Практичне заняття «Працевлаштування неповнолітніх»
Мета: Пояснити юридичний зміст права на працю в Україні, визначити шляхи пошуку роботи та оцінити їх ефективність; навчити дітей за зразком складати резюме для працевлаштування; розвивати вміння учнів моделювати ситуації, працювати з нормативними документами; виховувати повагу до праці та розуміння важливості праці для людини.
Обладнання: підручник «Основи правознавства. 9 клас» С.П.Ратушняк, роздатковий матеріал (у кожної групи на парті комплект завдань),
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: практичне заняття
Хід уроку
Вчитель. Більшу частину життя людини займає трудова діяльність. І від того, наскільки ви правильно підготуєтесь до неї, забезпечите себе необхідними знаннями і навичками, залежатиме ваш життєвий шлях. Нині в Україні більшість людей заробляють на життя власною працею. В майбутньому і ви будете працювати або вже працюєте. Тому важливо знати про свої права в трудових відносинах.
Отже, тема нашого практичного заняття: «Працевлаштування неповнолітніх».
Епіграф « Тільки праця надає право насолоджуватися життям» М.О.Добролюбов;
Вчитель: Ми з вами минулого уроку вже вивчали основні поняття праці і зокрема праці неповнолітніх, тож давайте пригадаємо:
Вчитель: За даними ООН, сьогодні у світі кожний третій працездатний не має роботи взагалі або має випадковий чи сезонний заробіток. Безробітнім згідно із Законом України «Про зайнятість населення» вважаються працездатні громадяни, які з незалежних від них причин не мають заробітку через відсутність відповідної роботи, зареєстровані в Державній службі зайнятості, дійсно шукають роботу та здатні приступити до праці.
Як і де шукати роботу. Розглянемо схему ( на дошці).
Згідно із Законом України «Про зайнятість населення» працевлаштуванням на державному рівні займається Державна служба зайнятості, районні, обласні центри праці. Будь-яка людина може звернутися у такий центр, де їй нададуть допомогу у пошуку роботи відповідно до її кваліфікації, за бажанням можуть направити безкоштовно на курси перепідготовки. Таку людину можуть зареєструвати як безробітну, й вона буде отримувати допомогу з безробіття.
Можна спробувати знайти роботу самостійно, звернутись до роботодавця, розіслати в компанії, які шукають працівників, свої резюме, мотиваційні листи. А також можна звернутись рекрутинговоїкомпанії чи кадрової агенції. Рекрутингова компанія орієнтується на клієнта, який подає замовлення на того чи іншого спеціаліста й шукає такого спеціаліста, їй потрібно задовольнити роботодавця. Кадрова агенція орієнтується на кандидата, того, хто шукає роботу, її головне завдання – працевлаштувати потенційного працівника.
На ярмарки вакансій, дні та виставки кар’єри завжди приходить багато роботодавців у пошуках потенційних працівників.
Особливе місце у пошуку роботи займає інтернет, за допомогою якого можна зайти на сайти із працевлаштування.
Також можна знайти роботи через особисті контакти. Звертайтесь за допомогою до всіх: сусідів, друзів, родичів, працевлаштованих однокласників.
В Україні існує ринок праці, на якому працівники можуть знайти роботу, а роботодавці – потрібних працівників. Від уміння правильно шукати роботу, вести розмову та складати резюме певною мірою залежить ваш успіх.
Вимоги часто дуже високі. А тому для відбору працівників роботодавці пропонують скласти резюме.
Резюме – це короткий виклад ваших досягнень, професійного та життєвого досвіду.
Отже, що має містити резюме? Розглянемо схему (на дошці)
Вчитель: на ст.170 підручника міститься зразок резюме бухгалтера.
Робота в групах. Завдання: за поданим зразком скласти резюме.
Вчитель: Після того як роботодавець розгляне ваше резюме і ви його зацікавили як потенційний працівник, вас буде запрошено на співбесіду. Тож зараз у нас буде рольова гра: уявіть себе на співбесіді і вам необхідно поставити запитання в таких ролях:
Вчитель: А зараз давайте з’ясуємо, які документи необхідні неповнолітньому при прийнятті на роботу.(Схема)
Коли ж роботодавець з’ясовує, що особа підходить йому для роботи, він укладає з працівником трудовий договір на підставі заяви про прийняття на роботу.
А зараз вам потрібно виконати таке завдання: зібрати папку з документами для особи, яка вперше прийшла влаштовуватись на роботу (завдання на картках).
Вчитель: А зараз давайте пригадаємо яка нормальна тривалість робочого дня в Україні ( 40 год.) і яка тривалість робочого дня для неповнолітніх (особам віком від 16 до 18р – 36 годин на тиждень, від 14 до 16 – 24 години на тиждень).
До того ж забороняється:
Також неповнолітні мають певні переваги (схема)
Вчитель: А зараз давайте перейдемо до аналізу юридичних ситуацій, що у нас є на ст.171 підручника.
Вчитель: Давайте з’ясуємо, якими нормативними актами держава здійснює захист праці неповнолітніх ( Кодекс законів про працю, Конституція України, Закон України «Про охорону дитинства», «Конвенція про заборону та негайні заходи щодо ліквідації найгірших форм дитячої праці, Кримінальний кодекс України, Конвенція ООН про права дитини).
Вчитель: скажіть, діти, як вигідніше роботодавцю приймати на роботу неповнолітнього працівника, офіційно чи без укладення трудового договору? Чому ви так думаєте?
Запам’ятайте, що лише тоді ваша праця буде захищеною, коли ви будете працювати офіційно і буде укладений трудовий договір, а тому візьміть цю пам’ятку про те на що слід зважати влаштовуючись на роботу. (зачитують пам’ятку).
Вчитель: А зараз давайте перевіримо як ви засвоїли знання на уроці: я зачитую запитання, а ви даєте відповідь:
Вчитель: Тож давайте підведемо підсумок нашого уроку:Які знання, вміння та навички, набуті вами на уроці, знадобляться, якщо ви вирішите працевлаштуватися?
Оцінювання.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 22 підручника
Пам'ятка
«Як уберегти себе від порушення ваших трудових прав»:
Зібрати папку з документами, для особи яка прийшла влаштовуватися на роботу.