Гімназія № 55 ДМР
Шевченко Яна Володимирівна
Мистецтво
3 клас
Художній музей
Урок № 40
Тема. Портрет в мистецтві. Портрет. Форми обличчя. Створення портрету близької людини або друга/подруги.
Мета:
навчальна : познайомитися з Художнім музеєм, набути знання в галузі історії мистецтва та культури, побачити і відчути прекрасне в житті, познайомитися з портретом, як жанром образотворчого мистецтва, навчати створювати виразний образ засобами живопису ;
розвивальна: розвивати уміння усвідомлювати виражальні можливості кольору, використовувати колір для передавання своїх емоцій, певного стану, настрою у портреті;
виховна: виховувати почуття добра, краси та людяності
Тип уроку: нестандартний урок
Обладнання:
Матеріали та інструменти: альбом-посібник, будь-які графічні (олівці, кулькові ручки, фломастери та ін.) матеріали, прості олівці, гумки
Зоровий ряд: репродукції картин Художнього музею, презентація до уроку.
Поняття та терміни: анімалістичний жанр, портретний жанр, пейзажний жанр, натюрморт, образ людини, художній образ.
Міжпредметні зв’язки: музика, історія, література.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
Сьогодні я вас запрошую в світ мистецтва у Художньому музеї нашого міста. Дніпровський художній музей - один з найстарших на Україні. Відкриття Катеринославської картинної галереї навесні 1914 року було присвячено до пам'ятної дати - 100-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка
Дніпропетровський художній музей - духовна скарбниця нашої держави, гордість і багатство нашого краю. В ньому зібрана багата колекція творів живопису, графіки, скульптури та декоративно-ужиткового вітчизняного і західноєвропейського мистецтва.
Знайомство з мистецтвом розширить наші знання в галузі історії мистецтва та культури, допоможе побачити і відчути прекрасне в житті. Воно виховуватиме у нас почуття добра, краси та людяності.
Ми сьогодні працюватимемо разом і звичайно я розраховую на вашу підтримку та допомогу.
Психологічна настанова на урок «Бажаю тобі»
Кожному з вас хочу побажати на цьому уроці бути :
У – успішним
С – самовпевненим
П – працьовитим
І – інформованим
Х – хоробрим
У – уважним
Тобто я вам бажаю УСПІХУ!
(додаток 1)
Компетенції учнів: вміти отримувати користь з навчання, отримувати інформацію, вміти оцінювати твори мистецтва і літератури, вміти організовувати свою роботу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Без слів не можна вірша написати,
Без нот не можна музики заграти,
А у художника є мова –
Це мова фарб, це гамма різнокольорова.
Живе своїм життям картина в рамі.
Нам треба тільки добре придивитись,
Нам треба його задум розпізнати:
Чим захотів художник поділитись
І що хотів нам мовчки розказати…
Компетенції учнів: вміти використовувати нові технології інформації.
III. Оголошення теми й мети уроку.
Послухайте притчу про художника. (додаток 2)
Сьогодні на уроці ми познайомимося з жанром портрета.
— Ми завжди захоплюємося творами образотворчого мистецтва — графічними, живописними або скульптурними. Адже у кожного з нас — свої вподобання. Комусь більше подобаються твори із зображенням лісів, полів, селищ або міст, іншим — зображення людей, а хтось найцікавішими вважає зображення тварин. І це дуже добре. Ми всі дуже різні, і тому не існує людей з однаковими смаками.
Художники також мають власні уподобання. Кожний з них зображує те, що хвилює саме його. У такий спосіб у різний час утворилися жанри образотворчого мистецтва.
Найдавнішим вважають анімалістичний жанр, у творах якого йдеться про життя різних тварин.
Досить серйозний вік і в портретного жанру — жанру, який оспівує людину, розповідає про її життя, уподобання, переживання.
Пейзажний жанр виник не так давно, як анімалістичний та портретний. Він також дуже багатий на свої різновиди: міський, сільський, марина, гірський, індустріальний та ін..
Натюрморт, який відтворює світ речей людини, виник у Голландії.
Як ви вважаєте, що зображують натюрморти?
Вони розповідають і про певні речі, якими оточує себе людина, і про епоху, уподобання та захоплення власника цих речей.
Компетенції учнів: організовувати взаємозв'язок своїх знань і впорядковувати їх, вміти працювати з картинами та класифікувати їх, вміти оцінювати твори мистецтва, вміти знаходити нові рішення.
ІV Актуалізація набутих знань
Якщо бачиш на картині склянку чаю на столі
Чи компот в склянім графині, чи троянду в кришталі,
Може, й керамічну вазу, або грушку, або торт,
Навіть все оце відразу, знай, що це є натюрморт.
Якщо бачиш: на картині намальована ріка,
Чи ялинка в білій шубці, чи на полі два бика,
Може, навіть, на узліссі побудований шалаш,
Звісно ж, ця картина зветься не інакше, як пейзаж.
Якщо бачиш, що з картини жінка дивиться на вас,
Чи мужчина у камзолі, чи моряк, чи верхолаз,
Може, учень-першокласник, що трима в руках букет,
Знайте, діти, ця картина називається портрет.
Ось ти бачиш на картині: вовк з вовчицею сидить,
Лев — цар звірів — у савані з левенятами лежить.
Бачиш іншого ти звіра, що зовсім нам є незвичний,
Як назвати жанр робіт цих? Жанр цей — анімалістичний.
Компетенції учнів: організовувати взаємозв'язок своїх знань, бачити важливість свого оточення, в якому проходить навчання.
Побудова асоціативного куща «Портрет» (додаток 3)
Можливі відповіді-частини асоціативного куща:
«Мозковий штурм»
Компетенції учнів: вміти співпрацювати і працювати в групі, вміти організовувати свою роботу, вміти знаходити нові рішення.
V. Викладання нового матеріалу
Учитель ( супроводжує розповідь демонструванням наочності).
За допомогою яких засобів виразності можна передати образ людини і як це робили майстри минулого - розглянемо сьогодні.
Образ людини – головна тема в мистецтві.
Художній образ - форма відтворення навколишнього світу, думок і почуттів митця в художньому творі.
Мистецтво донесло до нас обличчя різних епох і народів. Портрет можна зустріти в живописі, графіці та скульптурі.
Про що ж може розповісти нам портрет?
Головним в портреті є не стільки передача зовнішньої схожості, скільки відкриття внутрішнього світу через:
- думки, мрії, сподівання;
- коло інтересів, професійну діяльність;
- емоції, почуття;
- внутрішній світ людини.
Образ у портреті створюється за допомогою таких виражальних засобів, як кольору та лінії.
Особливу увагу доцільно приділити очам, бо вони віддзеркалюють людську душу.
Освітленість, силует і рух також мають велике значення. У давнину майстри вважали, що світло має падати трохи збоку і згори.
Зображаючи руки моделі, необхідно пам’ятати, що жести можуть розкрити її емоційний стан. У спокійної людини руки розслаблені.
Послідовність дій
Пам’ятайте: теплий, світлий колорит розкриває радість , щирість, любов тощо, а холодний, темний колорит, контраст світлого та темного – створює в образі напруженість, відчуття тривоги, суму.
Компетенції учнів: організовувати свої власні прийоми малювання, отримувати користь від набутих знань, консультуватися з учителем, організовувати взаємозв'язок минулих і справжніх подій, отримати знання про художників рідного краю.
Фізкультхвилинка.
VІ. Самостійна практична робота учнів
Сьогодні на уроці я вам пропоную гру «Давайте познайомимося».
Ви створите портрет-образ, в якому розкажете про свого друга чи подругу, за допомогою зображення свого кола інтересів, через, можливо, думки, мрії розкриєте образ свого друга.
Наше знайомство продовжується, нехай надихають вас на творчу роботу чарівні звуки музики.
Перш ніж ви почнете практичну роботу, я хочу нагадати вам слова відомого французького художника Ежена Делакруа: «Найперша цінність кожної картини – бути святом для очей». Бажаю, щоб ваші роботи стали сьогодні святом для наших очей, викликали тільки приємні емоції.
Завдання. Створіть портрет близької людини або свого друга/подруги, не забувайте правила безпеки на уроці образотворчого мистецтва.
Компетенції учнів: включатися в проєкт, показувати стійкість перед труднощами, вміти організовувати свою роботу.
VІІ. Рефлексія.
Вправа «Інтерв’ю»
Компетенції учнів: вміти оцінювати твори мистецтва та свої роботи, вміти отримувати користь від виконаної роботи, критично ставитися до робіт товаришів.
VIII. Підбиття підсумків уроку.
Підбиття підсумків
Представлення робіт учнями, їх аналіз.
- У мене склалося приємне враження від спілкування. Я вражена багатством вашого внутрішнього світу, широким колом інтересів, захоплень, мрій, думок. Цінуйте це в собі.
Компетенції учнів: творчий підхід до справи, вміння використовувати нові технології інформації та комунікації, входити в групу або колектив і вносити свій внесок.