5 клас Урок № 14
Профілактика «шкільних хвороб»
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами тренінгу
Обладнання: Підручник для 5-го кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво «Алатон», 2013. — 180 с., учительська презентація, відеофрагменти з записами фізичних вправ для поліпшення постави.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Метод «Мікрофон»
Що необхідно робити для того, щоб рости здоровим?
- дотримуватися режиму дня;
- раціонально харчуватися;
- часто гуляти на свіжому повітрі;
- загартовуватися;
- повноцінно відпочивати;
- спати не менше 8 годин на добу;
- дотримуватися особистої гігієни;
- займатися фізичними вправами.
Учитель:
Ваша основна «робота» - це навчання в школі. Численні дослідження останніх років показують, що близько 25-30% дітей, що приходять у перші класи, мають ті чи інші відхилення у стані здоров'я. Серед випускників шкіл вже більше 80% не можна назвати абсолютно здоровими. Виходить, що школа здоров'я дітям не додає, а навіть навпаки.
За період навчання в школі зростає частота таких захворювань, як хвороби дихальних шляхів, органів травлення, порушення постави, захворювання очей, нервово-психічні розлади.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як зберегти зір та правильну поставу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
Не секрет, що легше уникнути проблеми, ніж її лікувати.
Гра «Розсипанка»: з запропонованих літер складіть слово «профілактика».
Профілактика - це система заходів (колективних чи індивідуальних), спрямованих на попередження або усунення причин, що викликають захворювання.
Учитель:
Хребет людини скаладається з 33 хребців, що пов’язані між собою міжхребцевими дисками. Хребет не тільки підтримує тіло людини в вертикальному положенні, але й дозволяє їй робити різноманітні рухи, згинатися і розгинатися.
На жаль, довге та неправильне сидіння за партою, носіння сумок з підручниками, ранців та портфелів провокує розвиток викривлення хребта у дітей: їх кістково-м'язовий апарат ще не сформувався повністю, і зайве навантаження може негативно відбитися на поставі дитини. Розвивається сколіоз. Сколіоз - це викривлення хребта. Проблеми з поставою мають до 60% учнів. Ця проблема особливо стосується дітей 10-14 років, бо це вік активного росту.
Тест «Чи правильна в мене постава?».
Пропоную вам стати прямо у звичному для вас положенні й визначити, якими частинами тіла ви торкаєтеся стіни чи одвірка. Порівняйте результати з нормами правильної постави (потилиця, лопатки, сідниці, литки, п'яти). Зробіть висновки.
У школі ви сидите за партою 5-6 годин. Також дома виконуєте домашні завдання.
Мозковий штурм. Діти, як правильно сідіти за партою?
Діти обговорюють ілюстрації правильних та неправильних поз сидіння.
Необхідно слідкувати за поставою при ходінні, тримати спину прямо.
Профілактика порушень постави
Дуже важливе значення для збереження постави мають заняття фізкультурою та спортом. Особливо корисні такі види спорту, як плавання, гімнастика, лижі, теніс, бадмінтон. Існують спеціально розроблені комплекси фізичних вправ для школярів для профілактики сколіозу.
Пропоную зараз подивитися відеофрагмент «Профілактика сколіозу», що розробила Апетрей Маріана Іванівна, вчитель-реабілітолог.
Діти виконують комплекс фізичних вправ(сторінка підручника 91)
Учитель:
Ще одна розповсюджена «шкільна хвороба» - це проблеми із зором.
Їх провокує постійне сидіння дитини над книжками, підручниками і зошитами, а в наш час до цих навантажень додалися ще й комп'ютер з телевізором. Для того, щоб уникнути проблем із зором у майбутньому, варто обмежувати зорове навантаження, робити гімнастику для очей і частіше бувати на вулиці, де навантаження на зір не таке інтенсивне.
Робота в групах
Завдання «Пошикуйся наосліп»
Діти виходять до дошки: 2 команди по 5 чоловік. Вчитель зав’язує очі, і у такому стані кожна з команд повинна пошикуватися за зростом на швидкість.
Завдання «Малювання всліпу»
Діти виходять до дошки(знову по 5 чоловік у команді), всього дві команди. Їх завдання – намалювати схематичне обличчя людини на дошці. У всіх знову зав’язані очі. І місце розташування обличчя на дошці баче лише перший художник (учень, якому останньому надягли пов’язку). Кожен з учнів виконує своє завдання – малює очі, ніс, рот, волосся та вуха.
Після цих вправ діти повинні зробити висновок, наскільки для людини важливі очі, наскільки цікавим та яскравим вони роблять наше життя. Тому так важлива профілактика погіршення зору. Працюємо з підручником(сторінка 93 – 95)
ІV. Дом. завдання. Опрацювати § 17.
V. Підсумки уроку.
VІ. Закріплення.
Прийом «Вірю - не вірю»