15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Конспект уроку основ здоров я для 3 класу на тему "На льоду. Правила безпечної поведінки взимку".

Про матеріал

Даний матеріал розроблено на аналізі сюжетних ситуацій, які сталися з кошенятком Фунтиком і цуценятком Фантиком. Різноманітні види роботи на уроці дадуть змогу дітям у цікавій формі засвоїти правила безпечної поведінки взимку, прогнозувати, які небезпеки можуть чатувати через необережніть або необдуманість власних вчинків.

Перегляд файлу

1

 

Предмет. Основи здоров’я.

Тема. На льоду. Правила безпечної поведінки взимку.

Мета: Продовжувати вчити дітей берегти власне життя і здоров'я. Розширити уявлення про небезпеку, що очікує на льоду, з настанням зими взагалі. Розглянути і вивчити послідов­ність дій, необхідних за умов, якщо сталася біда. Сприяти розвитку логічного мислення, толерантного ставлення до людей, які потрапили в біду, дієвого бажання допомагати оточуючим. Виховувати розу­міння необхідності дотримуватись правил безпеки взимку.

Обладнання: Малюнки і таблиці із зображенням безпечних і небезпечних ситуацій на льоду, предметні малюнки, пазли, мікрофон, мультимедійна дошка.

ХІД УРОКУ

I. Організація початку уроку.

Пряля

Сидить пряля та й пряде — сніг іде-іде-іде — нитка рветься де-не-де, а вона пряде й пряде.

Вже напряла хуртовин на шапки для верховин, на сувої полотна, на завіску для вікна,

на хустину й укривало — мало-мало-мало-мало. Сніг іде-іде-іде —  а вона пряде й пряде... Ліна Костенко

 II. Актуалізація опорних знань.

  •        Про яку пору року йдеться у вірші Ліни Костенко? Які зміни в неживій природі відбулися з приходом зими? (Сонце світить, але не гріє; діти й дорослі стали тепліше одягатися; випав сніг.)Які з цих ознак можуть загрожувати людині небезпекою? (Низька тем­пература, гололід і ожеледиця, лід на водоймах).

III. Оголошення теми уроку.

— Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, яку саме небезпеку таїть у собі лід при сильних морозах та у період потепління. Ознайомимось із правилами поведінки в ситуації, коли людина провалилася під лід, та допомоги у разі переохоло­дження або обмороження.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Відгадування загадок, підготованих дітьми.

Ходять тільки по льоду. По стежині, по дорозі Бігти я у них не в змозі,

По снігу не йдуть, як слід: До вподоби — тільки лід. (Ковзани)

У снігову веселу пору Ми добрі друзі дітвори.

Вивозять діти нас на гору, А ми їх веземо з гори. (Санчата.)

Ми — спортсмени, нас обох Бачиш ти завжди удвох.

Ми по снігу швидко линем, Ще й стрибаємо з трампліну. (Лижі)

2. Розповідь учителя.

— Взимку, як тільки блисне сонечко, ми поспішаємо відпочити зі своїми друзями на ковзанах, санчатах, лижах. Доволі часто йдемо за місто, де бага­то снігу, стрімкі гірки, річка, закута в лід, та немає машин. Але відсутність транспорту не гарантує безпечного відпочинку. Небезпека чатує поруч. Це крижана вода, в яку можна потрапити, розважаючись на льоду.

Особливо небезпечний лід на водоймах пізно восени або ранньою вес­ною, на початку або в кінці зими та під час зимових відлиг. Ніколи не виходьте на лід річок, ставків, озер у цей час.

Безпечною для життя людини є та крига, товщина якої не менше 10 см. На ковзанах можна кататися тільки на перевірених місцях, не виїжджати за площу катка.

На лижах і санчатах не можна з'їжджати з крутих берегів на лід водойми. Біля берега крига може нещільно з'єднуватися з землею, під нею можуть бути тріщини й повітря.

Якщо ж вам необхідно пройти по льоду, пам'ятайте, що кращий захисток від небезпеки — наперед її передбачити і обійти. Отже, лід особливо небезпечний і ламкий:

біля стоку води, наприклад, з труби ферми чи заводу;

біля кущів, очерету; там, де водорості вмерзли в лід; 

там, де великі кучугури — під снігом крига завжди тонша;

там, де б'ють джерела або впадає струмок, загалом там, де вода більше рухається;

там, де багато старих рибальських ополонок.

Перш ніж спуститися на лід водойми, намітьте правильний шлях через кригу. Найкраще — йти по чужих свіжих слідах, — дорога вже перевірена. Якщо ще нікого не було, міцність льоду треба перевірити довгою пали­цею, стукаючи нею по місцю, де хочете йти. Якщо при ударі з'являється вода — лід непевний і треба негайно йти назад. До речі, перші кроки роби­ти ковзаючими, спиною назад.

Якщо лід переходити на лижах, кріплення треба відстібнути, а палиці тримати вільно, спустивши петлі з кисті рук. Рюкзак необхідно перевісити на одне плече, щоб у разі небезпеки швидко його скинути. Якщо йдете групою, то йти треба не поруч, а один за одним на відстані п'яти метрів від сусіда.

3. Бесіда – гра з елементами деструктивного аналізу ситуацій.

А) «Обережно! Ополонка!».

- Але зимові розваги приваблюють не тільки людей, а й все живе на Землі, а особливо дитячого віку. Так і двоє нерозлучних кошенят, з якими ми вже знайомі, - безтурботний Фантик і розсудливий Фунтик – вирішили насолодитися розвагами. Які нам дарує зима.

 

Ополонка

Ох, і гарно ж на вулиці: сонячно, морозно! Сніг виблискує, а лід, немов самоцвіти, виграє! Кошенята схопили ковзани та й гайнули на річку: лід уже міцний — саме час кататися. Фунтик літає на ковзанах так, що аж дух спирає, а Фантик шайбу ганяє. Аж раптом:

 Рятуйте! Допоможіть!

Та це ж наше знайоме цуценя Дружок в ополонку провалилося й на допомогу кличе. Друзі чимдуж кинулися до Дружка.

Стривай, — зупинив товариша Фунтик, — не підходь близько до ополонки, там лід дуже тонкий, ти теж можеш провалитися.

Що ж робити? — розгубився Фантик. — Адже доки ми будемо думати, як Дружкові допомогти, він потоне!

Тоді Фунтик розмотав свій довгий шарф і кинув один кінець цуценягі, а сам ліг подалі від ополонки й наказав Фантикові міцно тримати його за лапи, щоб Дружок не потяг за собою.

 Ура! Витягли! ( КАРТКА:  Допомога потопаючому в ополонці.)

Продовж розповідь далі. Як ти вважаєш, що ще повинні були зробити кошенята, щоб оста­точно допомогти Дружкові? Що ще може бути в нагоді за такої ситуації?

Б) Вивчення правил само порятунку та рятунку друга, який провалився під лід 

Та от сталося найгірше — хтось провалився під лід. Не плачте, не лякай­теся, зосередьтеся, адже знання безпеки ви мали вивчити на відмінно. Роз­глянемо їх і запам'ятаємо назавжди. Ви провалилися під лід:

не гарячкуйте, зберіть сили і волю та вибирайтеся в ту сторону, з якої прийшли;

на лід наповзайте, широко розкиньте руки, старайтеся не обламувати край ополонки;

якщо є палка, дошка, лижі тощо, спирайтеся на них;

якщо поруч є люди, кличте на допомогу, але не марнуйте часу, старай­теся вибратися самі;

спочатку крига може обламуватися, але не здавайтеся, наповзайте на край знову і знову. Важливо ні разу не зануритися з головою.

Як тільки виберетеся на лід, від ополонки відкотіться, а не вставайте, і одразу повзіть своїми слідами до берега. На березі вставайте і біжіть до найближчого житла, до людей. Поки ви не в теплі, не можна зупинятися і відпочивати. Щоб не захворіти, треба переодягнутися в щось сухе і зігрі­тися.

Під лід провалився друг

Найперше в небезпечній ситуації — не зробити її ще більш небезпечною. Це означає, що допомагаючи іншому, дбайте і про свою безпеку. Бо через певний час треба буде рятувати вже двох.

Отже:

  •      подивіться довкола, чи є дорослі, яких можна покликати на допомогу;
  •      якщо немає, попередьте того, хто у воді, що йдете на допомогу самі;
  •      бігти до ополонки не можна, треба тільки повзти;
  •      якщо поруч є дошка, лижі, палки, мотузки, санки, беріть їх із собою, щоб простягнути потерпілому;
  •      не підповзайте близько до ополонки — лід може проломитися (найбез­печніша відстань до потерпілого 3-4 метри);
  •      як тільки людина вхопить дошку, зв'язані шарфи і ремені, тягніть її до берега, по-пластунськи задкуючи назад.

Діяти треба рішуче і швидко. Людина в крижаній воді дуже мерзне, втра­чає здатність рухатися, а мокрий одяг тягне її вниз, під воду.

В) «Обережно! Переохолодження!Обмороження!» ( методом гіпотетичного припущення)

Витягаючи Дружка з ополонки, Фантик трохи підмок і сам.

Приморожені вушка

- Фантику! А що в тебе з вухами? — здивовано витріщився на друга Фунтик.

- А що з ними? — поцікавилося кошеня. — Вушка як вушка, не болять, і взагалі я їх не відчуваю.

- Як це не відчуваєш? — схвильовано спитав Фунтик. — Нумо, швидше додому!

- Дурниця! — відмахнувся від товариша Фантик. — Зараз снігом розітру - і порядок!

- У жодному разі! — стривожився друг. — Ходімо швидше додому, будемо чай пити та вушка відігрівати. ( КАРТКА: Сидить кошеня, тримає лапки в тазочку з водою.)

Розкажи, що потрібно робити, якщо ти приморозив вушка, носик, щоки або руки чи ноги? (Легенько розтерти м'якою тканиною, при­класти примочки з теплою водою, ноги-руки занурити в теплу не в гарячу воду; випити гарячого чаю й зігрітися).Чому не можна розтирати обморожене місце снігом або шорсткою рукавицею?Які ознаки обмороження тобі відомі?

У випадках переохолодження, потерпілого треба переодягнути в сухий одяг, зігріти. Кисті рук, ступні ніг, ніс, вуха можна обережно розтерти вов­няною шматинкою (рукавичкою, шарфом). Не рекомендується користува­тися для розтирання снігом. Маленькі крижинки, що містить сніг, можуть поранити обморожену шкіру і збільшиться вірогідність попадання інфекції через ранки в організм людини. Необхідно дати тепле пиття (чай, каву, гарячий бульйон).

Г) Ознайомлення з поняттям обмороження (підготовані учні). Група «Дослідники».

Обмороження — це пошкодження тканин організму людини, викликане довгим впливом низьких температур (нижче 0° С). Розрізняють чотири сту­пені обмороження.

Перший ступінь: ушкоджується тільки поверхневий шар шкіри (епідер­міс), яка проявляється побілінням шкіри, що в подальшому змінюється набряком, частковим зниженням чуттєвості.

Надаючи першу допомогу потерпілому, необхідно простежити, щоб від­новлення життєдіяльності обморожених тканин проходило повільно, по­ступово.

На місці пригоди обморожені ділянки тіла ізолюють від впливу подаль­шого охолодження, хворого транспортують у тепле приміщення. В теплому приміщенні обморожені ділянки ізолюють від впливу тепла. На пошкодже­ні органи накладають теплоізолюючі пов'язки. Рекомендують у великій кількості гарячий міцний солодкий чай.

Загальне переохолодження — замерзання. Замерзання дитячого організ­му може статися при температурі повітря не тільки нижче 0° С, але й вище цього рівня.

У початковій стадії замерзання спостерігаються блідість шкіри (на дотик вона холодна), сині губи, ознаки "гусячої шкіри", озноб, часте сечоспус­кання. Температура з часом у прямій кишці знижується від 35 до 30° С, а в наступних стадіях — до 25° С і нижче.

Надаючи першу допомогу, хворого захищають від впливу холоду, реко­мендують теплі напої (чай, кава, гарячий бульйон). Потерпілого поміщають у теплу ванну (до 37°С) з подальшим обігрівом грілками, нагрітими прости­нями, ковдрами.

Г) «Вибір місця катання на санчатах»

Добре зігрівшись, кошенята вирішили піти надвір і покататися на санчатах.

Санки-санчата

У дворі весело й гамірно: діти спускаються з гірки — хто на саноч­ках, хто на лижах.

- Чого ти стоїш? — смикнув за рукав товариша Фунтик.

- Мені тут не подобається: малечі багато, усі галасують, одне одному заважають! Ходімо краще на високу гірку біля дороги.

- Але ж там машини, — невпевнено заперечив Фунтик.

- Ну то й що, як машини! Їх там одна за годину проїздить, зате гірка така швидка!

- Ух ти, як класно! — розрум'янився від захвату Фунтик.

- А що я говорив? — запишався друг. — А ти боявся!

- Я? Я боюся? Та що ти таке кажеш! — засперечався Фунтик. — Ой-ой, машина!.. (КАРТКА:  Перекинуті санки, поруч кошенята, на дорозі машина.)

Допоможи кошенятам: розкажи, що їм треба було зробити, аби не виїхати на дорогу (перекинути санчата). Якої помилки припустилися кошенята?

 

Не вийшло досхочу накататися на санчатах, тому кошенята вирішили покататися просто так., адже надворі була ожеледиця. 

Д) «Обережно!Ожеледиця».

Ожеледиця

Сьогодні надворі ожеледиця. Двірник пройшов по всіх доріжках і посипав їх піском.

- Ні! Ну, це ж нецікаво! — вигукнув Фантик і заходився розчищати крижані доріжки від піску.

От уже ці дорослі! Таке вигадали — піском усе посипати! Тепер і покататися ніде...

Ну й класно ж на крижаній доріжці! Так цікаво за перехожими спостерігати: ось дядечко послизнувся й гепнувся прямо на спину — навіть папери з портфеля повилітали. А ось і тітонька впала: на сніг викотилися яскраві мандарини з її сумки, а вона ледве піднялася — на льоду ноги так і роз'їжджаються. Фантик так сміявся, що в нього навіть живіт розболівся. А потім він розігнався й... (КАРТКА: Катання на крижаних доріжках.)

Закінчи цю розповідь. Як ти міркуєш, чи правильно зробив Фантик, розчистивши крижані доріжки від піску? Яку справу зробило кошеня корисну чи ні? Спробуй пояснити прислів'я: «Добре сміється той, хто сміється останнім».

Є) «Бережись:бурульки!».

Після обіду погода помінялася. Почалася відлига. Але хіба ж кошенята всидять вдома? Вони знову вибігли на вулицю гратися. Сонечко світило так яскраво і так ласкаво пригрівало, що йти додому зовсім не хотілося. Раптом…

Бурульки

Бабах! — розлетілася на дрібнесенькі шматочки бурулька якраз біля Фантикових лап.

Бідолашне кошеня аж підстрибнуло від несподіванки:

- Чого це вона? — з острахом задер голову Фантик і глянув на дах.

- А нічого! — пробурмотів Фунтик. — Скільки разів нам казали, що під час відлиги не можна близько до будинку підходити — бурульки від даху відриваються й на землю летять. А ти, Фантику, завжди норовиш яку-небудь пригоду знайти.

- А що я? Я нічого! — виправдовувалося кошеня. — Ходімо звідси. Давай сьогодні татка попросимо, щоб він ці бурульки позбивав. (КАРТКА:  Бурулька над головами в кошенят.)

Чому падають бурульки? Як ти вважаєш, невже ці тоненькі й крихкі льодинки, падаючи, можуть сильно вдарити? Як захиститися від таких неприємностей?

4. Робота з підручником.

  1. Ознайомлення з частиною тексту про зимові розваги. Аналіз малюнка.
  2.  Опрацювання частини тексту про небезпеку, що несе лід узимку на водоймі.

            - Прочитайте і дайте відповідь: - Яку небезпеку, несе лід узимку на водоймі? 

  1. Читання і поділ на частини тексту про правила рятування з ополонки.

           - Які правила рятування з ополонки ви запам ятали?

  1. Вивчення правил поводження на зимових водоймах.

          Гра «Мікрофон». - Розкажіть, правила поводження на зимових водоймах.

Фізкультхвилинка.

Лапки в боки, вгору вушка — Скачуть білочки-подружки. Раз, два, три, чотири, п'ять! По гілках вони летять. Кожен ранок на галяві Спритно роблять різні вправи... Раз, два, три, чотири, п'ять! Люблять білочки стрибать.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в зошиті.

Завдання 1. Позначте, які правила порушили діти.

Завдання 2. Колективна робота.

Завдання 3. Самостійна робота з подальшим обгрунтуванням свого вибору.

Завдання 4. Прочитайте і поясніть зміст приказок.

Завдання 5. Самостійна робота. Перевірка в парах.

2. Час фантазування.

— Чи пам'ятаєте казку "За щучим велінням"? Підкажіть головному герою, як йому перейти на другий берег по замер­злій річці і не потрапити до щуки "в гості" під лід.

(Згадування особливо небезпечних місць на замерзлій водоймі).

3. Розгляд та аналіз проблемних ситуацій ( у групах).

1. Скласти з пазлів цілісне зображення, проаналізувати його зміст й  знайти шляхи виходу з небезпечної ситуації.

2. 1) Уявіть, що ви з однокласниками йдете по замерзлій річці на лижах. Коли проходите недалеко від заростей очерету, хтось з дітей пропонує на­ламати його на згадку для зимового букета. Які ваші дії? Чому ви будете відмовляти друзів від цієї пропозиції?

2) Уявіть, що переходите замерзлий ставок. Раптом крига під ногами почала загрозливо тріщати. — Як будете діяти?

3) Нарешті ви вибралися з ополонки. Сил немає. Єдина мрія — лягти і відпочити. Коли здійсните мрію? Чому тільки у приміщенні?

4) Ви з друзями переходите замерзлу річку. Крига ще ламка, і той, хто йшов попереду, опинився у воді. Як будете рятувати друга? Чи знадобляться вам шарфи і пояси?

VI. Підсумок уроку.

  • Де найкраще відпочивати і гратися взимку? Яку небезпеку приховує замерзла водойма? Повторіть за порядком дії, які треба виконувати, вибираючись з опо­лонки.

 

Вже зима до нас прийшла, Нам розваги принесла:

Ковзани, лижі, санчата – Все нам, хлопчикам й дівчатам.

Розважайся й розважай, Але пильність не втрачай!

Може лихо статись враз, Обережним будь весь час!

Якщо катаючись, як слід, Провалився ти під лід,

Краще ти не панікуй, А мерщій кричи й плазуй!

Ні на мить не зупиняйся, А скоріше вибирайся!!!

По льоду повзи, повзи, Щоб не сталося біди!

А як виповзеш на лід, Не біжи, повзи, як слід.

Ти подалі відповзай, До берега поспішай!

І біжи скоріш додому, Не зважаючи на втому.

Мокрий одяг поскидай У теплі й гарячий чай!

Якщо раптом у воді, опинився друг твій. Ти

До нього не біжи, А лягай на лід й повзи!

Кинь мотузку, шарф чи палку Й лежачи  його тягни!

Відповзай й тягни, тягни, Так врятуєш друга ти!

Для катання на санчатах Вдале місце обирай:

Без доріг і без машин: Краще місце із стежин!

А якщо несуть санчата, На дорогу до машин,

На бік швидше падай ти, Щоб не сталося біди!

Коли відлига настає, Тоді бурулька капає.

Біля стріх ти не ходи, Уникай весь час біди!

Правила запам ятай І весь час виконуй!

Лихо й біду уникай Й не бажай нікому!

 

doc
До підручника
Основи здоров’я 3 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В.С., Страшко С. В.)
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
3419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку