Конспект уроку "Правильні многогранники"

Про матеріал

Узагальнити і систематизувати знання, отримані при вивченні розділу «Многогранники»; ''Розробка колективного проекту'';

розширити уявлення учнів про практичне значення досліджуваної теми.

Перегляд файлу

Конспект уроку геометрії 11 клас. Правильні многогранники

Тема: «Правильні многогранники».                                                                                                                          

Тип: урок узагальнення і систематизації знань.

Форма: ділова гра.

Цілі:                                                                                                                                    

дидактичні:

· узагальнити і систематизувати знання, отримані при вивченні розділу «Многогранники»; ’’Розробка колективного проекту’’;

· розширити уявлення учнів про практичне значення досліджуваної теми.

виховні:

· продовжити формування позитивної мотивації навчання  учнів у процесі включення їх у ділову гру;

· сприяти розвитку самостійності, творчих і моральних якостей особистості;

· продовжити естетичне виховання учнтів.

розвиваючі:

· розвивати абстрактне та евристичне мислення.

Засоби навчання:

· технічні: персональний комп'ютер, мультимедійний проектор;

· наочні: моделі геометричних фігур, аркуші з завданнями: кросворд.

 

Підготовчий етап

(проводиться за 4 тижні до заняття)

· клас ділиться на чотири команди з відповідними назвами: «Тетраедр», «Куб»,

 «Ікосаедр» і «Октаедр»;

·  обирається капітан кожної команди (вибір здійснюється самими учасниками

   команд);

· команди отримують домашнє завдання: підготувати емблему та захист назви

  команди в вигляді презентації; виготовити моделі геометричних тел.

Хід  уроку

  1. Організаційний етап.

 

Здрастуйте шановні  учні та гості!

Сьогодні ми проводимо урок - гру «Фінансист», в ході якої в якості джерела для складання капіталу виступатимуть ваші знання з теми «Правильні многогранники».  

                                                                                                                                             Слайд 1 

Метою нашого  уроку є узагальнення і систематизація знань з теми «Правильні многогранники», захист власних проектів, які були  створені вами в ході підготовки до  уроку. Ми згадаємо основні поняття розділу «Многогранники», види правильних многогранників та їх властивості.                                                             Слайд 2

Усі  знають  Льюїса  Керролла  як відомого  дитячого  письменника,  який  написав  чудові дитячі  книжки  “Аліса  в країні  чудес”,  “Аліса в Задзеркаллі”. Проте мало кому відомо, що це  прізвище  є  літературним 

псевдонімом англійського математика  Чарльза  Доджонса,  який     досліджував 

правильні  многогранники.

І  перш, ніж почати урок, хочу звернути вашу увагу на наступні слова Льюїса Керола: «Правильних многогранників зухвало мало, але цей досить скромний за чисельністю загін зумів пробратися в самі глибини різних областей людського знання».

    Ці слова і стануть епіграфом нашого уроку.                                                          Слайд 3

Правильні многогранники іноді називають Платоновими тілами, оскільки вони займають чільне місце у філософській картині світу, розробленої мислителем Стародавньої Греції Платоном. Він вважав, що світ включає чотири «стихії» - вогонь, землю, повітря і воду, а атоми цих «стихій» мають форму чотирьох правильних многогранників.                                                                                                                 Слайд 4

Тетраедр уособлював вогонь, оскільки його вершина спрямована вгору, як у разогрівшогося полум'я;                                                                                                     Слайд 5

Ікосаедр - як обтічний - воду;                                                                                      Слайд 6

Куб - найстійкіша з фігур - землю;                                                                               Слайд 7

Октаедр - як найвишуканіший - повітря.                                                                   Слайд 8

 

П'ятий многогранник - додекаедр символізував весь світ і  вважався найголовнішим.                                                                                                                    Слайд 9

До форм многогранників виявляли так само інтерес скульптори, архітектори, художники. Їх всіх вражало досконалість, гармонія многогранників. Сальвадор Далі на картині «Таємна вечеря» зобразив Ісуса Христа зі своїми учнями на тлі величезного прозорого додекаедр.                                                                            Слайд 10

У наш час інтерес до правильним многогранникам придбав новий прикладний характер. Особливу значимість вони мають у мистецтві дизайну. Форми правильних многогранників використовуються в просторових композиціях зовнішньої реклами, в об'ємно-планувальному рішенні житлових будівель і предметів. До питання застосування правильних багатогранників у процесі створення конструкцій ми ще повернемося при проведенні нашого уроку.

Для того, щоб розпочати гру, ми познайомимося з правилами гри і створимо журі. Попросимо наших гостей стати членами журі та рахувати зароблений капітал  в ході уроку. Для того, щоб полегшити роботу журі, пропонуємо критерії оцінювання до відповідних конкурсів.

Нагадаю, що наша гра називається «Фінансист» та імітує зміни, що відбуваються з цивільними вкладами. Клас попередньо розподілився на 4 команди, які отримали назви Платонових тіл. Групи  відкрили рахунок у банку Додекаедр на імена: «Тетраедр», «Куб», «Ікосаедр» і «Октаедр». На рахунку кожної команди є початковий капітал  - 20  гривен.

Протягом   гри командам надається право поповнювати рахунок у банку, наступним чином: за кожне правильно виконане завдання і тактовну поведінку під час гри ви отримуєте певну суму, яка присуджується журі. В кінці гри вся накопичена сума в банку буде розділена  між членами команди шляхом відкритого обговорення.  

Вся необхідна інформація по проведенню гри висвітлена, тож безпосередньо перейдемо до самої гри.

2. Представлення команд.

Насамперед познайомимося з командами. Для  виступу вам дається до 5 хвилин. Черговість  представлення буде визначатися числом вершин у багатограннику, що дав назву вашій команді. Першою захищати свою назву і емблему буде команда «Тетраедр»...

Для представлення  запрошується команда «Куб»...

Тепер слово для захисту надається команді «Октаедр»...

Завершують представлення команд, члени команди «Ікосаедр»...

Команди закінчили представлення. Шановні члени журі, виставте, будь ласка, бали за домашнє завдання.

Слідуючі два конкурси Тестування команд на ПК та «Кросворд».

проходитимуть одночасно.                                                                                            Слайд 12

 

4 Т

Е

 

Т

Р

 

5  А

Е

Д

Р

П

О

 

 

  Ф

 

2П

 

Е

 

 

3 Т

1С

Т

Е

Р

Е

О

М

 

Е

Т

Р

І

Я

 

 

Я

 

А

 

 

И

 

М

 

 

Г

О

 

О

К

 

Н

 

6 К

У

 

Б

7 А

К

С

І

О

М

А

 

Т

 

 

9 Л

Е

М

А

 

Н

 

 

Е

 

10 К

У

Т

И

 

 

11О

К

Т

А

Е

Д

Р

 

К

 

 

Р

 

 

 

8 В

І

 

С

Ь

Я

 

 

По горизонталі:                                                                                                По вертикалі:

1. Розділ геометрії                                                                                                                                         2. Основа прямокутного паралелепіпеда

4. Трикутна піраміда                                                                                                                                     3. Розділ математики

6. Прямокутний паралелепіпед з рівними ребрами                                                                          5.  Висота бічної грані правильної піраміди                                                                                                              

7. Твердження, яке приймається без доведення

8. Пряма, відносно якої фігура симетрична

10. Елементи многогранника

11. Правильний многогранни

 

Першими тестування пройдуть  команди «Тетраедр» і «Куб». Капітани цих команд стежать за дисципліною під час тестування. Кожен член команди може скористатися підказкою капітана, але за кожну підказку з рахунку в банку знімається 1  гривна. Закінчивши тестування, ви повинні повідомити отриману оцінку капітану для реєстрації в бланку індивідуального обліку. На виконання завдання дається 5 хвилин.

У цей час команди «Ікосаедр» і «Октаедр» розгадують тематичний кросворд. На виконання завдання командам відводиться 5 хвилин. Я дам вам кілька примірників кросвордів, але для перевірки ви здаєте тільки  один варіант.

 

     Прошу команди «Тетраедр» і «Куб» зайняти місця за комп'ютерами.

Прошу капітанів команд «Ікосаедр» і «Октаедр» отримати бланки з кросвордами.

 

Прошу команди «Ікосаедр» і «Октаедр» здати заповнені кросворди.

              А команди «Тетраедр» і «Куб» завершити тестування і пройти на свої місця.

 

(Журі виставили бали за домашнє завдання,  заносить їх на рахунок у банк і виводить на екран)

 

Тепер команди міняються місцями. Прошу капітанів команд, які пройшли тестування, отримати бланки з кросвордами, а членів команд «Ікосаедр» і «Октаедр» пройти до комп'ютерів... Нагадую, що час на виконання завдань обмежено 5 хвилин.

Прошу команди «Тетраедр» і «Куб» здати заповнені кросворди. А команди «Ікосаедр» і «Октаедр» завершити тестування і пройти на свої місця.

Зараз ми перевіримо  розгадані кросворди. Поміняйтеся кросвордами і визначте число правильно вписаних термінів, звіряючи  розгадані кросворди з оригіналом на екрані. Виставте бали: за кожне правильно разгаданное слово команда отримує 1  грн., якщо в слові є орфографічна помилка, то 0,5 грн....

Конкурс «Композиція».

(обладнання: моделі геометричних фігур, клей, маркери).

Пам'ятаєте, на початку гри ми попереджали вас, що повернемося до питання використання правильних багатогранників у процесі створення конструкцій? Зараз вам належить зайнятися саме цим, оскільки об'ємна реклама - один з найбільш яскравих і привабливих видів сучасної реклами. Ви повинні протягом 10 хвилин за допомогою клею створити композицію з тих многогранників, що знаходяться у вашому розпорядженні. Конструкція повинна бути оригінальною, компактною і акуратною. Крім того, ви повинні провести її презентацію.

 

( оцінки за кросворд – на екран).

 

Прошу команду «Ікосаедр» представити свою композицію...

Слово надається команді «Октаедр»...

Тепер свою роботу покаже команда «Куб»...

Завершує подання композицій команда «Тетраедр»...

Капітани передайте свої композиції журі для оцеінювания.

 

(Члени журі оцінюють композиції, результати  - на екран).

 

5. Конкурс «Ода про многогранник».

Отже, ми вже перевірили, наскільки ви володієте основними поняттями теми «Правильні многогранники», наскільки обізнані в питаннях, пов'язаних з основними характеристиками цих геометричних тіл, як зуміли у вигідному світлі представити свій многогранник.  Ми з'ясували, наскільки розвинена ваша просторова уява.

А тепер нам належить розібратися, як ви володієте математичною термінологією та вмієте фантазувати Для цього перейдемо до виконання останнього завдання сьогоднішньої гри. Вам потрібно скласти «Оду геометричній фігурі», в честь якої названо вашу команду.

Журі оцінить оригінальність і виразність вашого твору, а також частоту використання математичних термінів. На  виконання цього завдання  вам дається 5 хвилин, так як деякі заготовки для його виконання ви підготували дома..

 

(оцінки за конкурс створення композиції на екран)

 

6. Підведення підсумків. Домашнє завдання.

 

Діти, зараз журі виставляє оцінки за останній конкурс. А ми підведемо підсумки і запишемо домашнє завдання.

На сьогоднішньому  уроці ми поставили за мету узагальнити та систематизувати знання з теми «Правильні многогранники». Ви сформулювали визначення Платонових тіл, перерахували їх характеристичні властивості, ознайомилися з областями застосування правильних многогранників.

 Ви перевірили свої знання шляхом тестування, змагалися в умінні фантазувати і комбінувати. Логічним підсумком вашої роботи буде складання порівняльно - узагальнюючої таблиці властивостей правильних  многогранників. Для полегшення вашої роботи кожна команда отримає шаблон таблиці, яку потрібно перенести в зошит та заповнити.  

 

(оцінки  за ''Оду геометричній фігурі’’ на екран)

 

7. Розподіл оцінок.

Для того щоб оцінити вашу роботу, у вас є бланки, де ви відкритим голосуванням розподілили  суму банківського рахунку між членами команди, в залежності від внеску кожного учасника в проведення уроку.

Здайте оціночні бланки.

Дякую за роботу. До побачення.

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

Назва команди

 

«Тетраедр»

Список учасників

Сума вкладу команди

 

Представлення

команди

Тести

Кросворд

Композиція

Ода

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва команди

 

«Куб»

Список учасників

Сума вкладу команди

 

Представлення

команди

Тести

Кросворд

Композиція

Ода

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва команди

 

«Октаедр»

Список учасників

Сума вкладу команди

 

Представлення

команди

Тести

Кросворд

Композиція

Ода

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Критерії оцінки грн.

 

   Представлення команд

(домашнє завдання)

 

1. Емблема (відповідність назві та стандарту - розмір не перевищує аркуш А4) - до 20 грн.

2.  Модель геометричної фігури. (відповідність назві, акуратність, оригінальність) - до 50 грн.

4. Презентація геометричної фігури (повнота визначення і оригінальність в описі, властивостей) - до  50 грн.

 

 

Конкурс «Створіть композицію з правильних многогранників».

 

1. Оригінальність - до 20 грн.

2. Компактність - до 20 грн.

3. Акуратність - до 20 грн.

4.  Захисткомпозиції - до 50 грн.

5. Часові рамки – до 10 грн.

 

 

Конкурс «Ода фігурі».

 

1. Оригінальність - до 30 грн.

2. Використання математичних термінів - до 50 грн.

3. Образність і розгорнутість мови - до 40 грн.

 

 

Критерії оцінки грн.

 

   Представлення команд

(домашнє завдання)

 

1. Емблема (відповідність назві та стандарту - розмір не перевищує аркуш А4) - до 20 грн.

2.  Модель геометричної фігури. (відповідність назві, акуратність, оригінальність) - до 50 грн.

4. Презентація геометричної фігури (повнота визначення і оригінальність в описі, властивостей) - до  50 грн.

 

 

Конкурс «Створіть композицію з правильних многогранників».

