської та спортивної риболовлі. Сома ловлять з берега або човна. Сомова риболовля належить до категорії «біг гейм» (англ. Big game, «велика гра»), тобто найвищої категорії.
Нудлінг (англ. Noodling) — метод ловлі сома голими руками. З'явився на півдні США і в наш час дозволений в одинадцяти штатах США. Основним об'єктом ловлі є сом оливовий (лат. Pylodictis olivaris), далекий родич сома європейського.
IV. Узагальнення і контроль знань
Складіть трофічні (харчові) ланцюги, починаючи з рослин чи безхребетних тварин:
1) молюски, білуга, водорості, білий ведмідь;
2) людина, безхребетні тварини, рогозуб;
3)дрібні водорості, товстолоб, людина;
4) оселедець, зоопланктон, ссавець;
5) планктон, білорибиця, дрібна риба, людина.
V. Домашнє завдання
Вивчити § 17, записати у зошиті 2 представника класу Кісткові риби (на вибір) у систематичному положенні.
Творче завдання: скласти екологічне есе, харчовий ланцюг чи кросворд “ Охорона, значення риб”.