ТЕМА. Вільгельм Телль і Геслер: причини і характер протистояння. Особливості драматичного конфлікту в драмі «Вільгельм Телль» та його художнє втілення МЕТА:
висвітлити причини і характер протистояння Вільгельма Телля і Геслера, визначити особливості драматичного конфлікту в драмі та його художнє
втілення;
розвивати навички характеристики літературного героя; вміння
аналізувати текст, робити висновки та узагальнення з прочитаного; розвивати логічне і критичне мислення, вміння учнів висловлювати своє особисте ставлення до проблем, порушених у творі, та вчинків героїв; формувати етичні погляди на життя; виховувати толерантність, почуття патріотизму, громадського обов’язку;
вміння працювати разом.
ОБЛАДНАННЯ: картки зі схемами, відеоролик про Швейцарію, навчальна презентація
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань й формування на їхній основі вмінь і навичок
І. ВИКЛИК
Створення сприятливого психологічного клімату
ВЧИТЕЛЬ
Добрий день, діти. Як ви почуваєтесь? Зверніть увагу на зображення.
У кого із вас такий настрій, як на малюнку 1,2? А у кого інший?
Можу зробити висновок, що у переважної більшості гарний настрій на початку уроку. Тож проведімо це заняття так, щоб у кінці нашої зустрічі настрій у всіх був просто чудовий.
(прибрати смайлики з поганим настроєм)
Щоб так сталося, нам потрібна злагоджена, плідна праця. Тому візьміться за руки і скажіть один одному: «Я бажаю тобі добра. Якщо буде важко, я допоможу».
2. Обґрунтування навчання ВЧИТЕЛЬ.
У 1947 році німецький драматург Бертольд Брехт написав п’єсу «Життя
Галілея».
Видатний вчений епохи Відродження Галілео Галілей веде розмову зі своїм учнем Андреа. Ось уривок їх діалогу.
Андреа: Нещасна та країна, у якої немає героїв...
Галілей: Ні! Нещасна та країна, яка потребує героїв.
А як вважаєте ви? Чому?
(відповіді дітей)
- Чи існують країни, які не потребують героїв?
- Скажіть, які слова ключові в цьому діалозі?
(герой, країна)
- Хто такий герой?
Герой – людина, що виявляє відвагу і хоробрість у бою і самовідданість у праці.
СЛАЙД 5 ВЧИТЕЛЬ.
Якщо країна потребує героїв, вона страждає від серйозних внутрішніх вад («нещасна»), оскільки для нормального життя від людей потрібні героїчні зусилля, а не звичайний, налагоджений соціально-державний порядок, в рамках якого і знаходять своє вирішення проблеми, що виникають в країні.
- Чи потребувала героїв Швейцарія наприкінці13-початку століття? Чому?
- Хто став національним героєм цієї країни?
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Відкрийте зошити і запишіть тему уроку: «Вільгельм Телль і Геслер. Причини і характер протистояння. Особливості драматичного конфлікту в драмі «Вільгельм Телль» та його художнє втілення».
Які слова є ключовими в формулюванні теми?
(діти називають слова, вчитель підкреслює їх на дошці)
Отже, після цього уроку ви будете знати про причини протистояння Вільгельма Телля і Германа Геслера, з’ясуєте для себе особливості драматичного конфлікту в п’єсі «Вільгельм Телль» і зрозумієте його художнє втілення.
Зверніть увагу на епіграф уроку. Це слова О. Довженка: «Ті держави здатні стати великими, у яких великі «малі люди». В кінці уроку ми повернемося до цих слів.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Що ви очікуєте від цього уроку?
(відповіді учнів)
3. Актуалізація РОБОТА В ГРУПАХ ВЧИТЕЛЬ. Скажіть, який синонім можна підібрати до слова «протистояння»?
(конфлікт)
Розпочнемо роботу з того, що пригадаємо, що таке конфлікт у літературному творі.
Конфлікт (лат. зіткнення, сутичка) – зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень та боротьби.
Для того, щоб побачити художнє втілення конфлікту в цьому творі, нам потрібно пригадати його події. Пропоную зробити це, працюючи в групах. Будь ласка, оберіть собі завдання.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУПИ №1
Текст подано з фактичними помилками. Учні мають їх виправити.
Дія п’єси відбувається в чотирьох (правильно – в трьох) «лісових кантонах» – Швіці, Урі, Унтервальдені й Люцерні. У селянина Баумгартена комендант фортеці хотів збезчестити сестру (правильно – дружину). Баумгартен поранив (правильно – вбив) його і втік. Переправитися через озеро йому допоміг рибалка Руоді (правильно – мисливець Телль).