 

1. Оригінальність - до 20 грн.

2. Компактність - до 20 грн.

3. Акуратність - до 20 грн.

4.  Захисткомпозиції - до 50 грн.

5. Часові рамки – до 10 грн.

 

 

Конкурс «Ода фігурі».

 

1. Оригінальність - до 30 грн.

2. Використання математичних термінів - до 50 грн.

3. Образність і розгорнутість мови - до 40 грн.

Критерії оцінки грн.

 

   Представлення команд

(домашнє завдання)

 

1. Емблема (відповідність назві та стандарту - розмір не перевищує аркуш А4) - до 20 грн.

2.  Модель геометричної фігури. (відповідність назві, акуратність, оригінальність) - до 50 грн.

4. Презентація геометричної фігури (повнота визначення і оригінальність в описі, властивостей) - до  50 грн.

 

 

Конкурс «Створіть композицію з правильних многогранників».

 

1. Оригінальність - до 20 грн.

2. Компактність - до 20 грн.

3. Акуратність - до 20 грн.

4.  Захисткомпозиції - до 50 грн.

5. Часові рамки – до 10 грн.

 

 

Конкурс «Ода фігурі».

 

1. Оригінальність - до 30 грн.

2. Використання математичних термінів - до 50 грн.

3. Образність і розгорнутість мови - до 40 грн.

4. Часові рамки (5-7 хв) - 1 грн.

Критерії оцінки грн.

 

   Представлення команд

(домашнє завдання)

 

1. Емблема (відповідність назві та стандарту - розмір не перевищує аркуш А4) - до 2 грн.

2. Відмітний знак команди (оригінальність, відповідність назві, акуратність) - до 3 грн.

3. Модель геометричної фігури. (відповідність назві, акуратність, оригінальність) - до 5 грн.

4. Презентація геометричної фігури (повнота визначення і оригінальність в описі, властивостей) - до 5 грн.

5. Часові рамки (2-3 хв.) - 1 грн.

 

Конкурс «Створіть композицію з правильних многогранників».

Критерії оцінки руб.

1. Оригінальність - до 2 грн.

2. Компактність - до 2 грн.

3. Акуратність - до 2 грн.

4. Презентація композиції - до 5 грн.

5. Часові рамки (7-10 хв.) - 1 грн.

 

Конкурс «Ода фігурі».

Критерії оцінки грн.

1. Оригінальність - до 2 грн.

2. Використання математичних термінів - до 5 грн.

3. Образність і розгорнутість мови - до 3 грн.

4. Часові рамки (5-7 хв) - 1 грн.

 

Оціночний бланк 

 

Назва команд

 

Тетраедр

 

Куб

Октаедр

Ікосаедр

Оцінки грн.

 

Домашнє завдання «Представлення команд»

 

 

 

 

Конкурс «Створіть композицію...»

 

 

 

 

 

Конкурс «Ода фігурі»

 

 

 

 

 

 

Оціночний бланк 

 

Назва команд

 

Тетраедр

 

Куб

Октаедр

Ікосаедр

Оцінки грн.

 

Домашнє завдання «Представлення команд»

 

 

 

 

Конкурс «Створіть композицію...»

 

 

 

 

 

Конкурс «Ода фігурі»

 

 

 

 

 

 

 

Оціночний бланк 

 

Назва команд

 

Тетраедр

 

Куб

Октаедр

Ікосаедр

Оцінки грн.

 

Домашнє завдання «Представлення команд»

 

 

 

 

Конкурс «Створіть композицію...»

 

 

 

 

 

Конкурс «Ода фігурі»

 

 

 

 

 

 

 

Оціночний бланк 

 

Назва команд

 

Тетраедр

 

Куб

Октаедр

Ікосаедр

Оцінки грн.

 

Домашнє завдання «Представлення команд»

 

 

 

 

Конкурс «Створіть композицію...»

 

 

 

 

 

Конкурс «Ода фігурі»

 

 

 

 

 

 

 

Оціночний бланк 

 

Назва команд

 

Тетраедр

 

Куб

Октаедр

Ікосаедр

Оцінки грн.

 

Домашнє завдання «Представлення команд»

 

 

 

 

Конкурс «Створіть композицію...»

 

 

 

 

 

Конкурс «Ода фігурі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оціночний бланк 

 

Назва команд

 

Тетраедр

 

Куб

Октаедр

Ікосаедр

Оцінки грн.

 

Домашнє завдання «Представлення команд»

 

 

 

 

Конкурс «Створіть композицію...»

 

 

 

 

 

Конкурс «Ода фігурі»

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Геометрія (академічний, профільний рівень) 11 клас (Бевз Г.П., Бевз В.Г., Владімірова Н.Г., Владіміров В.М.)
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
1624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку