Конспект уроку "Німеччина 1945-2018 рр".

Про матеріал
Німеччина. Створення ФРН і НДР. Німецьке «економічне диво». Об’єднання Німеччини. Українсько-німецькі відносини.
Перегляд файлу

Тема:  Німеччина. Створення ФРН і НДР. Німецьке «економічне диво». 

            Об’єднання Німеччини. Українсько-німецькі відносини.

Мета:  Розкрити перебіг подій, які привели до створення двох

            німецьких держав, та дати їм оцінку, охарактеризувати

             розвиток Німеччини у повоєнні роки шляхом  розгляду

             політичного й економічного розвитку Німеччини,  а також

             сучасний етап українсько-німецьких відносин; закріпити  в

             учнів навички аналізу і зіставлення історичного матеріалу,

             уміння розглядати історичні явища в конкретних історичних умовах;

             виховувати учнів в дусі патріотизму, національної свідомості та

             гідності.

Основні поняття і терміни: ХДС-ХСС, СДПН, ФРН, НДР, німецьке

                                                «економічне диво», акт возз’єднання Німеччини,
                                               бундестаг, берлінська стіна.
Основні дати: 20 вересня 1949 р. – утворення ФРН;   7 жовтня 1949 –

                         утворення НДР; 1950-1960-ті рр. німецьке «економічне диво»;
                         1961-10.11. 1989 р. – існування Берлінської стіни; 3 жовтня

                          1990 р. акт возз’єднання Німеччини; листопад 2005 р. –

                          Ангела Меркель стала канцлером.

Обладнання та матеріали: підручник, атлас, настінна карта, мультимедіа,

                                                роздатковий матеріал. .
Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати.

                  Після цього уроку учні зможуть:

- Характеризувати повоєнне становище Німеччини;

- Визначити суть і наслідки німецького «економічного дива»;

- Давати розгорнуту характеристику тодішнім німецьким політичним діячам, шляхом оцінювання ролі особи  в історії;

- Визначити хронологічну послідовність основних подій;

-Аналізувати історичні джерела й робити певні висновки, узагальнення.

-Висловлювати власне ставлення до процесів і явищ, які відбуваються у світі.

                                         Хід уроку
           І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

           Фронтальне опитування, еврестична бесіда.

1.За яких умов був прийнятий «план Маршалла»? Які наслідки для Європи він мав?

2. Що являв собою «план Шумана»?

3. Коли і де був створений Спільний ринок?

4. Назвіть членів Європейського Союзу

5.Яку назву має спільна європейська валюта?

6.Покажіть на мапі країни, які отримали допомогу за «планом Маршала».
7. В чому розбіжності між концепціями: «Батьківщина-Європа» і Європа Батьківщина»?

   У процесі бесіди учні повинні дійти висновку, що після завершення ІІ Світової війни країни Європи переживали економічний занепад, тому США запроваджують в дію «план Маршалла», від якого відмовився СРСР. Євроінтеграційні процеси розпочалися з «плану Шумана» 1950 р. і тривають й досі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

   Німеччина зазнала поразки у Другій світовій війні, і її долю вирішували країни-переможці. Основні положення післявоєнного устрою Німеччини були розроблені на Постдамській конференції у липні-серпні 1945 р. (Учасники: США- Г.Трумен,  ВБ-спершу Черчіль, а згодом К. Еттлі, СРСР- Й. Сталін. Рішення про проведення в Німеччині: а) денацифікація( система заходів, спрямована на ліквідацію наслідків панування нацизму в політичному, економічному й громадському житті німецького народу після розгрому гітлерівської Німеччини); б) демілітаризація; в) демократизація.) Конфронтація між Заходом і СРСР трагічно позначилися на долі Німеччини: через її  територію пройшла лінія протистояння двох світових систем. Саме Німеччина являє собою яскравий приклад причин і наслідків розколу Європи на Західну і Східну.

  ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Німеччина як суверенна держава перестала існувати 8 травня 1945 р. Союзники уклали угоду про розподіл Німеччини на 4 зони окупації ( СРСР, США, ВБ, Францією).  Так само столиця Німеччини –м. Берлін було поділене між колишніми союзниками( 1/3 – СРСР, все інше зх. державам). В грудні 1946 р. США і Велика Британія підписали між собою договір про об’єднання своїх зон окупацій, так утворилась БІЗОНІЯ, у лютому 1948 р. до цієї угоди приєдналась Франція ТРИЗОНІЯ.

        Й. Сталін вважав, якщо він приєднає зх. Берлін до себе то це «підніме» престиж  і авторитет СРСР. Берлінська криза. Привід: введення в зх. частині Німеччини нової грошової одиниці. Радянська влада розцінила цю акцію як дію, спрямовану на розкол. Скориставшись тим, що  в угоді про статус окупованого Берліна не було передбачені конкретні зобов’язання СРСР щодо забезпечення транспортним зв’язком зх. секторів міста, Радянський Союз 24 червня 1945 р. перекрив транспортні артерії Зх. Берліна та Зх. Німеччини. Фактично було встановлена блокада Зх. Берліна,(вимога: коли запровадять у ЗХ. Берліні сх.німецьку марку-тоді СРСР перестануть блокувати) яка тривала 324 дні – з 24.06 1948 р. до 12.05 1949р., коли на конференції у Нью-Йорку колишні союзники домовилися про компромісні умови її скасування. У тяжкі дні «берлінської кризи» постачання двохмільйонного міста всім необхідним забезпечувала англо-американська авіація. Було встановлено «повітряний міст», яким мешканці Зх. Берліну отримували продовольство, медикаменти, паливо та інші товари.  У травні  цього ж року набрала чинності Конституція Зх. Німеччини, яка проголосила її:що до складу Зх.Німеччини входять  11 земель, кожна з яких мала свою конституцію,законодавчі, виконавчі і судові органи. За формою правління ФРН стала парламентською республікою. Парламент-бундестаг,депутати якого вибиралис на 4 роки. Функції президента були суто представницькі, зате влада канцлера, керівника уряду, якого обирав бундестаг, стала надзвичайно великою. В серпні 1949 р. відбулися перші парламентські вибори. Участь у них брали 3 політичні сили: коаліція Християнсько-демократичного та Християнсько-соціалістичного союзів(ХДС-ХСС) і Соціал-демократична партія Німеччини. Отримали майже однакову к-сть голосів, але  до ХДС-ХСС приєдналась ще Вільна демократична партія (ВДП), що й визначило перемогу коаліції. Канцлером було обрано лідера ХДС-ХСС  Конрада Аденауера, який сформував коаліційний уряд, і цим закінчився процес утворення Федеративної Республіки Німеччина(20 вересня 1949 р.). На противагу цьому  7 жовтня 1949 р. радянська сторона проголосила утворення Німецької Демократичної Республіки (НДР).

     2. Період 50-х років характеризувався суцільними успіхами в економіці, що відомі під назвою "німецьке економічне диво". Причин цьому було чимало. Назвемо основні з них: а) виробництво відроджувалося на новій технічній основі; б) розвивалися новітні галузі, такі як електроніка, нафтохімія й ін.; в) раціонально використовувалися допомога за "планом Маршалла" (2,7 млрд. дол., з них 0,5 млрд. як подарунок), кошти з державного бюджету, що виділялися для інвестування економіки, самофінансування підприємств; г) відсутність військових витрат, 10 млн. переселенців із Центральної та Східної Європи як резерв дешевої робочої сили, подолання господарських диспропорцій розподілу; д) місткий внутрішній ринок і дешевизна робочої сили, що зумовили приплив іноземних капіталів. Однак попри всі згадані причини, головним було створення оптимальних умов для вільного розвитку економічної демократії, тобто необхідних умов для розбудови ринкової економіки. Визнаним натхненником німецького «економічного дива» був Людвіг Ергард — міністр економіки, а потім і канцлер. Разом із групою неоліберальних економістів він створив теорію «соціального ринкового господарства», у якій успішно поєднувалися особиста ініціатива підприємців і вільна конкуренція з елементами державного регулювання. Держава, на думку авторів цієї теорії, повинна підтримувати нормальне функціонування системи цін і захищати ринкову економіку від монополізму товаровиробників. Для попередження циклічних криз їй необхідно використовувати важелі кредитної, валютної, податкової політики. Проте абсолютно не допускається втручання державних структур в господарську діяльність окремих підприємств. Теорія «соціального ринкового господарства» стала основою економічної політики західнонімецького уряду на тривалий час.

Прочитайте іст. джерело на С.100 (уривок з промови З. Бжезінського перед Львівською міською радою). [французько-німецького примирення прирівнюють до зустрічі Гельмута Коля та Франсуа Міттерана у містечку Верден. Це поселення було повністю знищене у боях Першої світової війни. Тримаючись за руки, Міттеран і Коль вшанували 1984 року пам’ять жертв Вердена та всіх німецько-французьких воєн ХХ століття]. .Як Ви розумієте слова З. Бжезінського, що без французько-німецького примирення не було б Європейського Союзу?

         3. Берлінська стіна, об’єднання Німеччини.

Перегляд відео і його аналіз.

  • Коли і з якою метою було споруджено Берлінський Мур?
  • Які були наслідки його існування?
  • Коли впав?

1961-10.11. 1989 р. – існування Берлінської стіни;

31 серпня 1990 р. в Берліні був підписаний договір про входження НДР до складу ФРН. СРСР зобов’язався вивести радянські війська зі Східної Німеччини впродовж 3-4 років, а ФРН – скоротити армію. Об’єднана Німеччина відмовилася від виробництва, збереження й застосування атомної, біологічної та хімічної зброї.

3 жовтня 1990 р. урочисто проголошено акт возз’єднання Німеччини; в грудні відбулися вибори до бундестагу. Новим федеральним канцлером став Гельмут Коль.

4. Об’єднання Німеччини у 1990 р. ознаменувало нову епоху в історії повоєнної Німеччини.

    Проблеми на початковому рівні німецької незалежності: а) в НДР була планова економіка, відповідно вона повинна була інтегруватися в ринкову економіку ФРН неконкурентноспроможність та збанкрутування східнонімецьких підприємств, зростання безробіття, що посилювало соц. Напруженість б)щоб покращити економіку Сх. Німеччини потрібні були кошти, було вирішено підняти податки для жителів Зх. Німеччини невдоволення жителів. в) іноземних робітників почали розглядати місцеві жителі як конкурентів на робочі місця.

    У листопаді 2005 р. до влади приходять «праві»(на відміну від попередніх виборів, коли перемогу здобули «ліві», в черговий раз приходить ХДС,  а його лідер А. Меркель стала наймолодшим федеральним канцлером в історії Німеччини. Основні напрямки її програми: реформування  федеративної системи, енергетична політика, реформа системи охорони здоров’я, надання фінансової допомоги країнам ЄС, які постраждали від світової економічної кризи в 2008-2010 рр.

5. Повідомлення учня про укр.-нім. відносини.

17 січня 1992 р. між Україною і Німеччиною були встановлені дипломатичні відносини.

  • З попередніх наших уроків Вам вже відомо: які держави найперше визнали Україну як незалежну державу?(Польща, Канада). Вони визнали Україну після всеукраїнського референдуму, на якому виносилось лиш одне питання: «Чи підтверджуєте Ви Акт проголошення незалежності України?». Ствердно на це запитання відповіли 90,32%). І сьогодні у нас чергова його річниця, ця знамнна державна подія відбулась якраз 1 грудня 1991р.

 

 

 

V. Закріплення нових знань

- У якій політичній ситуації та за яких обставин утворено ФРН? Хто став першим канцлером ФРН? Чи відповідало створення ФРН та НДР рішенням Ялтинської та Постдамської конференцій?

- Які основні чинники сприяли німецькому «економічному диву»? Хто став його натхненником?

-У чому виявлялися принципові розбіжності в розвитку двох німецьких держав? Якими були причини краху НДР?

- Чим було найбільше невдоволене населення НДР?

- Які чинники, на Вашу думку, зумовили об’єднання Німеччини?

- Як відбулося об’єднання Німеччини? У чому полягав компроміс    СРСР з країнами Заходу у вирішенні цього питання?

- Які труднощі виникли в об’єднаної Німеччини?

-Чи мають місце в дипломатичному житті нашої держави укр.-нім. відносини?

VI. Підсумки уроку

       Початок «холодної війни» між СРСР і США призвів до розколу Німеччини на дві держави- ФРН і НДР, які намагалися реалізувати діаметрально протилежні моделі розвитку. Спроба побудувати комуністичне суспільство в НДР завершилась повним крахом. Руйнування Берлінського муру, який був символом розколу Німеччини і Європи, стало першим вагомим кроком до об’єднання. В 1990 р. відбулось об’єднання Німеччини, столицею якої став Берлін. Нова Німеччина стала могутньою державою Європи і світу, вагомим чинником міжнародних відносин.

    VII. Домашнє завдання

а) Опрацювати  параграф №13 у підручнику.

б) Уявіть себе кореспондентом, якому належить взяти інтерв’ю у канцлера Німеччини А. Меркель. Сформулюйте запитання для цього інтерв’ю.

docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Ладиченко Т.В.)
Додано
6 травня 2022
Переглядів
3405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку