Тема 23. Поняття молитви як спілкування християнина з Богом
Не будь недбалий у молитві, не занедбуй давати милостиню ( Сир. 7,10).
Мета навчальна: розкрити суть молитви як розмови людини з Богом; визначити види молитви; формувати в учнів уявлення про правдиву молитву як необхідність підтримувати постійний діалог людини з Богом;
Мета розвиваюча: розвивати пам'ять, увагу, комунікативні здібності;
Мета виховна: пояснити, що означає бути витривалим у молитві, навести приклади Святого Письма .
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи: бесіда, праця з текстами Святого Письма у групах.
Обладнання: Святе Письмо, Бруно Ферреро «Оповідання для душі», ст..138, ікона
-
Вітання. Організаційний момент.
-
Подивіться уважно на ікону, на якій зображено Ісуса, що молиться.
-
Поділіться своїми роздумами (відповіді дітей).
-
Ісус дуже часто перебував у молитві на самоті і показав нам приклад повсякчасного звертання до Бога Отця у щирій розмові. Так і ми розпочнімо наш урок молитвою, щоб Господь просвітив наш розум і зігрів наші серця. Молитва.
-
Актуалізація опорних знань.
Ми продовжуємо вивчати Нагірну проповідь Ісуса Христа.
-
Про які важливі у житті кожного християнина дії ви вже довідались? (милостиня, піст)
-
Що ми називаємо милостинею?
-
Які ви знаєте ознаки правдивої милостині?
-
Що таке піст?
-
У чому полягає зв'язок між тілесним постом і моральним вдосконаленням людини?
-
Оголошення теми і мети.
У Святому Письмі визначено три основні дії, які допомагають нам у нелегкій боротьбі зі спокусами та ушляхетнюють нашу душу, уподібнюють нас до Господа - це милостиня, піст і молитва. Сьогодні ми розважатимемо над поняттям правдивої молитви як спілкування християнина з Богом. Визначимо її види та основні ознаки (запис у зошити теми і плану).
План
-
Поняття молитви.
-
Види молитви.
-
Ознаки молитви.
-
Приклади молитви у Святому Письмі.
-
Жанр молитви у художній літературі.
-
Розвиток теми.
-
То що ж ми називаємо молитвою? Так. Це розмова людини з Богом.
-
Як ви гадаєте, хто першим розпочинає цю розмову?
-
Господь першим робить нам крок назустріч і чекає нашої відповіді.
-
З чого має починатися наша відповідь? З прохання?(відповіді дітей)
-
Молитва починається прославою Величі Божої і вдячністю за Божі щедроти. У псалмах ми знаходимо прекрасні слова:
-
Благословлю Господа повсякчасно, завжди хвала Його на устах у мене (Пс.33,1).
-
Дякуйте Господеві, бо добрий; милосердя його повіки(Пс.118,1).
-
Хваліте, слуги Господні, хваліте ім’я Господнє. Нехай буде ім’я Господнє благословенне віднині і повіки(Пс.113,1).
-
В залежності від того, про що ми розмовляємо з Богом, розрізняють:
-
1) молитву прослави (Слава Тобі,Господи!) ;
-
2) молитву подяки (Тобі, Господи);
-
3) молитву перепрошення(Господи, помилуй);
-
4) молитву прохання (Подай, Господи);
Усі ці види молитви ми чуємо на Святій Літургії. Саме слово «літургія» означає спільна справа, народна справа. Це спільне прославляння Божого милосердя, яке виявилося у жертві Ісуса Христа, що ціною власної крові відкупив нас від смерті і подарував нам життя вічне.
Приклади молитов наведені у молитовниках, псалтирі, адже псалтир – це пісня молитва, у якій автор звертається до Бога у найрізноманітніших життєвих ситуаціях.
На мою думку, кожному з нас згодиться такий собі довідник екстрених служб Біблії.
(Роздаю кожній дитині листок – довідник)
-
Пошукова діяльність учнів. Праця у групах.
Кожній групі – окреме завдання. З допомогою вказаних віршів Святого Письма учням пропонується дати письмові відповіді на такі наступні питання:
-
Для чого нам потрібна молитва? (Філ.4,4 -7; Як.5,16; Лк.11,1 -13).
-
Як часто слід нам молитися? (Лк.18,1; 1Кол.4,2;1Сол.5,15 – 18; Еф.6,18).
-
За кого маємо молитися? (Мт.5,44; 1 Тим.2,1 -10).
-
У чому сила молитви?(Мк.11,22 -24; Ів.15,7 – 11).
-
Яка молитва Богові особливо мила (Мт.6,15;1Тим.2,8; Мк.11,25).
Учні зачитують відповіді.
-
Застосування знань.
Пропоную дітям (5 хв.)на основі почутих відповідей підготувати виступ на 1 хв. «Ознаки правдивої молитви». Відповіді дітей. Запис у зошити:
справжня молитва
-
Таємна, у комірчині власного серця.
-
Щира і всепрощаюча, без гніву і бажання помсти.
-
Сила молитви – у вірі.
-
Витривала і повсякчасна.
-
Безкорислива, за всіх і за все.
Плодами правдивої молитви, за словами святих отців, є увага і розчулення. Вона переображує людину, робить її лагідною і терпеливою.
Пригадайте, будь ласка, приклади ревної молитви на сторінках Святого Письма:
-
Даниїл у лев’ячому рові.
-
Давид, коли щиро каявся (Пс.50).
-
Юдита, що просила про допомогу.
-
Сара, наречена Товії (книга Товит3).
-
Анна,мати Самуїла (1 Сам.1,10 – 18).
-
Явіс (1Хронік 4,10).
-
Мойсей перед кожною справою просив поради у Господа.
-
Закріплення теми. На завершення хочу підкреслити, що молитви завжди були і є на устах нашого народу. Ми – глибоко віруючий народ. І цей скарб,нашу віру, плекаймо і бережімо як захист, як оберіг від ворожої загарбницької руки. З уст в уста передавались молитви крізь призму століть. Так утворився в українській літературі жанр молитви. Авторами найвідоміших молитов є О. Кониський («Боже великий, єдиний»), Т.Шевченко («Переспів Давидових псалмів»), Л. Костенко («Блажен той муж»), Д.Білоус («За Україну молюся»), Ю. Шкрумеляк («Молитва за рідну мову»). Список цей буде безконечним, коли заглянемо в глибоку криницю нашої історії. Отож, підведемо підсумки. Якої молитви чекає від нас Господь?
-
Щирої
-
Непоказної, таємної
-
З чистим серцем, без гніву
-
Постійної
-
Витривалої
-
Молитва «Боже великий, єдиний».
Домашнє завдання : вивчити напам’ять молитву (на вибір учня).