Конспект уроку: «Повітря – суміш газів. Значення повітря».

Про матеріал
Метою уроку є сформувати в учнів знання про повітряну оболонку Землі та її роль у природі. Знаннєвий компонент сформувати в учнів уявлення про повітряну оболонку, її складові, роль у природі, атмосферний тиск, заходи щодо охорони повітря; знання про нагрівання повітря від поверхні Землі та зміну його температури з висотою; продовжувати формувати в учнів поняття про властивості повітря (неви-димість, прозорість, безбарвність, відсутність запаху, смаку, малу теплопровідність) та його значення у природі; Діяльнісний компонент розвивати уміння знаходити причинно-наслідкові зв'язки, узагальнювати вивчене; Ціннісний компонент зміцнювати бажання охороняти довкілля, виховувати бережне ставлення до повітря — основи життя.
Перегляд файлу

Природознавство 5 клас 

Тема: «Повітря – суміш газів. Значення повітря».

Мета: сформувати в учнів знання про повітряну оболонку Землі та її роль у природі.

Знаннєвий компонент

сформувати в учнів уявлення про повітряну оболонку, її складові, роль у природі, атмосферний тиск, заходи щодо охорони повітря; знання про нагрівання повітря від поверхні Землі та зміну його температури з висотою; продовжувати формувати в учнів поняття про властивості повітря (неви­димість, прозорість, безбарвність, відсутність запаху, смаку, малу тепло­провідність) та його значення у природі;

Діяльнісний компонент

розвивати уміння знаходити причинно-наслідкові зв'язки, узагальнювати вивчене;

Ціннісний компонент

зміцнювати бажання охороняти довкілля, виховувати бережне ставлення до повітря — основи життя.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття і терміни: повітряна оболонка (атмосфера), властивості по­вітря, атмосферний тиск, озоновий шар.

Методи і методичні прийоми: словесний (ущільнене опитування, бесіда (під­готовча, пояснювальна, контрольно-перевірна), розповідь, робота з підручни­ком, наочний (демонстрація наочності, досліду), практичний (робота в зошитах).

Обладнання: підручник, зошити, схематичне зображення атмосфери, картинки, де зображено гірські вершини, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів, музичний супровід, навчальні фільми «Повітря в природі».

Очікувані результати: учні ознайомляться зі складом повітря, значенням повітря для живих організмів, підтримування горіння.

      Епіграф уроку: «Я хочу бути повітрям — таким же непомітним і необхідним.

                                                                                                                           С. Сурганова

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Учитель

Дзвінок пролунав веселий,

Дружно всіх він кличе в клас.

Стали, дітки, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли,

Працювати почали

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

2.1. Самостійна робота

1. Найважливіша властивість ґрунту:

А родючість; Б водопроникність; В повітропроникність.

2. Джерелом важких металів у ґрунті є:

А екскременти тварин; Б пожежі;  В атомні електростанції.

3. Найбільш родючі ґрунти:

А піщані; Б глинисті; В чорноземи.

4. Містять найбільше гумусу:

А піщані ґрунти; Б глинисті ґрунти; В чорноземи.

5. Найбільш швидко пропускають воду:

А піщані ґрунти; Б глинисті ґрунти; В чорноземи.

 

6. Погіршення корисних властивостей та родючості ґрунту — це:

А ерозія; Б транспірація; В деградація.

7. Найдовше зберігають воду:

А піщані ґрунти; Б глинисті ґрунти; В чорноземи.

8. Властивість ґрунту вбирати і утримувати різні речовини — це:

А вбирна здатність; Б водопроникність; В водоутримуюча здатність.

9. Найбільш щільні:

А піщані ґрунти; Б глинисті ґрунти; В чорноземи.

10. Здатність ґрунту пропускати за одиницю часу певну кількість води з верхніх шарів у нижні — це:

А вбирна здатність; Б водопроникність; В водоутримуюча здатність.

11. Надлишковий вміст у кореневмісному шарі ґрунту солей — це:

А деградація; Б ерозія; В засолення.

12. Здатність ґрунту пропускати через себе повітря — це:

А родючість; Б водопроникність; В повітропроникність.

2.2. Фронтальне опитування за темою попереднього уроку.

1. Що таке ґрунт? З чого він складається?

2. Які типи ґрунтів ви знаєте?

3. Що таке родючість ґрунту?

ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

3. 1. Розгадування кросворда з ключовим словом (самостійна робота).

Учитель пропонує учням розгадати кросворд і таким чином дізнатись тему уроку. (Роздавальний матеріал.)

Кросворд Розгадайте кросворд і ви дізнаєтесь тему уроку.

За горизонталлю:

1. Весна, літо, осінь, зима.

2. Зменшена модель земної кулі.

3. Речовина, що буває у трьох агрегатних станах.

4. Супутник Землі.

5. Точка перетину вертикальної лінії, що проходить через спостерігача, з небесною сферою.

6. Верхній родючій шар Землі.

7. Третя планета від Сонця.

1П

О

Р

А

 

 

2Г

Л

О

Б

У

С

 

 

3В

О

Д

А

4М

І

С

Я

Ц

Ь

5З

Е

Н

І

Т

 

 

 

6Ґ

Р

У

Н

Т

7З

Е

М

Л

Я

2. Повідомлення теми уроку.

Тема на дошці закрита. Після того як учні відгадали ключове слово теми, учитель відкриває на дошці напис та оголошує її.

3. Оголошення мети та завдань уроку.

Учитель повідомляє учням мету уроку, пропонує їм визначити завдання, які вони мають розв’язати на уроці.

 

4. Фронтальна бесіда.

 Які оболонки має Земля? (Ґрунтову — літосферу, водну — гідросферу, повітряну — атмосферу.)

 Що вам відомо про атмосферу? Давайте згадаємо.

5. Створення «асоціативного куща».

Учитель прикріплює до дошки малюнок із зображенням повітря й пропонує учням назвати ті асоціації, які виникають у них щодо цього малюнку. Усі відповіді записуються вчителем на дошці навколо самого поняття.

                    Блакитне  Земля   Небо

Життя  Кисень  

 

   Газ Дихання 

 

   Повітря Атмосфера

 

    Вуглекислий газ   

                                              Озоновий екран

Учитель узагальнює знання учнів і підводить їх до розуміння того, що їм уже дещо відомо про повітря. Проте їхні знання є досить неповними.

6. Проблемне запитання.

«Чому небо блакитне?». Після того як учні висловили свої думки, учитель пояснює, що повітря саме по собі не має кольору. Проте білий колір Сонця складається з багатьох хвиль. Якщо розглянути їх кожну окремо, то можна помітити, що кожній довжині хвилі відповідає певний колір. Доки сонячне світло подолає шлях до Землі, частина його розсіюється в повітрі. Особливо до розсіювання схильні хвилі більш короткої довжини, які відповідають блакитному кольору. Тому повітря в небі здається нам блакитним.

IV. Сприйняття й осмислення учнями нового навчального матеріалу

  1.      Розповідь з елементами бесіди.

Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що таке повітря, де воно може бути і чому потрібно дбати про чистоту повітря. Ми кажемо, що над Землею розпростерся безмежний повітряний океан, що Земля оточена з усіх боків повітрям. Воно невидиме, але є усюди, є у ґрунті, у воді та заповнює пустий простір у тілах. Без повітря не можуть жити рослини, тварини, люди.

Демонстрування схематичного малюнку із зображенням Землі та шарів атмосфери.

Наша Земля оточена повітряною оболонкою, яку називають атмосферою (грец. атмос — «пара» і сфера — «куля»)

(Термінологічна робота: запис терміна на дошці, його промовляння, з 'ясування етимології, семантики, орфографії).

Вона захищає планету від перегрівання, надмірного охолодження, космічного випромінювання та метеоритів. Атмосфера складається з чотирьох шарів, кож­ний з яких має свою висоту, температуру та значення. Нижній шар атмосфери (висотою до 17 км) називається тропосферою. Над нею знаходиться наступний шар — стратосфера, її товщина майже ЗО км. Озоновий шар розташований на висоті 20 - 25 км і виконує захисну роль. Найвищий шар атмосфери називається іоносферою. Вона досягає висоти 100 км над Землею.

4. 2. Пояснювальна бесіда.

Озирніться навкруги. Де знаходиться повітря?

Воно оточує нас звідусіль, заповнює всі порожнини, всі щілини в предметах.

А чому ми його не помічаємо? Завдяки яким властивостям це відбувається?

Чи можна побачити повітря? (Ні.) Отже, воно зовсім безбарвне і прозоре.

— Чи можна спробувати повітря на смак? (Ні.)

— Чи можна відчути запах повітря? (Ні, тому що ми відчуваємо запах певних речовин, які розчиняються у повітрі.) Отже, воно не має ні запаху, ні смаку.

— Чи має повітря об’єм?

Ми не помічаємо цього, тому що повітря невидиме, прозоре, не має ні кольору, ні запаху, ні смаку.

4. 3. Демонстрування малюнка гір із засніженими вершинами. Пояснювальна бесіда.

Поясніть, чому вершини гір покриті снігом, а біля підніжжя гір снігу немає?

Завдяки прозорості повітря сонячне проміння вільно проходить крізь товщу атмосфери й досягає поверхні Землі, де майже повністю поглинається ґрунтом, водами морів і океанів та інших водойм, живими організмами. Внаслідок вби­рання сонячного проміння Земна поверхня вдень нагрівається. Від теплих пред­метів на поверхні Землі нагрівається повітря. Тому шари повітря біля поверхні Землі мають вищу температуру порівняно з верхніми шарами атмосфери. У нижніх шарах атмосфери з підняттям угору на 1 км температура повітря зни­жується в середньому на 6°. Через це на висоті 7 —- 8 км навіть у теплі дні темпе­ратура може становити - 15 — - 20°.

Отже, температура повітря на різній висоті неоднакова. В зв'язку з цим пові­тря постійно рухається вертикально, тобто знизу вгору і назад: тепле повітря піднімається вгору, а холод опускається вниз.

4. 4. Пояснювальна бесіда.

А чому ми можемо вільно рухатися? В якому агре­гатному стані перебуває повітря?

Повітря перебуває у газоподібному стані. Його молекули розташовані одна від одної на порівняно великих відстанях, тому ми вільно у ньому переміщуємось.

Що входить до складу повітря? Повітря — це природна суміш. До його складу входять: азот, кисень, вуглекислий газ, водяна пара, незначна кількість інших газів, домішки (пил, сажа, мікроорганізми, пилок рослин тощо).

Головними складовими частинами повітря в нижньому шарі атмосфери є азот (згадаємо, як його позначають у періодичній системі елементів,— N) — 78,08 % об’єму, кисень (О2) — 20,96 % об’єму та інертні гази — 0,94 % об’єму, у тому числі аргон (Ar — третій за розповсюдженістю на Землі газ) — близько 0,9 % об’єму. Ці гази є постійними складовими частинами повітря, тому що їх кількість у повітрі не змінюється.

Також до складу повітря входять: діоксид вуглецю CO2 (вуглекислий газ) — приблизно 0,03 % об’єму і водяна пара 0,1–2,8 % об’єму. Проте кількість цих речовин може сильно змінюватись у залежності від умов. Саме тому їх називають змінними складовими частинами повітря.

 

Повітря також може містити різні випадкові домішки (наприклад, водень H2, аміак NH3, озон O3, сірководень H2S, метан CH4, діоксид сірки SO2) та інші гази, які потрапляють у повітря внаслідок розкладання органічних залишків живих організмів, виверження вулканів, роботи хімічних заводів тощо.

Яке значення для живої природи має кисень?

1) Значення повітря для планети Земля.

Слово вчителя з елементами бесіди.

Усе, що дає нам повітря, пов’язане з його складом та властивостями.

Наприклад, нам відомо, що до складу повітря входить кисень. Цей газ дає можливість жити майже всім організмам, окрім тих, які дихають анаеробно, тобто без кисню (про це ви дізнаєтесь з уроків біології).

— Де можна зустріти повітря? (На поверхні Землі, у воді, у ґрунті.) Отже, повітрям дихають організми, які живуть у різних середовищах.

Також до складу повітря входить озон, який утворює захисну оболонку для земної кулі — озоновий екран (озоносферу). Озоносфера розташована в атмосфері на висоті 20–25 км.

Він перешкоджає проникненню на поверхню Землі згубного для всього живого ультрафіолетового проміння.

Завдяки властивості погано проводити тепло, повітря зберігає сталість температурного режиму на нашій планеті. Згадайте, різниця температур вдень і ввечері не дуже велика. Особливо в порівнянні з іншими планетами. Наприклад, на Меркурії (найближчій до Сонця планеті) вдень температура може сягати до +465 °C, а вночі падати до –184 °C. Це пов’язано з тим, що в Меркурія не має атмосфери (газової оболонки).

Людина навчилась використовувати повітря в різних його проявах собі на користь: воно рухає по морю вітрильники, крутить крила вітряків, ним накачують гумові колеса, повітряні кульки, гумові іграшки, небом літають літаки, гелікоптери, аероплани, повітряні кулі тощо.

Отже, значення повітря як для людини, так і для планети в цілому є неоціненним.

Повітряна оболонка є середовищем, в якому живуть, пересуваються, добува­ють їжу представники тваринного світу, середовищем, яке використовують рослини для поширення насіння. Вона захищає планету від перегрівання, надмірного охолодження, космічного випромінювання та метеоритів.

4.5. Розповідь з елементами бесіди.

Атмосфера зараз забруднена й потребує дбайливого ставлення.

Як люди забруднюють атмосферу? Діяльність людини (викиди підприємствами шкідли­вих газів, виготовлення та використання аерозолів, дим від автомобільного транс­порту, тютюнопаління тощо).

Учитель. Сьогодні Україна — одна з екологічно «брудних» країн. 20 % міського населення України проживає в зонах, де наявність шкідливих речовин у повітрі перевищує допустимі норми у 15 і більше разів. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС. Люди повинні дбати про чистоту повітряного океану, бо від нього залежить наше здоров’я.

Дуже забруднюють повітря автомобілі, промисловість та пожежі.

 - Чи таке ж важливе повітря для інших істот на Землі?

Яким чином люди можуть оберігати атмосферу? Насаджувати рослини, які виділяють в атмосферу кисень і підтримують її норма­льний стан, використовувати очисні споруди на підприємствах, заборонити тютюнопаління, використовувати таке автомобільне пальне, яке не забруднює атмосферу, наприклад, сонячні батареї тощо.

V. Закріплення нового матеріалу

5. 1. Робота в парах. (Роздавальний матеріал.)

Учні отримують картки із завданнями. У них — слова, у яких букви переплутані.

Учні працюють у парах, допомагаючи один одному.

1. ЕНОБ.

2. ЯТВРІОП.

3. НЬСИКЕ.

4. НОЗО.

5. МАСТЕАРОФ.

5. 2. Відгадування загадок.

Чого не побачиш ані в кімнаті, ані на вулиці?

Усе життя живемо з ним, а ніколи не бачили.(Повітря.)

Два брати весь вік живуть, один на одного дивляться, а докупи не зійдуться. (Небо і земля.)

Синій кожух покрив увесь світ. (Небо.)

Синє море хитається, білий заєць купається. (Небо і сонце.)

VІ. Узагальнення і систематизація знань.

6.1. Робота із завданнями в зошиті.

6.2. Дайте відповіді на запитання.

Що таке атмосфера і який склад повітря?

Яке значення для живих організмів має повітря? Запропонуйте заходи, які потрібно вживати для збереження атмосфери та поліпшення її стану.

6.2. Гра «Вірю — не вірю»

Поставте поряд із твердженням позначку «+», якщо погоджуєтесь з ним, «–» — якщо не згодні.

1. Повітря прозоре.    2. Повітря має смак та запах.

3. Найбільше в повітрі кисню.           4. Повітря має запах.

5. Газова оболонка Землі — атмосфера.     6. Повітря нерозчинне у воді.

7. Повітря містить водяну пару.

8. Повітря є на всіх планетах Сонячної системи.

9. Більшість організмів дихають повітрям.

VІІ. Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.

- Опрацювати параграфи підручника: § 31

- Розробити міні-проекти «Рослини, які найкраще підходять для очищення повітря».

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Сибій Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Поліщук Олена
    Дякую за чудовий урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сімонова Яна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Мала Ірина Леонівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
2 квітня 2019
Переглядів
11897
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку