Конспект уроку "Ознайомлення з символікою розписів писанок"

Про матеріал
Тема. Ознайомлення з символікою розписів писанок. Писанка Мета: навчальна: ознайомити учнів із традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою та символікою писанок різних регіонів України, розкрити зміст деяких писанкових символів; розвивальна: розвивати уяву, фантазію, уміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів; виховна: виховувати почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, дбайливе ставлення до традицій українського народу.
Перегляд файлу

Тема. Ознайомлення з символікою розписів писанок. Писанка

Мета: навчальна: ознайомити учнів із традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою та символікою писанок різних регіонів України, розкрити зміст деяких писанкових символів;

розвивальна: розвивати уяву, фантазію, уміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;

виховна: виховувати почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, дбайливе ставлення до традицій українського народу.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: презентація, альбом, прості олівці, акварельні фарби, пензлі, ємності для води, серветки.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Привітання.

Розпочався наш урок,

Тож прошу усіх діток:

Свого  часу не марнуйте –

Усмішку всім подаруйте!

- Хороший настрій і щира посмішка допоможуть вам краще виконати
сьогоднішню роботу.

2. Перевірка готовності дітей до уроку.

- Перевірте, чи готові ви до нашого уроку. У вас на парті повинні лежати альбом, простий олівець, фарби, пензлики, та ємності для води.

ІІ. Основна частина
2.1. Повідомлення теми уроку

- А щоб дізнатися тему нашого уроку, пропоную вам  відгадати загадку:

Як уродилася – то була біла,

Тепер розписали мене вміло.

Розмалювала Яринка бочки

У жовті й червоні дрібні квіточки (Писанка)

- Яке велике християнське свято святкується навесні? (Пасха)

- Сьогодні ми спробуємо стати майстрами декоративного розпису і створимо прекрасні писанки.

2.2. Актуалізація опорних знань.

1. Вправа «Мікрофон»

-Я впевнена, що кожна українська родина з нетерпінням чекає цього великого християнського свята. Розкажіть, які традиції святкування Великодня є у ваших сім’ях.

2. Мозковий штурм «Що ти знаєш про писанку»

  •                                         - Що таке писанка?
  •                                         - Символом чого вона є? (символ весни, сонця, повернення природи до життя.)

 

  •         Чим її розфарбовували у давнину? (Давніми художниками для декорування писанок використовувались саморобні фарби, які виготовлялись з кори та плодів дерев, трав і квітів)
  •                                         Більш детальніше про писанкарство ми сьогодні дізнаємося на уроці.

2.3. Ознайомлення з новим матеріалом

Писанка – це шедевр мініатюрного живопису, у якому український народ виявив здатність до творчого осмислення і художнього узагальнення навколишнього світу. Історія писанки і писанкарства давня, їх витоки сягають доби первісно-родового ладу, за кілька тисячоліть до нашої ери.

Писанкарство – це мистецтво створення і прикрашання писанки. Кожен регіон України мав свої традиції у використанні кольорів та візерунків, що відрізняло їхні писанки одну від одної.

Розглянемо писанки в різних регіонах України.

 

  •                   На Буковині популярністю користуються геометричні орнаменти та, здебільшого, доволі великі малюнки. Серед орнаментів тут популярні смужки та розети, зображені на темному червоному або чорному фоні.

 

  •                                        

- Мешканці Прикарпаття полюбляють жовті, оранжеві, червоні та чорні кольори. На місцевих писанках є багато різнобарвних елементів. Зокрема, можна зустріти зображення церков і хрестиків, свастики та розп’яття зі схематично зображеною людиною.

 

- Писанки Поділля досить стримані. Зазвичай їх роблять чорними, що символізує родючу землю. Використовують також й інші темні барви, на кшталт фіолетового чи коричневого. Сам візерунок наносять чорними, червоними та білими кольорами. Рідше – жовтими та зеленими.

 

- У  Полтаві, наприклад, яєчка розфарбовують білими, жовтими та зеленими барвами, з червоним, коричневим, чорним і зеленим розписом. Різноманіття рослинних орнаментів тут доповнюється зображеннями людей і тварин. 

- В Запоріжжі полюбляють рослинні орнаменти. Зображують їх за допомогою широких ліній чорного та червоного кольору.

- На Дніпропетровщині майстри поєднують геометричні та рослинні орнаменти, використовуючи насичені кольори.

Є різні види писанок:

- крашанки — яйця, пофарбовані в один колір;

- мальованки – розмальовують за допомогою пензля;

- крапанки – віск чи фарбу наносять краплинами;

- дряпанки – зображення видряпують гострим предметом.

Кожен колір на писанці має певне символічне значення

Чорний колір – символ землі, плодючості.

Червоний колір – радість, любов, життя.

Білий — чистота.

Жовтий колір -  достигле зерно, достаток, врожай, сонце.

Блакитний - небо, повітря, воду, здоров'я.

Зелений - колір весни, воскресіння природи, багатства рослинного і тваринного світу.

Коричневий колір позначав матір-землю.

- Писанки прикрашали орнаментальними візерунками, побудованих на ритмічному повторенні різних елементів.

Геометричні – хрест, кружальця, трикутники, ромби, лінії, кривульки.

Рослинні – ружа, сосонка, квітка, букет, дубові листочки

Тваринні – олень, кінь, пташка, риба, баранячі ріжки

Солярні (космічні) – сонце, зірки, триніг, меандр (геометричний орнамент з безперервної кривої або ламаної лінії у вигляді спіралі).

- Писанку як  витвір декоративного мистецтва дуже поважали в народі. У Канаді, де багато українських переселенців, поблизу міста Калгарі красується різнокольоровими барвами 10-ти метрова писанка.

А в місті Коломия на Івано - Франківщині є цікавий музей «Писанка» у вигляді великоднього яйця заввишки 13 м. Тут експонується близько 6 тис. писанок з різних куточків України і світу.

2.4. Фізкульт-хвилинка
Раз-два, раз-два, рада сонечку трава,
Три-чотири, три-чотири, раді птахи, раді звірі,
Дивлячись перед собою, похитаймо головою,
Вліво-вправо нахилились і на небо подивились,
Всі до нього потягнулись, сіли й дружно посміхнулись!
2.5. Аналіз зразка роботи

- Діти що перед вами зображено? (ескіз писанки)

- Добре, а який малюнок я на ній намалювала? (квіточку)

- Так, я вирішила намалювати квіточку. Які кольори я використала? (фіолетовий, бузковий, жовтий, помаранчевий). Ніжні кольори.

- Вам теж треба буде намалювати писанку на аркуші, та розмалювати свій орнамент фарбами.

  1.                                      
  2.                                      
  3.                                      
  4.                                      
  5.                                      
  6.                                     2.6. Послідовність виконання роботи

- Щоб ви правильно виконали малюнок, запам’ятайте послідовність роботи.

1. На аркуші паперу намалюйте збільшений силует яйця.

  1. Оберіть вид орнаменту, нанесіть його на писанку.

3. Визначтесь  з кольорами зображення. Краще брати світлі, яскраві кольори. Не використовуйте чорний фарбу.

4. Розмалюйте тло писанки.

5. Розфарбуйте її орнаменти.

 

2.7. Інструктаж до роботи з фарбами

-  Перед тим як розпочати треба повторити правила роботи з фарбами. Я вам кажу твердження, якщо ви згодні то піднімайте ручку, якщо ні то нічого не робіть

  • Перед початком роботи треба все підготувати (так)
  • З фарбами можна робити що заманеться. (ні)
  • Перед тим як малювати треба фарби розвести водою. (так)
  • Краще  темні фарби не використовувати на світлих, а то буде бруд (так)
  • Якщо ті закінчив роботу, обмалюй сусіда. (ні)
  • Після завершення, склади всі фарби та помий пензлики.

2.8. Критерії оцінювання

До виконання роботи є такі вимоги:

- оригінальність;

- чіткість орнаменту;

- охайність в малюванні;

- наявний зв'язок між елементами.

ІІІ. Практична діяльність учнів

1. Фронтальна робота.

2. Індивідуальна робота.

3. Контроль за часом.

4. Контроль за поставою школярів.

ІV. Заключна частина

1. Підведення підсумків

- Які писанкові символи запам’ятали? Що вони означають?

- Які з них ви використали для ескізів своїх писанок? Чому?

- Чи мають значення кольори на писанках? Що вони символізують?

- Що вам сподобалося на уроці?

2. Виставка робіт, вербальне оцінювання

(Демонстрація учнівських робіт та їх оцінювання.)

3. Організаційне завершення уроку.

- Любіть нашу рідну Україну, шануйте її прадавні звичаї, вивчайте народні традиції. Нехай Господь посилає нашій прекрасній землі мир і спокій.

4. Прибирання робочих місць

doc
Додав(-ла)
Кречко Даша
Додано
30 квітня 2021
Переглядів
3066
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку