Конспект уроку: проект "Лялька-мотанка"

Про матеріал
Розробка конспекту уроку:Вибір та обгрунтування теми проекту(лялька-мотанка). Планування роботи з виконання проекту. Мета :ознайомити учнів зі змістом роботи над проектом «Лялька - мотанка», з призначенням народної ляльки в житті українців, з її видами та художніми особливостями; розкрити цінність народної ляльки як одного з найдавніших видів народного мистецтва; розвивати вміння проектувати ляльку - мотанку методом фантазування, естетичні почуття, смак, творчі здібності; виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, дружелюбність, самостійність, творчість, акуратність,посидючість
Перегляд файлу

Вибір та обгрунтування теми  проекту(лялька-мотанка). Планування роботи з виконання проекту. Проектування ляльки-мотанки методом фантазування. Графічне зображення.

Мета :ознайомити учнів зі змістом роботи над проектом «Лялька - мотанка», з призначенням народної ляльки в житті українців, з її видами та художніми особливостями; розкрити цінність народної ляльки як одного з найдавніших видів народного мистецтва;

 розвивати вміння проектувати ляльку - мотанку методом фантазування,  естетичні почуття, смак, творчі здібності;

виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, дружелюбність, самостійність, творчість, акуратність,посидючість

Матеріали, інструменти та обладнання: Презентація «Мотанка, українська народна іграшка», колекція ляльок, комп’ютер, проектор

Тип заняття: комбінований

Хід заняття

І.Організаційна частина  

1.Ранкова зустріч.

Привітання.

Вчитель:

-         Другу руку простягни,

Посмішку усім пошли.

Добрий ранок!

Діти:

-         Добрий день, нашу зустріч розпочнем!

Вчитель: Дорогі учні! Я запрошую усіх встати в коло. І нехай це коло стане "колом добрих друзів"

Ігрові вправи "В цьому класі друзі всі…"

                                                  

(Діти разом промовляють вірш-вітання та виконують відповідні рухи)

-         В цьому класі друзі всі (плескають у долоні)

Я, і ти, і ми, і ви!

Обійми того, хто зліва, обійми того, хто зправа (обіймають сусіда зправа, потім зліва)

Ми одна сім'я!

-         В цьому класі друзі всі (плескають у долоні)

Я, і ти, і ми, і ви!

Пожалій того, хто зліва, пожалій того, хто зправа (погладити сусіда зправа по плечу, потім зліва)

Ми одна сім'я!

-         В цьому класі друзі всі (плескають у долоні)

Я, і ти, і ми, і ви!

Помирися з тим хто зліва, помирися з тим, хто зправа (мізинчиками миряться з сусідом зправа, потім зліва)

Ми одна сім'я!

Вправа "Моє ім'я"

Учитель починає, а учні підхоплюють.

Я, Ольга,_______,_______, (кожен по колу називає своє ім'я).

Разом: …бажаю тобі чудового дня!

(дружні оплески)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

-         Що означає , слово «проект»,  проєктування?

 Розповідь з елементами бесіди:  

-                     Із яких етапів складається проєкт?

(організаційно-підготовчий → конструкторський → технологічний → заключний)

-                     Який з етапів проектування є найскладнішим? (Технологічний )

ІІІ. Актуалізація опорних знань C:\Users\Admin\Desktop\Word Art 1.jpeg

(Робота з хмарою-слів « Іграшка і почуття до неї»)

  1.              Яка ваша улюблена іграшка?
  2.              Які почуття вона у вас викликає чи викликала? (записуємо почуття на папері і складаємо  їх у підготовлену коробку чи кошик)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

                     Все, що відбувалося навколо первісної людини, було незрозумілим, жахливим і страшним для неї. З неба лилася вода, стрілами падав вогонь (дощ і блискавка). Вода змивала і забирала житло, людей, посіви. Блискавки вбивали людей і худобу, підпалювали будинки. Сонце не завжди було ласкавим до людини і землі. Були часи, коли воно спалювало все засіяне, позбавляючи людей врожаю. Вітер виривав з корінням дерева, руйнував житло. І людина задавалася питанням: «А хто все це робить?» І знайшла для себе відповідь: «Звичайно, це були вищі і потужніші істоти - боги».

          І ось люди подумали, а що якщо створити зображення богів і дати їм імена? Тоді можна буде знати, у кого просити допомоги і захисту, кому поклонятися. Так з'явилися боги: Сварог (бог вогню), Дажбог (бог сонця), Макошь (бог води, землі, сімейного вогнища і рукоділля), Перун (бог грому і блискавки), Стрибог (бог вітру) та інші. Найчастіше зображували богів у вигляді людських фігур.

             Напевно, це і були перші ляльки в історії людства! Люди вірили їм, поклонялися, сподівалися на їх захист. Так перші ляльки полегшили життя стародавніх людей.

             Коли люди просили про щось богів, то вони обов'язково приносили їм жертву. У давнину це були людські жертвоприношення. Але одного разу комусь прийшла в голову думка запропонувати в жертву замість живої людини - ляльку. Взяли поліно, обрядили його в хустку і сарафан і принесли в жертву богам. Боги жертву прийняли. Так лялька-поліно врятувала життя людини.
Поступово обряди жертвоприношення перетворилися на справжні свята. Різним богам стали приносити в жертву різних ляльок-опудал, у яких були свої імена: Морено, Купало, Ярило і т.д. Вбраних ляльок з піснями носили на руках, водили хороводи навколо них, затівали ігри, а потім "віддавали" богам - топили в річці, спалювали на багатті, розкидали по полях і т.д. А замість них просили здоров'я, врожаю, любові.

-         Якою ви уявляєте першу ляльку, яку зробили первісні люди?

-         З яких матеріалів виготовляли ляльки в давнину?

V. Повідомлення теми, мети уроку

1.Постановка завдань уроку

VI.Вивчення нового навчального матеріалу

    Перегляд презентації «Мотанка, українська народна іграшка»

( https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-lalka-motanka-85626.html)

        Про українські вишиванки, рушники, килими й писанки знають усюди. Не менш цікавими є й ляльки. Стародавні іграшки переважно виготовляли з природних матеріалів: дерева, трави, каміння, а також тканини. А найдревніший мовчазний символ ляльки-мотанки тисячоліттями супроводжував наших предків і передавався із покоління у покоління від матері до доньки.

                Назва «лялька-мотанка» походить від слова «мотати», тобто виготовляти з тканини вузликову ляльку, не використовуючи голку та ножиці. Мотанка — символ добробуту, добра й надії. Виконувала функцію оберегу людської долі, а долю не можна колоти й різати.

        Для виготовлення мотанки використовували старий одяг членів родини, ця людина має бути здоровою. Одяг хворої людини, для мотанки не підходив, бо вважалося, що може захворіти та людина, якій ця лялька робилася. Створювали таку ляльку лише з щирими почуттями, тому вважали, що вона має потужну енергетику й оберігає оселю й кожного її мешканця.

             Мотанки відрізняються від звичайних ляльок «пустим» обличчям. Наші предки вірили, що саме через обличчя до ляльки можна прив’язати душу людини або зурочити когось недобрим оком. На деяких мотанках замість обличчя викладали різнокольоровими нитками хрест — символ Сонця. Лялька-мотанка прадавній оберіг українського народу - презентація з культури

Групи ляльок-мотанок

Мотанки можна поділити на три групи: обрядові, оберегові та гральні.

  • Обрядову ляльку виготовляли до певних свят і називали відповідно: Коляда, Весільна, Масляна, Вербниця, Веснянка, Пасхальна, Купавка тощо.
  • Оберегові мотанки створювали для певної функції: на вагітність і здоров’я, на добробут і багатство, на злагоду, успіх і щастя. У середину таких ляльок закладали цілющі трави, а іноді монети.
  • Ігрові ляльки для дітей були не тільки забавками, а й допомагали розвивати дрібну моторику, а також формували у дівчат навички майбутнього материнства.

Види мотанок ( запис в зошит)

Лялька-мотанка, яку використовували в аграрному обряді, щоб викликати дощ або для доброго майбутнього врожаю.

  •                   Очисна лялька — щоб позбутися в оселі поганої енергетики.
  •                   Десятиручка завжди допомагала господині в домашніх справах.
  •                   Щоб енергетика у хаті була сприятливою, у будинку розміщували Кубишку-травницю.
  •                   Щоб вдало вийти заміж, у вікні виставляли ляльку Капустку.
  •                   Найулюбленішим жіночим оберегом була Княгиня, що допомагала у родинних справах.
  •                   На весілля дарували Нерозлучників, щоб вони оберігали єдність і вірність у сімейному житті молодят.
  •                   Найкрасивішою святковою лялькою була Наречена. Мала вигляд молодої дівчини з довгою косою — символом довгого подружнього життя.
  •                   Мотанку Родючість дарували з побажанням народження великої кількості дітей у родині.
  •                   Берегиню асоціювали з образом Матері — символом турботи, любові й збільшення достатку. Тому її завжди зображували з покритою головою, великими грудьми та хрестом на обличчі.
  •                   Щоб вберегти немовля від хвороб, у колиску мати клала найпершу мотанку  Пеленашку. А якщо в ляльку загортали м’якуш хліба, то вона виконувала роль соски.
  •                   Щоб уберегти малечу від недуги, з цілющих трав робили 12 маленьких мотанок і давали гратися дитині. Кожна лялька вбирала в себе хворобу. Після того, як мотанка виконала свою оберегову функцію, її спалювали.
  •                   Подорожниця гарантувала господарю щасливе повернення додому, допомагала в дорозі завжди бути в теплі і ситим.
  •                   Свої найпотаємніші бажання жінки довіряли ляльці-подружці Желанніці. Таку мотанку носили при собі в кишені разом із дзеркальцем і зверталися до неї за допомогою у здійсненні бажань.

          Значення кольорів

Важливу роль у виготовленні ляльки-мотанки відігравали й кольори:

  •                   червоний — захист від хвороб і злих духів;
  •                   жовтий — уособлення життєдайної сили Сонця;
  •                   зелений — символ відродження, здоров’я, молодості й Матінки-Природи;
  •                   синій і блакитний — безперервний рух цілющої води;
  •                   коричневий асоціювали з Матір’ю-Землею та родючістю;
  •                   білий — божественні небеса, чистота і гармонія.

Основні традиції виготовлення

             Мотанки робили жінки, використовуючи місячний календар. На повний Місяць ляльку мотали з метою захисту; на спадний — від хвороб і невдач; у фазі росту — для досягнення гарного результату в будь-яких справах.

             Заборонялося мотати в п’ятницю та неділю, адже ці дні належать богині жіночої працелюбності й рукоділля Макоші. Виготовляли ляльку за один день. Використовували натуральні тканини й нитки. Процес намотування здійснювали тільки за годинниковою стрілкою, обов’язково супроводжуючи роботу позитивними думками. Під час виготовлення ляльки варто обдумати її функціональне призначення і зважити на значення кольорів.

VІI. Практична робота.

Проектування ляльки-мотанки методом фантазування. Виконання ескізу .

1.Інструктаж до практичної роботи.

-                     Працюйте тихо, спілкуйтесь пошепки.

-                     Ознайомтесь із завданням.

-                     Дотримуйтесь правил піднятої руки.

-                     За потреби звертайтеся по допомогу до вчителя.

  1. Завдання для вчителя:

Допомога: в постановці завдань,мети,коригування,висування ідей;

Контроль:

  •     організація робочого місця,постава;
  •     дотримання безпечних прийомів праці;
  •     реалізації методів самоконтролю;
  •     обхід робочих місць, збір інформації для підведення підсумків уроку;
  •     індивідуальний інструктаж

-         Фізхвилинка  


"Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!"

В Австралії піднявся вітер. (тремо долоні).

Починає крапати дощ. (Клацання пальцями.)

Дощ посилюється. (Плескання долонями по грудях.)

Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)

А ось град— справжня буря. (Тупіт ногами.)

Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.)

Дощ стихає. (Плескання долонями  по грудях.)

Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)

Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)

Сонце! (Руки догори.)


3.Демонстрація робіт, обговорення


VІІI.Узагальнення знань учнів

Розгадування кросворду

Підсумок заняття

  1.              Як ви вважаєте, наш урок приніс вам користь?
  2.              Піднесіть смайлик, який відповідає вашому настрою на кінець уроку.
  3.              Піднесіть пальчик вгору якщо вам наш урок сподобався і ви щось цікаве для себе дізналися, і вниз якщо вам на уроці було сумно і не цікаво.

                   Узагальнюючи отримані знання на сьогоднішньому уроці ми можемо сказати, що різновидів ляльок-мотанок є дуже багато, і кожна має своє символічне призначення. Також символічне значення мають обличчя, елементи одягу, колір одягу, навіть матеріал з якого виготовляють одяг. Виготовлена лялька несла в собі тепло людських рук, любов і турботу, з якою створена, позитивну енергетику! Пам’ятайте, лялька, зроблена власними руками, жива та енергетична, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша – рідна лялька-мотанка!

 

IX.Домашнє завдання. Знайти в інтернеті вироби-аналоги, зробити скіншот в телефоні, запитати у бабусь і дідусів, якими ляльками вони гралися в дитинстві

 

docx
Додано
18 листопада 2023
Переглядів
579
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку