Тема уроку. Наближається зима. Хроматичні та ахроматичні кольори.
Мета
навчальна: продовжувати закріплювати в учнів поняття основні та змішані, теплі та холодні кольори; ознайомити з хроматичними та ахроматичними кольорами;
розвивальна: формувати в учнів уміння сприймати та аналізувати колір, змішувати фарби для отримання потрібного кольору;
виховна: виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, художній смак; підтримувати в дітях бажання малювати.
Оснащення:
візуальний ряд: навчальна наочність, репродукції картин відомих художників, презентація до уроку;
літературний ряд: поезія Лесі Гук;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: акварельний папір, фарби — гуаш; пензлі № 4, 8; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.
Тип уроку: комбінований урок з елементами інтегрування.
Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.
Основні поняття
Відтінок — в образотворчому мистецтві незначна, малопримітна відмінність у кольорі.
Ахроматичні кольори — всі відтінки білого й чорного кольорів.
Хроматичні кольори — всі кольори спектра, крім білого та чорного.
Хроматичні кольори беруть свою назву від слова «хромое» — колір. Тобто такі, які забарвлені, кольорові — це всі кольори спектра та їх сполучення (сині, жовті, оранжеві, червоні, зелені, блакитні, коричневі та інші). Ахроматичні кольори — це кольори, які не мають забарвлення, тобто безколірні — білий, сірий, чорний та їх відтінки.
Хід уроку
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
Створення емоційного настрою.
Добрий день вам, любі друзі і дорослі і малі!
Сьогодні у нас незвичайний урок – сьогодні до нас завітали гості. Привітаймося до них.
світлої днини!
Хай кожен день
для вас буде щасливим!
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе.
(Діти посміхаються).
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Мета: закріпити вміння розрізняти холодну і теплу гаму кольорів.
Матеріали: дві палітри на дошці, підписи «Теплі кольори» і «Холодні кольори», кольорові магніти, сині і жовті фішки.
• Які кольори ми вивчили на попередньому уроці? (Теплі і холодні)
• Які з них ми називаємо теплими? Чому?
• А які — холодними? Які відчуття викликають у вас холодні кольори? Про що нагадують?
Хід гри:
2) Дидактична гра «Які кольори в картині?»
Мета: Удосконалювати вміння визначити колірну гаму картин.
Матеріали: на кожну дитину: конверт з різними фішками.
Хід гри:
- А зараз – хвилинка медитації. Закрийте очі і прослухайте музичний твір. Спробуйте уявити якусь пору року.
Звучить музика «Пори року. Зима» італійського композитора А. Вівальді.
Запитання до учнів.
- Сьогодні ми зазирнемо на кілька днів уперед. Чи цікаво вам дізнатися, що на нас чекає у грудні чи січні місяці? Тема нашого уроку «Наближається зима». Ми маємо вивчити, на які ще дві групи поділяються кольори і написати «живу» картину.
4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Пограємо у «Плутанину». Уважно послухайте мою розповідь і виправіть, коли щось не так. Прийшла осінь. Сонце на небі з кожним днем піднімається все вище і вище. (Діти реагують) Надворі сонячно і тепло. (Діти реагують) Розпускаються листочки на деревах і розквітають квіти. (Діти реагують) Із вирію прилетіли синички, ворони і горобці. (Діти реагують)
- Молодці, діти, ви добре знаєте ознаки осені.
Включаю музику Вівальді «Пори року. Зима.» (Дуже тихо)
- А що ж відбудеться, коли прийде справжня зима? (Передаю сніжинку учням, вони передають її з рук у руки, читаючи вірш Л. Гук)
1. Біле місто, білі сквери,
В білу казку білі двері
Відкриває біла зимонька-зима.
2. Все навколо білим стало,
вкрилось білим покривалом,
у природі інших кольорів нема.
3. Білий слід зима стелила,
Білим пухом ворожила –
Розгубили пір'я білі журавлі.
4. У саду дерева білі –
Білий сніг лежить на гіллі –
Височіють, наче білі кораблі.
5. І до річки біла стежка,
Ніби виткана мережка,
Простяглась по свіжозбіленій ріллі.
6. Біле поле, ліс і села –
Ой, прийшла зима весела!
Кучугури білі звела жартома.
7. І вже з кожної оселі
В білу казку білі двері
Відчиняє біла зимонька-зима.
Це – картини, написані у хроматичних кольорах, які беруть свою назву від слова «хромое» — колір. Тобто такі, які забарвлені, кольорові — це всі кольори веселки та їх сполучення (сині, жовті, оранжеві, червоні, зелені, блакитні, коричневі та інші).
Дуже багато білого навкруги. Чи знаєте ви, до якої групи кольорів належить білий колір? Він належить до групи ахроматичних кольорів.
А ось ахроматичні кольори — це кольори, які не мають забарвлення, тобто безколірні — білий, сірий, чорний та їх відтінки.
Ми з вами уже вивчили основні та похідні кольори, теплі та холодні. А сьогодні дізнаємося про хроматичні та ахроматичні.
Руханка «Танці-зігріванці».
Навчальна вправа
- Поступово додаючи чорної фарби до білої, утворіть декілька відтінків цих ахроматичних кольорів і зафарбуйте віконечка у смужці.
5. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
- а тепер виконаємо найважливіше завдання: відкриємо двері у третю залу віртуального музею – «Творчу». Але там нічого немає, жодної картини. Та ми створимо їх самі, адже це творча зала!
Зображення зимового пейзажу за допомогою ахроматичних кольорів (чорного, білого та їх відтінків) із вкрапленнями хроматичних кольорів (жовтого і синього).
Виконання роботи під керівництвом вчителя за методикою «Крок за кроком».
- Яку бачите пору року? Так, вірно, це зима.
- Чи світить зимою сонечко? Так. Тож намалюємо і його.
♦ Про що нове ви дізнались сьогодні на уроці?
♦ Які кольори є хроматичними?
♦ Які кольори ми називаємо ахроматичними? Чому?
♦ Які кольори — хроматичні чи ахроматичні — переважають у зимовому пейзажі? А в літньому?
Дидактична гра «Створи веселку»
Мета: закріпити вивчені групи кольорів і утворити хроматичну та ахроматичну веселки.
Хід гри:
Діти по-черзі виходять до дошки, вибирають один із кольорів, описують його (теплий – холодний, хроматичний – ахроматичний) і створюють веселки хроматичної та ахроматичної гам.
7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, вручення браслетиків похвали).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: вивчити один із віршів про кольори веселки.