Урок №
Дата:
Клас: 5
Вчитель: Пашкевич Ольга Андріївна
Тема: Чарівні дерева
Мета: освітня:
розвивальна:
виховна:
Вид уроку: урок практичної художньої діяльності – практично-виражальний.
Тип: урок застосування знань, умінь, навичок
Форма : урок – телевізійна програма
Завдання, які закладені в змісті уроку: зображення на площині; тематичне малювання.
Техніка виконання: комбінована (нетрадиційні техніки): гратографія, монотипія.
Обладнання: для вчителя – ТЗН (ноутбук, мультимедійний проектор, мікрофон), репродукції картин Жозефіни Уолл (презентація), зображення дерев в різних нетрадиційних техніках, дитячі роботи, запитання для роздумів, інструкційні картки, зображення ковбасного дерева, пляшкового дерева, мильного дерева, молочного дерева (презентація), епіграф уроку, слова «фентезі», «Жозефіна Уолл», «гратографія», «монотипія», тема уроку, паперові пензлики, скринька, музичний супровід; для учнів: альбоми, фарби (гуаш, туш), пензлики, ємність для води, серветки, чернетки, зубочистки (шило, гостре перо), матеріали для хвилинки-цікавинки.
Словниковий мінімум термінів і понять: стиль фентезі, Жозефіна Уолл, гратографія, монотипія.
Хід уроку
І. Організаційний (1 хв.)
1. Забезпечення зовнішніх умов для роботи на уроці. Перевірка наявності необхідного приладдя для роботи (проводиться на перерві).
2. Психологічна підготовка учнів до навчання та спілкування.
а) привітання до гостей
Учитель: Любі діти, у наш клас
Завітали гості щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Діти: Ми вам раді, гості добрі,
Ми вітаєм щиро вас
І запрошуєм ласкаво
На урок у 5 клас.
ІІ. Мотиваційний (1-2 хв.)/ формування інтелектуальної компетентності
Аналіз картини Жозефіни Уолл (метод «мікрофон»)
(Дітям пропонується проаналізувати одну із картин Жозефіни Уолл) (Слайд 2).
Слово вчителя
ІІІ. Засвоєння нових знань (5-10 хв.) / формування комунікативної, інтелектуальної, соціальної компетентностей
- І першою його рубрикою є «Знаменитості» (Слайд 5). Як я вже вам казала, сьогодні ми з вами познайомимося із життєвим та творчим шляхом англійської художниці Жозефіни Уолл, та по-скільки вона не змогла завітати до нас на програму, то ми взяли інтервʼю у її подруги. Зараз вона нам розкаже деякі факти із її життя. Увага на екран. (Інтервʼю)
- Жозефіна Уолл відома англійська художниця. Її картини в стилі фентезі відомі всьому світові.
Своїми роботами Уолл веде нас за собою у світ фантазії.
Народилась художниця в травні 1947 року в сім'ї філолога. З 4 років дівчинка займалась живописом. Вже у 16 років продала свою першу картину. Поки вчилась у коледжі, малювала пейзажі, потім займалась дизайном, розписом кераміки, скульптурою, розписом одягу, взуття. Пізніше почала працювати в стилі фентезі. Своїх казкових персонажів Жозефіна створює за допомогою яскравих акрилових фарб у синіх, жовтих та бузкових відтінках. Не використовує чисту червону та чорну фарби. Пише картину без ескізу 100-150 годин, поки не закінчить, нову не починає.
(Звертаю увагу на правильний напис імені художниці та пояснюю термін «фентезі»)
(Слайд 6-14) (Перегляд картин Жозефіни Уолл, пов'язаних одною темою - людина і дерево).
- Зараз ми з вами спробуємо порівняти дерево і людину. Для цього, ви отримаєте запитання, на яке дасте повну відповідь.
(Хтось з учнів отримує запитання на аркуші паперу, читає вголос, весь клас міркує. Один із класу дає повну відповідь інші можуть доповнювати)
Запитання:
- Який висновок з ваших відповідей ми можемо зробити?
- Правильно, людина і дерево дуже схожі. Підтвердження цьому ми можемо знайти у великій кількості художніх творів, картин.
4. Хвилинка – цікавинка ( матеріал готують учні) / формування самоосвітньої компетентності
- У наступній нашій рубриці «Цікаві факти» (Слайд 16) дослідники, які сьогодні завітали до нас на урок, розкажуть нам інформацію про «чарівні дерева» (Слайд 17), які є і в нашому реальному житті. Просимо їх до слова.
(Кожен учень виходить до дошки, розповідає інформацію, показує відповідне зображення і прикріплює його на дошку)
1-й учень
КОВБАСНЕ ДЕРЕВО
У лісах Уганди росте кигелія або ковбасне дерево. Своєю назвою воно забовʼязане плодам, які своїм виглядом нагадують ковбасу. Вони звисають з кінцівок галузок і важать до 6 кг.
З плодів місцеві жителі виготовляють чашки та жовту фарбу, а з кори – ліки. (Слайд 18, 19)
2-й учень
ПЛЯШКОВЕ ДЕРЕВО
Росте пляшкове дерево у лісах Австралії. Своїй назві воно завдячує стовбурові, котрий своєю формою нагадує пляшку. Під час дощів у стовбурові збирається багато вологи, яку люди використовують у посушливі дні. (Слайд 20, 21, 22, 23)
3-й учень
МИЛЬНЕ ДЕРЕВО
На півострові Флорида (США) росте дивне дерево. Якщо розтерти його плоди, то утворюється піна, яку місцеві жителі використовують замість мила. (Слайд 24, 25)
4-й учень
МОЛОЧНЕ ДЕРЕВО
У Центральній і Південній Америці ростуть гаї струнких дерев. Це галактодендрони. Місцеві жителі їх називають сорвейрисоски. На стовбурах дерев роблять надрізи, з яких витікає густий білуватий сік. І за виглядом, і за смаком він нагадує коровʼяче молоко, але з гірким присмаком, який зникає після кипʼятіння. За годину з одного дерева витікає близько 1 л “молока”. (Слайд 26, 27)
ІV. Визначення практичних завдань уроку(4-7 хв.)
1. Повідомлення завдання
- Як ви бачите чарівні дерева є не тільки в міфах, а й реальному житті, зовсім близько біля нас. Зараз кожен з вас побуває в ролі художника. Ми з вами, завітавши до мистецької майстерні, виконаємо композицію «Чарівні дерева» у різних техніках. Отже наступна наша рубрика «Майстерня художника» (Слайд 28). Ті, в кого чорні паперові пензлики на парті, виконує композицію в техніці гратографія, давайте повторимо як виконується малюнок в техніці гратографія. (Гратографія – це виконання малюнка способом продряпування). Ті, в кого кольорові пензлики малюють в техніці монотипія. Як виконується малюнок в техніці монотипія? (Монотипія – це виконання малюнка способом відтискання)
2. Повторення правил техніки безпеки користування матеріалами
- Перед початком роботи давайте повторимо правила користування матеріалами для малювання. Той, хто працює бамбуковими паличками чи зубочистками будьте обережні, не розмахуйтеся ними, тримайте їх тільки в руці, коли малюєте, після роботи покладіть поруч листка, щоб не поранитися і не поранити когось. Здряпані рештки обережно струсіть чи зметіть на чернетку і працюйте далі.
- Хто малюватиме фарбами відкрийте всі баночки тих кольорів, які будуть потрібні вам для малювання і поставте їх на парті у положенні над листком. Ємність для води поставте з правої сторони, хто правша, і з лівої сторони, хто лівша. Чернетку теж покладіть з тої сторони трохи нижче. Пензлики, які будуть потрібні для малювання поставте в ємність для води. Не штурхайте парти, щоб не розлити води. Не розмазуйте фарби по парті і по собі чи товаришу по парті. Якщо розлилася вода чи фарба, то витріть її серветкою і працюйте далі.
3. Розбір шляхів реалізації завдання за допомогою наочності (послідовності роботи всіх запропонованих технік за допомогою презентації та педагогічного малюнка)
- По-скільки, ті техніки, в яких ви будете сьогодні працювати потребують багато часу, то перші етапи ви вже виконали вдома. А зараз ви продовжуєте працювати виконуючи поєднаний образ людини і дерева у своїх техніках.
4. Робота з інструкційними картками
(Кожному на стіл дається інструкційна картка)
Гратографія (гратаж)
Монотипія
V. Самостійна художньо-практична діяльність учнів (25-30 хв.)/ формування полікультурної компетентності
(Музичний супровід)
Учні самостійно працюють в різних нетрадиційних техніках під музичний супровід. Учитель керую роботою, вказує на недоліки, але не малює в альбомах, аналізує типові помилки.
VІ. Завершення уроку (3-5 хв.)
- Отже, ви всі старанно працювали на уроці, а зараз ми проглянемо ваші роботи, проаналізуємо їх і зробимо підсумки уроку і все це в нашій рубриці «Наші таланти». (Слайд 29)
1.Аналіз та оцінювання практичних робіт
2.Виставка учнівських робіт
3.Закріплення нових знань
Підсумкова бесіда (метод «мікрофон»)
- З творчістю якої художниці ми сьогодні познайомились?
- В якому стилі вона працює?
- Чим характерний цей стиль?
- Яку композицію ми виконували?
- Які нетрадиційні техніки застосовували під час малювання?
- Чого цікавого дізналися на уроці?
4.Обговорення результатів уроку
Слово вчителя
- Дерево багато дає людині, і наше завдання : бути йому другом та доглядати за ним.
Природа рідна – наша втіха.
Тож хай вона не знає лиха!..
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Ми всі господарі природи,
Тож збережемо її вроду!
VІІ. Домашнє завдання
Зразки робіт