Тема Оздоблення торбинки для дрібничок.
Мет а:ознайомити учнів з видами оздоблення виробів із тканини, способами обробки, сформувати навички виконання оздоблювальних елементів;
сприяти розвитку просторової уяви, творчого мислення, художніх здібностей, фантазії, розвивати в учнів уміння та навички, необхідні для вирішення нестандартних завдань, що зумовлені змістом уроку, навички самостійного пошуку шляхів з’ясування істини, самостійного здобування нової інформації, заохочувати прагнення до використання знань у практичній діяльності;
виховувати зацікавленість національними традиціями оздоблення одягу українців, художній і естетичний смак, творче ставлення до праці, охайність в роботі, уважність;
Обладнання та інструменти: малюнки національних костюмів різних регіонів України, проектор, електронна презентація, набір інструкційних карт «Технологія виконання оздоблювальних елементів помпонами та китицями», зразки оздоблення, робочий зошит,, тканина, нитки, ножиці, шаблони для виготовлення помпонів.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Мотивація теми.
Тема нашого уроку «Технологія оздоблення виробів з тканини»
Тасьма, шнури, сутаж, рулик, кант, помпони, бахрома, китиці – всі ці текстильні вироби є оздобленням для одягу, з якими ми будемо працювати на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Тасьма: це особлива декоративна тканина, що випускається у вигляді смуг або стрічокрізної ширини. Тасьма використовується, як правило, для кінцевої обробки вже готових виробів.
Шнури: вироби із кручених ниток: круглі, плоскі, плетені, в'язані, виті. Використовують для оздоблення одягу, головних уборів, для зав'язування та закріплення деталей.
Сутаж: вид плоского шнура для оздоблення і плетіння; складається із двох шнурів із спільним переплетенням та заглибленням посередині для зручності прокладання строчки.
Рулик: це смужка тканини, викроєна по косій, шириною 2 - 2,5 см; прострочена та вивернута за допомогою голки. Використовують для виготовлення петель, ґудзиків і для оздоби ( узори на комірах, кишенях).
Кант: вузька кольорова смужка, оторочка по краю чи шву одягу (викроюється по косій, пришивається до деталі таким чином, щоб кант виступав на 2-3 мм, може протягуватись шнурок). Використовується для оздоблення блузок, плаття, форменого одягу.
Помпон: це кулеподібна прикраса із будь яких ниток (фр. pompe –пишність, урочистість). В залежності від форми шаблона і вибраних кольорів ниток можна отримати круглі, овальні, різнокольорові помпони.
Бахрома: (араб. «mucharramat» – мережива) – тасьма з висячими з одного боку нитками, м'якими волокнами, шнурками або будь-якими іншими підвісками.
Китиці: це жмуток ниток, шнурів, т. д. скріплених в одне ціле.
V. Мозковий штурм. Які асоціації з предметами, тваринками, героями мультфільмів викликає у вас помпон (куля)? Створення на дошці банку ідей:
смішарики гномик сніговик
V. Мозковий штурм. Які асоціації з предметами, тваринками, героями мультфільмів викликає у вас помпон (куля)? Створення на дошці банку ідей:
смішарики гномик сніговик
зайчик повітряна кулька
мильна бульбашка сніжка їжачок згорнувся
А тепер пропоную вам, опираючись на банк ідей, створити на основі помпону іграшку-оздоблення для торбинки для новорічних подарунків, яку ви пошили на попередньому уроці.
Технологічна картка по виготовленню помпона є у вас на партах, познайомтеся з нею.
Для тих, хто бажає оздобити виріб китицями є технологічна картка на виготовлення китиці.
(Учитель демонструє етапи роботи за технологічними картками.)
Технологічна картка на виготовлення помпона
№ з/п |
Технологічна операція |
Малюнок |
Інструменти та метеріали |
1 |
Вирізати з картону заготовку у вигляді кола 35 з отвором по центру 15 |
|
Картон, циркуль, ножиці |
2 |
Заготовку кілька разів обернути ниткою для в’язання або шнуром (чим більше обертів, тим пишнішим буде помпон). |
|
Нитка для в’язання або шнур, ножиці |
3 |
Розрізати витки ниток по зовнішньому краю. |
|
ножиці |
4 |
Між картонними кільцями окремою ниткою закріпити виріб, міцно зв’язавши його ( краї нитки повинні на кілька см виступати за картон). Розрізати картон, вийняти його. |
|
Нитка, ножиці |
5 |
Розпушити нитки одержаного помпона. |
|
|
Технологічна картка на виготовлення китиці
№ з/п |
Технологічна операція |
Малюнок |
Інструменти та метеріали |
1 |
Вирізати з картону заготовку 70х50. |
|
Картон, ножиці, розмічальний інструмент |
2 |
Центральну частину заготовки кілька разів обернути ниткою для в’язання або шнуром (чим більше обертів, тим пишнішою буде китиця). |
|
Нитка для в’язання або шнур, ножиці |
3 |
Ниткою довжиною 100 закріпити намотані кільця, зняти їх з картону. |
|
Нитка, ножиці |
4 |
Окремою ниткою такого ж кольору закріпити пучок нижче зав’язаного краю на 10 – 20 (залежно від товщини основної нитки чи шнура), виконавши кілька витків навколо пучка. |
|
Нитка, ножиці |
5 |
Не закріплені краї нитки розрізати, підрівняти до однакової довжини. |
|
Нож |
VІ. Вступний інструктаж. Повторення ОП при виконанні ручних, робіт
VІІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Практична робота: виготовлення елементів оздоблення (помпон або китиця).
VІІІ. Заключний інструктаж:
аналіз характерних помилок, загальна оцінка виконаної роботи;
виставлення і мотивація оцінок;
завдання додому (закінчити елементи оздоблення виробу самостійно)
IX. Прибирання робочих місць
Оцінка виробів (1 год.)
Мета уроку: Засвоєння знань про оцінку виробу, його відповідність технічному малюнку. Формування вмінь користуватися вимірювальними пристроями. Розвивати увагу, уяву, світогляд. Виховувати акуратність, допитливість, точність.
Об'єкт навчальної діяльності: зразки виробів.
Обладнання: лінійка, штангенциркуль.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Орієнтовний план проведення уроку
Хід уроку
I. Організаційна частина.
- Перевірка присутніх
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (методом бесіди з'ясовують такі питання):
1. Який виріб можна назвати бракованим?
2. Чим можна виміряти розміри виробу чи деталі?
III. Мотивація навчально-трудової діяльності.
На сьогоднішньому занятті ми визначимо групи вимог, яким повинен відповідати виріб. Це необхідно для того, щоб виріб мав естетичну красу, був зручний у використанні і т.і. Для цього необхідно навчитись оцінювати виріб.
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Учитель записує тему уроку на дошці та методом бесіди разом з учнями з'ясовує дидактичні завдання уроку:
- знати критерії оцінки виробу;
- вміти за різними параметрами оцінити виріб;
- вміти користуватися вимірювальними приладами.
V. Вивчення нового матеріалу.
План вивчення.
1) візуальна оцінка виробу;
2) вміння користуватися штангенциркулем.
1) Візуальна оцінка будь-якого виробу полягає у визначенні чистоти обробки та акуратності виготовлення. Чистота обробки полягає у тому, наскільки оброблювана поверхня чи з'єднання відповідає задуму чи вимогам, які пред'являються до виробу. Акуратність свідчить про чіткість виготовлення, оброблення та з'єднання деталей, рівномірність покриття (фарбою чи лаком.)
2) Вимірювання - це знаходження величини за допомогою спеціальних технічних пристроїв. Виготовлення і складання деталей контролюють різними вимірювальними засобами - інструментами і приладами. Найпростішими є лінійка та штангенциркуль.
Основними характеристиками вимірювальних пристроїв є: поділка і ціна поділки шкали, початкове і кінцеве значення шкали.
Поділка шкали —відстань між двома сусідніми її штрихами.
Ціна поділки шкали — значення вимірюваної величини, що відповідає двом сусіднім позначкам шкали.
Початкове і кінцеве значення шкали — найменше і найбільше значення вимірюваних величин, зазначених на шкалі приладу або інструмента.
Розрізняють прямі і непрямі методи вимірювання. При прямих методах вимірювання лінійних величин розмір дістають безпосередньо, користуючись, наприклад, лінійкою,( штангенциркулем.)
До них належать штангенциркулі, якими вимірюють зовнішні і внутрішні діаметри, довжини, товщини деталей тощо (рис. 1);
При непрямих методах шуканий розмір обчислюють за результатами прямих вимірювань. Наприклад, довжину кола визначають за виміреним діаметром цього кола.
Вимірювальні металеві лінійки застосовують для грубих вимірювань, Ціна поділки може становити 1 мм.
VI. Практична робота. 6.1 Вступний інструктаж. Завдання 1. Візуальна оцінка виробу.
• учні самостійно аналізують запропонований вчителем виріб;
• озвучують свій аналіз перед класом;
• провівши детальний аналіз усіх відповідей учнів, зафіксувати параметри в зошиті
1 — штанга; 2, 7 — губки; З — рухома рамка; 4 — затискач; 5 — шкала ноніуса; 6 — лінійка глибиноміра
Завдання 2. Навчитися користуватися штангенциркулем.
1.Визначити ширину припусків на шви
2.Визначити розміри кола дна сумки
6.2 Поточний інструктаж.
• звернути увагу роботу учнів;
• слідкувати за тим, щоб діти не припускалися помилок у вимірах; VII. Підсумок уроку.
7.1 Рефлексія. Учитель просить кожного учня повідомити:
- Чи навчилися ви користуватися штангенциркулем?
- За якими параметрами можна оцінити виріб?
7.2. Заключна частина.
виставлення оцінок за роботу на уроці;
домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал.