В даному коспекті подано поняття про плоди, їхню будову, різноманітність. Показано значення у природі та житті людини. Даний коспект виховує як потрібно бережливо ставитися до природи. Подано цікаві ігрові форми " вірю-не вірю", "Еврика".
Тема : Плід. Поширення плодів та насіння . Лабораторне дослідження №9 “Будова та різноманітність плодів ”
Мета:сформувати поняття про плоди ,їхню будову й різноманітність як результат пристосування до умов середовища;з'ясувати функції плодів , їхнє значення у природі та житті людини ,розвивати вміння й навички , розпізнавати й визначати типи плодів; виховувати бережливе ставлення до природи , екологічну культуру .
Тип уроку:комбінований.
Хід уроку
Епіграф уроку :Від того ,що ми будемо знати ,
залежить те , ким ми станемо.
Жан Ростан
I.Організаційна частина уроку .
Любі діти! У наш клас завітали гості щирі.
Привітаймо їх у добрий час посмішкою і миром.
Ми вам раді, люди добрі
і вітаєм щиро вас,
і запрошуєм ласкаво
на урок у шостий клас.
ІІ.Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів .
Давайте пригадаємо визначення що таке «насінина» ? (це вкритий покривом – шкіркою зародок рослини із необхідним для його розвитку запасу речовин)
|
в |
|
|||||||
т |
е |
п |
л |
о |
|||||
|
|
л |
|||||||
п |
о |
в |
і |
т |
р |
я |
|||
|
г |
|
|||||||
з |
а |
р |
о |
д |
о |
к |
|||
По вертикалі:
По горизонталі:
Отже, для того щоб проросло насіння потрібні такі умови
3.Гра «Вірю – не вірю»
На партах листочки із завданнями. Кожна правильна відповідь 1 бал.
Чи вірити ви, що:
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
+ |
4. Скласти асоціативний кущ до слова «плід»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
А зараз послухаємо загадки. Що об'єднує ці загадки? (це загадки про насіння і плоди):
Пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Зернівки кукурудзи)
шапочку гарненьку має.
З дуба в землю упаде
І весною проросте. (Жолудь)
Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
IV.Оголошення теми і завдання уроку
План
V.Вивчення нового матеріалу
1.Поняття про плід та його утворення .
Розповідь учителя з демонстрацією слайдів.
Уважно дивимося на презентацію і слухаємо розповідь. Ваше завдання скласти схему про види плодів.
Плід — це частина рослини ,яка розвивається із квітки при достиганні насінин.
Простий плід — це плід, що розвивається з однієї маточки у квітці.(кістянка – вишня, ягода – помідор)
Складний плід — це плід, що розвивається з кількох або багатьох маточок однієї квітки. (суниця – малина)
Супліддя— щільне зібрання плодів, утворене із суцвіття (шовковиця)
2. Запитання для учнів
- Що таке плід? Яка будова плоду?
- Які існують види плодів?
3.Виписати із підручника визначення супліддя.(ст.162)
4.Гра «Добери пару»
Умови гри: перший учень називає рослину, другий її плід.
-слива-кістянка; -ясен-крилатка;
-груша-яблуко; -жито-зернівка;
-диня-гарбуз;
-смородина-ягода;
-лимон- померанець;
-горох-біб;
-мак-коробочка;
5. Фізкульт хвилинка.
6.Повідомлення учнів:
1) Як поширюються плоди та насіння?
2) Як людина застосовує плоди та насіння у своєму господарстві?
7. Лабораторне дослідження №9
Тема: Будова плоду.
Мета: вивчити будову плоду; навчитися визначати типи плодів у залежності від будову оплодня, кількості насіння.
9. Гра «Перевертні»
Прочитайте зашифровані слова та знайдіть «зайве»?
(Приймочка, пиляк, зав'язь, стовпчик, зайве «пиляк», не є частиною маточки)
(Тополя, вільха, конюшина, ліщина, зайве «конюшина» єдина трав'яниста рослина)
(шкірочка, корінець, пагінець, брунька, зайве «чашолистки» не є частиною рослини)
10. Завдання «Еврика»
А чи знаєте ви з насіння яких рослин отримують ці крупи?
Манна (пшениця)
Перлова (ячмінь)
Геркулес (овес)
Пшоно (просо)
11. Скарбничка нородної мудрості
Пригадайте прислів'я та приказки про природу.
12. Увага! Екологічна скринька
1) У Давньому Римі ця рослина була необхідною складовою раціону легіонерів, оскільки, за глибоким переконанням римлян, вона володіла здатністю надавати воїнам сили й мужності. В Єгипті на будівництво пірамід зганяли тисячі рабів , яким давали цю рослину для запобігання хворобам. Давні греки і слов'яни в давні та середні віки вважали її незмінним засобом від укусів отруйних змій, тому вони називали цю рослину «зміїною травою». Зараз цю рослину також вживають у їжу. Яка рослина в екологічній скриньці? (Часник)
2) Ця рослина відома ще з найдавніших часів (за 4 тис. років до н.е.) у різних народів, особливо на сході. Її вживали у Давньому Єгипті, вважаючи священною рослиною. ЇЇ поміщали в саркофаги разом з муміями, вірили в чудодійну силу амулетів, зроблених з неї. В Україні в роки розпалу інфекційних хвороб у кожній хаті розвішували вінки з цією рослини. Люди вірили, що вона захищає від хвороб і, як виявилося пізніше, вірили не дарма. Яка рослина в «екологічній скриньці»? (Цибуля городня)
VI. Підсумок уроку
а)Про що дізналися на уроці…
б) Чого навчилися…
в) Я розповім своїм батькам про…
2) Вірш «Заповіт молодому поколінні»
Не зростай пустоцвітом у світі,
Пам'ятай, що життя лиш одне,
Будь привітним і щедрим як літо,
Як те сонце у небі ясне.
Зігрівай добрим словом людину
Що схилилась низенько в журбі.
Не ламай дивоцвіту калини,
Що плоди подарує тобі.
Не руйнуй гнізд ніколи пташиних,
Бо не чутимеш більше пісень,
Вболівай всім серцем за Україну,
За її прийдешній щасливий день.
О.Маліновська
VII. Домашнє завдання
§36, скласти «Сенкан»
І варіант до слова «плід»
ІІ варіант до слова «насіння»
1