Інтегрований урок з фізики та інформатики
( комп’ютер у руках учнів )
10 кл.
Аналізувати разом так ,
аби кожен виклав свої
спостереження і можна
було б зіставити їх із
спостереженнями іншого
Стендаль
Тема уроку : Принцип дії теплових двигунів .Проблеми екології.
Мета уроку :
навчальна : поглибити знання учнів про фізичні принципи роботи теплових двигунів , їхнє господарське застосування та екологічні проблеми , що виникають у зв’язку із забрудненням навколишнього середовища тепловими двигунами ; закріпити навички роботи в редакторі Microsoft PowerPoint ;
розвиваюча : у процесі підготовки уроку розвивати навички самостійної роботи при складанні презентацій у редакторі Microsoft PowerPoint на ПК ,
навички роботи з додатковою літературою ; розвивати інтелект , мову , активність;
виховна : виховувати інтерес до навчання , сприяти економічному й екологічному вихованню учнів , вміння працювати в колективі, толерантність.
Тип уроку : урок узагальнення та систематизації знань .
Обладнання : модель двигуна внутрішнього згоряння , ППЗ з фізики 10 кл.(парової турбіни та реактивного двигуна , фрагмент фільму « Теплові машини ») ,ДВЗ , таблиця для порівняльної характеристики теплових двигунів ,
таблички з назвами груп.
Етапи уроку
У 2011році минає 25 річниця страшного вибуху , який стався на одному з атомних реакторів ЧАЕС . Ця аварія залишилася в пам’яті , бо забрала життя людей у мирний час та завдала непоправиму шкоду навколишньому середовищу . Сьогодні вона закрита . Енергетика країни перебуває у важкому стані . При скороченні програми програми розвитку АС , виникла необхідність у збільшенні потужностей ТЕС . Сьогодні в Україні 70% .
2. Установчо – мотиваційний . ( Метод мозкової атаки ).
Учитель . Ми завершуємо вивчення розділу «Термодинаміка ». Щоб побачити , як ви засвоїли даний матеріал мені потрібно по одному учню з кожної групи .
Завдання 1 ( для учнів ) (додаток 1) : завантажити середовище « My Test » та дайте відповіді на запитання , які поставить вам ПК .
Завдання 2 ( для груп ) :учні у групах які залишитися протягом трьох хвилин продовжити кінцівку вірша і записати його .
Поважні , які теплові двигуни
Без них у житті …
І так у нас з’явилися думки , щодо продовження вірша .Давайте їх зачитаємо . Поки ми з вами слухали кінцівку вірша учні , що працювали за комп’ютерами дали відповіді на запитання , які стояли перед ними .Оцінки , які поставив вам ПК після тестування будуть виставлені у журнал .
Сьогодні навчальний матеріал розглядатимемо не тільки з точки зору фізики та техніки , але і завдань щодо охорони природи . Темою нашого уроку є « …» . Отже ми розглянемо основні принципи роботи теплових машин , їх вплив на навколишнє середовище, історичну довідку . Для розгляду цих питань на уроці було визначено
Нещодавно на уроках інформатики ви створювали презентації навчального характеру. Працювали у групах і досліджували запропоновані питання, які мають відношення до сьогоднішньої теми.
Робота в групах .
Завдання групи № 1
« Історики »
Пропонується учням групи розглянути питання з історії розвитку двигунів :
Оформити презентацію своєї доповіді на ПК .
Завдання групи № 2
« Механіки 1 »
Учні підбирають досліди до демонстрації . Оформляють презентацію у якій розглядають запитання :
Завдання групи № 3
« Механіки 2 »
Учні підбирають досліди до демонстрації . Оформляють презентацію у якій розглядають запитання :
Завдання групи № 4
« Екологи »
Пропонується учням розглянути питання негативного впливу двигунів на навколишнє середовище Оформляють презентацію у якій розглядають запитання :
4.Системно – узагальнюючий .
Роздаю групам плакат « Теплові двигуни ». У кінці уроку учні роблять висновки у вигляді плакату .
Назва двигуна |
ККД |
Переваги |
Недоліки |
Забруднення середовища |
Використан- ня |
Винахідники |
|
|
|
|
|
|
|
5.Підсумок уроку .
Учитель : Сьогодні на уроці ми розглянули теплові двигуни , їх види і вплив на навколишнє середовище . З’ясували , яке важливе значення вони мають у житті людини , яку шкоду завдають середовищу . Але без теплових машин ми обійтися не можемо , а машини майбутнього лише проектуються , тому перед людством , а саме перед вами стоїть завдання зменшити їх вплив на екологію.
Оцінки отримують учні , що презентували свої роботи .
Домашнє завдання Вивч. § 63
Повт. §60 - 62
Список використаної літератури
Додаток 1
Принцип дії теплових двигунів . Проблеми екології.
1. Введіть правильний варіант відповіді
Процеси , які можуть самочинно відбуватися тільки в одному напрямку , називають ( необоротніми )
2.Вкажіть порядок послідовності
Внутрішня енергія ідеального газу дорівнює …
його частинок ; обертального рухів; та ;кінетичній енергії
поступального
3.Вкажіть декілька варіантів відповіді
Види теплопередачі
Теплопровідність ; конвекція ; випромінювання ; виконання роботи ;теплопередача
4. Перестав букви .
Процес , який відбувається без теплообміну з навколишнім середовищем називають...
АДІАБАТНИЙ
5. Встановіть взаємозв’язок .
Кількість теплоти теплоти ,яка поглинається нагріванні тіла |
Q =rm |
Кількість теплоти теплоти ,яка поглинається при при плавленні та кристалічної речовини |
Q = cm∆T |
Кількість теплоти , яка поглинається при пароутворенні |
Q =Lm |
Кількість теплоти , яка виділяється при згорянні палива |
Q =λm |
6. Встановіть взаємозв’язок .
Конвекція |
Вид теплопередачі , при якому тепло переноситься потоками рідини або газу |
Випромінювання |
Вид теплопередачі , при якому енергія передається за допомогою електромагнітних хвиль |
Теплопровідність |
Вид теплопередачі , який зумовлений хаотичним рухом частинок речовини та не супроводжується переміщенням цієї речовини |
Теплообмін |
Процес зміни внутрішньої енергії тіла або частин тіла без виконання роботи |
7. Вкажіть декілька варіантів відповіді
Способи зміни внутрішньої енергії :
Виконання роботи ;теплопередача ; теплопровідність ; конвекція ; випромінювання.
8. Правда чи ні
1)Неможливо створити вічний двигун першого роду
2)При ізотермічному процесі вся передана газу кількість теплоти витрачається на збільшення внутрішньої енергії газу .
3)При ізохорному процесі вся передана газу кількість теплоти витрачається на збільшення внутрішньої енергії газу .
4)При ізобарному процесі передана газу кількість теплоти йде і на збільшення внутрішньої енергії газу , і на виконання механічної роботи .
9.Складіть другий закон термодинаміки
до більш нагрітого ; теплоти від нагрітого тіла ; неможливим є процес , ; єдиний результат якого- ; передача енергії у формі
10. Введіть формулу
Внутрішня енергія ідеального одноатомного газу записується :
1
Кобрин О. С.