Селянину Вернеру Штауффахеру погрожує Геслер через його недбале ставлення до власного майна (правильно – гарні статки). У селянина Мельтхаля за наказом намісника хотіли відібрати пару коней (правильно – волів). Він зламав австрійському солдатові руку (правильно – палець) і втік. В покарання його матері (правильно – батьку) викололи очі. Баумгартен, Мельтхаль і Штауффахер (правильно – Фюрст) домовляються про початок спільних дій проти австрійців. Біля озера (правильно – на галявині) Рютлі збираються селяни Швіца, Унтервальдена й Урі і розробляють план воєнних дій.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУПИ №2
Лакуна – пробіл, пропуск у тексті. Учні мають вставити пропущені слова.
Вільгельм Телль збирається разом із ………(сином) в Альтдорф. В місті в цей час знаходиться намісник імператора …… (Геслер). На площі стоїть …… (жердина з капелюхом), якому за наказом Геслера всі перехожі повинні кланятися. …… (Телля) затримують за те, що він не ……. …….. (вклонився капелюхові). З’являється ……. (Геслер) зі свитою. Він пропонує стрільцеві ……… (збити) з голови сина …….. (яблуко). Вільгельм Телль стріляє й ……. (влучає) в яблуко. Геслер запитує в стрільця, навіщо він вийняв ……... (другу стрілу). Вільгельм зізнається, що якби перший постріл убив сина, то друга стріла ……… (влучила б у Геслера). Ландфохт наказує ………. (ув’язнити) Телля.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУПИ №3
Учні мають поставити цифри біля початку речень так, щоб зміст був правильним.
Скориставшись нагодою, Телль втікає на берег, а потім у гори (2). Селяни трьох кантонів радіють свободі й дякують Теллю за звільнення від ландфохта (9). Коли ландфогт з’являється, стріла Телля наздоганяє його (4). Під час переправи через озеро починається буря (1). Ульрих Руденц захопив замок Сарген, а Мельтхаль – Росберг (7). На гірській стежці, в засідці, він чекає на Геслера (3). Мельтхаль наздогнав свого кривдника Ланденберга, але батько вблагав відпустити злочинця (8). Геслер помирає зі словами: «Це постріл Телля» (5). В цей час на вершинах гір запалюються сигнальні вогні, народ руйнує фортецю Ярмо Урі (6).
ІІ. ОСМИСЛЕННЯ
1. Бесіда
ВЧИТЕЛЬ.
Ви поновили основні події твору. Які сюжетні лінії драми залишилися поза увагою?
(лінії барона Аттінгаузена, Руденца і Берти, Парріциди) В якій сюжетній лінії розгортається основний конфлікт?
(лінії Телль – Геслер)
2. Робота в зошитах
Отже, ми можемо зробити перший висновок уроку: художнє втілення конфлікту відбувається через образи Вільгельма Телля і Геслера.
ВЧИТЕЛЬ.
Щоб з’ясувати, чим зумовлені причини цього конфлікту і яким є його характер, проведемо дослідження. Скористаємося прийомом «Драматичні ролі». Заповніть таблиці, які лежать у вас на партах.
3. Прийом «Драматичні ролі»
Протагоніст |
Мета |
Суперник |
Помічники |
Вільгельм Телль |
Жити в колі своєї родини, працювати для її добробуту, не втручаючись у події навколишнього |
Австрійські ландфогти і намісник імператора Геслер |
Особисті риси характеру, друзі, селяни, лук і стріли |
ВЧИТЕЛЬ.
Зробімо другий висновок. В чому ж саме полягають причини протистояння між цими героями?
(Причини протистояння Вільгельма Телля і Германа Геслера зумовлені абсолютною протилежністю їх характерів, а найголовніше – протилежністю життєвих позицій).
5. Релакс-пауза
СЛАЙД 13-14 ВЧИТЕЛЬ.
- Для того, щоб зробити висновок про характер конфлікту героїв, проведіть ще одне дослідження: порівняйте героїв твору і заповніть таблицю.
ВІЛЬГЕЛЬМ ТЕЛЛЬ Без свободи не може бути ніякої справедливості. М. Бердяєв |
ЛІНІЇ ПОРІВНЯННЯ |
ГЕРМАН ГЕСЛЕР Тиран — це найбільш боягузлива людина на світі. Платон |
Селянин, мисливець |
Соціальний стан |
Ландфогт, намісник імператора |
Одружений, має двох синів |
Сімейний стан |
Не одружений, не має дітей |
Користується повагою селян |
Ставлення народу |
Його ненавидять за патологічну жорстокість |
Добрий, сміливий, завжди здатний прийти на допомогу, поважає людей, морально сильна особистість, люблячий |
Риси характеру
|
Жорстокий, жадібний, пихатий, зловживає своїм становищем, зневажає народ, яким керує, боягуз, морально слабкий |
ВЧИТЕЛЬ.
- Який характер можуть мати конфлікти за своїм перебігом? Створіть гроно до слова «конфлікт».
(безкомпромісний, драматичний, кривавий, гострий, серйозний, складний, непримиренний, напружений).
ВЧИТЕЛЬ.
Художнє втілення конфлікту в драмі «Вільгельм Телль» має ще одну особливість. Це конфлікт ідеологічний, і його потрібно розглядати з погляду головних ідей епохи Просвітництва. В зв’язку з цим визначимо ті ідеали Просвітництва, які були порушені австрійцями й призвели до протистояння Телля і Геслера.
Тому третій висновок буде такий: в протистоянні Геслера як представника австрійської влади і Телля як представника швейцарського народу втілено непримиренний конфлікт вільної особистості і тиранічної влади, природних прав людини і несправедливих суспільних законів.
Отже, можна зробити висновок, що Ф. Шиллер розглядає конфлікт твору з погляду ідей епохи Просвітництва, і це також є його важливою особливістю.
ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ ВЧИТЕЛЬ.
Тепер ви знаєте про причини протистояння героїв, знаєте особливості драматичного конфлікту в п’єсі і розумієте, що його художнє втілення знайшло себе в образах Германа Геслера і Вільгельма Телля.
Узагальнимо це, працюючи в групах.
1. Робота в групах. Прийоми «Три речення», «Діаманта»
ДІАМАНТА
Геслер
Свавільний, жорстокий,
Кривдить, руйнує, принижує
Жорстокий тиран Національний герой
Відстоює, захищає, карає
Справедливий, відданий
Телль
ТРИ РЕЧЕННЯ
Мета Геслера збагатитися за будь-яку ціну і помститися Теллю за приниження. Він тримає в постійному страху і покорі швейцарський народ. Та доля тирана закономірна – він гине від стріли Телля.
Телль мирно жив у колі своєї родини. Він не втручався в події навколишнього життя. Та саме йому судилося вбити Геслера, звільнивши народ від тирана.
2. Бесіда:
Повернімося до епіграфу уроку: «Ті держави здатні стати великими, у яких великі «малі люди».
- Як ви розумієте вислів «маленькі люди»?
- Пов’яжіть епіграф уроку з драмою Ф. Шиллера «Вільгельм Телль».
(відповіді учнів) ВЧИТЕЛЬ.
Шиллер в своїй драмі виводить на перший план образ звичайних простих людей, які піднялися на боротьбу із австрійськими завойовниками. Автор вірить у те, що проста людина здатна до перетворення світу. Про це говорить і О. Довженко.
Повернімося до діалогу Андреа і Галілея.
- Як ви вважаєте, сучасна Швейцарія яка країна?
(Швейцарія зараз одна з найбільш процвітаючих країн світу) Чи потребує вона героїв?
Славетний син українського народу І. Франко писав, що п’єса «Вільгельм Телль» «сучасна для кожного часу і кожного народу, що стогне під чужим політичним і суспільним гнітом і бажає з-під нього вибитись на волю».
3. Прийом «Портретна галерея»
Тому я запрошую вас до галереї «Духовні спадкоємці Вільгельма Телля».
А кого ви б назвали «духовними спадкоємцями» Вільгельма Телля? Які критерії вибору таких осіб?
Звертаю вашу увагу ще на один парадокс нашого сьогодення. Таке звичне
для нас словосполучення «борці за свободу» пошуковими системами вважається «некоректним». «Борцями за свободу» у сучасному суспільстві називають себе терористи.
4. Бесіда:
- Чи актуальна драма «Вільгельм Телль» для сучасної України?
- Чи є Україна країною, яка потребує героїв?
ВЧИТЕЛЬ.
Україна є такою країною. На початку 90-х, попри демократичний рух, завершеної революції не відбулося. Відбувся натомість грубий компроміс, який дозволив старій політичній еліті зберегти владу під вивіскою незалежної держави. Помаранчева революція була другою спробою звершити революцію, Євромайдан – третьою. А повномасштабне вторгнення Росії на територію України 24 лютого 2022 року красномовно свідчать, що Україна досі потребує героїв.
5. Прийом «Очікування»
Чи виправдались ваші очікування від уроку?
(відповіді дітей)
Опрацювати твір до наступного уроку ПЧ (за вибором учителя)