Конспект уроку "Насичені і ненасичені вуглеводні"

Про матеріал

Узагальнити, систематизувати та поглибити знання учнів про склад хімічну будову, хімічні та фізичні властивості, способи одержання, галузі застосування насичених і ненасичених вуглеводнів. Формувати в учнів вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між будовою та властивостями речовин;застосувати знання в нестандартних ситуаціях, прогнозувати перебіг хімічних реакцій; розвивати образне мислення, просторові уявлення, пізнавальну активність, творчі здібності учнів; формувати вміння висловлювати свої думки; виховувати культуру спілкування.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:Узагальнюючий урок з теми «Насичені і ненасичені  вуглеводні»

Епіграф уроку:

«Хімія скрізь, хімія у всьому:

У всьому, чим ми дихаємо,

У всьому, що ми п’ємо,

У всьому, що ми їмо,

У всьому, що ми носимо».

М Е Т А:        Узагальнити, систематизувати та поглибити знання учнів про склад хімічну будову, хімічні та фізичні властивості, способи одержання, галузі застосування насичених і ненасичених вуглеводнів. Формувати в учнів вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою та властивостями речовин;застосувати знання в нестандартних ситуаціях, прогнозувати перебіг хімічних реакцій; розвивати образне мислення, просторові уявлення, пізнавальну активність, творчі здібності учнів; формувати вміння висловлювати свої думки; виховувати культуру спілкування.

Тип уроку:   Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

Форма уроку: урок - подорож

Форми роботи:   Евристична бесіда, фронтальне опитування, складання порівняльно - узагальнюючих таблиць, опорних схем,виконання творчих завдань, використання інтерактивних вправ, елементів проблемного, випереджувального навчання.

 

Обладнання:     Картки із завданням, порівняльно-узагальнюючі таблиці, опорні схеми, набір атомів для складання молекул, мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

І.Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель: Сьогодні ми побуваємо на дивовижній планеті - «Планеті речовин - Вуглеводнів». Багато в ній таємниць і загадок. Відкрили цю планету давним-давно, але від цього таємничість її не зникає. На цій планеті проживають мешканці, які об'єднані в три хімічних держави «Алкани», «Алкени», «Алкіни» . Жителі, що населяють ту чи іншу державу, мають свій склад, особливості та звичаї. На цій планеті живуть мешканці прості і складні, спокійні і неспокійні, а іноді просто дуже буйні; але всі живуть за загальними хімічними законами в мирі, злагоді і взаємній повазі. Але для відкриття візи в ці країни необхідні знання з хімії, які ми отримали раніше. Протягом декількох уроків ми з вами знайомилися з жителями цих хімічних держав, а тепер прийшов час підвести підсумки того наскільки добре ми їх вивчили.

Тема нашого уроку Насичені і ненасичені вуглеводні. То ж що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Вправа «Очікування»

Учням по черзі пропонуються назвати своє ім’я, і записувати до «дерева мудрості» свої пропозиції після оголошення теми, завдань уроку, що дізнаються на уроці, що очікують після сьогоднішнього уроку.

 

 

 

Завдання уроку (на екран, в опорних конспектах):

  • повторити назви основних класів органічних сполук;
  • виконати вправи на складання формул алканів, алкенів, алкінів;
  • розвивати вміння писати рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості алканів, алкенів, алкінів;
  • розвививати навички проводити експеримент з одержання алканів, алкенів, алкінів
  • за допомогою моделей складати структурні схеми алканів, алкенів, алкінів;
  • закріпити знання про алкани, алкени, алкіни.

 

  • Дайте відповідь, які асоціації у вас виникають зі словом вуглеводні?

 

 

Вправа «Асоціативний кущ»

 

 

Насичені

 

 

 

 

 

Ненасичені

 

       Горіння

 

Вуглеводні

 

Гомологи

 

Парафіни

 

Ізомери

 

 

 

Гідрування

 

 

 

Учитель. Отож, візи в країну Вуглеводнів отримані, і я запрошую вас до хімічно-навчального потягу.

Програма екскурсії, щодо зупинок на станціях: (Інформаційна,   Історична,   Гомологічна,   Практична, Хімічна .Дослідницька)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Першу зупинку ми робимо на станції «Інформаційна».

 

  1.   Пограємо у гру «Відгадай, хто ти»

Для цього вчитель виготовляє картки з написами хімічних формул речовин і прикріпляє їх на спину кільком учням. Учень, не знаючи, яка формула прикріплена на нього має її визначити за допомогою поставлених запитань. Запитання мають формулюватись так, щоб на них можна було дати короткі відповіді – «так» або «ні».

Наприклад: Картка із формулою алкану.

Запитання:

- Ця речовина безбарвна.

- Ця речовина не має запаху

- Без цієї речовини не може обійтись промисловість нашої країни.

- Ця речовина є причиною вибухів у шахтах.

- Цю речовину називають ще «болотний газ».

- Ця речовина є основним компонентом природного газу (98%), що дає нам змогу мати тепло в домівках зимою та допомагає в приготуванні їжі.

Відповідь: Метан

 

 

 

  • при звичайних умовах - безбарвний газ.
  • Він має солодкий (ефірним) запахом,
  • його вдихання надає наркотичну дію на людину.
  •  Газ добре горить, полум'я світиться, зі слабкою кіптявою.
  • розчиняється в ефірі і ацетоні, значно менше - в воді і спирті.
  • молярна маса речовини - 28 г / моль. Етен

 

  • при нормальних умовах — безбарвний газ
  • без запаху,
  • малорозчинний в воді,
  • легший за повітря.
  • При сильному охолодженні переходить відразу в білу кристалічну речовину
  • При стисненні розкладається з вибухом,
  • зберігають в балонах, заповнених активованим вугіллям,
  • . Вибухонебезпечний.
  •  виявлений на Урані і Нептуні. Ацетилен 

 

Станція «Історична»

Жителі планети вуглеводнів мають свою історію народження.

  • Тож ким і коли були відкриті найпростіші представники хімічних держав «Алкани», «Алкени», «Алкіни» .

 

 

 

 

Станція «Гомологічна»

 

  • В країні вуглеводнів досить велику увагу приділяють культурі. Серед архітектурних пам’яток країни найбільшу увагу заслуговують піраміди. Вони показують, з яких вуглеводнів вони побудовані (робота в групах).

 

 

 

 

 

С6Н14

 

 

 

 

 

 

С4Н8

С3Н4

 

 

 

 

 

С2Н6

СН4

С7Н12

С7Н14

 

 

 

С10Н20

С2Н2

С2Н4

С3Н8

С5Н12

С5Н10

 

С4Н6

С5Н8

С3Н6

С8Н18

С9Н18

С9Н16

С4Н10

С6Н12

 

Країна Алканів знайти гомологів метану, розмістити по порядку і назвати їх

 

Країна Алкенів знайти гомологів етену розмістити по порядку і назвати їх

 

Країна Алкінів знайти гомологів ацетилену розмістити по порядку і назвати їх

Станція «Практична»

  •         А ще люблять жартувати у цій країні, даючи чудернацькі імена. Жодна наука цим похвалитись не може, а хімія це робить залюбки.

азвати речовини, завдання на картках).

Країна Алканівпо 1 учню

а) CH3 – CH2 – CH3

 

             CH3

                ׀

б) CH3 C – CH3

                ׀

             CH3

в)CH3CHCHCH3

               ׀        ׀

             C2H5  CH3

 

Країна Алкенів

а) CH3 – CH = CH – CH3

 

б) CH3 – CH2 C = CH2

                            ׀

                          CH3

в) CH2 = CCH3

                 ׀

              CH3

Країна Алкінів

а) CH3 CН = CH

 

б) CH = CCH2

           ׀

          CH3

 

в)CH = CH

 

- Розв’язати задачу.( по 1 учню біля дошки)

І. Насичений вуглеводень має густину пари за воднем 64. Визначте молекулярну формулу вуглеводню.(С9Н20)

ІІ. Визначте молекулярну формулу етиленового вуглеводню, масова частка вуглецю у якому дорівнює 85,7% а водню – 14,3%. Густина його за воднем становить 21. (С3Н6)

ІІІ.   Визначте формулу органічної речовини, якщо відомі масові частки елементів, які складають цю молекулу: W(С)=92,3%, W(Н)=7,7%. Відносна густина пари цієї речовини за воднем = 13. (С2Н2)

 

  • Скласти моделі молекул

СН4, С2Н4,      CH2 = CCH3, С2Н2.

                                ׀

                   CH3

 

 

 

Станція «Хімічна»

Розкласти пазли з хімічними реакціями різних класів органічних сполук, назвати ці реакції

Країна Алканів

1)Крекінг. 

С4Н10  СН4 + С3Н6 

 

2)Хлорування

CH4 + Cl2 hello_html_m6fa6dc60.png CH3Cl + HCl

 

3)горіння

CH4 + O2 hello_html_m6fa6dc60.png CO2 + H2O

 

Країна Алкенів

1)Галогенування

CH2 = CH2 + Br2 hello_html_m6fa6dc60.png CH2Br - CH2Br

Реакція з бромною водою (Br2) — якісна реакція на наявність кратного зв’язку!

 

2)Гідрування

CH2 = CH2 + Н2 hello_html_m6fa6dc60.png CH3  CH3

Алкени легко приєднують водень у присутності каталізаторів (Pt, Pd, Ni), утворюючи насичені вуглеводні.

 

3)Гідрогалогенування

CH2 = CH2 + НBr hello_html_m6fa6dc60.png CH3 - CH2Br

Приєднання галогеноводнів алкенів відбувається відповідно до правила В. В. Марковнікова (водень приєднується до найбільш гідрогенізованого атома Карбону в місці подвійного зв’язку).

Країна Алкінів

1)Гідрування.

Гідрування алкінів здійснюється в процесі нагрівання з тими самими металевими каталізаторами (Ni, Pd або Pt), що й у випадку алкенів, але з меншою швидкістю.

 http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2389/mod_book/chapter/364/image009.jpg

  1. Галогенування. Алкіни знебарвлюють бромну воду (якісна реакція на потрійний зв’язок). Реакція галогенування алкінів відбувається повільніше, ніж ця реакція алкенів.

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2389/mod_book/chapter/364/image010.jpg

Реакція з бромною водою (Br2) — якісна реакція на наявність потрійного зв’язку!

 

  1. Гідратація (реакція Кучерова). Приєднання води здійснюється в присутності меркурій сульфату. Цю реакцію відкрив і досліджував у 1881 р. М. Г. Кучеров.

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/2389/mod_book/chapter/364/image012.jpg

 

Станція «Дослідницька»

Ваше випереджувальне завдання потрібно було дослідити способи добування та застосування вуглеводнів. («віртуальна лабораторія» добування вуглеводнів та представлення виставки щодо застосування вуглеводнів)

 

ІV Узагальнення знань та вмінь учнів

Учитель:

Ось наша подорож підійшла до завершення і нам залишилося пройти останнє випробування, а саме «Митний контроль» до країни «Вуглеводнів».

Гра « Світлофор»

Вам потрібно дати відповідь на запитання. Якщо відповідь стосується алканів – підніміть червоний колір фігурки, якщо алкенів то підніміть жовтий колір фігурки, а якщо алкінів – то зелений колір.

 

  1. Загальна формула СnH2n+2?   ( червоний)
  2. Має подвійний зв’язок              ( жовтий)
  3. виявлений на Урані і Нептуні  ( зелений)
  4. Формула вуглеводню С5Н8             (зелений)
  5. Болотний газ                                ( червоний)
  6. Ця речовина є основним компонентом природного газу  ( червоний)
  7. Формула вуглеводню С2Н4             ( жовтий)
  8. Забарвлення полум’я кіптяве      (зелений)
  9. Мають потрійний зв’язок           (зелений)
  10. Використовують для прискорення достигання плодів   ( жовтий)
  11. Використовують як паливо в промисловості             ( червоний)

 

 

V.. Підсумок та оголошення оцінок.

  • Яких вражень ви набули під час подорожування до держав?

 

Творче завдання. Презентуйте з вивченого матеріалу  відвідані нами держави.

 

 

 

 

 V. Домашнє завдання. Повторити класи органічних сполук

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
2923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку