Конспект уроку Р.Бернс "Моя любов - рожевий квіт"

Про матеріал
Дасть можливість поглибити знання учнів про поетичний твір, оригінал і переклад, удосконалити вміння аналізувати віршовані твори, сприяти вихованню культури почуттів, вчити порівнювати літературні та музичні твори;
Перегляд файлу

 

Тема. Роберт Бернс «Моя любов – рожевий квіт»

Мета: формувати предметні і ключові компетентності:

літературознавчу – поглибити знання учнів про поетичний твір, оригінал і переклад, презентувати основні відомості про життєвий і творчий шлях Роберта Бернса; удосконалювати вміння аналізувати віршовані твори, виразно читати поезію;

загальнокультурну – формувати уявлення про внесок творів Роберта Бернса у розвиток світової ліричної поезії; сприяти вихованню культури почуттів;

міжпредметну естетичну – вчити порівнювати літературні та музичні твори;

комунікативну – удосконалювати вміння спілкуватися в колективі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник «Зарубіжна література, 7 клас Є.Волощук,О.Слободянюк– К.:Генеза, 2015», портрет Роберта Бернса, записи пісень: «A red, red rose» у виконанні Andy M. Stewart, «Моя любов – рожевий квіт» у виконанні гурту Піккардійська терція.

Без кохання немає життя…

Конфуцій

У будинку людського щастя дружба зводить стіни,
а любов утворює купол.

Козьма Прутков

Нехай я буду злидарем
В чужiм краю, сумнiм краю —
З тобою буде скрiзь менi
Як у раю, як у раю…

Роберт Бернс

Хід уроку

І. Організаційний момент

Психологічне налаштування на урок.

Слово вчителя. На минулих уроках ми з вами говорили про людяність, дружбу, про те, що потрібно  творити дива,а дивом можуть бути звичайні слова підтримки,які, на жаль не завжди ми чуємо від оточуючих. Крім того, сьогодні п’ятниця, останній день тижня, гість на уроці ( нехай і знайомий та  любимий вами) Тож давайте здійснимо невеличке чудо – подаруємо один одному гарний настрій. Пропоную написати сусіду по парті на стікерах – сердечках фразу: «Ти молодець, тому що…», або « Я тебе люблю за те, що…».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя з елементами бесіди.

Діти, а символом чого є зображення серця? Так, кохання.

Кохання – незвичайне почуття. Воно наповнює людину щастям і її життя стає змістовним і світлим. Людина, яка любить і яку люблять, лагідніша, доброзичливіша – такі вже якості цього благородного почуття. Справжньому коханню не страшні ніякі випробування. Воно не підвладне часу. І кожне покоління людей залишає після себе прекрасні рядки присвячені цьому дивовижному почуттю. Спокон віків людство задавало собі питання: що таке любов, дружба, кохання? Але жоден з мудреців не дав на нього вичерпної відповіді. Так це й неможливо. Кожний повинен відповісти на це питання сам. Поети, письменники в усі століття писали про любов та дружбу.

Кохання та любов — це вічна, невичерпна тема. Трубадури, лицарі, Сапфо,     Вільям Шекспір, Генріх Гейне, Адам Міцкевич, Леся Українка, Ліна Костенко зображували у своїх творах такі почуття, як дружба та кохання. 

Давайте звернемося до епіграфів. (Робота з епіграфами)

  •                           Як ви розумієте вислови?
  •                           Які слова вас вразили? Чому?

 Сподіваюся, що все прочитане та все сказане про кохання відомими людьми надихнуло вас на власні роздуми та узагальнення. То з чим у вас асоціюється слово кохання?

     Намалюйте в зошиті або на окремому аркуші паперу зображення серця та використовуючи метод Гронування, запишіть поруч слова-асоціації до слова кохання.

ІІІ. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нової інформації.

Оголошення теми уроку.

Розповідь вчителя.

Всі твори Роберта Бернса можна вважати автобіографічними. В них поет відображав свої спогади, описував події життя, звертався до людей, з якими його зводила доля.

 Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з розділом «Дружба і кохання». І одним із  найяскравіших поетів є всесвітньовідомий шотландський письменник Роберт Бернс, який писав  про незвичайне, загадкове почуття – кохання (любов), яке здолало всі випробування . 

 У його віршах ідеться про про почуття звичайної людини, яка сумує, радіє, страждає, але і вірить у щастя.  З цим поетом ми з вами уже зустрічалися у 6 класі Давайте пригадаємо, що відомо нам про цю видатну людину та її творчість.

Вправа – змагання «Пригадай і вигравай!»

Вчитель пропонує продовжити фразу. За правильні відповіді учні отримують віртуальні сердечка .

  1.                       Роберт Бернс народився в родині… (бідного фермера).
  2.                       Усе своє життя Роберт Бернс…(працював на землі).
  3.                       Ставши відомим поетом він не залишив… (хліборобської праці).
  4.                       Більшість поетичних творів дуже близькі до … (народних пісень).
  5.                       Роберт Бернс писав про… (любов до рідної землі, природи, про дружбу та кохання).
  6.                       У поезії «Моє серце в верховині» Роберт Бернс написав про…(любов до рідного краю).
  7.                       У вірші поет описав образи…(природи).
  8.                       Дума ліричного героя твору буя… (соколом).
  9.                       У верховині не лише серце ліричного героя, а й його… (любов).

  Вальтер Скотт, згадуючи свою зустріч з Бернсом, написав: «В ньому відчувалася велика скромність, простота, невимушеність – і це особливо здивувало мене, саме тому, що я багато чув про його велике обдарування… У всій його постаті відчувались розум і сила, і тільки очі підкреслювали поетичну натуру і темперамент. Великі і темні, вони горіли (я кажу «горіли» у прямому значенні слова), коли він розповідав про щось з почуттям чи захопленням. Ніколи в житті я більше не бачив таких очей, хоча й зустрічався з найвідомішими людьми свого часу». Ви знаєте, що тяжка праця підірвала здоров’я поета і в 37 років його земний шлях завершився. Проте, пам’ять про Бернса жива. В Шотландії день його народження – 25 січня – вважається національним святом.

Робота з підручником:

Завдання: уважно прочитати статтю підручника, визначити в тексті головне

Бесіда:

  •                     Яку особливість поезії Бернса ви помітили? (що вона щира , іде від самого серця)

-Як сприймав сам Бернс кохання? Яке місце воно займало в  його житті ?

  •                     Яка історія написання вірша  «Моя любов – рожевий квіт» «O my Luve’s like a red, red rose…»?
  • Історія створення поезії «Любов…»

     У своїх віршах він поетизував образ гарної дівчини (bonnie lass). Але за життя Р. Бернса шотландські красуні насміхалися над ним і чекали, коли ж співець дівочої краси зустріне справжнє кохання. У 1785 р. Р. Бернс знайомиться з Джин Армор. Пара клянеться у вірності. За давнім каледонським звичаєм вони підписали шлюбний контракт, у якому перед Богом навіки оголосили себе чоловіком і дружиною.  На шляху до щастя подружжю довелося багато й виснажливо працювати, пережити скруту й розлуку. Однак вони таки зуміли зберегти найважливіше — своє кохання. Багатий батько Джин не дав дозволу на шлюб і почав судове переслідування молодого поета. А Р. Бернс був бідним, тому мусив тривалий час переховуватися. У 1788 р. він узяв офіційний шлюб із Джин Армор. До речі, першим слухачем його творів була саме вона.  

 

    Поезію «Моя любов — рожевий квіт…», як і багато інших ліричних віршів, Бернс присвятив дружині — жінці, яка стала його долею. Цей твір випромінює життєрадісну віру у всепереможну силу справжнього кохання.

Слухання  вірша «O my Luve’s like a red, red rose…» мовою оригіналу. 

https://english-online.org.ua/materials/15480

Слово вчителя. До цієї поезії, як і до багатьох інших творів Роберта Бернса, було написана музика і з’явилася пісня. Прослухайте її.   

Слухання музичної композиції «A red, red rose» у виконанні шотландського співака Andy M. Stewart.

https://www.youtube.com/watch?v=cBCQMWMbeMU

https://www.youtube.com/watch?v=ZsDzYEWFjOc

Мені дуже хотілося б , щоб ви послухали ще одну музичну композицію на поезію Р. Бернса у виконанні гурту «Піккардійська терція».

«Піккардійська Терція» – українська акапельна формація, у команді працюють шестеро вокалістів: заслужених артистів України,

1. Команда відтворює народні пісні, всесвітньо відому класику, а також має власні твори. Загалом в репертуарі «Піккардійської терції» майже 300 пісень жанрів кантрі, поп, джаз, фолк, рок, блюз та рок-н-рол.

2. Українські шанувальники звикли чути пісні гурту українською мовою. Проте гастролюючи Польщею, Канадою, Іспанією, Німеччиною, США, Італією та Францією, «Піккардійська терція» виконувала пісні дванадцятьма мовами світу.

3. У 2014 році під час поховання героїв Небесної сотні звучала пісня гурту «Гей, пливе кача». Відтоді пісня стала символом прощання з героями, які загинули під час війни в Україні.

4. У 15-тій платівці гурту є пісня, яку написав Кузьма Скрябін. Вона має назву «Шукав свій дім».

 https://www.youtube.com/watch?v=dHRXTMuwB-g

Бесіда.

  •                           Яке враження справила на вас композиція?Чи вдалося співаку передати настрій твору Роберта Бернса?

Порівняльний аналіз оригіналу і перекладу.

Виразне читання  учнями поезії Р. Бернса «Любов»          (в оригіналі, двох варіантах)

6) Аналіз поезії Р. Бернса «Любов…» (в перекладі Миколи Лукаша, Василя Мисика)

  •            Яким може бути кохання? ( перше кохання, кохання з першого погляду, кохання  без відповіді, трагічне  кохання, вічне кохання ) . 
  •            Яким ви уявляєте ідеальне кохання?
  •            Охарактеризуйте образ ліричного героя. Що для нього є найголовнішим у житті?  (кохання) 
  • Яка провідна тема вірша? (Провідна тема вірша — кохання та його значення в житті людини.)
  • Як поет розкрив красу кохання, через які образи – символи? (Краса кохання розкривається через образи троянди та музики, що є традиційними символами у фольклорі.)
  • У фольклорі символом кохання є …що? (Символом кохання – є троянда, серце)
  • За допомогою якого художнього засобу автор показує глибоку силу почуттів (кохання) у поезії «Любов…»? (Силу почуття підкреслюють гіперболи: нехай посхнуть усі моря, потануть брили скал.)
  • Охарактеризуйте образ ліричного героя. Чи готовий до випробувань розлукою ліричний герой? 
  • Знайдіть у тексті слова, які вказують на художній час і простір («поки», «безмежна»)  
  • Почуттям ліричного героя немає меж (Яка краса твоя безмежна, така й любов моя»), він упевнений, що кохатиме вічно («поки всі висохнуть моря», «розтопиться граніт», «поки не западеться світ»).
  •            Які художні світи представлені в поезії? (художній світ природи – художній світ ліричного героя)
  •            Які образи природи сприяють увиразненню сили кохання? (Образ весни).
  •            Чому саме весна? Що відбувається навесні з природою, що відбувається з людьми? (Все розквітає, оживає. Так само оживає людська душа, відкрита до ніжних почуттів, гарних вчинків, несподіваних подвигів. Людина окриляється, отримує насолоду віж життя).
  •            Які художні засоби використовує автор для зображення кохання? Які рядки твору свідчать про глибоке розуміння автором людських почуттів і різних психологічних станів? Якими засобами в поезії  передано радість кохання та сум розлуки? (Епітети, порівняння, метафори, гіперболи, повтори, звертання «кохана»). Знайдіть епітети. ( рожевий квіт, веселий спів, весінньому саду, єдиная моя, пишна рожа, весняних днів, краса безмежна);
  •            Поясніть зміст ужитих в українському перекладі вірша метафор «моя любов — рожевий квіт» та «моя любов — веселий спів». (Порівнює свою кохану з трояндою, з веселим співом, з приємністю у його житті).

         Метафора: моя любов – рожевий квіт, моя любов – веселий спів, моя кохана –

        пишна рожа, моя кохана – мелодійний, приємно-зграйний спів.

        Гіперболи: нехай посхнуть усі моря, потануть брили скал, згасне сонця пал,

        висхнуть усі моря, розтопиться граніт.

        У  першій поезії поет називає свою жінку «Моя любов», а в другому

        вірші? («Моя кохана»)

  •            Яким ви уявляєте ліричного героя прочитаного вірша? (Мрійливим, закоханим, ніжним, готовим до здійснення немовірних подвигів заради коханої).
  •            Чому саме червона троянда? (Троянда – символ кохання)
  •            Про який сад ідеться ? (сад у душі; сад, який дає плоди).
  •            Знайдіть ознаки народної пісні у творі (повторення, традиційні фольклорні образи). 

 Що споріднює поезію Бернса «Моя любов — рожевий квіт...» з фольклорними піснями? (традиційні фольклорні образи)

  • Які моральні цінності закладені в даній поезії? (Взаємоповага, щирість, справедливість, дружбу, любов).
  • Отже, яка головна думка поезії? Для чого нам вивчати такі віршовані твори? (Це життєрадісна віра у всепереможну силу справжнього кохання.)

Висновок: Поезія Р. Бернса зачаровує мелодійністю та простодушністю. У його віршах йдеться про почуття звичайної людини, яка сумує, радіє, страждає і вірить у щастя. Бернс говорив що любов це дар природи, це Всесвіт. Якби він не закохався то й не став би поетом. Цей вірш наповнений любов'ю, тому що він присвячений дружині, яка стала його долею. Вірш розповідає про реальне життя і описує людські події того часу. Для Роберта Бернса кохання було рушійною силою життя. .

V. Підсумки уроку

Слово вчителя.

Читаючи поезії Роберта Бернса, починаєш розуміти, якою щасливою є людина, яка кохає і яку кохають. Відкрийте своє серце для любові і дружби і ви відчуєте, як зміниться світ, який вас оточує. Нехай у вашому житті буде більше поезії і любові!

Рефлексія

Вправа «Настрій». В зошитах схематично зобразити настрій, з яким учні завершують урок.

  1.    VІ. Домашнє завдання.
    1.  Вивчити вірш Р. Бернса «Моя любов — рожевий квіт...»
  2.    За бажанням: написати сенкан на тему «Кохання» або спробувати написати  власний вірш про дружбу або кохання.

Презентація до уроку

 https://view.genial.ly/65fd90986ffe1d0014886625/presentation-rbers-moya-lyubov-rozhevij-kvit

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
25 березня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку