Конспект уроку образотворчого мистецтва у 2 класі "Наближається зима. Хроматичні та ахроматичні кольори"

Про матеріал
Мета навчальна: продовжувати закріплювати в учнів поняття основні та змішані, теплі та холодні кольори; ознайомити з хроматичними та ахроматичними кольорами; розвивальна: формувати в учнів уміння сприймати та аналізувати колір, змішувати фарби для отримання потрібного кольору; виховна: виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, художній смак; підтримувати в дітях бажання малювати.
Перегляд файлу
  1. КОНСПЕКТ УРОКУ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У 2 КЛАСІ  

Тема уроку. Наближається зима. Хроматичні та ахроматичні кольори.

Мета
навчальна: продовжувати закріплювати в учнів поняття основні та змішані, теплі та холодні кольори; ознайомити з хроматичними та ахроматичними кольорами;
розвивальна: формувати в учнів уміння сприймати та аналізувати колір, змішувати фарби для отримання потрібного кольору;
виховна: виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, художній смак; підтримувати в дітях бажання малювати.

 

Оснащення:
візуальний ряд: навчальна наочність, репродукції картин відомих художників, презентація до уроку;

літературний ряд: поезія Лесі Гук;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: акварельний папір, фарби — гуаш; пензлі № 4, 8; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

 

Тип уроку: комбінований урок з елементами інтегрування.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

 

Основні поняття

Відтінок — в образотворчому мистецтві незначна, малопримітна відмінність у кольорі.

Ахроматичні кольори — всі відтінки білого й чорного кольорів.

Хроматичні кольори — всі кольори спектра, крім білого та чорного.

Хроматичні кольори беруть свою назву від слова «хромое» — колір. Тобто такі, які забарвлені, кольорові — це всі кольори спектра та їх сполучення (сині, жовті, оранжеві, червоні, зелені, блакитні, коричневі та інші). Ахроматичні кольори — це кольори, які не мають забарвлення, тобто безколірні — білий, сірий, чорний та їх відтінки.

 

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

Створення емоційного настрою.

 

  • Доброго ранку.

Добрий день вам, любі друзі і дорослі і малі!

Сьогодні у нас незвичайний урок – сьогодні до нас завітали гості. Привітаймося до них.

 

  • Доброго ранку,

світлої днини!

Хай кожен день

для вас буде щасливим!

 

  • Сядьте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе.

(Діти посміхаються).

 

  • Ось бачите, в класі зразу стало світліше. Запам’ятайте, що ви відчули, коли посміхнулись один одному, і збережіть цей настрій до кінця уроку.
  • Запрошую вас приєднатися до нашої невеличкої подорожі у віртуальний музей образотворчого мистецтва. І щоб потрапити туди, вам потрібно подолати деякі перепони. 

  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Дидактична  гра «Розфарбуй палітру»

Мета: закріпити вміння розрізняти холодну і теплу гаму кольорів.

Матеріали: дві палітри на дошці, підписи «Теплі кольори» і «Холодні кольори», кольорові магніти, сині і жовті фішки.

  • Давайте пригадаємо:

• Які кольори ми вивчили на попередньому уроці? (Теплі і холодні)

• Які з них ми називаємо теплими? Чому?

• А які — холодними? Які відчуття викликають у вас холодні кольори? Про що нагадують?

Хід гри:

  •                   На дошці ви бачите дві палітри: теплих і холодних кольорів. А самі кольори розсипалися і змішалися. Допоможіть їм потрапити до своєї палітри. Зараз ми об`єднаємося у дві групи і розфарбуємо палітри. У групи об`єднаємося відповідно до вибраного навмання кольору: червоного або синього олівців.

2) Дидактична гра «Які кольори в картині?»

Мета: Удосконалювати вміння визначити колірну гаму картин.

Матеріали: на кожну дитину: конверт з різними фішками.

Хід гри:

  •                   Молодці діти, ви гарно справилися із завданням, тому нам відкривається перша зала картинної галереї «Кольорова». Уважно подивіться на картину примруженими очима і визначте її колір. Відповідь не вигукуйте, а піднесіть відповідного кольору фломастер.  Переможе той, хто правильно виконає завдання.
  • Молодці, усі справилися із завданням.

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.  

- А зараз – хвилинка медитації. Закрийте очі і прослухайте музичний твір. Спробуйте уявити якусь пору року.

Звучить музика «Пори року. Зима» італійського композитора А. Вівальді.

Запитання до учнів.

  • Які картини природи навіяв вам цей музичний твір?
  • Які почуття у вас викликає дана музика ?
  • Як ви гадаєте,  чому ми розпочали саме з цього музичного твору «Пори року. Зима»?

-  Сьогодні ми зазирнемо на кілька днів уперед. Чи цікаво вам дізнатися, що на нас чекає у грудні чи січні місяці? Тема нашого уроку «Наближається зима». Ми маємо вивчити, на які ще  дві групи поділяються кольори і написати «живу» картину. 

4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО  МАТЕРІАЛУ

- Пограємо у «Плутанину». Уважно послухайте мою розповідь і виправіть, коли щось не так. Прийшла осінь. Сонце на небі з кожним днем  піднімається все вище і вище. (Діти реагують)  Надворі сонячно і тепло. (Діти реагують) Розпускаються листочки на деревах і розквітають квіти. (Діти реагують) Із вирію прилетіли синички, ворони і горобці. (Діти реагують)

- Молодці, діти, ви добре знаєте ознаки осені.

Включаю музику Вівальді «Пори року. Зима.» (Дуже тихо)

- А що ж відбудеться, коли прийде справжня зима? (Передаю сніжинку учням, вони передають її з рук у руки, читаючи вірш Л. Гук)

1. Біле місто, білі сквери,

В білу казку білі двері

Відкриває біла зимонька-зима.

2. Все навколо білим стало,

вкрилось білим покривалом,

у природі інших кольорів нема.

3. Білий слід зима стелила,

Білим пухом ворожила –

Розгубили пір'я білі журавлі.

4. У саду дерева білі –

Білий сніг лежить на гіллі –

Височіють, наче білі кораблі.

5. І до річки біла стежка,

Ніби виткана мережка,

Простяглась по свіжозбіленій ріллі.

6. Біле поле, ліс і села –

Ой, прийшла зима весела!

Кучугури білі звела жартома.

7. І вже з кожної оселі

В білу казку білі двері

Відчиняє біла зимонька-зима.

 

  •                   Чи відчули ви дихання зими? А які кольори навколо? Сьогодна  Соломійка підготувала для нас несподіванку! Вона виготовила лепбук і хоче його презентувати. Прошу, Соломійко. (Розповідь дівчинки) Дякую.
  •                   Продовжуємо екскурсію віртуальним музеєм. Друга зала -  «Дві барви». Погляньте на картини ліворуч і на картини праворуч. У чому особливість ілюстрацій з лівої сторони? (Яскраві кольори).

Це – картини, написані у хроматичних кольорах, які беруть свою назву від слова «хромое» — колір. Тобто такі, які забарвлені, кольорові — це всі кольори веселки та їх сполучення (сині, жовті, оранжеві, червоні, зелені, блакитні, коричневі та інші). 

  •                     А які кольори переважають на картинах праворуч?

Дуже багато білого навкруги. Чи знаєте ви, до якої групи кольорів належить білий колір? Він належить до групи  ахроматичних кольорів.

А ось ахроматичні кольори — це кольори, які не мають забарвлення, тобто безколірні — білий, сірий, чорний та їх відтінки.

Ми з вами уже вивчили основні та похідні кольори, теплі та холодні. А сьогодні дізнаємося про хроматичні та ахроматичні.

Руханка  «Танці-зігріванці».

Навчальна вправа

- Поступово додаючи чорної фарби до білої, утворіть декілька відтінків цих ахроматичних кольорів і зафарбуйте віконечка у смужці.

 

5. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ

- а тепер виконаємо найважливіше завдання: відкриємо двері у третю залу віртуального музею – «Творчу». Але там нічого немає, жодної картини. Та ми створимо їх самі, адже це творча зала!

Зображення зимового пейзажу за допомогою ахроматичних кольорів (чорного, білого та їх відтінків) із вкрапленнями хроматичних кольорів (жовтого і синього).

Виконання роботи під керівництвом вчителя за методикою «Крок за кроком».

  1. крок. Отож, приступаємо до виконання нашої живописної роботи. Беремо ¼ аркуша акварельного паперу і горизонтально прикріплюємо його до мольберту. Знизу у нас прикріплений аркуш звичайного паперу А-4. Ще нам потрібні 2-3 пензлі різного розміру та гуаш.
  2. крок. Беремо широкий пензель, зволожуємо у воді, набираємо білу гуаш і грунтуємо швидко аркуш зліва направо, справа наліво, виходимо за межі – не боїмося.
  3. крок. Беремо інший тонший плоский пензель і обираємо улюблений колір. Опускаємо його в обрану фарбу і ставимо три плями на аркуші в довільних місцях. Витираємо пензлик паперовим рушничком і повторюємо дію ще тричі, щоразу обираючи інший колір. Кожен із них повинен вас радувати.
  4. крок. Витираємо і відкладаємо цей пензлик і знову беремо широкий. Змочуємо його трішки у водичку, потім  у білу гуаш і розтягуємо мазки на аркуші зліва направо – справа наліво на одному місці декілька разів, не зупиняючись. Обертаємо листок «догори ногами».
  5. крок. Тепер на палітрі утворимо найтемніший відтінок сірого, який ми змішували.
  6. крок. Беремо тонкий пензлик, вмочуємо його в найтемнішу фарбу, малюємо струмочок, який розтікається маленькими потічками.
  7. крок. Знову перевертаємо аркуш у початкове положення та беремо найтонший пензлик. Вмочуємо його у білу фарбу і робимо одну дужечку, одне півколо. Трішки вище робимо ще одне півколо. З'єднюємо цих дві дужки короткими лініями.
  • На що це схоже? Так, на дерево і місточок.
  1. крок. Працюємо широким щетинистим пензлем. Набираємо  на пензель  фарбу білого кольору і трохи вибиваємо його до палітри до пухнастого стану. І тепер так само відбиваємо по краю нашого малюнка. Витираємо пензель, набираємо блакитного кольору, відіб'ємо його спочатку до палітри, а потім  по білому.
  2. крок. Те ж саме з білим і голубим кольорами робимо на зображенні дерева.

-   Яку бачите пору року? Так, вірно, це зима.

-   Чи світить зимою сонечко? Так. Тож намалюємо і його.

  1. крок. Візьмемо на пальчик трішки жовтого кольору і робимо кружечок. Але оскільки зимою сонечко не таке яскраве, як влітку, то затонуємо його білою фарбою.
  2. крок. І ще трішечки жовтого на дереві і на землі.
  3. крок. Останній штрих: пальчиком чи тонким пензлем поставимо білі цятки. Це – сніг.
  • Наша робота завершена. Сподобався вам такий спосіб малювання фарбами? Поділіться враженнями від своїх робіт. Дайте назву своїм картинам і розмістіть у «Творчу» залу нашого музею. (Діти по-черзі підходять до мистецького осередка, називають картину і чіпляють на стіну).
  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

♦ Про що нове ви дізнались сьогодні на уроці?

♦ Які кольори є хроматичними?

♦ Які кольори ми називаємо ахроматичними? Чому?

♦ Які кольори — хроматичні чи ахроматичні — переважають у зимовому пейзажі? А в літньому?

 

Дидактична гра «Створи веселку»

Мета: закріпити вивчені групи кольорів і утворити хроматичну та ахроматичну веселки.

Хід гри:

Діти по-черзі виходять до дошки, вибирають один із кольорів, описують його (теплий – холодний, хроматичний – ахроматичний) і створюють веселки хроматичної та ахроматичної гам.

 

7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, вручення браслетиків похвали).

2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: вивчити один із віршів про кольори веселки.

 

docx
Додано
10 жовтня 2022
Переглядів
2218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку