Конспект уроку "Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. Родинно-побутові пісні. “Місяць на небі, зіроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”, «Со

Про матеріал
Конспект уроку "Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. Родинно-побутові пісні. “Місяць на небі, зіроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”, «Сонце низенько»
Перегляд файлу

Тема уроку: Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. Родинно-побутові пісні. “Місяць на небі, зіроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”, «Сонце низенько»

Мета: дослідити процес виникнення фольклору; ознайомити школярів з родинно-побутовими піснями, особливостями їх складання та проаналізувати програмові твори “Місяць на небі, зіроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”, «Сонце низенько»; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, вміння грамотно висловлювати власні думки, наводячи переконливі аргументи, приклади з життя; виховувати почуття поваги до давньої культурної спадщини свого народу, розуміння її значення для майбутніх поколінь.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: підручник, текст творів, ілюстрації до пісень, дидактичний матеріал (тестові завдання), бібліотечка з творами народних пісень, аудіо записи пісень.

Теорія літератури: родинно-побутові пісні.

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон».

Епіграф уроку:

Все оспіване в пісні живій:
Щастя, радість, добро і кохання
І надія, і мрія у ній,
Сум і розпач, є біль і страждання.

Н. Красоткіна

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Емоційне налаштування учнів на виконання завдань уроку.
  2. Опрацювання епіграфа уроку.

IІІ. Актуалізація опорних знань.

— Що вам відомо про пісню як жанр народної творчості?
— Хто були творцями пісень, з якою метою вони складалися?
— У чому полягають особливості написання пісень? Яким чином вони розповсюджувалися?
— Як пісня пов’язана з життям народу? Чому її вважають бездонною душею українського народу, його славою?
— Які пісні ви полюбляєте? Хто є їх виконавцями?
— Хто такі кобзарі? Назвіть з них відомі вам.
— Визначте народні пісні, які найчастіше виконуються по радіо, телебаченню? В чому їх популярність?

  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Вступне слово вчителя

Українська пісня — одне з найцінніших надбань українського народу. Коли вона звучить, серце не може залишитися байдужим і холодним, бо в ній стільки тремтячої щирості, ніжності, відвертої довіри.

Наша країна надзвичайно багата і щедра на пісні, які виникли в сиву давнину. Вони відображають характер, звичаї, вірування, боротьбу за кращу долю, за визволення від поневолювачів та загарбників. У ній відтворились доброта, щирість, душевність, весела вдача українців, їх мрії, надії, сподівання. Сьогодні ми докладно познайомимося з особливостями родинно-побутових пісень, тобто пісень про кохання, сімейне життя.

2. Багатство і розмаїття українського фольклору

2.1. Фольклор (анг. folk — народ, lore — знання, мудрість) — сукупність різних видів і форм масової словесної художньої творчості; усні народні твори.

2.2. Художні прийоми фольклору: звертання, діалог порівняння, епітети, слова зі зменшувально-пестливими суфіксами, гіперболи, вислови-порівняння.

2.3. Процес виникнення фольклору.

Це поетичне мистецтво слова твориться за особливими, специфічними законами усної передачі від покоління до покоління. Ми ніколи не дізнаємося, хто був автором першої колядки або весільної пісні, чий гострий розум породив влучне прислів’я, яка мати проспівала першу колискову, кому належать перші варіанти дум…

2.4. Специфічні ознаки фольклору:

• відображення життя, праці, боротьби народу в різні історичні епохи;

• вираження його світогляду, моралі, інтересів, мрій, оцінки різних суспільних і побутових подій та явищ, вчинків людей;

• соціальна значимість творів;

• колективний характер творення;

• усне зберігання й поширення;

• варіантність текстів;

• анонімність;

• порівняно невеликий обсяг;

• ідейно-тематична єдність усіх фольклорних творів;

• простота і ясність стилістики;

• строга послідовність композиції;

• повторюваність;

• переважання дієслівних рим.

Робота з таблицею (стор. 6-7)

Фольклорні роди

Народна лірика

Народний епос

Народна драма

Календарно-обрядові пісні:

колядки

щедрівки

веснянки

русальні

купальські

жниварські

Суспільно-побутові пісні:

козацькі

чумацькі

рекрутські

заробітчанські

кріпацькі

стрілецькі

Родинно-побутові пісні:

про кохання

про сімейне життя

 

казки

байки

легенди

перекази

прислів’я

приказки

прикмети

загадки

вертеп

весілля

народні ігри

драми

(«Коза»,

«Маланка»)

Ліро-епічні твори

 

думи, балади, історичні пісні

 

 

2.5. Фольклор та література.

Складання порівняльної таблиці.

Фольклор

1. Усна форма побутування.

2. Передбачається безпосередній контакт між тим, хто відтворює текст, і тим, хто цей текст сприймає.

3. Колективний автор, що обумовлює варіативність усної народної творчості традиційної поетики.

4. Історична основа всієї світової художньої культури.

5. Джерело національних художніх традицій

Література

1. Письмова форма існування.

2. Безпосередній контакт між автором і читачем відсутній (контакт опосередкований через твір).

3. Автор — конкретна особа

з властивою йому творчою манерою.

4. Виникає на ґрунті міфології та усної народної творчості.

5. Формує світогляд, збагачує духовно

3. Особливості родинно-побутових пісень

3.1. Види родинно-побутових пісень.

Про кохання

Про сімейне життя

3.2. Ідейно-тематичний зміст родинно-побутового циклу пісень (загальна характеристика).

Вони охоплювали найважливіші події і явища з родинного життя селян, з винятковою повнотою відображали їхню психологію, погляди, мораль. У них немає чітко виражених розповідей про важку працю, але зображення подій ведеться на фоні реального життя, що надає їм життєвої правдивості.

Найбільшу частину українських побутових пісень становлять пісні про кохання, в яких відтворено багатогранність людського життя, розкрито світ людських переживань.

Пісні про кохання відбили високі моральні якості молоді. Щирість, довіра, взаємоповага, радість кохання, гіркота вимушеної розлуки, туга за коханою, зрада — ось основні мотиви, що проймають ці пісні.

Головними персонажами пісень про кохання є хлопець і дівчина, а характер стосунків між ними, їхні почуття і переживання визначили зміст творів. Від імені цих героїв і складались пісні. Найповніші і найпоетичніше в піснях зображено дівчину, її щасливе та нещасливе кохання. Образ її постає з поетично ніжних характеристик: вона «красна», «серденько», «вірная», «чорнобрива», у неї «брови як шнурочок», «личко, як яблучко». Аналогічно змальовано й хлопців.

Вірність у коханні була найвищим ідеалом у стосунках молоді, мірилом чеснот, які народ ставив вище за золото й срібло, вище від багатства.

Характерною рисою пісень про кохання є їх драматизм. Він найчастіше визначався суспільними умовами — перешкодою взяти шлюб через майнову нерівність. Заможні батьки не дозволяли своїй дочці йти за убогого, син багатіїв не міг одружитися з бідною.

Причиною розлуки могли бути і підступні наклепи лихих людей: недобрих сусідів чи подружок. Часто розлучались пари і через підступність суперниць. Закохані наполегливо борються за своє щастя, прагнуть перебороти всі перешкоди.

У піснях про кохання охоронцем морально-етичних норм поведінки молоді найчастіше виступає мати. Вона застерігає дочку від помилок, не пускає до козака-гультяя, а сина до дівчат, які вміють чарувати.

Пісні про родинне життя досить різноманітні за тематикою. Найбільше уваги в них відводилось розкриттю взаємин між чоловіком і жінкою та стосункам з іншими членами родини. Важкі умови життя заміжньої жінки зумовлювались насамперед тим, що її видавали заміж силоміць за нелюбого, до чужої сім’ї. Батьків чоловіка здебільшого цікавило не щастя молодого подружжя, а працьовита невістка. Їй доводилось робити майже всю хатню роботу. Вона готувала їжу, прала на всю сім’ю, доглядала дітей.

Особливо тяжкою була доля жінки з чоловіком-п’яницею.

У піснях відображено тему видання дівчини за старого, але багатого.

Отже, в родинно-побутових піснях народ оспівує головним чином родинне життя — радості й печалі, події й розчарування, взаємовідносини жінки й чоловіка, дівчини й парубка тощо. Впродовж багатьох століть пісня правдиво розповідає про долю українського народу.

4. Теорія літератури

4.1. Поняття про поетику народної пісні.

Пісенне слово в характерних поетичних образах передає і узагальнює людський досвід. Мові української народної пісні властиві особлива поетичність, м’який ліризм. Окрім музичного багатства, народна поезія українська має такі художні засоби: народнопоетичні паралелізми, глибокі й точні порівняння, яскраві епітети, добірні слова живої народної мови, зменшувально-пестливі форми.

Отже, поетика народної пісні — це сукупність художніх засобів, за допомогою яких яскраво відображуються події, явища у творі.

5. Аналіз пісні “Місяць на небі, зіроньки сяють”.

5.1. Виразне читання твору.

  1. Прослухування аудіозапису.

5.2. Коментар вчителя.

5.3. Опрацювання змісту твору у формі бесіди за питаннями:

• Хто такі козаки? Яких видатних ватажків доби козаччини ви знаєте?
• Де відбуваються події твору? Яка краса зображена в ньому?
• Про що співала дівчина? Як козак сприймав її спів?
• Чому, на ваш погляд, могли розлучитися закохані?
• Що означає фраза твору: «…зійшлися навіки знов»?
• Чому пісня названа милою і любою?
• Як у творі зазначено про дівочі очі? Які художні засоби при цьому використані? («Ой очі, очі, очі дівочі, / Темні, як нічка, ясні, як день»)
• Через що очі вкоротили вік козакові?

5.4. Творче завдання. Словесно відтворіть портрет дівчини, застосовуючи слова з пісні і власну уяву.

5.5. «Паспорт» твору.

Тема: розповідь про палке кохання хлопця до дівчини.

Ідея: возвеличення щирого почуття, яке не розлучить героїв за будь-яких обставин.

Жанр: пісня, інтимна лірика.

Художні особливості пісні.

Метафори: «серденько мре», «очі вкоротили вік», «очі навчились заводить людей».

Епітет: «пісня люба… мила», «очі дівочі темні… ясні».

Повтори: «…очі, очі, очі…».

Порівняння: «темні, як нічка», «ясні, як день».

Звертання: «Ви ж мені, очі…».

6. Аналіз пісні “Цвіте терен, цвіте терен”.

6.1. Виразне читання твору.

  1. Прослухування аудіозапису.

6.2. Коментар вчителя.

6.3. Опрацювання змісту твору у формі бесіди за питаннями:

• Яке значення у творі має цвіт терну?
• Від чого страждає героїня пісні? Як про це зазначено у творі? (Візьму я крісельце, / Сяду край віконця, / Іще очі не дрімали… / Десь поїхав мій миленький / Іншої шукати)
• Чим можна зарадити дівчині?
• Як вона сприйняла зраду коханого? (Нехай їде, нехай їде, / Нехай не вернеться, / Не дасть йому Господь щастя, / Коли повернеться)
• Чи вправі дівчина дорікати хлопцю за свої страждання? Відповідь вмотивуйте.
• Чому очі дівчини стали причиною її страждань? (Очі мої, очі мої, / Що ви наробили, / Що всі люди обминали, / А ви полюбили?)
• Як довго, на ваш погляд, буде страждати героїня твору?
• Чи можна їй у майбутньому гарантувати щасливу долю?
• Яким уявляла своє життя дівчина?
• Чи здійсняться, на вашу думку, слова героїні пісні, звернені до Господа? Чи не є це жорстоким?

6.4. Терен – дерево-символ.

6.5. Мікрофон: моя порада дівчині, яка страждає від нерозділеного кохання.

6.6. «Паспорт» твору.

Тема: розповідь про страждання дівчини через те, що «миленький поїхав іншої шукати».

Ідея: засудження зради у палкому коханні.

Жанр: пісня, інтимна лірика.

Художні особливості пісні.

Повтори: «Цвіте терен», «нехай їде», «очі, мої».

Метафори: «Очі не дрімали», «очі наробили», «очі полюбили».

Риторичні запитання: Що ви наробили / Що всі люди обминали, / А ви полюбили?
Звертання: Очі мої, очі мої, / Що ви наробили…6. Аналіз пісні “Цвіте терен, цвіте терен”.

7. Аналіз пісні “Сонце низенько”.

7.1. Виразне читання твору.

  1. Прослухування аудіозапису.

7.2. Коментар вчителя.

7.3. Опрацювання змісту твору у формі бесіди за питаннями:

• Чому побачення закоханих найчастіше відбуваються ввечорі, коли «сонце низенько»?
• Що свідчить про щирість кохання ліричного героя до своєї дівчини? («Спішу до тебе, / Моє серденько»)
• Якою, за словами хлопця, була обіцянка коханої? Чи є вона щирою? («Ти ж мені обіцяла / Мене любити…»)
Про що згадує коханий? («Як ми обоє / Кохались вірно, / Чесно, примірно»)
• Як хлопець ставиться до своєї коханої?
• Якої шкоди обіцяє заподіяти герой твору у разі зради дівчини?
• За якої умови героїня буде вважати себе винною? («Як буде кривда, / Я буду винна»)
• Як кохана зустрічала свого милого? («Ой як впускала, / То й цілувала. / Як випускала, / Тяжко вздихала»)
• Яким буде життя цих закоханих? Відповідь аргументуйте.

7.4. «Паспорт» твору.

Тема: розповідь про присягання у вірній любові одне до одного двох закоханих.

Ідея: уславлення почуття, яке є сенсом життя двох люблячих сердець.

Жанр: пісня, інтимна лірика.

Художні особливості пісні.

Повтори: «Ой прийди, прийди».

Метафора: «Спішу до тебе, / Моє серденько».

Звертання: «Серденько моє».

Епітет: «Кохання вірно, чесно, примірно».

8. Робота з підручником (стор.7).

1. Установіть відповідність.

Назва пісні

1 «Місяць на небі, зіроньки сяють»

2 «Цвіте терен, цвіте терен»

3 «Сонце низенько»

Уривок

А Ой вийди, вийди, та не барися,

Моє серденько, розвеселиться.

Б В човні дівчина пісню співає,

А козак чує — серденько мре.

В Ой ніхто так не заграє, як Іван, весело,

Іванкову сопілочку чути на все село.

Г І ще очі не дрімали,

А вже сходить сонце.

1 Б, 2 Г, 3 А.

2. Установіть відповідність.

Назва пісні

1 «Місяць на небі, зіроньки сяють»

2 «Цвіте терен, цвіте терен»

3 «Сонце низенько»

Провідний мотив

А вірність, чесність у коханні й ніжність

Б отруєння коханого як помста за зраду

В нерозділене кохання, адже милий

поїхав «іншої шукати»

Г торжество кохання, попри тимчасову

розлуку молодої пари

1 Г, 2 В, 3 А.

  1. Пісня «Сонце низенько» належить до жанру…

А календарно-обрядових

Б суспільно-побутових

В родинно-побутових

Г історичних

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

10. Художні засоби пісні «Цвіте терен».

11. Художні засоби пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють».

12. Художні засоби пісні «Сонце низенько».

Примітка. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1бал.

  1. Підсумок уроку.

Мікрофон: «На сьогоднішньому уроці я…» (вивчив, запам’ятав, засвоїв, мені сподобалося, мене вразило…).

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
  2. Домашнє завдання. 
  1. Опрацювати теоретичний матеріал (стор. 5-10).

 

docx
Додано
18 грудня 2022
Переглядів
5028
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку