СТЕМ-КВЕСТ ЗА ТВОРЧІСТЮ ДЖ. БАЙРОНА
Опис стем-квесту
Клас заздалегідь ділиться на 3 команди. Кожна команда має назву. Гра починається з оголошення умови гри. Кожній команді якнайшвидше потрібно пройти визначений маршрут, набравши певну кількість балів. Після цього всі учасники змагань повертаються у визначене місце, команди звітують про свій результат. Підводяться підсумки гри, визначаються переможці.
На початку гри кожна команда отримує маршрутний лист, в якому зазначено лише першу станцію. Назви станцій та бали заносяться до маршрутного листа на кожній станції вчителем, що зустрічає команду, залежно від руху команди по маршрутному колу.
Виконавши перше завдання, кожна команда отримує путівку до наступної станції (кабінету). Путівка може містити загадковий зміст. До прикладу: «До володарки пензля і звуків» , «До володарки вулканів та морів». Окремі кабінети потрібно відгадати за № . Наприкад:
1. У якому віці Байрон посів законне місце в палаті лордів? Поділіть це число на 7, додайте 1, помножте на 4 і ви отримаєте № кімнати, де на вас ждуть (21:7+1) х 4 = 16.
2. Якщо від року народження Байрона відкинути дві останні цифри, то ви дізнаєтесь № кімнати, до якої слід поспішати(1788 ).
3. Якщо від року смерті Байрона відняти рік його народження, до отриманого числа додати 4 і суму поділити на 5, то дізнаєтесь № кімнати, де отримаєте нове завдання.
Дальше команди рухаються по колу. «Маршрутне коло» потрібне організатору гри, аби команди не потрапляли одночасно в один кабінет, а рухалися з певним проміжком. У кожному кабінеті заготовлено завдання для кожної команди та путівка(відповідно до маршрутного кола). Важливо , щоб перше завдання команди отримували з розрахунком: через одну - дві станції , що позначені в “маршрутному колі.”
Зразки завдань за методикою стем (тема: творчість Байрона)
Кабінет української мови
Завдання: Учасники команди отримують текст, читають мовчки, а потім колективно виконують тестове завдання (кожна правильна відповідь — 1 бал).
Текст:
Як не дивно, Джордж Гордон Байрон – людина, що вплинула на всі європейські літератури – теж залежав від суспільних стереотипів. Здавалося б, такий велет духу, такий класик!.. Проте Байрон теж заглядав у дзеркало, і бачив, що його постать не зовсім гармоніює з ліричним героєм – до таких високих почуттів пасувала би аристократична худорлявість, якою поет похвалитися не міг…
Задля об’єктивності треба зауважити, що Байронові скаржитися на зовнішність не випадало. Сучасники втрачали дар мови, бачачи його красу. Лише деякі особливо обдаровані письменники могли протистояти цьому враженню і намагатись описати словами те, що бачили. Наприклад, це вдалося Стендалеві, який згадує про свою першу зустріч із Джорджем Гордоном Байроном восени 1816 року: «Мене вразили очі лорда Байрона… Ніколи в житті я не зустрічав нічого прекраснішого та виразнішого. Навіть тепер, думаючи про те, якого виразу великий зодчий має надавати генієві, завжди згадую той прекрасний образ…». Спільний друг Байрона та Шеллі Едвард Джон Трелоні взагалі задихається від захвату: «…у зовнішності Байрона втілилася ідеальна норма, якою природа нагороджує генія. Він був у розквіті сил — мав 34 роки, середнього зросту — 5 футів і 8 з половиною дюймів (близько 1,72 метра); красиві риси обличчя, бліда шкіра без жодної плямки чи зморшки, широкі плечі, відкриті груди, чудові пропорції тіла. Невелика, правильної форми голова і кучеряве волосся легко й граціозно поєднувалися з міцною довгою шиєю. Очі та форма рота видавали генія. Природа мало що могла додати до того, чим обдарувала, як у зовнішності, так і в її одухотвореності».
Ну, щодо чудових пропорцій тіла, то тут якраз далеко не в усьому Байрон завдячував природі. Він мав стимул підтримувати форму… Вроджена кульгавість дуже дошкуляла йому – два роки лікування пішло на те, щоб хлопчик зміг взувати чоботи! Аби виправити свою фізичну ваду, Байрон з головою поринув у спорт: займався стрільбою, боксом, верховою їздою і особливо плаванням. Легко долав уплав 5 миль (9 км), у 1809 р. переплив гирло найбільшої на Піренейському півострові і доволі стрімкої річки Тахо (вона ж Тежу) – та ще й під час океанського припливу. За рік Байрон переплив уже протоку Дарданелли – це приблизно 4 км, причому відомо, що знаменитий заплив тривав лише 70 хв. Минуло ще два роки – і Байрон переміг у змаганнях плавців у Венеції на витривалість – йому вдалося протриматися на воді 4 год. 20 хв.! Після цього італійці прозвали його «англійцем-рибою»…
[Джерело: https://vsiknygy.net.ua/person/16414/]
Тестові завдання до тексту:
А) 4 год. 10 хв.;
Б) 4 год. 30 хв.;
В) 4 год. 20 хв.;
Г) 4 год. 40 хв.
2. Спільний друг Байрона та Шеллі Едвард Джон Трелоні задихався від захвату з того приводу, що:
А) У Байрона у 34 роки були чудові пропорції тіла, яскрава зовнішність і одухотвореність;
Б) Він займався стрільбою та боксом;
В) Легко долав у плав 5 миль (9 км);
Г) Байрон віртуозно грав на скрипці.
3. Байрон був середнього зросту:
А) 5 футів і 8 з половиною дюймів;
Б) 6 футів і 8 з половиною дюймів;
В) 8 футів і 8 з половиною дюймів;
Г) 10 футів і 8 з половиною дюймів.
4. В якому році Дж. Г. Байрон переплив гирло найбільшої на Піренейському півострові річки Тахо?
А) 1809 р.;
Б) 1809 р.;
В) 1810 р.;
Г) 1909 р.
5. Перша зустріч Стендаля з Байроном відбулася:
А) На весні 1816 р.;
Б) Восени 1816 р.;
В) Влітку 1816 р.;
Г) Восени 1816 р.
6. Стендаля найбільше вразили при першій зустрічі:
А) Прекрасні та виразні очі Байрона;
Б) Красиві риси обличчя;
В) Форма рота;
Г) Широкі плечі.
2.2.2. Кабінет зарубіжної літератури
Завдання: виконати тест (кожна правильна відповідь — 1 бал).
1. Дж.Байрон народився у сім’ї...:
а) ученого; б) багатого феодала; в) збіднілого аристократа; г)комерсанта.
2. Байрон успадкував титул...
а) лорда; б) барона; в) графа; г) маркіза.
3. Для романтизму характерні такі ознаки:
а) пишність і декоративність; б) суворі правила; в) зверхнє ставлення;
г) незвичайні герої діють в незвичайних обставинах.
4. «Байронічним» називають...
а) героя-коханця; б)героя, розчарованого в принадах світу;
в) героя-тираноборця.
5. В якому віці поет успадкував титул лорда?
а) 20 років; б) 10 років; 25 років; г) з народження.
6. В якому навчальному закладі здобув вищу освіту?
а) Кембриджський університет; б) Сорбона; в) Оксфордський університет;
г) Брістольський університет.
7. "Одного ранку я прокинувся і відчув себе знаменитим", — ці слова були промовлені після виходу твору:
а) "Дон Жуан"; б)"Паломництво Чайльд Гарольда" ; в) "Мазепа"; г) "Корсар"
8. Чим займався Байрон в Італії та Греції?
а) брав активну участь у визвольних рухах; б) вивчав мову та традиції цих країн; в) відновлював внутрішні сили; г) шукав гроші на видання своїх творів.
9. Основною думкою у творі Дж.Байрона "Хотів би жити знов у горах..." є:
а) оспівування краси кохання; б) возвеличення свободи, засудження лукавства; в) осуд жорстокості, кровопролитних війн г) заклик до повстання, до збройного опору.
10. Виберіть риси притаманні романтичному герою:
а) має залізну волю, незламний характер; б) індивідуалізм; в) покірний;
г) самотній; д) бунтівник
11. У вірші Байрона "Хотів би жити знов у горах" протиставляється:
а) реальність і фантастика; б) мрія і дійсність; в) любов і ненависть; г) віра і безнадія.
12. Які художні засоби Байрон використовує в рядках: “Веди мене на хмурі скелі, Де стогне грізний океан”?
а) епітети й метафори; б) порівняння й уособлення; в) антитезу та гіперболу.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Джерело: https://naurok.com.ua]
Кабінет історії (Володарка Кліо)
Завдання:
Опорні слова: Вольтер ; Мазепа; Карл ХІІ; Полтава; 1709 ; Байрон.
2. Знайти відповідності ( 3 бали)
Мазепа; Вольтер ; Карл ХІІ; Дж. Байрон.
(Портрети розміщені на дошці, таблички з іменами кріпляться учасниками гри магнітами під відповідним портретом)
Кабінет музичного та образотворчого мистецтва (Володарка пензля та звуків)
Завдання:
1. Зібрати пазли (з використанням гаджетів), визначити персонажів твору та епізод історії (3 бали).
Інтерактивні пазли: https://im-a-puzzle.com/share/da4414045ae5778.jpg
Коротке посилання: bit.ly/PAZL834
QR-код:
Відповідь: картина «Карл ХІІ і Мазепа на березі Дніпра», автор: Густав Олаф фон де Седерстрем. [Джерело: https://ukurier.gov.ua/uk/articles/nataliya-bilan-shoroku-do-nas-priyizhdzhayut-shved]
Очікувана відповідь: історична тема, драматичність ситуації, емоційність, яскраві особистості, кольорова гама, романтичний пейзаж.
Коментар учителя.
Автором картини є Густаф Улоф Цедерстрем, відомий шведський художник та майстер історичного живопису. Картина: «Карл XII і Мазепа на березі Дніпра» (1880).
Кабінет англійської мови
Завдання: вказати назви творів наведених уривків (кожна правильна відповідь — 1 бал).
Назви творів:
Уривки:
Бібліотека (Володарка книг)
Завдання:
1. Знайти на поличці збірку творів Байрона, серед названих у змісті творів знайти твір, який критики вважають першим у світовій літературі романом у віршах. («Дон Жуан», 2 бали).
2. Хто перекладав Байрона українською? Назвати імена перекладачів. Кожне ім’я – 1 бал. (Леся Українка, Павло Грабовський, Б. Грінченко, Пантелеймон Куліш, В. Самійленко,...).
Спортивна зала (Володар м’ячів)
Завдання: дати відповіді на запитання (кожна правильна відповідь — 1 бал).
Кабінет географії (Володарка вулканів і морів)
Завдання:
Очікувана відповідь: Португалія, Іспанія, Албанія, Греція, Туреччина.
Очікувана відповідь: (Дарданелли, 4 км, за 70 хв.)
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:
Горбенко С.Л., Василашко І.П. Розвиток напрямів STEM-освіти в системі інклюзивного навчання. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки):Збірник наукових праць: випуск 16, том 1. / за ред. М.К. Шеремет. Кам’янець-Подільський: Видавець Ковальчук О.В., 2020. С.81 –92. Dоi: 10.32626/2413-2578.2020-16.81-91
Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: навчальний посібник / І.М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с
Патрикеєва О., Горбенко С. Дошкільна, початкова і середня освіта на шляху реформування. Проблеми освіти. Випуск 2(95), 2021. [Електронний ресурс] — Режим доступу до журн.: https://imzo-journal.org.ua/index.php/journal/article/view/36/33
Підручник для 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів - Зарубіжна література 9 клас - Ю. І. Ковбасенко - Літера ЛТД 2017
Стрижак О.Є., Сліпухіна І.А., Поліхун Н.І., Чернецький І.С. Ключові поняття STEM-освіти. Наукові записки Малої академії наук України. Серія «Педагогічні науки» : [зб. наук. праць ; редкол. С.О.Довгий (голова), О.Є.Стрижак, О.В.Лісовий, І.М.Савченко та ін.]. Київ: Національний центр «Мала академія наук України», 2017. Вип.10. С.89–104
Byron Poetical Works, Oxford University Press, London, 1904. — 931p. — [Electronic resource]: https://book4you.org/book/3519460/30f7b0
Selected Poems of Lord Byron, Wordsworth Editions Ltd, 1998. — 816. — [Electronic resource]: https://book4you.org/book/912956/755d39
ДОДАТКИ
Додаток 1. Маршрутне коло
(власна розробка)
Додаток 2. Зразок маршрутного листа
(власна розробка)
Назва команди __________________________________________________________
№ |
Станція |
Підпис учителя |
Кількість балів |
1 |
У якому віці Байрон посів законне місце в палаті лордів? Поділіть це число на 7, додайте 1, помножте на 4 і ви отримаєте № кімнати, де на вас ждуть… |
|
|
2 |
|
|
|
Всього балів: |
|