Тема. Роберт Бернс «Моя любов – рожевий квіт»
Мета: формувати предметні і ключові компетентності:
літературознавчу – поглибити знання учнів про поетичний твір, оригінал і переклад, презентувати основні відомості про життєвий і творчий шлях Роберта Бернса; удосконалювати вміння аналізувати віршовані твори, виразно читати поезію;
загальнокультурну – формувати уявлення про внесок творів Роберта Бернса у розвиток світової ліричної поезії; сприяти вихованню культури почуттів;
міжпредметну естетичну – вчити порівнювати літературні та музичні твори;
комунікативну – удосконалювати вміння спілкуватися в колективі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник «Зарубіжна література, 7 клас Є.Волощук,О.Слободянюк– К.:Генеза, 2015», портрет Роберта Бернса, записи пісень: «A red, red rose» у виконанні Andy M. Stewart, «Моя любов – рожевий квіт» у виконанні гурту Піккардійська терція.
Без кохання немає життя…
Конфуцій
У будинку людського щастя дружба зводить стіни,
а любов утворює купол.
Козьма Прутков
Нехай я буду злидарем
В чужiм краю, сумнiм краю —
З тобою буде скрiзь менi
Як у раю, як у раю…
Роберт Бернс
Хід уроку
І. Організаційний момент
Психологічне налаштування на урок.
Слово вчителя. На минулих уроках ми з вами говорили про людяність, дружбу, про те, що потрібно творити дива,а дивом можуть бути звичайні слова підтримки,які, на жаль не завжди ми чуємо від оточуючих. Крім того, сьогодні п’ятниця, останній день тижня, гість на уроці ( нехай і знайомий та любимий вами) Тож давайте здійснимо невеличке чудо – подаруємо один одному гарний настрій. Пропоную написати сусіду по парті на стікерах – сердечках фразу: «Ти молодець, тому що…», або « Я тебе люблю за те, що…».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя з елементами бесіди.
Діти, а символом чого є зображення серця? Так, кохання.
Кохання – незвичайне почуття. Воно наповнює людину щастям і її життя стає змістовним і світлим. Людина, яка любить і яку люблять, лагідніша, доброзичливіша – такі вже якості цього благородного почуття. Справжньому коханню не страшні ніякі випробування. Воно не підвладне часу. І кожне покоління людей залишає після себе прекрасні рядки присвячені цьому дивовижному почуттю. Спокон віків людство задавало собі питання: що таке любов, дружба, кохання? Але жоден з мудреців не дав на нього вичерпної відповіді. Так це й неможливо. Кожний повинен відповісти на це питання сам. Поети, письменники в усі століття писали про любов та дружбу.
Кохання та любов — це вічна, невичерпна тема. Трубадури, лицарі, Сапфо, Вільям Шекспір, Генріх Гейне, Адам Міцкевич, Леся Українка, Ліна Костенко зображували у своїх творах такі почуття, як дружба та кохання.
Давайте звернемося до епіграфів. (Робота з епіграфами)
Сподіваюся, що все прочитане та все сказане про кохання відомими людьми надихнуло вас на власні роздуми та узагальнення. То з чим у вас асоціюється слово кохання?
Намалюйте в зошиті або на окремому аркуші паперу зображення серця та використовуючи метод Гронування, запишіть поруч слова-асоціації до слова кохання.
ІІІ. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нової інформації.
Оголошення теми уроку.
Розповідь вчителя.
Всі твори Роберта Бернса можна вважати автобіографічними. В них поет відображав свої спогади, описував події життя, звертався до людей, з якими його зводила доля.
Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з розділом «Дружба і кохання». І одним із найяскравіших поетів є всесвітньовідомий шотландський письменник Роберт Бернс, який писав про незвичайне, загадкове почуття – кохання (любов), яке здолало всі випробування .
У його віршах ідеться про про почуття звичайної людини, яка сумує, радіє, страждає, але і вірить у щастя. З цим поетом ми з вами уже зустрічалися у 6 класі Давайте пригадаємо, що відомо нам про цю видатну людину та її творчість.
Вправа – змагання «Пригадай і вигравай!»
Вчитель пропонує продовжити фразу. За правильні відповіді учні отримують віртуальні сердечка .
Вальтер Скотт, згадуючи свою зустріч з Бернсом, написав: «В ньому відчувалася велика скромність, простота, невимушеність – і це особливо здивувало мене, саме тому, що я багато чув про його велике обдарування… У всій його постаті відчувались розум і сила, і тільки очі підкреслювали поетичну натуру і темперамент. Великі і темні, вони горіли (я кажу «горіли» у прямому значенні слова), коли він розповідав про щось з почуттям чи захопленням. Ніколи в житті я більше не бачив таких очей, хоча й зустрічався з найвідомішими людьми свого часу». Ви знаєте, що тяжка праця підірвала здоров’я поета і в 37 років його земний шлях завершився. Проте, пам’ять про Бернса жива. В Шотландії день його народження – 25 січня – вважається національним святом.
Робота з підручником:
Завдання: уважно прочитати статтю підручника, визначити в тексті головне
Бесіда:
-Як сприймав сам Бернс кохання? Яке місце воно займало в його житті ?
У своїх віршах він поетизував образ гарної дівчини (bonnie lass). Але за життя Р. Бернса шотландські красуні насміхалися над ним і чекали, коли ж співець дівочої краси зустріне справжнє кохання. У 1785 р. Р. Бернс знайомиться з Джин Армор. Пара клянеться у вірності. За давнім каледонським звичаєм вони підписали шлюбний контракт, у якому перед Богом навіки оголосили себе чоловіком і дружиною. На шляху до щастя подружжю довелося багато й виснажливо працювати, пережити скруту й розлуку. Однак вони таки зуміли зберегти найважливіше — своє кохання. Багатий батько Джин не дав дозволу на шлюб і почав судове переслідування молодого поета. А Р. Бернс був бідним, тому мусив тривалий час переховуватися. У 1788 р. він узяв офіційний шлюб із Джин Армор. До речі, першим слухачем його творів була саме вона.
Поезію «Моя любов — рожевий квіт…», як і багато інших ліричних віршів, Бернс присвятив дружині — жінці, яка стала його долею. Цей твір випромінює життєрадісну віру у всепереможну силу справжнього кохання.
Слухання вірша «O my Luve’s like a red, red rose…» мовою оригіналу.
https://english-online.org.ua/materials/15480
Слово вчителя. До цієї поезії, як і до багатьох інших творів Роберта Бернса, було написана музика і з’явилася пісня. Прослухайте її.
Слухання музичної композиції «A red, red rose» у виконанні шотландського співака Andy M. Stewart.
https://www.youtube.com/watch?v=cBCQMWMbeMU
https://www.youtube.com/watch?v=ZsDzYEWFjOc
Мені дуже хотілося б , щоб ви послухали ще одну музичну композицію на поезію Р. Бернса у виконанні гурту «Піккардійська терція».
«Піккардійська Терція» – українська акапельна формація, у команді працюють шестеро вокалістів: заслужених артистів України,
1. Команда відтворює народні пісні, всесвітньо відому класику, а також має власні твори. Загалом в репертуарі «Піккардійської терції» майже 300 пісень жанрів кантрі, поп, джаз, фолк, рок, блюз та рок-н-рол.
2. Українські шанувальники звикли чути пісні гурту українською мовою. Проте гастролюючи Польщею, Канадою, Іспанією, Німеччиною, США, Італією та Францією, «Піккардійська терція» виконувала пісні дванадцятьма мовами світу.
3. У 2014 році під час поховання героїв Небесної сотні звучала пісня гурту «Гей, пливе кача». Відтоді пісня стала символом прощання з героями, які загинули під час війни в Україні.
4. У 15-тій платівці гурту є пісня, яку написав Кузьма Скрябін. Вона має назву «Шукав свій дім».
https://www.youtube.com/watch?v=dHRXTMuwB-g
Бесіда.
Порівняльний аналіз оригіналу і перекладу.
Виразне читання учнями поезії Р. Бернса «Любов» (в оригіналі, двох варіантах)
6) Аналіз поезії Р. Бернса «Любов…» (в перекладі Миколи Лукаша, Василя Мисика)
Метафора: моя любов – рожевий квіт, моя любов – веселий спів, моя кохана –
пишна рожа, моя кохана – мелодійний, приємно-зграйний спів.
Гіперболи: нехай посхнуть усі моря, потануть брили скал, згасне сонця пал,
висхнуть усі моря, розтопиться граніт.
У першій поезії поет називає свою жінку «Моя любов», а в другому
вірші? («Моя кохана»)
Що споріднює поезію Бернса «Моя любов — рожевий квіт...» з фольклорними піснями? (традиційні фольклорні образи)
Висновок: Поезія Р. Бернса зачаровує мелодійністю та простодушністю. У його віршах йдеться про почуття звичайної людини, яка сумує, радіє, страждає і вірить у щастя. Бернс говорив що любов це дар природи, це Всесвіт. Якби він не закохався то й не став би поетом. Цей вірш наповнений любов'ю, тому що він присвячений дружині, яка стала його долею. Вірш розповідає про реальне життя і описує людські події того часу. Для Роберта Бернса кохання було рушійною силою життя. .
V. Підсумки уроку
Слово вчителя.
Читаючи поезії Роберта Бернса, починаєш розуміти, якою щасливою є людина, яка кохає і яку кохають. Відкрийте своє серце для любові і дружби і ви відчуєте, як зміниться світ, який вас оточує. Нехай у вашому житті буде більше поезії і любові!
Рефлексія
Вправа «Настрій». В зошитах схематично зобразити настрій, з яким учні завершують урок.
Презентація до уроку
https://view.genial.ly/65fd90986ffe1d0014886625/presentation-rbers-moya-lyubov-rozhevij-kvit
.