Конспект уроку основ здоровя 6 класу "Профілактика йододифіциту"

Про матеріал
поглибити й систематизувати знання учнів щодо профілактики йододефіциту,розглянути основні причини виникнення, ознаки та шляхи запобігання йододефіциту та цукрового діабету, ознайомитись із заходами щодо попередження харчових отруєнь, розвивати навички надання першої допомоги при харчових отруєннях, виховувати відповідальне ставлен¬ня до власного здоров'я. Матеріали та обладнання: упаковки різноманітних продуктів. Поняття: йододефіцит, цукровий діабет, маркування, штрих-код, харчове отруєння.
Перегляд файлу

УРОК № 7.

Тема: Профілактика йододефіциту і діабету. Правила купівлі, обробки та зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів щодо профілактики йододефіциту,розглянути  основні  причини  виникнення,  ознаки  та  шляхи  запобігання йододефіциту  та  цукрового  діабету,  ознайомитись  із  заходами  щодо попередження  харчових  отруєнь, розвивати  навички  надання  першої допомоги  при  харчових  отруєннях,  виховувати  відповідальне  ставлен­ня до власного здоров'я.

Матеріали та обладнання: упаковки різноманітних продуктів.

Поняття: йододефіцит, цукровий діабет, маркування, штрих-код, харчове отруєння.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Вчитель пропонує учням оцінити самопочуття та прикріпити в куточку настрою

  1. Перевірка домашнього завдання
  • Чому підліткам потрібно багато енергії?
  • Яким стравам потрібно надавати перевагу?
  • Скільки разів повинен харчуватися підліток?
  • Що обов’язково включати до добового раціону?

Робота в групах. Творче завдання «Шеф-кухар»

Складіть добовий раціон для підлітка

Журі враховують:

1)  різноманітність страв;

2)  харчову цінність з урахуванням вікових особливостей;

3)  кількість прийомів їжі на день;

4)  спритність і швидкість виконання завдання.

III.  Мотивація навчальної діяльності

Що мають містити продукти харчування? (білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини та воду) які мінерали потрібні людині? (залізо, фтор, йод, кальцій) На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про профілактику йододефіциту і діабету. Навчимося вибирати якісні продукти харчування.

IV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок 

1.Слово вчителя

За все життя до організму людини потрапляє тільки 5 грамів Йоду (чайна ложка

Йод    важливий  елемент  для  людського  організму.  Не  зважаючи  на  те,  що  його  необхідна  кількість  мізерно  мала.  Достатня  кількість  Йоду забезпечує  людину  енергією  як  для  фізичної,  так  і  для  розумової  активності,  сприяє  росту,  розвитку  організму  й  відновленню  клітин.  Отримуючи 

достатньо  Йоду,  людина відчуває  себе  бадьорою,  повною життєвих  сил,  здоровою  і  життєрадісною.  Крім  того,  існують  науково  підтверджені  докази  того,  що  Йод  безпосередньо  впливає  на  розумовий  розвиток.Найбільше  на  йододефіцит  страждають  діти:  їм  важко  навчатися  в  школі,  здобувати нові знання й навички.

Наслідки йододефіциту

Дратівливість,  пригнічений  настрій,  сонливість,  млявість,  забудькуватість,  напади  незрозумілої  туги,  погіршення пам’яті й уваги, зниження інтелекту. Імунітет   ослаблюється  навіть  за  незначного  зниження функції  щитоподібної  залози,  що  призводить  до  зниження стійкості  організму  до  інфекційних  і  застудних  захворювань та розвитку хронічних захворювань.

Профілактика йододефіциту

Основна  кількість  Йоду  надходить  у  наш  організм з  їжею.  Розгляньте ст 37 підручника в яких продуктах харчування він міститься в великійкількості? (найбільшої  концентрації  він  міститься  в  морській  рибі,  морепродуктах,  морських  водоростях  і  риб’ячому  жирі).

Крім  того,  у  більшості  країн,  у  тому  числі  в  Україні, прийнято збагачувати Йодом різні продукти, що найчастіше  з’являються  на  столі  середньостатистичного  споживача.  Зазвичай  це  сіль,  хліб,  хлібобулочні  вироби,  молоко  й  молочні продукти. 

