Конспект уроку основ здоровя 5 класу "Профілактика порушень постави і гостроти зору"

Про матеріал
розглянути основні заходи з профілактики порушень постави та зниження гостроти зору, звернути увагу учнів на порушення постави ігостроти зору;визначити чинники, що можуть спричинити означені порушення, дати рекомендації; навчити ефективних вправ іприйомів, які знижують ризик «шкільних хвороб»; Розвиваюча:розвивати вміння виконувати вправи для формування правильної поставитабажання ірозуміння необхідностіправильної постави; Виховна:виховувати розуміння важливості збереження правильної постави як запоруки міцного здоров’я, дбайливе ставлення до збереження зору, бережливе ставлення до власного організму та здоров’я.
Перегляд файлу

Тема: Профілактика порушень постави і гостроти  зору

Мета:

Освітня: розглянути основні заходи з профілактики порушень постави та зниження гостроти зору, звернути увагу учнів на порушення постави і гостроти зору; визначити чинники, що можуть спричинити означені порушення,
дати рекомендації; навчити ефективних
вправ і прийомів, які знижують ризик «шкільних хвороб»;
 

    Розвиваюча: розвивати вміння виконувати вправи для формування правильної постави та бажання і розуміння необ-
хідності правильної постави;

   Виховна: виховувати розуміння важливості збереження правильної постави як запоруки міцного здоров’я, дбайливе ставлення до збереження зору, бережливе ставлення до власного організму та здоров’я.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит, презентація

Тип уроку: комбінований

    Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:

  • демонструвати правильну поставу;
  • розрізняти ситуації, які можуть призвести до порушення постави;
  • виконувати вправи для зміцнення м'язів спини;
  • розрізняти ситуації, які можуть призвести до зниження гостроти зору;
  • показувати, як правильно читати, писати, дивитися телевізор і працювати за монітором;
  • виконувати вправи гімнастики для очей.

ХІД  УРОКУ

     Епіграф уроку «Постава – поєднання                          стрункості, величі і краси»

                                         (В.І.Даль)

                                               «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути».

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

Доброго дня! Вітаю вас на уроці основ здоров’я. Мені приємно зустрітися з вами і бачити на ваших обличчях посмішку. Яка пора року за вікном? (Зима).

  •                   А чому усі дітлахи так люблять цю пору року? (кататися, отримати подарунки, грати в сніжки). Підведіться, уявимо собі, що ми на вулиці хочемо пограти у сніжки. Візьміть у долоньки сміх, радість, добро, щирість, терпіння, здоров’я, злагоду, успіх і киньте у свого товариша та не забудьте і про гостей.

Сьогодні, йдучи до вас, я зустріла зиму. Вона передала нам сніжинки, які лежать у корзинці, як винагороду всім учням за правильні відповіді.

То ж будьте уважними, старанними, активними, енергійними. Бажаю вам успіхів.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Бліцопитування. Завдання «Долоньки». Учні визначають правильне твердження  – плескають у долоні, якщо ні – то схрестіть руки.
  • Загартовування повітрям треба проводити, одягнувши костюм із цупкої тканини, який повністю закриває руки і ноги. (ні)
  • Починати загартовування повітрям необхідно при температурі повітря – вище 20 градусів. (так)
  • Сприятливий час для загартовування сонцем з 12 до 14 годин. (ні)
  • При засмаганні необхідно міняти положення тіла через кожні 5 хвилин. (так)
  • Загартовування водою краще починати взимку, тоді організм швидше загартується. (ні)
  • Засмагати рекомендовано з 8 до 11 годин і після 17 години. (так)
  • Тривалість процедури загартовування водою для першого разу – не більше 10 хвилин. (так)
  • Температура води при обливанні повинна бути 15 – 17 градусів. (ні)
  • Засмагати можна доти, доки не набридне. (ні)
  • Загартовування повітрям і водою слід починати в теплу пору року. (так)
  1. Опитування учнів

Назвіть принципи загартовування:

  • Поступовість (поетапне підвищення тривалості процедур загартовування);
  • послідовність (перехід від слабких до сильніших подразників);
  • регулярність (систематичність);
  • консультація лікаря перед початком загартовування.

  

   Методи загартовування

  • Повітря
  • Сонце
  • Вода

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ви, напевно, не раз бачили показ моди, коли на подіум виходять дуже гарні, стрункі дівчата та хлопці. Краса завжди зачаровує, дивує, викликає, милує зір. І десь потайки ми хочемо бути схожими на них, а хто нам заважає мати гарну ходу? Адже людина не народжується з гарною поставою, а набуває її. Проте така людина є не тільки красивою, але має і гарне здоров’я. Буддистські мудреці називають хребет "стовпом життя", - Адже від стану хребта залежать і самопочуття людини, і функціонування всіх органів та систем організму.

А ми звами на сьогоднішньому уроці дізнаємось, як попередити викривлення хребта, ознайомимося з вправами для формування правильної постави та гостроти              зору. А епіграфом нашого уроку стануть такі слова:

  • Отож відкрийте зошити та запишіть дату і тему уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Постава – це вміння без особливої напруги утримувати своє тіло та зберігати правильну позу в різних положеннях. Вона формується з раннього дитинства в процесі росту, розвитку і виховання. Правильна постава робить статуру людини гарною, привабливою і сприяє нормальній роботі всього організму.

Порушення постави може привести до змін у скелеті, негативно впливає на роботу внутрішніх органів. Через неї людина швидше втомлюється, скаржиться на головний біль, у неї з’являються різні хвороби. Якщо мало ходити й бігати, особливо босоніж, м’язи стають слабкими, погано утримують кістки.

  1. Пригадай для чого дитині потрібні

- білки, кальцій, мінеральні речовини (для росту та міцності кісток)

Цікавинка. Кістки мають велику міцність (вони перевершують в цьому граніт в 2,5 рази). Можуть витримати значну вагу. Наприклад, кістковий блок розміром із сірникову коробку здатний утримати вантаж в 9 тонн.

    3. Завдання ст. 75 (83)підручника

- Назви ознаки правильної постави, а де є порушення?

Як ви гадаєте, що потрібно робити щоб мати гарну поставу? Щоб мати гарну поставу, потрібно виконувати низку вимог (рухатися сходинками):

  1.  ходити рівно. Коли доводиться нести важкі речі, розподіляти їх рівномірно на обидві руки. Якщо несете одну сумку, то періодично перекладайте її з однієї руки в другу. Краще користуватися рюкзаком або візком;
  2.  стояти рівно, рівномірно розподіливши вагу тіла на обидві ноги, не опускаючи голову і плечі;
  3.  сидіти за столом так, щоб хребет був прямим, плечі – на одному рівні, а голова трохи нахилена;
  4.  не опиратися грудьми на край столу. Ноги на підлозі тримати так, щоб вони були зігнуті під прямим кутом;
  5.  систематично зміцнювати м’язи спини та живота, розвивати пружність;
  6.  спати тільки на твердій постелі з невеликою подушкою;
  7.  не ходити на високих підборах.

4. Практична робота.

Перевір свою поставу (попрошу одного учня підійти до дверей)

Якщо потилиця, лопатки, сідниці, литки та п’ятки торкаються стіни, ваша постава зразкова. (вдома потренуйтеся)

5. Робота з підручником ст.75-76  (84-85) Причини і наслідки порушення постави.  (до 5 хв)

— Які ви можете назвати причини порушення постави?

Школярі
близько 80% свого часу проводять сидячи. Тривале сидіння спри-
чиняє зниження працездатності всього організму, особливо мозку.
Розсіюється увага, слабшає пам'ять, погіршується координація рухів.
У малорухливих дітей порушується постава: розвивається сутулість і
сколіоз. Це може бути вроджене порушення, після травми, поганий
зір, захворювання хребта, неправильна поза під час сидіння за столом,
неправильна поза під час сну, перенесення важких вантажів (особливо
однією рукою), слабка мускулатура м'язів хребта, відсутність правиль-
ного режиму дня, незручний одяг, що стискає грудну клітку тощо.

1 група Причини порушення постави:

  • Не виконання фізичних вправ
  • Погано дібрані меблі
  • Неправильне сидіння
  • Занадто важкий портфель
  • Ходіння на підборах
  • Заняття важкоатлетичними видами спорту

  2 група Наслідки порушення постави:                                                                                                                                   

Порушується робота серця, ускладнюється кровообіг, збивається
процес дихання і травлення, людина швидко втомлюється, стає не-
уважною, з'являються хронічні хвороби.

- зявляється плоскостопість

- розвивається сутулість

- викривлення хребта вбік (сколіоз), назад (кіфоз)

 3  група Правила профілактики порушень постави

Обміркуйте і складіть правила профілактики розвитку порушень
постави.

(Учні зачитують правила, які склали в групах).

Правила профілактики розвитку порушень постави

1. Сон на жорсткому ліжку в положенні на животі або спині.

2. Правильне взуття.

3. Дотримання режиму дня.

4. Постійна рухова активність, прогулянки.

5, Заняття фізичними вправами.

6. Правильне положення тіла під час сидіння.

7. Рівномірні навантаження на хребет при носінні сумок, порт-
фелів, рюкзаків.

8. Правильно харчуватися.

     6. Вправа «Завмри»

Під час запису в зошиті учитель пропонує учням на декілька секунд завмерти і проаналізувати, у якій позі вони сидять за партою.

— Чи правильно ви сидите зараз за партою? У якому стані зараз перебуває ваш хребет? Я пропоную і на кожному уроці згадувати про поставу.

Фізкультхвилинка

Із-за парт ми піднялись,

Всі добряче потяглись,

Гарно спинки всі прогнули

І про втому геть забули.

А тепер присіли – раз

До роботи все гаразд.

Спинку рівною тримаймо,

Про поставу завжди дбаймо.

    8. Бесіда про гостроту зору

Гарний зір – одна з найважливіших функцій людського організму, яка дозволяє людині відчувати себе повноцінною. Починаючи із народження, людина пізнає світ завдяки зору та отримує більше половини усієї інформації про довкілля. Щоб уявити собі важливість органів зору, достатньо заплющити очі і спробувати виконати звичні для нас речі: поглянути у вікно, щоб дізнатись, яка погода на вулиці, пройтись по класу чи написати кілька рядків у зошиті.

Сучасне життя важко уявити без комп’ютерів, планшетів, телевізорів. За цими пристроями ми проводимо щодня багато часу. І згодом відчуємо в області очей сухість, дискомфорт, втому. Здавалося б, чому? Фокусуючись досить часто на моніторі, наші очі відчувають велику напругу, моргаємо ми рідко і згодом це призводить до погіршення зору.

Тому, навіть якщо Ви зараз володієте стовідсотковим зором, варто все одно відводити час для відпочинку очей.

М’язи потрібно тренувати, і очні м’язи теж не виключення!
Тому не лінуйтеся регулярно виконувати гімнастику для очей – це збереже Ваш зір!

Дуже часто у дітей виникають певні проблеми з очима, і головна з них – погіршення зору.

Щоб цього не сталось, потрібно дотримуватись чотирьох правил “Не”:

– не читати лежачи;

– не дивитись на яскраве сонце тривалий час;

– не переглядати довго телепрограми, не сидіти за комп’ютером;

– не читати у транспорті.

Хвилинка-цікавинка.

Чому ми моргаємо?

Це здається неймовірним, але насправді у людському організмі продумано все до дрібниць. Зокрема моргання – надійний спосіб захистити очі, адже саме так слізна рідина змиває з них бактерії, пил та сторонні частинки. Це дуже схоже на те, як працюють автомобільні двірники. До речі, брови надійно захищають очі від поту, а вії – від пилу.

Чому очі не мерзнуть?

На щастя, очі у нас ніколи не мерзнуть, бо у них відсутні нервові закінчення, які сприймають холод. Крім того, вони ще й не перетворюються на лід, не зважаючи на те, що склоподібне тіло очного яблука на 99% складається із води. Річ у тім, що це не просто вода, а унікальна солона рідина, якій потрібна мінусова температура, аби замерзнути. Але людський організм цього не допустить.

Гімнастику для очей потрібно робити два рази на день у певний час. Крім того, що дві години обов'язково заплющуй очі на дві хвилини або дивися вдалину близько 10 хвилин - це мінімум, яким ти маєш заспокоїти очі.

Гімнастика передбачає рухи очними яблуками. Вона дуже проста і приємна.

Роби гімнастику для очей щодня, і твій зір помітно покращиться!

Відео зірки

На парті у кожного учня — пам’ятка «Гімнастика для очей».

1) Замруж очі щосили, а потім розплющ їх. Повтори 4–6 разів.

2) Погладжуй упродовж 1 хв повіки кінчиками (подушечками) пальців.

3) Роби кругові рухи очима: ліворуч — вгору — праворуч — вниз. Повтори 10 разів.

4) Витягни вперед руку. Стеж поглядом за подушечкою пальця, повільно наближаючи його до носа, а потім так само повільно відсовуючи назад. Повтори 5 разів.

5) Подивись у вікно, знайди найдальшу точку і затримай на ній погляд упродовж 1 хв.

8. Давайте пограємо у гру  «Корисно — шкідливо» (кріпити на стікерах на дошку)

  • Читати лежачи, у сутінках.
  • Дивитися на яскраве світло.
  • Оберігати очі від ударів.
  • Дивитися телевізор на близькій відстані від екрану.
  • Промивати вранці очі.
  • Терти очі брудними руками.
  • Читати сидячи.
  • Їсти корисну їжу, вживати вітаміни.
  • Звертатися до лікаря-окуліста.
  • Виконувати гімнастику для очей під час уроків, удома.
  • Дотримуватись режиму дня.
  • Читати в транспорті.
  • Носити затемнені окуляри.
  • Сидіти на відстані від екрана монітора до очей не менше, ніж 50 см.
  • Дбати  про правильне освітлення робочого місця.
  • Переглядати телепередачі більше, ніж 2 години.
  • Телевізор має бути розміщений на рівні очей.
  • Після перегляду телепередач, як і після будь-якої зорової роботи, очам потрібний відпочинок. 

— Від чого людина може втратити зір? Чи легко живеться сліпим людям?

Що ви відчуєте, якщо побачите сліпу людину? Як потрібно вчинити? Що носять люди з недоліками зору? (Відповіді учнів.)

— Давайте разом виведемо правила дбайливого ставлення до зору.

  • Умиватися вранці.
  • Дивитися телевізор не більше 1–1,5 год на день.
  • Сидіти не ближче 3 м від екрану телевізора, чимдалі від монітора комп’ютера.
  • Не читати лежачи, в транспорті.
  • Берегти очі від потрапляння чужорідних предметів.
  • Під час читання і письма світло повинне падати ліворуч.
  • Уживати вітаміни, моркву, цибулю, солодкий перець, помідори, петрушку.
  • Щодня робити гімнастику для очей.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Прийом «Вірю - не вірю»
  • за партою треба сидіти прямо; (вірю)
  • профілактика – це попередження захворювань; (вірю)
  • носити високі підбори корисно для постави; (не вірю)
  • сколіоз – це викривлення хребта; (вірю)
  • найкращі види спорту для поліпшення постави це плавання та гімнастика; (вірю)
  • шкільний рюкзак повинен мати широкі зручні лямки; (вірю)
  • дивитися телевізор корисно для очей; (не вірю)
  • довге перебування за комп’ютером погіршує зір; (вірю)
  • існують спеціальні вправи для очей; (вірю)
  • на екран комп’ютера треба пильно придивлятися; (не вірю)
  • не варто читати коли ти хворий або втомився. (вірю)
  1. Робота в  групах – створення колажів (7-10 хв.).

1 група – створює колаж щодо профілактики порушень постави;

2 група – створює колаж, що сприяє порушенню постави?

3 група – створює колаж щодо профілактики порушень гостроти зору.

VІІ. Підбиття підсумків уроку

- А зараз оцініть свою роботу на уроці (підрахуйте сніжинки).

-  Підведіться  ті, хто вважає, що був активним, розумним, кмітливим і зберіг гарний настрій до кінця уроку. Має найбільшу кількість сніжинок. Ми вам всі дружно аплодуємо.

- А тепер підніміться ті, хто вважає, що був недостатньо активним. Молодці!

- Дякую вам за чесність. Я згодна з вашою самооцінкою.

- А зараз встаньте ті, хто дома підготується, постарається  і на наступному уроці буде найкращим.

- Я дуже задоволена вашим вибором.

VІІІ. Домашнє завдання

  •                   Перевірити поставу у всіх членів своєї сім’ї; виконувати вправи для профілактики постави та гостроти зору; Розрахувати масу портфеля за формулою підручника; Описати улюблену гру на свіжому повітрі; прочитати параграф 12.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПАМ’ЯТКА З ПРОФІЛАКТИКИ ВИКРИВЛЕННЯ ХРЕБТА

1. Не сутулься при ходьбі..

2. Розмір взуття обирати по стопі. Шкідливо носити взуття з високими підборами і дуже вузьким носком, м’які тапочки і таке саме взуття.

3. Не сидіти довго в одному положенні перед дисплеєм комп’ютера.

4. Спати краще на спині або животі й обов’язково на жорсткому матраці, подушка повинна бути маленькою і плоскою.

5. Неприпустимо читати книги у ліжку.

6. Важкі портфелі не можна постійно носити в одній руці, а до 7-го класу доцільно носити ранець.

7. Шкідливо сидіти у положенні «нога на ногу» і стояти, спираючись на одну ногу.

8. Завжди стежити за поставою — тримати голову прямо, ходити босоніж по нерівному ґрунту, піску.

9. Обов’язково займатися спортом — ходити по колоді, кататися на лижах, ковзанах, роликах, лазити по канату. Дуже корисно плавати.

                  

 

 ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ

1) Замруж очі щосили, а потім розплющ їх. Повтори 4–6 разів.

2) Погладжуй упродовж 1 хв повіки кінчиками (подушечками) пальців.

3) Роби кругові рухи очима: ліворуч — вгору — праворуч — вниз. Повтори 10 разів.

4) Витягни вперед руку. Стеж поглядом за подушечкою пальця, повільно наближаючи його до носа, а потім так само повільно відсовуючи назад. Повтори 5 разів.

5) Подивись у вікно, знайди найдальшу точку і затримай на ній погляд упродовж 1 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

Розкажу вам зараз, діти,
Дуже правила прості.
Як за партою сидіти —
Це потрібно у житті.
Як іде урок читання,
Книжку рівно покладіть,
Не сидіть, як знак питання,
Гарно плечі розведіть.
Спинку рівною тримайте,
Рук на книжку не кладіть.
Голову не нахиляйте.
Як окличний знак сидіть.

Будуть в вас здорові очі,
Швидко будете рости.
Хто здоровим хоче бути —
Вмій здоров’я берегти!
Зараз буде малювання.
Дуже любите? Авжеж!
Малювати є бажання,
Але правила є теж.
Сісти треба тут красиво,
Можна й стати за мольберт.
Не як-небудь — косо-криво,
Не складайтесь, як конверт.
Ніг не треба закладати,
Опустіть їх до землі.
Про здоров’я треба дбати,
Поки, діточки, малі.

На письмі сидіти важко,
Правил тут чимало є.
Хтось зігнувся, бідолашка,
Мало носом не клює.
І забув про все, до речі.
Животом на парту ліг.
І зібрав докупи плечі,
Ще й зсутулився, як міг.
А тим часом все страждає:
Шлунок стиснувся й болить,
Ще й печінка набрякає,
Селезінка аж пищить,
І не бачать добре очі,
Серце дрібно стукотить.
Кожен орган волі хоче,
У здоров’ї хоче жить.

А тому запам’ятайте
Дуже правила прості:
Спинку рівною тримайте —
Це потрібно у житті.
Буде гарною постава
І красивою хода.
Будь, дитино, вправна, жвава,
Не спітка тебе біда.
Бережіть здоров’я власне,
Поки є на це ще час,
Бо життя таке прекрасне
І одне  воно у нас!

Робота з карточками.

1.Вставте пропущені слова або словосполучення:

а) якщо ти прямо тримаєш голову і спину, постава в тебе _______________.

б) ______________ може розвинутись, якщо довго сидіти викривившись.

в) щоб зберегти правильну поставу, треба робити __________________.

2.Розподіліть наведені дії на ті, які сприяють поставі і ті, які ї порушують:

а) сидіння за низьким столом;

б) ранкова гімнастика;

в) заняття спортом;

г) носіння важкого портфеля;

ґ) уроки фізичної культури;

д) сидіння за високою партою;

е) катання на велосипеді.

 

 

 

 

 

 

                  

 

 

 

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
2619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку