Тема уроку: Віднімання трицифрових чисел у випадку, коли зменшуване містить нуль.
Мета: навчити учнів письмово віднімати трицифрові числа, коли зменшуване містить нуль; розвивати логічне мислення, математичне мовлення; виховувати самостійність, уважність, старанність, любов до математики, взаємоповагу у спільній діяльності.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: презентація до уроку,малюнки вовків, картки для групової роботи.
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний етап.
Вчитель: - Доброго дня, діти!
Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож разом з козаком Данилом . Він отримав наказ від кошового отамана доправити із Запорізької Січі до Києва важливий лист. Багато небезпечних пригод випаде на його долю. Але щоразу Данилові допоможуть уникнути біди кмітливість, винахідливість , сміливість. Разом з ним ми пройдемо цим нелегким шляхом, взявши з собою найціннішу зброю – наші знання.
Слайд 1
- Розгорніть зошити і запишіть дату початку подорожі : …………….
( Учні записують в зошитах дату)
1.Каліграфічна хвилинка. Графічний диктант.
Вчитель: Кого з собою взяв в дорогу Данило, ми дізнаємось, виконавши графічний диктант.
- Поставте крапку. Праворуч — 1 клітинка, вниз – 3, праворуч – 3, вниз – 2, праворуч – 1, вверх – 1, ліворуч – 2, вниз – 2, ліворуч — 1,вверх — 2, ліворуч — 1,вниз — 2,ліворуч — 1, вверх — 4, ліворуч — 1, вверх — 1,праворуч — 1, вверх - 1 . Кого ви намалювали? (Коня).І Данило вирушив в дорогу,осідлавши вірного друга.
Слайд 2
Вчитель: Кожний козак вважав свого коня за брата, хай не по крові, але по волі. Пригадайте прислів`я про козацького коня.
Довідкове бюро: Козак дружбу знає: в біді коня не покидає. Козаку кінь за себе дорожче. Без коня немає й козака.
ІІ. Постановка мети і задач уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Довго чи коротко скакав козак Данило, аж от зупинився на роздоріжжі доріг.
Яку ж дорогу обрати?
Продовжи ряди чисел: 80,65, 50 ...
900,800,600,500…. Слайд 3
В якому ряді було легше виконувати віднімання? Чому? Де виникло утруднення? (Коли в зменшуваному є нуль). Як ви думаєте, а при розв`язанні яких ще видів прикладів нам знадобиться вміння віднімати ,коли в зменшуваному є нуль? ( При відніманні трицифрових, чотирицифрових чисел). Так, вірно. Отже, тема нашого уроку : “Віднімання трицифрових чисел, коли зменшуване містить нуль”. (Слайд 4)
ІІІ. Актуалізація знань.
1. Використання методу фреймів.
Віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд.
Слайд 5
(На екрані зображення закритих дверей, за якими умовно буде зібрано все те, що всі учні разом знають про тему уроку, яку необхідно досліджувати.)
Вчитель: Що нам потрібно пригадати, щоб сьогодні на уроці віднімати трицифрові числа в стовпчик?
Діти:1. Правила запису додавання і віднімання чисел в стовпчик.
Вчитель: Яке правило запису в стовпчик?
2.Додавання і віднімання чисел в межах 20.
3. Віднімання числа від 10.
Слайд 6
2. Математичний диктант.
А) Запишіть число,у якому: 2 с. 6 дес.8 од., 1 с. 9 дес. 2 од., 9 с. 5 од., 3 с. 4 од.;
Б) Запишіть число, у якому всього 56 дес. 4 од., 632 од.;
В) Запишіть число, яке отримаємо, якщо число 348 зменшити на 4 десятки;
число 123 збільшити на 1 сотню.
Відповіді: 268, 192, 905, 304, 564, 632, 308, 223.(Слайд 7)
Завдання: Обчисліть письмово суму чисел, які мають однакове число сотень (268 + 223);
ІV. Вивчення нового матеріалу.
І Етап Обчислити різницю найбільшого та найменшого чисел (905 – 192);
905 - 192 (1 приклад пояснює біля дошки учень
580 - 327 у ролі вчителя, 2-й записують в зошиті,
а один учень з місця коментує.)
ІІ Етап
І варіант (самостійно сильніші учні) II варіант (разом слабші учні)
Виконати віднімання письмово: Коментуйте біля дошки :
808-243 970 - 554
650 - 438 708 - 356
740 — 524 620 - 415
3207 — 1562*
8970 - 1564*
(Перевірка І варіанту : 565, 212, 216, 1645, 7406 )
Вчитель: Отже, яке правило ми можемо скласти при віднімання трицифрових чисел, якщо зменшуване містить нуль?
Діти виводять правило: Якщо при віднімання трицифрових чисел в зменшуваному в розряді одиниць міститься нуль, то ми позичаємо десяток в розряді десятків і додаємо його в розряд одиниць та виконуємо віднімання. При цьому кількість одиниць в розряді десятків зменшується на одиницю.
За цим правилом виконуємо віднімання, якщо в зменшуваному міститься нуль в розряді десятків.
V. Первинне закріплення знань, формування вмінь і навичок.
Вчитель. Ми озброїлися новими знаннями і далі в путь! Невдовзі Данило зустрів зграю вовків. Щоб їх подолати , треба виконати обчислення з іменованими числами. Стрілочками покажіть відповіді до кожного прикладу. (На дошці малюнки вовків, один учень працює біля дошки, інші — самостійно в зошитах).
8 м 3 см — 50 см 1ц 4 кг — 24 кг
3 ц 20 кг — 1ц 70 кг 6 м 2 дм — 25 дм
VІ.Вторинне закріплення знань.
1.Групова робота.
Вчитель. Попереду в Данила нездоланна перешкода : глибоке озеро, а на протилежному його березі — ворожі стрільці.
Довідкове бюро: У козаків був оригінальний човен, який вони використовували для військових походів. Його можна назвати «прабатьком» сучасних підводних човнів. Він складався з двох днищ, між якими розміщували вантаж аби занурити судно у воду. Так козаки непомітно підпливали до ворогів. Перед початком наступу вантаж викидався, а судно раптово піднімалось на поверхню. Звичайно, це ставало несподіванкою для противника, адже ніхто не очікував, що запорозьке військо може з’явитись з морських глибин .
Слайд 8.
Данилові допоможе човен, а нам потрібно відгадати чарівне слово. Завдання: знайти корені рівнянь ,обчислити їх суму . (Учні виконують завдання самостійно)
1 група 2 група 3 група
Х + 200 = 737 Х —642 = 178 Х — 14 * 10 = 851
Х + 435 = 898 Х + 168 = 760 908 — 45 : Х = 899
( сума коренів 463+537 = 1000 1 група; картка ВП;
сума коренів 180 + 820 = 1000 2 група; картка ЕР;
сума коренів 9+991 = 1000 3 група; картка ЕД .)
Учні третьої групи після розв`язання рівнянь допомагають іншим групам.
Вчитель обмінює правильну відповідь на буквосполучення. Учні складають слово — відгадку ВПЕРЕД )
VІ.Фізкультхвилинка.
Гей, ви стрільці січовіі, раз, два, три !
(Ривки руками від грудей)
У ваших дівчат серце мліє, раз, два, три!
(марширування)
Ви вперед все поступайтесь,
Ні на що не оглядайтесь, раз, два, три!
(повороти праворуч та ліворуч)
Попереду сотник їде, раз, два, три!
( зображують їзду на коні)
Сам із себе хлопець бравий,
Під ним коник дуже жвавий.
( згинання, розгинання рук у ліктях)
Раз, два, три, раз, два, три !
( марширування)
VІ. Розвиток математичних знань.
Слайд 9
Вчитель. Ми добре розім‘ялися і зможемо подолати татар, які влаштували Данилові пастку на протилежному березі озера. Для цього розв‘яжемо задачу
Довідкове бюро: Відомо,що окрім зброї, сили і вміння гарно битися, козаки мали ще одну значну перевагу – кмітливість та хитрість. Практично завжди їм вдавалось непомітно підкрастися до ворога та застати його зненацька. Звичайно це додавало шансів здобути перемогу.
(Учень працює біля дошки, розв`язуючи задачу діями, сильніші учні самостійно виразом)
Щоб доїхати до Києва, можна їхати через поле або навпростець через ліс, де зачаїлися татари. Довжина дороги через ліс — 174 км, а через поле скакати конем до високого дубу 58 км, а потім ще 132 км. На скільки кілометрів дорога навпростець через ліс коротша,ніж через поле?(Слайд 10)
Довідкове бюро: Розповідають, що на Хортиці досі росте величезний дуб, оспіваний у козацьких піснях і легендах. В деяких з них розповідається, що запоріжці проводили під ним свої обряди, йдучи на бій. Подейкують, що цьому дереву уже 700 років.
Слайд 11
Вчитель. І от нарешті побачив козак Данило вдалині куполи Києва – мету своєї подорожі. А поки він доповідає Великому Князю, ми підведемо підсумки нашого уроку.
Слайд 12
VІІ. Рефлексія (Підбиття підсумків уроку).
Інтерактивна вправа “Мікрофон”.
Учитель:
-Що ви дізнались на уроці?
-Чого навчились?
- Де виникли труднощі?
- Сьогодні ви гарно попрацювали ….. ( оцінювання учнів)
VІІ. Домашнє завдання.