Урок допомагає розширити й поглибити уявлення дітей про місцезнаходження повітря на землі, властивості повітря і їх значення у природі. Також розвивати спостережливість, увагу, дослідницький підхід до вивчення природних явищ. І виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, бережливе ставлення до повітря- основи життя; здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності;
Квітка-семицвітка
Природознавство 3 клас
Урок – казка
Тема: Повітря і його повітря
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку: дидактична гра «Квітка-семицвітка»
Форма навчальної діяльності: робота в парах, робота в групах, індивідуальна робота.
Загальнопізнавальні цілі:
Компетентності, які випливають із конкретизованих навчальних цілей:
Предметна:
Особистісна:
* приймає рішення щодо вирішення визначеної проблеми;
* висловлює судження по заданій темі;
* оцінює власний внесок у роботу групи;
Соціальна:
Навчально-методичне забезпечення уроку: робочі зошити, підручник, ілюстрації до казки «Квітка- семицвітка», аплікації пелюсток для семицвітки , приладдя для дослідів: спиртівка, термометр, банка з водою, гумова рукавичка, освіжував повітря, дві склянки з гарячою водою , більша склянка, посудина з водою, надута кулька
План уроку
* Рубрика «Синоптики» повідомляють. Рефлексія
*Створення проблемної ситуації.
*асоціативний кущ
*фронтальне опитування. Мозковий штурм.
3. Оголошення теми і завдань уроку.
4.Вивчення нового матеріалу. Підготовка до дослідницької роботи.
*розповідь з елементами бесіди;
*повідомлення кореспондентів;
*інструктаж техніки безпеки під час проведення дослідів;
5. Осмислення знань і умінь. Розв’язання проблемної ситуації . Виконання ігрових дій. Дослідження.
а) 1 дослід - червона пелюстка і зелена ;
б) 2 дослід – жовта пелюстка
в) 3 дослід - синя пелюстка;
г) 4 дослід – фіолетова пелюстка
д) 5 дослід – оранжева пелюстка ;
е) 6 дослід - голуба пелюстка;
6. Узагальнення і закріплення знань. Підведення підсумків гри.
* робота з підручником;
* фольклорна скарбничка;
* робота в зошиті;
7. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання..
Зміст та завдання уроку
Вчитель:
Любі діти, добрий день!
Зичу доброї вам праці ,
А ще, друзі, всім бажаю –
Сил, натхнення та удачі!
Діти:
Добрий день! Добрий день!
Дякуємо за побажання,
На урок беремо з собою:
Знання, вміння, навички й старання!
Створення мікроклімату.
Вправа «Очікування».
Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Учитель. А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати в групах, робити висновки. Які якості характеру для цього вам потрібні? (спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можливості).
2.Актуалізація опорних знань
Рубрика «Синоптики повідомляють»
Сьогодні добре знають люди,
яка погода завтра буде,
бо теле — й радіопрогноз
підкаже — спека чи мороз.
В старі ж часи, і це знаменно, —
діди й бабусі наперед
прогнозували достеменно
погоду з безлічі прикмет:
Як місяць гострий — на непогоду,
як рівний — на ясну блакить,
щербатий — то відомо зроду,
що незабаром задощить.
Опадів немає . Температура повітря +…16. Протягом тижня погода була мінлива. Дні переважали похмурі .
Рефлексія. - Давайте підсумуємо. Від чого залежать зміни в природі? ( від висоти сонця на небосхилі)
Створення проблемної ситуації.
Таке велике, що займає увесь світ?
Таке маленьке , що в щілину зайде? ( це повітря)
З яким словом асоціюється слово повітря? ( небо , вітер, вітряки, літак, бульбашка, кулька)
Фронтальне опитування . Мозковий штурм.
- Спробуйте затримати дихання, спостерігайте, чи довго вдалося вам перебувати в такому стані.
- Як ви вважаєте, чому однаково важко довго не дихати вам, спортсмену, військовому або будь якій натренованій людині?
- Чому, на вашу думку, людина може прожити без їжі кілька тижнів, без води кілька днів, а без повітря кілька хвилин?
- Що важливіше для живих організмів: їжа, вода чи повітря?
- Молодці, непогано. А тепер глибше перевіримо ваші знання про повітря.
Мозковий штурм.
Цікава задача. На солі стояло три склянки. Перша була з соком, друга з молоком, третя була ні з чим. Хто дав правильну відповідь Максим чи Василь? Максим сказав , що на столі є порожня склянка, а Василь сказав , що всі склянки повні.
- Як можна довести , що повітря існує довкола нас?
- Як життя на Землі пов’язане з повітрям?
- Чому говорять: «Без повітря не було б життя на Землі »?
- Які властивості повітря вам вже відомі?
- Можливо, ви вже в змозі визначити тему і завдання нашого уроку ( учні висловлюють свої припущення, щодо завдань уроку)
3.Оголошення теми і завдань уроку. СЛАЙД 1
4.Вивчення нового матеріалу. Підготовка до дослідницької роботи.
*Розповідь вчителя з елементами бесіди. СЛАЙДИ 2 -9
*Захист презентації (повідомлення кореспондентів) «Повітря знайоме та загадкове».
( діти розповідають, що довідалися із енциклопедій про повітря)
- Сьогодні на уроці будемо вивчати повітря, його властивості і їх значення у житті людини , рослин , тварин. За допомогою дослідів розкриємо і закріпимо сьогоднішню тему .
- Але спочатку пригадаємо правила техніки безпеки під час виконання практичних робіт.
Наш девіз.
Діяти - активно!
Думати - оперативно!
Сперечатись – доказово!
Творчо мислити – обов’язково!
Наш урок незвичайний, а казковий. Ми сьогодні будемо не тільки дослідниками, а рятівниками. Врятуємо нашу хорошу сонячну погоду. Допоможемо матінці Природі створити диво і розвеселити усю нашу планету? Для цього набираємося сили і вирушаємо долати будь-які труднощі. За кожен правильно зроблений крок будемо одержувати барвисту пелюстку для чарівної квітки-семицвітки. Як ця квітка зацвіте, то і диво прийде.
(З кожним виконаним дослідом вчитель на дошці прикріплює кольорову пелюстку, створює квітку)
- Отож , працюємо дружно! Одержимо стільки пелюсток, скільки властивостей має повітря.
- Найперше повторимо правила техніки безпеки під час проведення дослідів.
*Інструктаж техніки безпеки.
1) Необхідно обережно відноситись до всіх приладів. Їх можна не тільки розбити , ними можна поранити себе.
2) під час роботи можна не тільки сидіти , а й стояти.
3) Коли проводить дослід один учень , інші мовчать, спостерігають або за прозьбою допомагають йому.
4) Розмовляти можна тихо , не заважати іншим.
5.Осмислення знань і умінь. Розв’язання проблемної ситуації .
Виконання ігрових дій. Дослідження.
а) Дослід 1
Групова робота СЛАЙД 10
- Як же дізнатися, що повітря дійсно існує? Що повітря не пусте місце?
. Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям. Що ви відчули? -Ви відчули дотик, що ніби щось холодне доторкнулося до вас. Але зошит до обличчя ви не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря. Рух повітря – вітер . Візьміть клаптики паперу. А тепер змахніть зошитом над долоньками. Що сталося? (клаптики злетіли з долоньки)- Чому? Та тому що ми зошитом сколихнули повітря. А повітря, в свою чергу, папірці, і вони злетіли. Повітря рухається навіть тоді, коли ми його не помічаємо. У повсякденному житті нам не доводиться думать про небо, повітря. Ми просто забуваємо про них. І лише під час бігу чи їзди, а також вітру чи бурі ми відчуваємо опір нашому рухові. Це ще більше підтверджує існування повітря. Висновок: повітря прозоре, безбарвне, рухається . ( діти одержують дві пелюстки)
в) Дослід 2 ( групова робота) СЛАЙД 11
Повітря тисне на предмети з певною силою. Цей тиск називається атмосферним тиском. Беремо надуту повітряну кульку, надавлюємо на неї – з’являється ямка, відпускаємо – вона зникає.
Висновок: повітря може тиснути. (третя пелюстка)
Фізкультхвилинка
Добре те, що сонце світить (підіймають руки вгору).
Добре те, що віє вітер (зображують хитання дерев).
Добре те, що цей ось ліс (присідають)
Разом з нами ріс і ріс (підіймаються на носочки, потягуючись угору, як дерева).
Хай живуть у ньому в мирі (крокують)
Всі птахи і різні звірі (плескають у долоні)
пелюстка)
Дослід 3. ( демонструє вчитель, 1-2 учні беруть участь) СЛАЙДИ 12-13
Чи проводить повітря тепло?
Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води в них. Одну склянку накриємо більшою склянкою. А іншу залишимо відкритою. Якщо через деякий час знову виміряємо температуру води в обох склянках, то вона стане різною. Чому?
Висновок. Повітря погано проводить тепло. ( четверта пелюстка)
У класі, вдома у вас стоять вікна з подвійним склом, між яким знаходиться повітря. Завдяки цьому у приміщенні зберігається тепло.
Взимку люди одягають одяг з хутра, у тварин на зиму відростає густа шерсть, а у птахів з’являється пух. Між густими шерстинками та пушинками багато повітря, яке зберігає тепло тіла.
Восени люди засівають озимі хліба. Між сніжинками, що вкривають поля, багато повітря, тому рослини не замерзають.
Подумайте, коли рослинам краще зимувати, коли сніг щільний чи пухкий
Дослід 4. СЛАЙД 14
Вчитель демонструє учням дослід
На банку одягнемо гумову рукавичку. Поставимо банку у гарячу воду. Що відбувається?
- Чому рукавичка надулась?
Опустимо банку у холодну воду. Чому рукавичка здулася?
Висновок. При нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні стискається.
(п’ята пелюстка)
Дослід 5. ( групова робота) СЛАЙД 15
Як ви гадаєте, повітря має запах? Ні, але у повітрі легко й швидко
поширюється запах духів і аромат квітів. (побризкати освіжувачем повітря)
Цілюща ранкова свіжість травня сповнена ароматом квітучої весни. В розпалі
літа повітря ніби настояне на травах. Восени, коли небо вкрите свинцевими
хмарами, віє свіжістю і прохолодою. А як легко дихається після грози! Ні
з чим не зрівняється запах першого снігу, коли свіжий вітерець грайливо
змітає перші сніжинки і холодить обличчя. В сонячні березневі дні нас
бадьорить особлива свіжість талого снігу.
Висновок: повітря немає запаху
( шоста пелюстка)
Дослід 6 (робота в парах) СЛАЙД 16
Опустіть порожню склянку догори дном у посудину з водою.
- Чи заповнює вода склянку? Чому?
Якщо склянку повільно нахиляти, то можна побачити, як зі склянки виходять бульбашки повітря, а в неї заходить вода.
Висновок. «Повітря – газоподібне тіло, яке займає всі порожнини».
6. Узагальнення і закріплення знань. Підведення підсумків гри.
- Ми зуміли здобути чарівні пелюстки. Щоб зацвіла квітка-семицвітка бракує серединки.
*Робота з підручником.
(Аналітико-синтетична діяльність у парах.)
Завдання: прочитати матеріал і відповісти на запитання:
-Як допомагає людям знання властивостей повітря?
-Яку користь для тварин має властивість повітря погано проводити тепло?
-Коли нам тепліше, коли ми в майці чи коли поверх майки вдягнемо сорочку? Чому?
-Пригадайте, як тварини готуються до зими й у них міняється хутро. (У них виростає підшерсток.) Чому природа потурбувалась про такі зміни?
*«Фольклорна скарбничка».
Поясніть прислів’я:
Зима без снігу — літо без хліба.
*Робота в зошиті. Заповнення сторінок друкованого зошита за темою «Повітря».
( на дошці вчитель прикріплює серединку. Квітка готова)
- Отже , діти, ми сьогодні добре потрудилися , виконали багато завдань, вивчили властивості повітря і їх застосування у житті, тому чарівна квітка-семицвітка не забарилася і розквітла для нас.
От квіточка розвітла і принесла на Землю велике диво – веселку. Засіяло ясне сонечко і зраділа земля і нікому вже не було сумно.
Мозковий штурм .
Веселка - це природнє явище , що виникає в повітрі.
– Чи знаєте ви, як виникає веселка?
Це цікаво:
Як би Земля не була оточена повітрям , ми бачили б на чорному небі вогняний диск сонця. Ніч наступала б і закінчувалася раптово з останнім і першим його променем.
7. Підбиття підсумків уроку. Домашнє завдання.
- Підсумуємо, що вивчили на уроці.
Дайте відповіді на тестові питання. СЛАЙДИ 19, 20, 21, 22,23
Підсумкова бесіда СЛАЙД 24
Як ви розумієте напис? ( потрібно дбати про чистоту повітря)
Як в повсякденному житті ми повинні піклуватись про чистоту повітря?
- На закінчення пропоную послухати частину пісні.
- Як вона пов’язана з нашою темою? ( решту пісні прослуховують діти на наступному уроці)
— Що було найцікавішим на уроці?
— Який дослід ви покажете батькам вдома?
— Як поясните молодшим друзям зміну хутра зайчиком напередодні зими?
Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Підручник: прочитати матеріал підручника, відповісти на запитання.
Зошит: закінчити роботу в зошитах.
Індивідуальне завдання для допитливих: знайти в довідковій літературі відповідь на запитання «Що таке вітер?».