Тема уроку. Світ твоїх переживань. Почуття і емоції. Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання і співчуття .
Мета уроку. Розглянути поняття «почуття» та «емоції», види емоцій; показати відмінність між цими поняттями; формувати вміння учнів пояснювати взаємозв’язок емоційного стану і здоров’я, вміння толерантно висловлювати свої почуття, співпереживати і співчувати; виховувати в учнів культуру висловлення почуттів, повагу до почуттів оточуючих, чуйність, доброзичливість.
Тип уроку. Комбінований
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація «Почуття і емоції. Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання і співчуття»; роздатковий матеріал; смайлики.
Очікуваний результат.
Після проведеного уроку учні зможуть:
Розуміти почуття інших людей і проявляти емпатію до інших людей
Обладнання та матеріали: ПК, проектор, картки, малюнки, підручник, роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові слова: емоції, почуття, милосердя, співпереживання, співчуття.
ХІД УРОКУ
Знайомство. Вправа «Моя улюблена справа»
Привітання вчителя слайд 3
Установка на позитивнийнастрій
Подивімось на сонце. Воно лагідне і привітне. Давайте простягнемо до нього свої руки, візьмемо по одному промінчику і поселимо їх у свої серця. Тепер ми стали на один промінчик добрішими, чуйнішими, милосерднішими. Тож посміхнімось один одному, адже в кожному з нас тепер живе маленьке сонечко.
Для підвищення самооцінки та отримання підтримки кожен назве своє ім’я і те що він вміє добре робити чи любить («я люблю танцювати» або «я вмію робити шпагат». У відповідь усі промовляють: «Ти – молодець! І піднімають вгору великий палець»
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
На минулому уроці ви познайомилися з поняттям «толерантність». Назвати ознаки толерантної людини
Відповідь учнів: поважає погляди й уподобання інших людей, доброзичлива, культурна, гарний співрозмовник, та що йде на компроміс.
( доброзичливість, відкритість, уважна , поважає думку інших)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
На екран проектується зображення дітей з тваринами ( слайд 4)
Які емоції у вас викликають ці фотографії?
Щодня у нашому житті відбувається чимало подій, які не залишають нас байдужими і викликають різні емоції та почуття. Світ почуттів — необмежений, кожен з вас у цю хвилину щось переживає. Наприклад, ви можете відчувати радість з приводу того, що почався урок, або цікавість до нової теми. Але можуть бути і неприємні емоції та почуття. Це також абсолютно нормально.
Сьогодні ми поговоримо про те, що таке почуття та емоції, які вони бувають. Як розпізнати емоційний стан людини за її зовнішнім виглядом; чи
потрібно контролювати наші почуття та як це можна зробити.
Повідомлення теми та мети уроку.
(Учні записують тему уроку.)
Чи є різниця між почуттями та емоціями?
VІ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
1. Емоції – це миттєві реакції організму на подію, людину, тварину. (слайд 5,6) В емоціях виявляється ставлення людей до навколишнього світу, до усього, що відбувається в житті.
Позитивні емоції (радість, захоплення, задоволення) покращують настрій, а негативні (страх, відчай, гнів, тривога) – псують його. Не завжди людина може чітко усвідомити емоцію, що не скажеш про почуття.
2. Почуття формуються довше і зазвичай не зникають миттєво. Почуття – це стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища. (слайд 7,8) Наприклад: любов, дружба, заздрість, ворожість. Почуття виражаються через емоції. Проте інколи буває так, що вони не співпадають, або ж навпаки суперечать одне одному.
3. Вправа « Мозковий штурм»
- Які бувають почуття? (приємні та неприємні)
- Назвіть приклади різних почуттів, та запишіть їх у опорну схему.
Радість, щастя, гордість, любов, горе, страждання, гнів, сором, захоплення, страх, смуток, надія, рішучість, злість, розпач, спокійність, незадоволення, образа. ( слайд 10)
Небезпечні дії зазвичай породжують неприємні почуття — страх, гнів, образу. І навпаки, добрі новини й події — задоволення, вдячність, цікавість. Позитивні спонукають людину до діяльності та досягнення
корисного результату.
Коли нам нічого не загрожує, ми відчуваємо спокій і задоволення. А як втратив щось важливе (наприклад, друг переїхав до іншого міста), тебе огортає сум. Якщо хтось кепкує або зневажливо висловлюється про тебе, ти ображаєшся. А коли відбирають те, що тобі належить, у душі мимоволі закипає гнів. На перший погляд здається, що неприємні почуття — це вади і треба їх долати. Та хіба не почуття страху час від часу попереджує про небезпеку, втримує від необачних кроків або змушує швидше діяти? Від того, що такі почуття неприємно переживати, вони не втрачають цінності. Негативні емоції стимулюють активність, спрямовану на уникнення шкідливих дій.
4. Способи висловлення почуттів.
«У тебе все написано на обличчі» коли так говорять? Чи говорили вам ці слова?
Вияв емоцій та почуттів ( слайд 11)
• словесний;
• мімічний;
• пантомімічний;
• комплексний.
Вправа «Вгадай емоційний стан» (слайд 12)
Радісний Спокійний Здивований Винний Сердитий
Ми бачимо, що про почуття людини можна судити не тільки з її слів, але і з виразу обличчя (міміки), жестів, рухів, виразу очей.
Такий вияв почуттів називається невербальним.
5. Виконання практичне завдання:
Відпрацювання навичок висловлювати почуття.
Виконання вправи «Передай маску». ( слайд17)
Поверніться до сусіда за партою та по черзі зобразіть на обличчі почуття: радість, сум, захоплення, гнів, здивування ( можна використовувати звуки, жести).
Виконання вправи « Впізнай почуття»
Учні витягують з конверта листки із записаними почуттями і по черзі демонструють їх, а клас вгадує, що це за почуття. Оплесками вітаємо правильні відповіді.
Коли людина тривалий час переживає неприємні почуття (образу, роздратування, злість), це шкодить її здоров’ю, з часом ці почуття можуть стати нестерпними, ще болючішими. Отже, треба постаратись якнайшвидше виправити ситуацію, сказавши про це тому, хто викликає ці почуття. Але так, щоб не образити його. Не варто використовувати «Ти- повідомлення» («Ти сам такий, ти дурень, ти нічого не розумієш»). Це ображає, викликає бажання захищатися і нападати. Найкраще висловлювати свої почуття за допомогою «Я- повідомлення». Це речення, яке містить слова «я», «мені», «мене» і повідомляє про твою проблему та твої почуття. «Мені не подобається, коли без дозволу беруть мої речі». Це не ображає, адже ти не звинувачуєш співрозмовника, а просиш його зробити тобі послугу.
Відпрацювання уміння правильно висловлювати свої почуття.
Робота в групах. Розіграйте і обговоріть задані ситуації, використовуючи ( слайд 18)
Ситуація 1. Сашко взяв у Андрійка книжку і не повертає, хоча той не раз йому нагадував. Що робити Андрієві?
Ситуація 2. До Лесі перед контрольною сідає Оксана, щоб списати. Минулого разу Леся через це не виконала останній приклад. Як їй сказати про це?
Ситуація 3. Сергійка весь клас дражнить Вовком, бо раніше звали просто Сірим. Йому це не подобається. Як сказати про це?(слайд 14)
6. Руханка Всі почуття та емоції надзвичайно важливі. Навіть ті, які на перший погляд здаються негативними.Вони допомагають людям пізнати світ і краще пристосуватися до нього.(слайд)
ІІ Фізкультхвилинка «Де живуть емоції в тілі»
Діти за вчителем виконують вправи
7. Читання й обговорення оповідання В. Осеєвої «Просто бабуся».
Послухайте оповідання і скажіть, чому воно так називається.
По вулиці йшли хлопчик і дівчинка. А попереду них чимчикувала
старенька бабуся. Було дуже слизько. Старенька посковзнулась і упала. «Потримай мої книжки!» — крикнув хлопчик, передав дівчинці свою сумку і кинувсь на допомогу старенькій. Коли він повернувся, дівчинка запитала;
— Це твоя бабуся?
— Ні, — відповів хлопчик.
— Мама? — здивувалась дівчинка.
— Ні.
— Тітка? Чи знайома?
— Та ні ж, ні! Це просто бабуся
Як би ви вчинили в такій ситуації?
Співпереживання та співчуття – це те, що робить людину людиною. Це вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що й він. Коли виникає необхідність у співпереживанні? Мабуть, коли
людина чогось боїться, у неї має бути якийсь виступ, вона очікує
неприємної події.
Проте треба вміти не тільки співпереживати. А й виявляти співчуття.
Співчуття — це вираження підтримки іншій людині за важких для неї обставин. При вираженні співчуття треба бути тактовним, знати міру, обережно добирати слова.
Ситуація.
Твоєму другові сьогодні не щастить. У нього поганий настрій. Як йому допомогти?
(Намагатися пригадати щось приємне, усміхнутися,послухати музику та ін.
Робота в малих групах. Виконати завдання на с.70 підручника. Обговорити ситуації та виступити перед класом.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.
На початку уроку ми ставили перед собою завдання: ( слайд 16)
розрізняти почуття та емоції;
описувати знаки невербального прояву почуттів;
розрізняти «Я – повідомлення» і «Ти – повідомлення»;
демонструвати здатність ставати себе на місце іншого, уявляти, що він думає і відчуває;
Вставити пропущені слова :
У людини є _________ та __________. Миттєві реакції організму на подію, людину, тварину - це _______________. Стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища – це _____________. Радість, задоволення , любов – це __________ почуття. Негативні почуття : _____, _______, ________. Почуття та емоції можна виражати _____________, ___________, ___________. Для висловлювання своїх почуттів краще використовувати «_____ - повідомлення». Вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що й він – це _____________.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Рефлексія. Вправа «Продовжи речення…»
«Сьогодні на уроці я дізнався, ……..»
«Після цього уроку я знатиму,… (що таке…….) ( як ….) та (вмітиму….) ».
Узагальнююче слово вчителя.
В школі чи на вулиці, у магазині чи в лікарні, в середовищі знайомих чи незнайомих нам людей є ті, що потребують нашої підтримки і допомоги, розуміння та співчуття. Я впевнена, що коли ви зустрінете таких людей, то виявите свою толерантність, турботу та милосердя, адже всі ви добрі, чуйні, щирі діти. Завжди стався до людей так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе. А знання отримані на сьогоднішньому уроці нехай допоможуть вам у цьому.
Вправа «Подаруй усмішку»
Від усмішки хмарний день ясніш,
від усмішки засія веселка в небі…
Поділись усмішкою щедріш,
і вона повернеться до тебе.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. ( слайд 19)
Опрацювати матеріал § 9 підручника. Намалювати малюнок «Милосердя я уявляю таким…»