2.Самостійна робота з текстом підручника

Завдання: знайти  та  виписати  з  тексту  параграфа  правила  збереження та споживання йодованої солі.

Приклад виконаної роботи:

зберігати бажано в темному місці;

без доступу вологи;

у щільно закритій упаковці;

для  кращого  збереження  Йоду  рекомендовано  солити  гарячі  страви  йодованою  сіллю  перед  тим,  як  подавати  їх на стіл.

2. Профілактика діабету

Розповідь учителя

Існує  ще  одне  тяжке  захворювання,  що  пов’язане  з  вживанням надмірної кількості вуглеводів – цукровий діабет. Хворий відчуває надмірну спрагу, стан хворого погіршується, якщо не обмежити вживання продуктів, що містять вуглеводи.

 

3. Аналіз маркування харчових продуктів. Правила  купівлі, зберігання та обробки харчових продуктів

Розповідь учителя

Сьогодні  та  на  попередніх  уроках  ми  з  вами  розглядали  вплив  харчування  на  здоров’я  людини,  основні  принципи  раціонального  харчування,  проблеми,  пов’язані  з  неправильним  харчуванням.  Уже  давно  минули  часи,  коли  більшість  людей самі  вирощували  для  себе  овочі,  фрукти,  розводили  свійських тварин.  Сьогодні  цим  займаються  професіонали.  А  ми  з  вами йдемо  до  магазинів  і  купуємо  все  необхідне.  Як  нам  зорієнтуватися  в  розмаїтті  продуктів,  представлених  на  полицях  магазинів? Як обрати продукти, корисні для здоров’я?

Практична робота «Аналіз маркування харчових продуктів». Робота в

групах або парах

Мета: дослідити правила купівлі, зберігання та обробки харчових продуктів.

Робоча  гіпотеза:  якість  харчових  продуктів  можна  оцінити  за  маркуванням  на  етикетках,  зовнішнім  виглядом  та запахом.

Хід роботи:

1. Учні отримують зразки упаковок різних продуктів.

2. Аналізують інформацію, зазначену на упаковках та текст підручника ст 38 3.  Роблять висновки щодо купівлі, зберігання та обробки  харчових продуктів  та складають відповідні пам’ятки.

Узагальнення групової діяльності учнів

Учні  доповнюють  свої  записи  інформацією  за  узагальненням і поясненням учителя.

Обов’язкова інформація на упаковках харчових продуктів:

назва продукту;

назва та адреса виробника;

інформація про вміст поживних речовин та калорійність продукту (склад продукту);

харчова та енергетична цінність;

термін придатності або термін зберігання, дата виготовлення;

умови зберігання;

маса продукту;

штрих-код, перші три цифри якого дають можливість визначити країну-виробника.

Не можна покупати продукт, якщо:

на упаковці не зазначено обов’язкових відомостей про продукт і виробника;

термін придатності продукту закінчився;

упаковка зім’ята або пошкоджена, герметичність упаковки порушена;

продукти мають неприємний запах, непривабливий вигляд;

його продають на стихійному ринку.

При зберіганні та обробці харчових продуктів необхідно:

додержуватись умов зберігання, зазначених на упаковці;

ретельно мити овочі та фрукти;

кип’ятити сиру воду, молоко;

зберігати в холодильнику готові страви, відкриті соки,

молочні продукти, консерви;

різати на окремих дощечках продукти, що їдять сирими, та ті, що підлягають обробці.

4. Перша допомога при харчових отруєннях

Пояснення вчителя

Методи профілактики-харчових отруєнь

Слід обов’язково мити руки перед їдою. Овочі, фрукти  та ягоди, навіть з власної ділянки, також необхідно ретельно мити.  Вибираючи  продукти,  слід  дуже  уважно  вивчати  якість

продукту.  Чи  не  протермінований  він?  Чи  є  ознаки  початку  гниття  або  бродіння?  Чи  має  продукт  характерний  запах  або  ж  він «із душком»?

Улітку,  коли  починається  грибна  пора,  поширюються  харчові  отруєння  грибами.  Щоб  не  отруїтися  грибами,  слід збирати  тільки  добре  відомі  їстівні  гриби  в  екологічно  чистих місцях.  Грибна  поляна  поблизу  хімзаводу   небезпечний  варіант.

Будь-які  гриби  слід  вживати  в  невеликих  кількостях, а  дітям  їх  взагалі  краще  не  давати,  оскільки  гриби  погано засвоюються  організмом  і  можуть  спричинити  розлад  травлення.

Як розпізнати харчове отруєння?

Перші  ознаки  харчового  отруєння  можуть  виявитися  як  через  20-30  хвилин  після  вживання  продукту  в  їжу,  так  і  через  5  або  навіть  10  годин.  Це  залежить  від  виду  токсину,  що спричинив  отруєння.  Зазвичай  харчове  отруєння  супроводжується  нудотою,  блювотою,  діареєю,  болями  в  шлунку  й  кишечнику. У хворого також може підвищитися температура.

Сильні  й  небезпечні  отрути,  як,  наприклад,  отрута  боту-лін,  здатні  вражати  нервову  систему,  У  людини  ослаблюється зір,  перед  очима  з’являється  туман,  утруднюється  дихання  через  параліч  м’язів  дихальної  системи.  У  подальшому  може наступити  параліч  інших  м’язів.  Якщо  ботулін  вчасно  не  видалити з організму хворого, то може наступити смерть.

Ботулін  міститься  переважно  в  прострочених  консервах, де  в  безкисневому  середовищі  хвороботворна  бактерія  виробляє  отруту.  Тому  суворо  забороняється  вживати  в  їжу  консерви  з  простроченим  терміном  придатності  або  з  кришкою,  що роздулася!

Як надати першу допомогу при харчовому отруєнні?

Перше,  що  необхідно  зробити  при  харчовому  отруєнні, — це  максимально  швидко  звільнити  шлунок  і  кишечник  потерпілого від їжі. Для цього обов’язково слід зробити потерпілому  промивання  шлунка,  викликати  в  нього  блювоту.

Хворому  слід  дати  активоване  вугілля  з  розрахунку  1  таблетка  на  кожні  10  кг  маси  постраждалого.  Прийом  активованого  вугілля  слід  повторювати  кожні  2-3  години  до  тих  пір,  поки вугілля не з’явиться у випорожненнях хворого.

Хворому  необхідно  давати  багато  теплого  пиття,  проносний  препарат,  укутати  й  зігріти  його.  Рекомендується  утриматися  від  прийому  їжі  до  повного  виведення  токсинів  з  організму.

Чи потрібно викликати «швидку допомогу»?

Часто  в  разі  домашніх  харчових  отруєнь,  наприклад  немитими  фруктами  або  кислим  супом,  лікаря  не  викликають, уважаючи,  що  можна  впоратися  самолікуванням.  Проте в  цьому  випадку  можна  недоглядіти  важливих  симптомів  небезпечного отруєння, що може спричинити серйозні наслідки.

При  будь-яких  підозрах  на  отруєння  грибами,  хімікатами  або  ботуліном  потрібно  негайно  викликати  «швидку»   кожна  хвилина  зволікання  може  коштувати  хворому  життя!  Також обов’язково  слід  викликати  «швидку  допомогу»  або  хоча  б  лікаря, якщо потерпілий — це дитина або літня людина.

VІ.  Узагальнення  та  систематизація  вивченого  матеріалу

Фронтальна бесіда

Пригадайте,  в  яких  продуктах  Йоду  міститься  найбільше.

Назвіть основні заходи з профілактики цукрового діабету.

Які наслідки неправильного харчування ви можете назвати?

Назвіть особливості харчування в підлітковому віці.

Перелічіть  основні  причини  й  симптоми  харчових  отруєнь.

Що треба зробити в разі болю в животі й нудоти?

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Разом  із  батьками  звернути  увагу  на  інформацію  та  маркування  на  упаковках  продуктів,  що  ви  купуєте  в  супермаркетах,  магазинах. Відпрацювати навички аналізу інформації з упаковки.

VIII.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Прийом «Закінчи речення»

  Сьогодні на уроці я дізнався ...

  Сьогодні на уроці я навчився ...

  Найцікавішим сьогодні на уроці було ...

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
1300
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку