Предмет: літературне читання
Клас: 4
Дата проведення:
Тема: Символи України. Диво-вишиванка. Оксана Караванська
« Вишиванка».
Мета: Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися – вміти організовувати своє робоче місце, розраховувати час на виконання роботи;
здоров’язбережувальна - мати поняття про поведінку на уроці,удосконалювати психічну та духовну складові здоров’я чергування пози з урахуванням видів діяльності;
соціальна – вміти виконувати соціальні доручення, співпрацювати в групі та парі;
ІКТ – вміти переробляти інформацію, виділяти необхідне;
Розвивати загальні мовленнєві та пізнавальні здібності;
Формування предметних компетентностей:
ознайомити учнів з народно-поетичними символами України, символами-оберегами; розвивати інтерес до традицій нашого народу; сприяти формуванню національної свідомості учнів; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: малюнки національного одягу південного регіону, карта вишивки України, Презентація, Хрестоматія для 3-4 класів, завдання на листках.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку (Слайд 1)
Нумо, діти, підведіться!
Один одному всміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів(Слайд 2-3) 3 хв
1.Робота над скоромовкою
Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
2. Розчитування чистомовки та обговорення про що в ній йдеться.
Ють-ють-ють- Квiти розцвiтають
Ах-ах-ах- Ось на рукавах,
Ого- ого-ого- З вирiю далекого
Ах-ах-ах - Повернувся птах –
Ки- ки- ки- Дивнi вiзерунки
Ві- ві- ві- Сяють, мов живi –
Ала- ала- ала- Мама вишивала
Ні- ні- ні- Оберiг менi!
(Слайд 4)
Учитель: Ми часто кажемо: сильний, як ведмідь; хитрий, як лис; стрункий, як тополя. Тут ведмідь виступає символом сили, лис — хитрості, тополя — стрункості.
Що ж таке символ? Якщо ми відкриємо тлумачний словник, то прочитаємо: «Символ – це знак, умовне позначення якогось предмета, явища». Свої символи є у кожної країни.
-Які символи України ви знаєте? (Відповіді дітей).
Молодці, ви дуже добре знаєте державні символи України: прапор, герб, гімн. Про них ми вже говорили на уроці «Я у світі»
-Згадайте,, яка річка є народним символом України? (Дніпро)
Так, саме Дніпро-Славутич оспіваний у численних піснях, думах, легендах. Дніпро — національна гордість, слава України. Проте в Україні є ще дуже багато різних природних об'єктів-символів, відомих і шанованих усім українським народом. Наприклад, Говерла — гора, що височіє у Карпатах, а знають її по всій Україні, острів Хортиця — дорогий серцю кожного українця символ історії козацтва.
(Слайд 5)
2.-Давайте розгадаємо кросворд – символів України (на листочках перед дітьми) (Слайд … питання та картинки-відповіді) 3хв
До своїх природних символів люди ставляться з особливим почуттям. Про них складають вірші і легенди, їх оспівують у піснях. Тому природні символи ще називають народно - поетичними символами України.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку (Слайд 6)
На сьогоднішньому уроці ви розширите свої знання про символи - обереги. А також прочитаєте розповідь української письменниці Оксани Караванської «Вишиванка».
ІV. Основна частина уроку (Слайди 7 ) 1 хв.
Вишиванка — сорочка, що символізує наш незламний український народ. Це гарно оздоблений символ, який обожнюють справжні патріоти своєї землі!
Вишиванки завжди були нашим національним символом, нашою гордістю та автентичною ознакою. Однак, сьогодні навіть голлівудські зірки хочуть відчути себе частинкою України. Серед найновіших модних тенденцій – жовто-сині кольори, віночки і, звичайно, справжні українські вишиванки!
Актори та музиканти з’являються у вишитих сорочках на вулицях, дизайнери використовують українські орнаменти у своїх колекціях. І все це не даремно, повірте! Адже вишита українська сорочка – це не просто одяг, це справжній оберіг.
(Слайди 9-10 ) 3 хв
Повідомлення вчителя
Оксана Караванська - одна з найкреативніших дизайнерів України, її шоу завжди яскраві та феєричні, колекції гостро модні, обов’язково українські та абсолютно непередбачувані.
У 1996 році на конкурсі Alta-Moda колекцію Оксани Караванської відзначив П’єр Карден. З того часу Оксана Караванська – член Експертного комітету Української Ради Моди – брала участь у великій кількості модних подій як в Україні, так і за її межами.
(СЛАЙД 11 фрагмент відео під час розповіді
Участь в Ukrainian Fashion Week, безпрецедентний для України благодійний тур з показами колекції найбільшими містами США та Канади, покази у Мілані, Парижі, Нью-Йорку, створення колекції Haute Couture спеціально для закриття Міжнародного пісенного фестивалю Eurovision 2005, реєстрація другої лінії OK’ by oksanakaravanska, OK’ for men та O’KIDS, створення перших українських дизайнерських парфумів, створення унікальної лінії Vyshyvanka Couture, успішний вихід на ринок США – усе це складає біографію дизайнера. (слайд 12)
Анотація
Як доречно вбратися на дискотеку, весілля, до школи, з чим носити вишиванку і як використовувати правильно аксесуари? Як додати шарму своєму образу і водночас почуватися невимушено? Чи мусять кольори торбинки та взуття бути ідентичними? Чи варто зловживати косметикою, якщо ти – дівчинка-підліток? На ці та інші дівочі запитання відомий модельєр Оксана Караванська дає відповіді у своїй «Стильній книжці для панянок». А водночас розповідає про цікавинки з історії моди та кумедні епізоди власного дитинства. Книжку проілюструвала Анастасія Стефурак. Координатор проекту - Галина Гузьо.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Якщо у тебе….,то роби так….» (Слайд 13 ) 1хв.
V Спримання та усвідомлення нового матеріалу ()
(Слайд 15 ) 5 хв.
(Слайд16 )
Первинне сприймання тексту .Гра «Так чи ні»
Дніпропетровська область (Слайд 16)
Манжети рукавів сорочок та виріз горловини вишивали кольоровими нитками та чорним плисом. У чоловічій вишитій сорочці домінували червоний та чорний кольори.
Пацьорки – намисто, намистини.
Крайка – жіночий пояс із кольорової пряжі.
Мережка- ажурний візерунок на місці висмикнутих ниток.
Принт – зображення, надруковане на тканині.
Вправи «Кицька», « Конячка», « Цукерка» .
- Продовжимо роботу над текстом. Послухайте мої питання, а відповіді на них шукайте у тексті.
а) Про яку родинну історію йдеться в тексті ?
б) Для чого важливо знати, хто вишивав сорочку ?
в) Для чого жінки вигадували нові узори?
г) Від чого залежать особливості техніки вишивання ?
-- Робота з карточками «Підпиши звідки вишиванка» (слайд 18)
д) Які вишивки є найколоритнішими ?
--Читання «ланцюжком»
е) Чому чорно – червона вишивка набула популярності ?
V. Підсумок уроку (- відео з піснею Яремчуків про вишиванку )
5 хв
- Слайд 19 Станьте модельєрами гра «Одягни ляльку». Представлення групами своєї моделі.
Слайд 20
VІ. Домашнє завдання. 1 хв.(СЛАЙД 21 ) 7 балів- прочитати текст «Вишиванка»;
10 балів - прочитати текст «Вишиванка» і намалювати народно-поетичні символи (на вибір);
12 балів- прочитати текст «Вишиванка» і підібрати загадки, прислів’я, легенди про вишиванку..