Конспект уроку біології "Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору" у 8 класі створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Тема. Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору.
Мета: сформувати уявлення учнів про будову та функції зорової сенсорної системи, сформувати вміння пояснювати процес сприйняття світла, кольору, простору; навчити розпізнавати елементи будови ока, формувати уміння встановлювати взаємозв’язок між будовою та функціями ока, сформувати уміння виявляти сліпу пляму на сітківці ока та визначати здатність ока до акомодації, сприяти застосуванню знань учнів для дотримання правил профілактики порушень зору та попередження захворювань органів зору; навчити оцінювати значення зорової сенсорної системи для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем.
Завдання:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Терміни і поняття: зорова сенсорна система, очне яблуко, склера, судинна оболонка ока, рогівка, райдужка, зіниця, кришталик, склисте тіло, сітківка, акомодація ока, гострота зору, бінокулярний зір, короткозорість і далекозорість, косоокість, куряча сліпота, дальтонізм.
Обладнання: підручники, таблиці, відео, слайди презентації, матеріали для лабораторного дослідження.
Хід уроку
І. Організація роботи
Привітання, психологічне налаштування учнів на роботу (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №1).
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
Фронтальна бесіда:
- Дайте визначення поняття «сенсорні системи». Чи можна сенсорні системи назвати аналізаторами? Чи можна сенсорні системи назвати органами чуття? (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №2)
- Які основні структурні елементи входять до складу всіх сенсорних систем? (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №3)
- Які основні сенсорні системи людини вам відомі? (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №4)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Демонстрація відео про первоцвіти (https://www.youtube.com/watch?v=3kWaz3aruQU&app=desktop).
Створення проблемної ситуації:
- Один фізик сказав: «Око дивиться, а мозок бачить» (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №6). Як ви розумієте це висловлювання? Ми побачили це відео за допомогою мозку!?
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку
(https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайди №7 і 8; запис в зошит).
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
Блок 1. Значення зору (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №9).
Блок 2. Структура зорової сенсорної системи.
Складання інтерактивної схеми «Зоровий аналізатор» (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №10).
Блок 3. Око: будова та функції.
1. Цікаві факти про око людини (повідомлення учня, демонстрація відео https://www.youtube.com/watch?v=UJ5DYIx2IMc&app=desktop).
2. Розповідь вчителя з елементами бесіди під час демонстрації відео «Око людини» (http://www.mozaweb.com/uk/mozabook).
3. Демонстрація відео «Будова ока. Механізм формування зображення»
(http://www.mozaweb.com/uk/mozabook).
Лабораторне дослідження №9
(https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №12)
Інструктаж з безпеки під час виконання лабораторного дослідження № 9.
Тема: Визначення акомодації ока.
Мета: ознайомитися з:
- методами дослідження акомодації ока;
формувати уміння і навички:
- визначати здатність ока до акомодації;
розвивати уміння і навички:
Шпаргалка (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайди №13 і 14). Властивість ока пристосовуватись до чіткого бачення предметів, розташованих на різній відстані від нього, називається акомодацією. Вона можлива завдяки здатності кришталика змінювати свою кривизну, а отже, й заломлюючу силу. При розгляданні предметів на далекій відстані кришталик стає більш плоским, а при розгляданні близько розташованих предметів – опуклим. При порушенні акомодаційної здатності кришталика спостерігаються далекозорість чи короткозорість.
VІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Інтерактивна вправа «Будова ока» (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №15; https://learningapps.org/).
Інтерактивна вправа «Встанови відповідність» (https://learningapps.org/).
Інтерактивна вправа «Перший мільйон» (https://learningapps.org/).
VІІ. Узагальнення і систематизація знань
Загальне обговорення проблемної ситуації.
«Дивитися» - це отримувати за допомогою органів зору якусь інформацію, а «бачити» - значить сформувати в головному мозку результуюче відчуття, зоровий образ (наприклад, відомий психологічний тест Роршаха «чорнильна пляма» чи знаменита скульптура Пікассо перед будівлею «Сіті-холл» в Чикаго - https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №16).
Тому виникають питання: а чи дійсно ви бачите те, на що дивитеся та чи дійсно ми знаємо, як виглядаємо ми самі? І чи дійсно сніг такий, яким ви його бачите?!
Демонстрація відео «Дальтонізм – кольора сліпота» (http://www.mozaweb.com/uk/mozabook).
VІІІ. Підсумки уроку
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання (https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-zorova-sensorna-sistema-oko-gigiena-zoru-13359.html слайд №17); опрацювати відповідні параграфи у підручнику; підготувати цікаву інформацію про слухову сенсорну систему (за бажанням).