Тема. Ознайомлення з символікою розписів писанок. Писанка
Мета: навчальна: ознайомити учнів із традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою та символікою писанок різних регіонів України, розкрити зміст деяких писанкових символів;
розвивальна: розвивати уяву, фантазію, уміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
виховна: виховувати почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, дбайливе ставлення до традицій українського народу.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: презентація, альбом, прості олівці, акварельні фарби, пензлі, ємності для води, серветки.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання.
Розпочався наш урок,
Тож прошу усіх діток:
Свого часу не марнуйте –
Усмішку всім подаруйте!
- Хороший настрій і щира посмішка допоможуть вам краще виконати
сьогоднішню роботу.
2. Перевірка готовності дітей до уроку.
- Перевірте, чи готові ви до нашого уроку. У вас на парті повинні лежати альбом, простий олівець, фарби, пензлики, та ємності для води.
ІІ. Основна частина
2.1. Повідомлення теми уроку
- А щоб дізнатися тему нашого уроку, пропоную вам відгадати загадку:
Як уродилася – то була біла,
Тепер розписали мене вміло.
Розмалювала Яринка бочки
У жовті й червоні дрібні квіточки (Писанка)
- Яке велике християнське свято святкується навесні? (Пасха)
- Сьогодні ми спробуємо стати майстрами декоративного розпису і створимо прекрасні писанки.
2.2. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Мікрофон»
-Я впевнена, що кожна українська родина з нетерпінням чекає цього великого християнського свята. Розкажіть, які традиції святкування Великодня є у ваших сім’ях.
2. Мозковий штурм «Що ти знаєш про писанку»
2.3. Ознайомлення з новим матеріалом
Писанка – це шедевр мініатюрного живопису, у якому український народ виявив здатність до творчого осмислення і художнього узагальнення навколишнього світу. Історія писанки і писанкарства давня, їх витоки сягають доби первісно-родового ладу, за кілька тисячоліть до нашої ери.
Писанкарство – це мистецтво створення і прикрашання писанки. Кожен регіон України мав свої традиції у використанні кольорів та візерунків, що відрізняло їхні писанки одну від одної.
Розглянемо писанки в різних регіонах України.
- Мешканці Прикарпаття полюбляють жовті, оранжеві, червоні та чорні кольори. На місцевих писанках є багато різнобарвних елементів. Зокрема, можна зустріти зображення церков і хрестиків, свастики та розп’яття зі схематично зображеною людиною.
- Писанки Поділля досить стримані. Зазвичай їх роблять чорними, що символізує родючу землю. Використовують також й інші темні барви, на кшталт фіолетового чи коричневого. Сам візерунок наносять чорними, червоними та білими кольорами. Рідше – жовтими та зеленими.
- У Полтаві, наприклад, яєчка розфарбовують білими, жовтими та зеленими барвами, з червоним, коричневим, чорним і зеленим розписом. Різноманіття рослинних орнаментів тут доповнюється зображеннями людей і тварин.
- В Запоріжжі полюбляють рослинні орнаменти. Зображують їх за допомогою широких ліній чорного та червоного кольору.
- На Дніпропетровщині майстри поєднують геометричні та рослинні орнаменти, використовуючи насичені кольори.
Є різні види писанок:
- крашанки — яйця, пофарбовані в один колір;
- мальованки – розмальовують за допомогою пензля;
- крапанки – віск чи фарбу наносять краплинами;
- дряпанки – зображення видряпують гострим предметом.
Кожен колір на писанці має певне символічне значення
Чорний колір – символ землі, плодючості.
Червоний колір – радість, любов, життя.
Білий — чистота.
Жовтий колір - достигле зерно, достаток, врожай, сонце.
Блакитний - небо, повітря, воду, здоров'я.
Зелений - колір весни, воскресіння природи, багатства рослинного і тваринного світу.
Коричневий колір позначав матір-землю.
- Писанки прикрашали орнаментальними візерунками, побудованих на ритмічному повторенні різних елементів.
Геометричні – хрест, кружальця, трикутники, ромби, лінії, кривульки.
Рослинні – ружа, сосонка, квітка, букет, дубові листочки
Тваринні – олень, кінь, пташка, риба, баранячі ріжки
Солярні (космічні) – сонце, зірки, триніг, меандр (геометричний орнамент з безперервної кривої або ламаної лінії у вигляді спіралі).
- Писанку як витвір декоративного мистецтва дуже поважали в народі. У Канаді, де багато українських переселенців, поблизу міста Калгарі красується різнокольоровими барвами 10-ти метрова писанка.
А в місті Коломия на Івано - Франківщині є цікавий музей «Писанка» у вигляді великоднього яйця заввишки 13 м. Тут експонується близько 6 тис. писанок з різних куточків України і світу.
2.4. Фізкульт-хвилинка
Раз-два, раз-два, рада сонечку трава,
Три-чотири, три-чотири, раді птахи, раді звірі,
Дивлячись перед собою, похитаймо головою,
Вліво-вправо нахилились і на небо подивились,
Всі до нього потягнулись, сіли й дружно посміхнулись!
2.5. Аналіз зразка роботи
- Діти що перед вами зображено? (ескіз писанки)
- Добре, а який малюнок я на ній намалювала? (квіточку)
- Так, я вирішила намалювати квіточку. Які кольори я використала? (фіолетовий, бузковий, жовтий, помаранчевий). Ніжні кольори.
- Вам теж треба буде намалювати писанку на аркуші, та розмалювати свій орнамент фарбами.
- Щоб ви правильно виконали малюнок, запам’ятайте послідовність роботи.
1. На аркуші паперу намалюйте збільшений силует яйця.
3. Визначтесь з кольорами зображення. Краще брати світлі, яскраві кольори. Не використовуйте чорний фарбу.
4. Розмалюйте тло писанки.
5. Розфарбуйте її орнаменти.
2.7. Інструктаж до роботи з фарбами
- Перед тим як розпочати треба повторити правила роботи з фарбами. Я вам кажу твердження, якщо ви згодні то піднімайте ручку, якщо ні то нічого не робіть
2.8. Критерії оцінювання
До виконання роботи є такі вимоги:
- оригінальність;
- чіткість орнаменту;
- охайність в малюванні;
- наявний зв'язок між елементами.
ІІІ. Практична діяльність учнів
1. Фронтальна робота.
2. Індивідуальна робота.
3. Контроль за часом.
4. Контроль за поставою школярів.
ІV. Заключна частина
1. Підведення підсумків
- Які писанкові символи запам’ятали? Що вони означають?
- Які з них ви використали для ескізів своїх писанок? Чому?
- Чи мають значення кольори на писанках? Що вони символізують?
- Що вам сподобалося на уроці?
2. Виставка робіт, вербальне оцінювання
(Демонстрація учнівських робіт та їх оцінювання.)
3. Організаційне завершення уроку.
- Любіть нашу рідну Україну, шануйте її прадавні звичаї, вивчайте народні традиції. Нехай Господь посилає нашій прекрасній землі мир і спокій.
4. Прибирання робочих місць