Тема: Письмо великої букви «Ї», буквосполучень, слів із нею.
Мета: вчити учнів писати велику та малу букви ї, поєднувати їх з іншими буквами; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; повторити написання великих літер; вчити списувати з друкованого тексту, розгадувати кросворд; розвивати пам’ять, увагу, дрібну моторику руки, мовну культуру; виховувати охайність під час письма, патріотизм та повагу до Батьківщини.
Обладнання: зразки друкованих і писаних букв; презентація, предметні малюнки (їжак, поїзд, квиток), робочий зошит, роздатковий матеріал для роботи в парах.
ХІД УРОКУ
Осб дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
От і ми часу не гаймо,
А урок розпочинаймо!
ІІ. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
Робота над новою темою
Відгадування загадок
Хто це ходить по ліску
У колючім кожушку?
Миттю згорнеться в клубок —
Й стане купка голочок.
Ані вовк, ані лисиця,
Геть не можуть доступиться. (Їжачок)
М. Пономаренко
Він по рейках вдалеч мчить,
Ще й фурчить, шипить, сичить. (Поїзд)
Учитель вивішує на дошку слова їжачок, поїзд.
— Що спільного є в усіх цих словах? (Буква ї)
- До нас у гості завіта їжачок-мандрівничок. Він мріє відвідати столицю нашої країни. Подорожувати він буде поїздом. Але йому потрібна наша допомога.
- Як називається столиця нашої країни? (Київ)
2. Утворення слів з буквою ї
— Щоб їжачок отримав квиток, утворіть нове слово, додаючи тільки одну букву в кінці.
— Утворіть слова, змінивши початок слова.
2. Звуко-буквений аналіз слова поїзд
— А тепер зробимо звуко-буквений аналіз цього слова.
Поїзд [п о й і з д] — 5 б., 6 зв., 4 пр., 2 гол., 2 скл.
- Молодці, їжачок отримує квиток на поїзд!
3. Складання речень із розсипаних слів, робота в парах.
— Чому слово Київ пишемо з великої літери? (Це назва міста.)
— Які ще ви знаєте назви міст? (Харків, Одеса, Херсон, Львів…)
— Яка назва нашого міста?
— Як будемо писати назви міст? (З великої літери)
— Перед тим, як записати речення, ми підготуємося до письма.
- Прочитайте, яке речення записане на дошці. (Київ, Ізмаїл — міста.)
— Які слова записані з великої букви? (Київ, Ізмаїл)
— Одну назву міста ми сьогодні вже згадували, а назву міста Ізмаїл дехто чує вперше.
4. Словникова робота.
— Це назва дуже старого міста, яке побудоване турками як фортеця. Видатний полководець О. Суворов звільнив його від турецьких військ. Згодом Ізмаїл став обласним центром, який знаходиться на річці Дунай і має великий порт. Сьогодні це місто стало районним центром, належить до Одеської області.
III. Повідомлення теми та мети уроку.
— У цих словах є буква ї. Сьогодні ми навчимося її писати. Послухайте вірш і розгляньте писану літеру Ї.
Ранні птахи солов'ї,
Покажіть нам букву ї,
Буква ї така ж, як і,
Тільки крапок зверху дві.
IV. Робота над новим матеріалом.
1. Підготовка до письма.
1)Повторення гігієнічних правил письма.
2) Повторення назв ліній сітки зошита.
3) Пальчикова гімнастика.
Равлик
Тицяє ріжками равлик – (великий палець правої руки притримує середній і безіменний; вказівний і мізинець – прямі)
Замкнена в саду хвіртка. (Тицяє “ріжками” в долоню лівої руки)
Відчини скоріше хвіртку, (ліва рука “відкриває” хвіртку),
Пропусти додому равлика (права рука “проповзає”).
2. Розвиток асоціативного мислення.
— А що вам нагадує рукописна буква?
— На які вже знайомі раніше елементи та букви схожа ї? (На букву І, елементи букви К)
— Порівняйте написання великої букви Ї з великими буквами Н,І,П, Т.
(Учитель прописує на дошці, промовляючи алгоритм написання, потім діти по черзі виходять до дошки та пишуть літеру мокрим пензликом).
6. Алгоритм написання букви ї.
— Починаємо писати вище середини відстані між верхньою рядковою та верхньою міжрядковою лініями, ведемо коротку похилу праворуч угору до верхньої міжрядкової лінії, не відриваючи руки, ведемо вниз довгу пряму лінію до нижньої рядкової лінії та заокруглюємо вліво. Закінчуємо писати близько середини робочого рядка. Двома дотиками до паперу трішки вище верхньої міжрядкової лінії ставимо дві крапки так, щоб початок першого елемента був між ними. Пишемо під рахунок раз, два-і, три, чотири.
(вчитель демонструє на дошці, діти повторюють у рядку зошита)
Фізкультхвилинка з їжачком
(музичний супровід рухами на екрані)
— Пограємо у гру «Придумай слово». Придумайте слова, які пишуться із буквою Ї.
— Придумайте речення із словом “Україна”.
— А хто з вас знає віршик про Україну?
— А тепер давайте напишемо речення про нашу рідну Україну.
- Прочитайте речення. Скільки у ньому слів? Будемо записувати речення, диктуючи собі слова по складах.
- А тепер перевірте написане вами речення.
V. Підсумок уроку
— Яку букву ви навчилися сьогодні писати? (Велику букву Ї)
— Які слова пишуться з великою буквою Ї?
— Розгадайте кросворд та відгадайте ключове слово.
1) Ось до класу всіх скликає
Голосистий наш дзвінок.
І ми радо поспішаємо
Не в садок, а на… (урок).
2) Людина, яка проживає в столиці України. (Киянин)
3) Державна мова українців. (Українська)
4) Слово, яке має однакове значення зі словом Батьківщина та вживається в словосполученні «рідний…» (Край)
5) Головне місто нашої держави. (Київ)
6) Дівчинку, яка на голові носить віночок зі стрічечками, називають… (україночка).
7) В лісі є кравець чудовий,
Шиє звірям він обнови.
І собі пошив піджак.
Хто кравець такий?… (їжак).
— І яке слово дістали по вертикалі? (Україна).
Красивий, щедрий, рідний край.
І мова наша — солов’їна.
Люби, шануй оберігай
Усе, що зветься… (Україна).